Hoe zwaar trappen met e-bike?

30-08-2018 11:42 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is al een hele tijd onverklaarbaar ziek, tenminste, ze is al een half jaar zo moe dat ze bijna niets kan. Ook niet naar school fietsen dus. De busverbinding is niet zo best en elke keer brengen en halen gaat ook niet. Nu had ik bedacht dat een e-bike misschien wel een oplossing zou kunnen zijn, maar het probleem is dat ze gewoon fietsen in heel langzaam tempo hooguit een half uurtje volhoudt (dat is dan 8 km per uur of zo en op een “goede” dag) en dan alsnog helemaal kapot is.

Met een e-bike moet je zelf meetrappen, is dat heel licht zodat je vrijwel niks hoeft te doen of merk je het lichamelijk alsnog wel? Ik heb er zelf nog nooit op gezeten. Voor een scooter is ze helaas nog te jong.
De school is trouwens een kilometer of 9 hier vandaan.
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat je wel een proefritje mag maken
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Er zit veel verschil in ebikes. Op de mijne fiets ik met 2 vingers in mn neus tegen windkracht 7 in en dan haal ik
makkelijk 25 km. Op mn vorige kostte dat wat meer moeite.
Ga eens proefritjes maken.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, een proefrit kan ook met de fiets ;) Had ik nog niet aan gedacht.

Pimpelmees, welke heb jij nu en wat voor een had je eerst?
Alle reacties Link kopieren
Pamela kloten dat je dochter nog steeds ziek is
Proefrit maken ja, of van een bekende. Zijn er zo veel die het al hebben.
Heeft dochter HPV-vaccinatie gekregen? Meerdere meisjes hier in de omgeving die onverklaarbaar moe zijn na de vaccinatie.
Alle reacties Link kopieren
En dan even een echt proefritje, niet alleen één rondje rond de fietsenwinkel. Het voelt namelijk in eerste instantie alsof je echt niets hoeft te doen en dat klopt niet helemaal.
Ik fiets naar mijn werk altijd met maximale ondersteuning en dat is niet ‘zwaar’ maar ook niet dat ik niets doe.
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Alle reacties Link kopieren
Rocco4321 schreef:
30-08-2018 11:48
Proefrit maken ja, of van een bekende. Zijn er zo veel die het al hebben.
Heeft dochter HPV-vaccinatie gekregen? Meerdere meisjes hier in de omgeving die onverklaarbaar moe zijn na de vaccinatie.
Ja, dat klopt. De vermoeidheid kwam een paar uur na de vaccinatie en is niet meer weggegaan, zie ook een topic hier over de HPV-vaccinatie.

Maar goed, ik ga wel eens met haar kijken voor een proefrit .Ben alleen een beetje bang dat er iets mee gebeurt als hij op school staat, aangezien het klauwen met geld kost.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg toevallig reclame onder ogen van Bike totaal waar je met eens soort lease of huurconstructie een ebike zou kunnen rijden. Inclusief diefstal en schadeverzekering. Maar ik heb me nog niet verdiept in de kleine lettertjes, dus weet niet of het echt wat is. Maar zo kan je misschien een tijdje proberen of het wat is ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Rocco, ik heb je een pb gestuurd.

Belagali, bedankt voor de tip, ik zal daar eens naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Als ze een brommerrijbewijs heeft mag ze ook op een e-bike rijden waarbij het niet nodig is om mee te trappen. Daar heb ik zelf een poos geleden op gegoogeld omdat ik in hetzelfde schuitje zat. Illegaal kunnen gewone e-bikes ook opgevoerd worden.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ze is 14, dus ze heeft helaas nog geen brommerrijbewijs.
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik toen overwogen om gewoon illegaal te gaan worden en dan de boete maar te betalen maar daar voelde in me ook niet in thuis dus maar niet gedaan. Een gewone e-bike was voor mij geen optie. Ik kon niet aantrappen. Verder ook een elektrische step overwogen maar daar mag je helemaal niet mee op de openbare weg, en dan heb je nog het scootmobiel maar dat was mijn eer te na.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met aantrappen? Is dat zwaar?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
30-08-2018 12:24
Wat bedoel je met aantrappen? Is dat zwaar?
Ja; je moet net als bij een gewone fiets eerst een paar keer steppen om zoveel vaart te krijgen dat de motor aanslaat. Volgens de info toen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn ebike nog nooit hoeven aantrappen. Als ik hem aanzet doet die het gelijk.
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
30-08-2018 12:31
Ja; je moet net als bij een gewone fiets eerst een paar keer steppen om zoveel vaart te krijgen dat de motor aanslaat. Volgens de info toen.
Ik heb net een nieuwe met middenmoter en je hoeft niet meer aan te trappen. Je krijgt gelijk ondersteuning. Ik heb best een hele dure maar daar rij ik met gemak mee tegen de wind in. Je moet wel wat doen. Het is niet zo dat je alleen je benen moet bewegen zonder kracht te zetten. Maar het voelt een beetje alsof je de wind flink in de rug hebt. Ik vind het ideaal. Mijn werk is 10.1 km en ik rij dat in 22 minute (met stoplichten etc).
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
30-08-2018 12:36
Ik heb mijn ebike nog nooit hoeven aantrappen. Als ik hem aanzet doet die het gelijk.
Je moet toch genoeg vaart krijgen om niet opzij te vallen.
Dan moet het maar zoals het kan
Ik heb ook een e-bike, omdat ik ook onverklaarbaar moe was en daardoor de zeven kilometer ben en terug niet meer naar de middelbare school kom fietsen. Ik heb toen samen met mijn moeder proefritten gemaakt. Zij een fiets en ik een fiets en dan halverwege omwisselen. Bij sommige fietsen zit namelijk de motor voorin en bij andere achterin of in het midden. Bij dat eerste heb je het idee dat je getrokken wordt en bij de ander alsof je geduwd wordt. De één vindt het ene prettiger dan het ander, dus dat is uitproberen.
Verder zit er inderdaad echt verschil in de fiets, waarbij ik bij mijn fiets bijvoorbeeld een keer rond moet trappen om de motor aan te laten slaan, omdat ik het niet fijn vindt als hij gelijk begint bij een stoplicht bijvoorbeeld.
Laat maar weten als ik kan helpen. Ik weet, helaas, hoe het is.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
30-08-2018 12:38
Ik heb net een nieuwe met middenmoter en je hoeft niet meer aan te trappen. Je krijgt gelijk ondersteuning. Ik heb best een hele dure maar daar rij ik met gemak mee tegen de wind in. Je moet wel wat doen. Het is niet zo dat je alleen je benen moet bewegen zonder kracht te zetten. Maar het voelt een beetje alsof je de wind flink in de rug hebt. Ik vind het ideaal. Mijn werk is 10.1 km en ik rij dat in 22 minute (met stoplichten etc).
Dat is een goed bericht. Ooit heeft iemand een motortje op mijn fiets gezet en toen lukte dat niet. Misschien probeer ik het dan ooit.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
30-08-2018 12:36
Ik heb mijn ebike nog nooit hoeven aantrappen. Als ik hem aanzet doet die het gelijk.
Inderdaad. Aantrappen is niet nodig. Wel zorgen dat ie op de lichtste versnelling staat.
Alle reacties Link kopieren
Lopen lukt overigens vaak wel (met mate); het is dus niet zo dat ik thuis zit. En soms gebruik ik mijn fiets om zware spullen op te vervoeren. Ik ga er dan naast lopen. Als ik op een trapper ga staan om tien meter te freewheelen dan heb ik daar toch last van later.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verschillende vormen van ondersteuning, bij een kracht sensor hoef je niet 'aan' te trappen en bij een rotatiesensor moet je eerst een ronde met je trappers maken voordat de motor aangaat. Laat je goed voorlichten in de fietsenwinkel en probeer beide types goed uit.
Verder heb je voorwiel, midden- en achterwiel motor. Zelf vind ik een voorwielmotor niet zo prettig omdat ik dan met bv glad wegdek of een zandweg sneller wegschiet met mijn voorwiel. Met een middenmotor is dat wat minder snel.
De voorwielmotoren zijn over het algemeen wat goedkoper in aanschaf.
Alle reacties Link kopieren
Met de fiets van een kennis zijn wij er recentelijk achter gekomen dat er ook verschillende soorten software bestaan. Dezelfde fiets kan dus de een of de andere software hebben - weet niet of alle merken dit hebben.

Je hebt de mogelijkheid om zelf te trappen en daarbij lichte of zwaardere ondersteuning te hebben.

Maar ook dat je de fiets in een bepaalde stand zet en dan fiets je automatisch 14km per uur, stand hoger 18km etc. Onafhankelijk van hoe hard je zelf trapt. Dit werd seniorenondersteuning genoemd.
every journey starts with a single step
Ik heb er net 1 aangeschaft. Ik heb een “domme” elektrische fiets, zoals de winkel het noemde. Die heeft gewoon 5 standen en dus stapsgewijs meer ondersteuning. Er zijn ook “slimme” fietsen, die leren continu bij aan de hand van je fietsgedrag en moet je ook updaten enz. Die zijn wel een stuk duurder.
Ik heb een voorwielmotor, vind het een erg fijne fiets. Ik heb de Batavus X-posure E-go deluxe. Ik fiets meestal op versnelling 5 (van de 7) en dan ondersteuning op 3. Dan moet ik wel nog wat doen, maar het fiets een stukje lichter. Voor bv een brug op, zet ik hem op 5. Dat fiets op een vlakke weg heel erg licht. Je moet wel blijven trappen, anders doet de motor niks. Maar het kost weinig kracht. Nadeel is wel dat hij daarmee heel snel leeg is natuurlijk. Ik heb een grotere accu erbij gekocht ook, mijn werk is 14km enkele reis ongeveer. Maar op de accu kan ik geen 2 dagen op en neer. Ik moet hem dus wel elke keer opladen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven