Rijexamen in een andere auto? wat vinden jullie?

17-09-2018 12:54 40 berichten
Dag lieve mensen

Vroeg me af wat jullie hiervan vinden. Maar misschien stel ik me aan, geen idee. Het voelt in ieder geval niet goed.
Ik heb ooit in een ver verleden gereden, examen gedaan en gezakt. Dat was terecht. Ik moest te vroeg op omdat mijn lessen op waren.
Nu weer aan begonnen. Het loopt niet lekker vlot. Zo heb ik later dan ingepland moeten starten omdat hij een paar weken op vakantie ging, vervolgens 4 lessen gehad ging de beste man weer een par weken op vakantie. Toen 2 lessen gehad in 6 weken tijd. Hij komt altijd te laat, dik een kwartier tot een halfuur. Daarnaast ben ik nogal een onzekere rijder en kan niet goed vooruit kijken. Ik heb hem gevraagd of hij wilt helpen vooruit te kijken zodat ik zelf ook weet of ik dingen mis, of tot hoever ik kijk, door bijvoorbeeld dingen te benoemen. Hij geeft dan alleen aan ver vooruit kijken. Daar moet ik het maar mee doen. Ik moet nu afrijden, voor mijn gevoel ook niet helemaal klaar ervoor.

De eerste vier lessen ging het goed. Toen hij terug was van vakantie, en bekend werd dat ik moest afrijden deed ik helemaal niks meer goed. Op elk foutje was het ja als je dat doet dan zak je. Zo ging het elke les, zelfs op hoe ik zat in de auto had hij kritiek terwijl ik altijd zo zit. Okay prima. Nu kwam de beste man aan in een nieuwe auto! Ik moet afrijden in een auto die ik niet ken. Ik denk ja als je kan rijden dan moet je overal in kunnen rijden, maar ja zo vlak voor het examen voelt het toch niet goed. Dat heb ik ook gezegd. Dat klopte niet volgens hem, want alle leerlingen waren blij met deze auto. Wonder boven wonder deed ik opeens alles dit keer goed. Het lag absoluut niet aan de auto maar aan mezelf, dus vooruit kijken. Ik heb er een vreemd gevoel bij. Ik heb toch het gevoel dat hij zichzelf aan het indekken is voor wanneer ik zak, omdat het gewoon niet goed gaat.

Wat denken jullie? Hebben jullie nog tips voor het examen?

Ow en qua auto is het van een kleine oude bak naar blitse grote brede bak, motor is ook anders. Ik rijd trouwens in Utrecht.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo netjes van de rijinstructeur om altijd te laat te komen.
Ik zou kijken of je voor het examen nog wat rijlessen kunt krijgen bij een andere rijschool. Zijn er geen mensen in je omgeving die je een tip kan geven voor een goede, betrokken instructeur?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je wat assertiever moet worden want dit alles is naar mijn mening onacceptabel. Zeker dat continu te laat komen.
Hoeveel lessen heb je nog te gaan voor je examen mag doen? En is switchen van rijschool geen optie?

Op zich kan ik me voorstellen dat je je wat onzekerder voelt in een andere auto maar als je nog een paar lessen te gaan hebt went deze auto snel genoeg
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook tijdens het lessen van auto gewisseld. Niet 1 les voor het examen ofzo, natuurlijk is het prettig om even te kunnen wennen.
Maar als je eenmaal je rijbewijs hebt rij je ook niet altijd alleen maar in dezelfde auto. Ik zou eigenlijk zeggen ‘wees blij dat je de kans krijgt het verschil te ervaren vóór je examen’.
.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geef je je geld uit aan dit figuur?
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik heb nog 1 les en dan moet ik al op. :(
Dat steeds te laat komen kan natuurlijk echt niet. Maar je kan hem moeilijk vragen terug te switchen naar dat oude autootje omdat jij onzeker bent. Je klinkt trouwens niet klaar voor examen. Als jij hem nog moet vragen om met je mee te kijken, kun je het blijkbaar nog niet alleen.
Alle reacties Link kopieren
Je móet trouwens geen examen doen. Zonde van je geld als je toch al weet dat je er niet klaar voor bent. Als het al aangevraagd is kan het misschien afgezegd of omgezet naar een TTT?
.
Bij een andere rijschool kijken voor extra lessen is goede tip. Bedankt!
Ik heb nog 1 les te gaan, dan moet ik op voor examen. Dus nu switchen is niet handig.
Ik heb hem een paar lessen terug gevraagd om met mij mee te kijken.
Alle reacties Link kopieren
PilarBetske schreef:
17-09-2018 13:04
Ik heb nog 1 les te gaan, dan moet ik op voor examen. Dus nu switchen is niet handig.
Maar waarom MOET je op? Is het een pakket? En waarom zou je er niet nog wat spoedlessen ergens anders ertussen wringen?
.
Ja het is een pakket incl rijexamen.
Gewoon schouders eronder en opgaan. En mocht je het niet halen, ga je daarna ergens anders lessen. Je kan het nu toch niet meer veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Op moéten is de grootste onzin die er is. Als jij aangeeft dat je er niet klaar voor bent, ga je gewoon niet afrijden, zo simpel is het. Kan die man van vinden wat ie wil.

Zoals eerder geopperd; kun je het niet nog omzetten naar een TTT of laten annuleren?

En ga alsjeblieft opzoek naar een rijschool die wél betrokken is. Iemand die begrijpt waar jouw pijnpunt zit en waar je extra op wilt oefenen.. Veiliger voor de mensen om je heen maar ook vooral voor jouzelf!

edit: Als dat niet meer kan, om welke reden dan ook (ik zou niet weten welke namelijk.. ;)), dan kun je alsnog je examen doen. Slaag je, prima. Ga dan vooral kilometers maken om te oefenen. Zak je, ook niets aan de hand. Ga op zoek naar een rijschool die je begrijpt. :)
kleineschnitzel wijzigde dit bericht op 17-09-2018 13:15
Reden: Toevoeging.
22.48% gewijzigd
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ook een andere lesauto vlak voor het examen.
Het punt van de koppeling lag anders zeg maar, dus de auto sloeg vaak af.
Achteraf ook niet mee in moeten stemmen.
Dan ben je extra zenuwachtig.
Ik was dan ook gezakt omdat de motor uitviel, omdat ik de feeling niet had met die koppeling en waarschijnlijk nog meer dingen, weet ik niet meer, te lang geleden.

Ik zou ook gelijk stoppen bij die man en een ander bedrijf zoeken en pas je examen inplannen en betalen als je er klaar voor bent. Of zorgen voor voldoende lessen in ieder geval.
Is het een rijschool in De Meern?
Ik ga in ieder geval me best doen. En dan zie ik het wel. Mocht ik het niet halen, ga ik ergens anders verder.

Bedankt iedereen!
Het kan niet geannuleerd worden. Dat had ik al nagevraagd bij de rijschool.
Alle reacties Link kopieren
CBR zelf al gebeld?
En mocht je het niet halen, doe dan niet weer een pakket afsluiten!
.
Dit examen gewoon doen is niet zo erg, dan weet je meteen waar je de volgende lessen nog aan moet werken.
Je kan evt wat extra rijlessen bij een ander nemen. Succes met examen!
Een rijexamen moet je in ieder auto kunnen doen, zo niet dan kun je gewoon niet rijden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn instructeur kreeg ook een nieuwe auto in de week dat ik af moest rijden. Op de ochtend van het examen heb ik nog een extra les genomen zodat ik in ieder geval al eens in de auto gereden had en aan de koppeling gewend was.
Als je de vaardigheden beheerst, gaat het ook in de nieuwe auto wel lukken. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon opgaan en doen wat je kan. Zak je? Ga dan naar een ander rijschool en neem paar losse lessen en ga dan weer op.
Probleem opgelost. Ja het is nu even kut maar je denkt ook te moeilijk. Je doet wat je kan en weet na je bent gezakt dat je wat anders gaat zoeken.
Er zijn rijschools die doen aan faalangst. Geen idee of je het hebt maar ook al is het niet zo en je zakt straks. Is het fijn of wat zelfverzekerder te zijn. Hun nemen hier de tijd voor en leggen alles rustig uit. En benoemen ook wat er goed ging.

Succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven