Auto een miskoop?

03-09-2018 07:59 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen,

Een paar weken terug heb ik mijn eerste auto gekocht, een tweedehands fiat Punto. Ik had verschillende proefritten gemaakt en dit was de enige waar ik meteen lekker ik reed. Hij was al APK gekeurd en alles was in orde. We hebben zelf nog wel wat dingen in orde gemaakt (nieuwe tankdop, ruitenwissers en de banden zijn uitgebalanceerd omdat hij begon te brommen rond de 80 km).

Hij is natuurlijk niet nieuw dus het is even wennen met rijden maar dat ging allemaal prima. Nu reed ik vanochtend een stukje naar het station (12 km) en hij reed erg “schokkerig”. Vooral bij het wegrijden voelde het alsof ik in de 5de versnelling wegreed of zoiets.

Ik had de schrik in m’n benen en ben nu erg bang dat dit een miskoop was. De wielen zijn zaterdag uitgebalanceerd bij een garage (geen officiële) en dit is de eerste keer dat ik er weer mee rij. Kan dat er iets mee te maken hebben? Dit is ook de eerste keer dat ik met een koude motor rij.

Hopelijk heeft iemand ideeën over hoe dit kan.
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Heb je Bovag garantie?
Waarom koop je een auto waar je zelf dingen aan moet laten doen?
Waar baseer je het op dat je auto uitgelijnd moest worden? Als ik google op brommen bij harder rijden dan kom ik het volgende tegen:

http://www.lageautokosten.nl/onderhoud/ ... end-geluid

https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... n#!#geluid

Ik heb zelf een tijd met een niet goed uitgelijnde auto gereden en het enige wat je daarvan merkt is dat het een beetje trekt en dat je banden anders afslijten. Geen brom gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Hele stomme vraag misschien maar het gebeurt echt: had je de handrem eraf?
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een Fiat punto. Bij mij houdt hij wel ontzettend in op een koude motor. Hij rijdt echt anders dan als de motor warm is.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
03-09-2018 08:10
Heb je Bovag garantie?
Waarom koop je een auto waar je zelf dingen aan moet laten doen?
Geen garantie. Het waren kleine dingetjes.
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
03-09-2018 08:13
Waar baseer je het op dat je auto uitgelijnd moest worden? Als ik google op brommen bij harder rijden dan kom ik het volgende tegen:

http://www.lageautokosten.nl/onderhoud/ ... end-geluid

https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... n#!#geluid

Ik heb zelf een tijd met een niet goed uitgelijnde auto gereden en het enige wat je daarvan merkt is dat het een beetje trekt en dat je banden anders afslijten. Geen brom gehoord.
Mening van mijn stiefvader... zelf heb ik er gewoon geen verstand van.
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
hallekie schreef:
03-09-2018 08:16
Hele stomme vraag misschien maar het gebeurt echt: had je de handrem eraf?
Ja was eraf!
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Laat de verkoper even meerijden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
asimov schreef:
03-09-2018 08:16
Ik heb ook een Fiat punto. Bij mij houdt hij wel ontzettend in op een koude motor. Hij rijdt echt anders dan als de motor warm is.
Wat bedoel je dan precies met inhouden? Fiat Punto heeft echt een “open” motorkap, je kijkt zo de grond in, dus vind het wel logisch als ze vatbaar zijn voor kou. Ik weet zelf alleen niet wat normaal is.
'You can't always get what you want'
SigmundFreud221b schreef:
03-09-2018 08:20
Mening van mijn stiefvader... zelf heb ik er gewoon geen verstand van.
Was de garage waar je hem naartoe bracht het daar mee eens? Of heb je gewoon gevraagd om uitlijnen zonder uitleg van het probleem?
Alle reacties Link kopieren
SigmundFreud221b schreef:
03-09-2018 08:19
Geen garantie. Het waren kleine dingetjes.
Beide zaken zouden voor mij dé reden zijn de auto niet te kopen. Tenzij je hebt bedacht een heel oud en goedkoop weggooiertje te kopen.

Toen ik mijn auto’s kocht heb jk gewoon onderhandeld en daarin meegenomen dat de auto geheel in orde moest zijn gemaakt.
En APK zegt niets. Wanneer had de auto voor het laatst een beurt gehad en wat is er toen gedaan?
Zijn de boekjes in orde?
Waarom eigenlijk geen garantie? Heb je van een particulier gekocht?
Frizz schreef:
03-09-2018 08:23
Beide zaken zouden voor mij dé reden zijn de auto niet te kopen. Tenzij je hebt bedacht een heel oud en goedkoop weggooiertje te kopen.

Toen ik mijn auto’s kocht heb jk gewoon onderhandeld en daarin meegenomen dat de auto geheel in orde moest zijn gemaakt.
En APK zegt niets. Wanneer had de auto voor het laatst een beurt gehad en wat is er toen gedaan?
Zijn de boekjes in orde?
Waarom eigenlijk geen garantie? Heb je van een particulier gekocht?
Precies! APK zegt alleen iets over de veiligheidsstatus van de auto (e.g. is de auto veilig genoeg om nog mee de weg op te gaan in de nabije toekomst). APK zegt helemaal niks over de algehele onderhoudsstaat van de auto en of er binnenkort grotere of kleine kosten aankomen.

http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... checklist/

Tot hoe lang heeft je auto nog APK lopen?
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
03-09-2018 08:23
Beide zaken zouden voor mij dé reden zijn de auto niet te kopen. Tenzij je hebt bedacht een heel oud en goedkoop weggooiertje te kopen.

Toen ik mijn auto’s kocht heb jk gewoon onderhandeld en daarin meegenomen dat de auto geheel in orde moest zijn gemaakt.
En APK zegt niets. Wanneer had de auto voor het laatst een beurt gehad en wat is er toen gedaan?
Zijn de boekjes in orde?
Waarom eigenlijk geen garantie? Heb je van een particulier gekocht?
Het idee was een auto die minimaal een jaartje meegaat en meer is meegenomen. Ook omdat het mijn eerste auto is en het niet erg is als ik eens tegen een paaltje rij. Daarbij was er wat nood aangezien de bussen zijn wegbezuinigd. Het was een soort familiegarage. Over de laatste beurt weet ik zelf niks.
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Missschien niet erg feministisch van mij gedacht maar laat de auto even proberen door een man en neem hem mee naar de leverancier om het probleem uit te leggen. Ik zou trouwens altijd een man meenemen om een auto te gaan kopen.

Natuurlijk zijn er vele ervaren vrouwen die een auto helemaal van binnen op hun duimpje kennen maar dat percentage is hoger onder mannen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
03-09-2018 08:27
Precies! APK zegt alleen iets over de veiligheidsstatus van de auto (e.g. is de auto veilig genoeg om nog mee de weg op te gaan in de nabije toekomst). APK zegt helemaal niks over de algehele onderhoudsstaat van de auto en of er binnenkort grotere of kleine kosten aankomen.

http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... checklist/

Tot hoe lang heeft je auto nog APK lopen?
Tot eind 2019
'You can't always get what you want'
:sherlock: Tsja, wij kunnen dat van deze afstand ook niet zien.
Misschien valt het allemaal mee en moet je nog wennen aan deze auto.

Maar voor een volgende keer, zeker als je een onervaren automobilist bent : koop je auto bij een BOVAG garage!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
03-09-2018 08:27
Missschien niet erg feministisch van mij gedacht maar laat de auto even proberen door een man en neem hem mee naar de leverancier om het probleem uit te leggen. Ik zou trouwens altijd een man meenemen om een auto te gaan kopen.

Natuurlijk zijn er vele ervaren vrouwen die een auto helemaal van binnen op hun duimpje kennen maar dat percentage is hoger onder mannen.
Ja mijn stiefvader had er vooral leiding in. Ga vanavond ook even met hem rijden om het uit te leggen. Maar hij is ook niet alwetend.
'You can't always get what you want'
Ik koop ook altijd tweedehands, maar wel met 6 maanden garantie (dus nooit van 'n particulier!)
Hopelijk was 't echt 'n goedkope, anders zit je nu wellicht met 'n kat in de zak.
Verkoop 'm snel door en ga op zoek naar 'n andere via 'n bovag garage.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een auto gekocht voor twaalf kilometer naar het station? Had dan geïnvesteerd in een elektrische fiets, gezonder en beter voor het milieu.
Janiva schreef:
03-09-2018 08:30
Heb je een auto gekocht voor twaalf kilometer naar het station? Had dan geïnvesteerd in een elektrische fiets, gezonder en beter voor het milieu.
Nat, koud, gevaarlijk als 't glad is.
Ik zou ook zeker gewoon voor 'n auto gaan. Maar zeker geen 'n fiat. Heb ooit 'n keer in Spanje een fiat gehuurd, maar wat 'n kutauto. Misschien ligt 't wel aan 't feit dat 't een Fiat is dat ie zo kut rijdt.
SigmundFreud221b schreef:
03-09-2018 08:28
Tot eind 2019
Hoe oud is de auto die je gekocht hebt? Auto's ouder dan 8 jaar moeten elk jaar gekeurd worden.
Joh die auto was gewoon koud en als je niet ervaren bent met autorijden en de auto zelf nog onwennig is voor je dan rijd het wat schokkerig in het begin.
Nergens voor nodig om dan meteen met schrik achter het stuur te zitten. Ga volgend weekend erop uit met je auto om wat meer gewend te raken en rijervaring op te doen.
Auto van een particulier kopen hoeft helemaal geen probleem te zijn, als je het onderhoudsboekje goed nakijkt en iemand ernaar laat kijken die verstand heeft van auto's. Een tweedehands auto blijft altijd een gok. Afgelopen jaar twee auto's gekocht, ongeveer zelfde klasse/jaartal/kilometers. De ene bij een garage waar nog een kleine beurt en APK is gedaan, de andere bij een particulier.

Die van de garage hebben we al veel meer kosten aan gehad dan die van de particulier...

Ik zou ermee naar een garage gaan die je vertrouwt en vragen of ze er een stukje mee willen rijden en dan kijken wat ze zeggen.
Waarom zou je een auto laten uitlijnen nadat je hem gekocht hebt? Als je denkt dat dit nodig is, dan laat je dit doen bij de garage/dealer/handelaar waar je hem koopt. Ik vind het wel opvallend dat je meerdere proefritten hebt gemaakt, dat alles prima was, maar pas na het uitlijnen dit probleem lijkt op te treden. Als je al garantie zou hebben, zou dit er dan buiten vallen.

Rij er rustig mee naar huis, rij een extra rondje (jij bent wel en zenuwachtige type toch? ;-D ), als er alsnog iets mee is, ga terug naar de plek waar je eraan hebt laten sleutelen. Het is een beetje lastig dat je dit op een andere plek hebt laten doen dan waar je de auto gekocht hebt. Hou dit voortaan gewoon onder één dak op het moment dat je koopt. Je wil een goedrijdende auto in ontvangst nemen, als er wat aan moet gebeuren dan neem je dit mee in de onderhandeling en is het bij aflevering dus in orde. Het is toch raar om een auto bij een garage te kopen en dan gelijk naar een andere garage te rijden om eraan te laten sleutelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven