Militaire colonne

20-09-2018 21:13 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag kwam ik het voor het eerst tegen, een militaire colonne. Precies zoals beschreven stond in mijn theorieboekje van de auto vroeger. Dus met gekleurde lampen en vlaggen. Ik kwam de snelweg op en moest dus invoegen. Je mag ze niet onderbreken. Dus heel veel gas gegeven zodat ik nog voor ze uit kon.

Maat toen dacht ik, wat is dat eigenlijk een militaire colonne?
Ik kom wel vaker van die voertuigen tegen die achter elkaar rijden, maar nooit zoals in het theorieboekje. Nu dus wel.
Wat doet een militaire colonne? Waarom mogen we ze niet doorkruisen en hebben ze altijd voorrang? Wat is er zo bijzonder aan?
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Je mag er niet tussen rijden, want dan raken ze elkaar kwijt en zijn ze niet op tijd voor de oorlog.
Alle reacties Link kopieren
Reden ze richting Arnhem? Daar zijn nu toch allerlei festiviteiten rondom de herdenking van de Slag om Arnhem deze dagen? Misschien komen ze een demonstratie daar geven en artillerie laten zien.
Edit: OP verkeerd begrepen. :$ .
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 20-09-2018 23:15
7.84% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Het lijkt mij een teken van respect, net als het voorlaten van een begrafenisstoet.
Alle reacties Link kopieren
Oef, ik zou die regels echt niet meer weten als ik een colonne tegen zou komen en waarschijnlijk zo invoegen :$
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
20-09-2018 21:15
Je mag er niet tussen rijden, want dan raken ze elkaar kwijt en zijn ze niet op tijd voor de oorlog.
:rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam ook een colonne tegen vandaag. Vroeg me af hoe het ook alweer zat. Stond me nog wel iets van bij dat je idd niet mag tussenvoegen, dat je ze niet mag onderbreken. Verder was het toch echt weggezakt....
Waar is Yas als je d’r nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
20-09-2018 21:15
Je mag er niet tussen rijden, want dan raken ze elkaar kwijt en zijn ze niet op tijd voor de oorlog.
:HA:
Nee heb je, ja kun je krijgen
Een militaire colonne met zomaar een Kia Picanto ertussen oogt minder indrukwekkend.
SjaanRoeispaan schreef:
20-09-2018 21:15
Je mag er niet tussen rijden, want dan raken ze elkaar kwijt en zijn ze niet op tijd voor de oorlog.
Dit is mijn hoogtepunt van de dag.
Geen idee verder. Mijn vader ging dan altijd plechtig aan de kant van de weg staan en zei: "Kijk, onze jongens" (toen waren er nog geen meisjes in het leger, anders had hij ze vast genoemd).
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verke ... e-colonnes


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Militaire_colonne
Je mag er volgens mij wel tussen rijden (invoegen), alleen niet doorkruisen (haaks doorsnijden). Dus invoegen op de snelweg mag, bij een kruispunt moet je ze wel voorlaten.

Maar schiet me er niet op af.
Alle reacties Link kopieren
OT: geen idee eigenlijk. Ik zie ze regelmatig op de snelweg. Ooit carpoolde ik met een collega en was er een enorm lange colonne. Voor ons stond een vrachtwagen stil op de invoegstrook en die spotte een wat ruimere opening en begon op te trekken. Collega wilde in de slipstream mee en trok ook op. Nog geen minuut later langs de kant gezet door de marechaussee, idem voor de vrachtwagen. Terwijl we daar stonden kwamen bussen vol met soldaten langs (internationale oefening?). Colonne stond op een gegeven ogenblik stil (file) en we stonden naast een bus vol Bundeswehr soldaten toen de marechaussee collega kwam bevragen. Heel verhaal over Verkeerswet en colonne signalering en dan de vraag “Waarom deed u dat, wetende dat dit niet is toegestaan?”

En collega, bloedserieus met een hoofdknikje naar de bus vol Bundeswehrsoldaten: “Mijn vaderlandse plicht, de invasie stoppen”. Tranen met tuiten gehinnikt, kon niet eens meer lachen. Was toch een aardige boete. Meen net iets minder dan 100,-
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
20-09-2018 21:53
OT: geen idee eigenlijk. Ik zie ze regelmatig op de snelweg. Ooit carpoolde ik met een collega en was er een enorm lange colonne. Voor ons stond een vrachtwagen stil op de invoegstrook en die spotte een wat ruimere opening en begon op te trekken. Collega wilde in de slipstream mee en trok ook op. Nog geen minuut later langs de kant gezet door de marechaussee, idem voor de vrachtwagen. Terwijl we daar stonden kwamen bussen vol met soldaten langs (internationale oefening?). Colonne stond op een gegeven ogenblik stil (file) en we stonden naast een bus vol Bundeswehr soldaten toen de marechaussee collega kwam bevragen. Heel verhaal over Verkeerswet en colonne signalering en dan de vraag “Waarom deed u dat, wetende dat dit niet is toegestaan?”

En collega, bloedserieus met een hoofdknikje naar de bus vol Bundeswehrsoldaten: “Mijn vaderlandse plicht, de invasie stoppen”. Tranen met tuiten gehinnikt, kon niet eens meer lachen. Was toch een aardige boete. Meen net iets minder dan 100,-
:HA:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
20-09-2018 21:55
:HA:
Tot dat moment dacht ik altijd dat je wel mocht ‘kruisen’ om in- of uit te voegen i.v.m. de verkeersveiligheid en doorstroom.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
20-09-2018 21:47
Je mag er volgens mij wel tussen rijden (invoegen), alleen niet doorkruisen (haaks doorsnijden). Dus invoegen op de snelweg mag, bij een kruispunt moet je ze wel voorlaten.
Precies zo ken ik het ook.
RikM schreef:
20-09-2018 21:47
Maar schiet me er niet op af.
Afschieten ... hihihi ... Voor soldaten leuk om vanuit de viertonner hun UZI/FAL nonchalant te showen aan achteropkomende burgerauto's.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
20-09-2018 21:47
Je mag er volgens mij wel tussen rijden (invoegen), alleen niet doorkruisen (haaks doorsnijden). Dus invoegen op de snelweg mag, bij een kruispunt moet je ze wel voorlaten.

Maar schiet me er niet op af.
Je mag een colonne of rouwstoet wel doorkruisen op een kruispunt als jij op een voorrangsweg zit. Nu zullen de meeste mensen geen rouwstoet doorkruisen uit respect en ik denk dat de meeste mensen bij een colonne bij twijfel maar blijven staan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
RVV artikel 16:

Weggebruikers mogen militaire kolonnes en uitvaartstoeten van motorvoertuigen niet doorsnijden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn persoonlijke visie is dat je die colonnes beter met rust kunt laten. Die tanks lijken me nogal pijnlijk als ze over je heen rijden...
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
20-09-2018 22:16
RVV artikel 16:

Weggebruikers mogen militaire kolonnes en uitvaartstoeten van motorvoertuigen niet doorsnijden.
En volgens artikel 63 van de RVV mag het dus wel als jij je op een voorrangsweg bevindt. Aldus Google en de website Rijschoolpro, het vakblad voor de rijschoolbranche
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
20-09-2018 22:16
RVV artikel 16:

Weggebruikers mogen militaire kolonnes en uitvaartstoeten van motorvoertuigen niet doorsnijden.


Een militaire colonne mag wél doorsneden worden door een voertuig die op een voorrangsweg rijdt, zo bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ondanks dat de afgelopen 20 jaar vaak is verteld (voorbeeld van de politie) dat een militaire colonne altijd voorrang heeft, blijkt dit niet uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990).
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
lemoos2 schreef:
20-09-2018 22:03
Je mag een colonne of rouwstoet wel doorkruisen op een kruispunt als jij op een voorrangsweg zit. Nu zullen de meeste mensen geen rouwstoet doorkruisen uit respect en ik denk dat de meeste mensen bij een colonne bij twijfel maar blijven staan.

Dan ben je ook wel dapper als je met je Kia Picanto voorrang neemt op een rij tanks. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
20-09-2018 22:21
Een militaire colonne mag wél doorsneden worden door een voertuig die op een voorrangsweg rijdt, zo bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ondanks dat de afgelopen 20 jaar vaak is verteld (voorbeeld van de politie) dat een militaire colonne altijd voorrang heeft, blijkt dit niet uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990).
Ze hebben geen voorrang, maar je mag ze niet doorsnijden.

En het is 'een voertuig dat....'.
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
20-09-2018 21:15
Je mag er niet tussen rijden, want dan raken ze elkaar kwijt en zijn ze niet op tijd voor de oorlog.
:rofl:

In

https://nl.wikipedia.org/wiki/Militaire_colonne

staat vrij precies beschreven hoe dit zit. Echter weet ik niet of een militaire colonne ook voorrang heeft. Als de eerste auto (met twee blauwe vlaggen aan de voorkant en één blauw voorlicht) het kruispunt gepasseerd is, hebben alle volgauto's en laatste auto (met groene vlag en een groen voorlicht) voorrang. Anders zou ik ze doorkruisen.

Ik weet niet precies hoe dat zit met een begrafenisstoet. Uit eerbied doe ik alsof dit een militaire colonne is. Dus als de voorste auto al op het kruispunt is, geef ik alle volgauto's ook voorrang, al zou ik in geval van gewone auto's wel voorrang hebben. Ik weet niet of dat verplicht is, maar ik stop uit eerbied wel (het maakt niet uit wat voor weggebruiker ikzelf ben).
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven