Help! Kat(ten) plassen steeds weer in de gang

29-09-2018 08:57 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ben momenteel de wanhoop n beetje nabij omdat mijn 2 katten ( gecastreerd, 11 maanden, broertjes, komen alleen met mij buiten aan n tuigje) op de gang op hetzelfde plekje blijven plassen ( binnen voor de voordeur in het hoekje, op de mat)

Onder de mat bevindt zich een houten luik wat de kruipruimte afdekt.

Na mijn week vakantie, begreep ik van mijn vader die opgepast heeft dat ze al 1 maal op mn kleed gepoept hadden, en bij mijn terugkomst 1 keer al op mijn bankstel..terwijl ik er naast zat.

Het begon enkele weken geleden voor het eerst met een verdwaald plasje onder mn eettafel.

Heb op advies van DA n 2e kattenbak binnengekregen gister...en hun grit ook gelijk vervangen ( hadden eerst houtkorrels vonden ze niet fijn, en nu zand) Ze maken veelvuldig gebruik van beide bakken die ik nu even op de gang naast elkaar heb gezet ( 2e bak gaat uiteindelijk naar boven).

Van 1 van de 2 is al zn urine getest omdat hij in t begin vaker plaste en ik dacht dat hij mogelijk blaasgruis oid had. Niets uit gekomen.

Ik merk dat het nu al dagen mijn dagelijks leven beïnvloed, slaap er slechr van ben alleen maar bezig met de katten. Hou zielsveel van ze en wil graag een oplossing voor hen en voor mezelf.

Wie o wie heeft hier ervaring mee of kan me helpen ??

Hoor heel erg graag van iemand


Groetjes Izzy
Alle reacties Link kopieren
Kat nr 2 ook medisch laten testen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook gehad met 2 katers. Bleek niks medisch te zijn.
Uiteindelijk ook een 2e kattenbak aangeschaft, nu gelukkig nooit meer last van. Kattenbakken staan wel in twee verschillende ruimtes bij ons. Ik zou dat wel zo snel mogelijk doen, ze vinden het toch wel.

Op de een mag alleen geplast worden, op de ander mag alles :huh:
Heeft wel een maand of 4 geduurd voordat het echt over was..
Dus hou vol!
Uitgaande dat er geen lichamelijke oorzaak is voor de onzindelijkheid zou ik drie kattenbakken neerzetten (voor twee katten heb je officieel drie bakken nodig), zonder kap erop en met geurloze kattenbakvulling. Deze bakken zou ik iedere dag schoonmaken. Alle plekken waar ze geplast en gepoept hebben goed schoonmaken en geur neutraliseren met een middel dat daarvoor bestemd is.

Staan de kattenbakken ver genoeg van de voerbakjes af?

Wellicht hebben ze last van stress en kan je een feliway adapter nemen.
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... kattenbak/
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
29-09-2018 09:09
Kat nr 2 ook medisch laten testen.
Dit ga ik ook zeker doen. Wil dit ook kunnen uitsluiten, dankjewel
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
29-09-2018 09:15
Uitgaande dat er geen lichamelijke oorzaak is voor de onzindelijkheid zou ik drie kattenbakken neerzetten (voor twee katten heb je officieel drie bakken nodig), zonder kap erop en met geurloze kattenbakvulling. Deze bakken zou ik iedere dag schoonmaken. Alle plekken waar ze geplast en gepoept hebben goed schoonmaken en geur neutraliseren met een middel dat daarvoor bestemd is.

Staan de kattenbakken ver genoeg van de voerbakjes af?

Wellicht hebben ze last van stress en kan je een feliway adapter nemen.
Dankjewel voor je reactie
Kattenbakken staan op de gang..hun voerbakjes in de keuken, hier zit veel ruimte tussen.

Gebruik urine off geen idee of het helpt en daarbovenop biotex groen( daar heb ik mn bankstel mee schoongemaakt ook)
Sinds 4 dagen heb ik een feliway verstuifer voor in t stopcontact. 3e bak is zeker het overwegen waard.

En ze gaan moeiteloos op de bakken..waarom dan alsnog deksel eraf denk je?
Alle reacties Link kopieren
Met groene biotex schoonmaken en als dat niet helpt met uf2000 van Ecodor via internet.
Alle reacties Link kopieren
Lopen er katten voor de deur? Kan zijn dat ze markeren.

Je moet ze niet meer in de gang laten en dan de plasplek lange tijd behandelen met speciale urinegeur-verwijderaar. Zo lang ze iets van een vorig plasje ruiken, blijven ze erover heen plassen.

Plas en poep nooit schoonmaken met bleek, maar met azijn. En dan die speciale urinereiniger eroverheen.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
29-09-2018 09:22
Lopen er katten voor de deur? Kan zijn dat ze markeren.

Je moet ze niet meer in de gang laten en dan de plasplek lange tijd behandelen met speciale urinegeur-verwijderaar. Zo lang ze iets van een vorig plasje ruiken, blijven ze erover heen plassen.

Plas en poep nooit schoonmaken met bleek, maar met azijn. En dan die speciale urinereiniger eroverheen.
Ik heb het hoekje steeds nabehandeld met urine off en biotex. Dit zelfde heb ik ook met mn voordeur aan de buitenkant gedaan. Rook niks van kattenurine aan de buitenkant...maar heb alsnog mn deur schoongemaakt.

Verder staan de bakken in de gang en wil niet weer met ze slepen naar een ander plekje. Daarnaast moeten de katten boven kunnen komen via de gang...boven kunnen ze zich ook terugtrekken op hun plekjes
Izzje schreef:
29-09-2018 09:21
Dankjewel voor je reactie
Kattenbakken staan op de gang..hun voerbakjes in de keuken, hier zit veel ruimte tussen.

Gebruik urine off geen idee of het helpt en daarbovenop biotex groen( daar heb ik mn bankstel mee schoongemaakt ook)
Sinds 4 dagen heb ik een feliway verstuifer voor in t stopcontact. 3e bak is zeker het overwegen waard.

En ze gaan moeiteloos op de bakken..waarom dan alsnog deksel eraf denk je?

Uit onderzoek is gebleken dat als men katten zou laten kiezen zij kiezen voor een kattenbak zonder kap en geurloze kattenbakvulling. Ze hadden verschillende bakken neergezet, met kap, zonder kap etc. Bijna alle katten kozen de bak zonder kap. Daarom dacht ik dat het misschien een idee was om even zonder te proberen.

Een derde bak is nodig en misschien wel een vierde omdat katten niet graag poepen op plekken waar ze ook plassen. In de natuur doen ze dit ook op verschillende plekken. Bakken op verschillende plekken in het huis zetten kan ook helpen.
miedo schreef:
29-09-2018 09:21
Met groene biotex schoonmaken en als dat niet helpt met uf2000 van Ecodor via internet.

Die uf2000 helpt wel echt heel goed. Goeie tip. :)
Alle reacties Link kopieren
Schuimblusser schreef:
29-09-2018 09:14
Hier ook gehad met 2 katers. Bleek niks medisch te zijn.
Uiteindelijk ook een 2e kattenbak aangeschaft, nu gelukkig nooit meer last van. Kattenbakken staan wel in twee verschillende ruimtes bij ons. Ik zou dat wel zo snel mogelijk doen, ze vinden het toch wel.

Op de een mag alleen geplast worden, op de ander mag alles :huh:
Heeft wel een maand of 4 geduurd voordat het echt over was..
Dus hou vol!
Dankjewel..fijn dat het alsnog gestopt is bij jullie. Heb zelfs een kattentherapeut overwogen....

Zal de 2e bak gelijk naar boven verplaatsen. Badkamer kan wel toch?

Ik hoop dat dit helpt pff..ze lijkennwel gefixeerd op dat ene plekje joh
Izzje schreef:
29-09-2018 09:28
Dankjewel..fijn dat het alsnog gestopt is bij jullie. Heb zelfs een kattentherapeut overwogen....

Zal de 2e bak gelijk naar boven verplaatsen. Badkamer kan wel toch?

Ik hoop dat dit helpt pff..ze lijkennwel gefixeerd op dat ene plekje joh

Badkamer is zeker een goede plek. Geen probleem. Dan zou ik toch uf2000 proberen op dat ene specifieke plekje zodat ze zeker weten hun urinegeur niet meer ruiken en ermee stoppen.

Onzindelijkheid bij katten is echt wel een moeilijk probleem hoor. Maar het gaat je lukken dit op te lossen. Ook zonder gedragstherapeut. :)
Dropdrop schreef:
29-09-2018 09:22
Lopen er katten voor de deur? Kan zijn dat ze markeren.

Je moet ze niet meer in de gang laten en dan de plasplek lange tijd behandelen met speciale urinegeur-verwijderaar. Zo lang ze iets van een vorig plasje ruiken, blijven ze erover heen plassen.

Plas en poep nooit schoonmaken met bleek, maar met azijn. En dan die speciale urinereiniger eroverheen.
katten markeren niet met poep. to had te weinig kattenbakken en onprettige. Zet er drie neer. Eentje zonder kap. Leg op de wildplasplek aluminiumfolie en wat schijfjes citroen. Het komt heus wel goed
en 3 bakken op 3 verschillende plekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook voor zorgen dat de kattenbak uit de gang verdwijnt. Misschien kan er later wel weer 1 staan, maar voor nu lijkt me het best dat de katten daar niet kunnen komen.
Ik heb drie katten en bij onder ligt er 2 keer in het jaar eens zomaar een drol op de grond. Heel bijzonder, maar dat gebeurt blijkbaar wel eens.
Alle reacties Link kopieren
Alle goede tips zijn al wel gegeven. Dat zijn de dingen die je kunt doen of al doet om het probleem te verhelpen. Geef het ook even tijd.

Ik heb zelf ruim 2 jaar met een onzindelijke poes gezeten en dat kwam helaas niet goed. Beest kostte me op den duur 150 euro per maand aan speciaal voer/grit/verstuivers en medicijnen. (Medisch was die topfit trouwens.)
Ze plaste op den duur nauwelijks nog door de medicatie maar dat was een soort anti depressiva voor honden. En daar werd poes helemaal wappie van. Toen hebben we via via een ander huisje voor haar gevonden. En wonder boven wonder, gaat het daar wel goed. Zonder speciale toestanden. Poes gedijde gewoon ineens niet meer in ons leven. Wat ze eerder prima deed.

Conclusie: ook als het niet over gaat bij jou, kan het ergens anders wel succesvol gaan. Ik zeg niet dat je abrupt een ander thuis moet zoeken maar weet dat zelfs dat, hoe lastig ook, soms de betere keuze kán zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mintel88 schreef:
29-09-2018 09:40
Ik heb drie katten en bij onder ligt er 2 keer in het jaar eens zomaar een drol op de grond. Heel bijzonder, maar dat gebeurt blijkbaar wel eens.
Dat is dan waarschijnlijk gewoon een drol die nog niet gevallen was voordat ze de kattenbak uitliepen. Soms poepen ze niet goed uit, of blijft een drol nog even aan het haar hangen voordat hij valt.
Alle reacties Link kopieren
Nog 1 tip die ik hier nog niet gelezen heb. Katten zijn dol op chloor en willen daar direct overheen plassen. Vandaar de tip die al wel gegeven was om dit nooit op een wildplas-plek te gebruiken voor het schoonmaken. Maar, dat is dus ook een goede reden om juist wel de kattenbakken wel met chloor schoon te maken, zodat die bakken nog wat extra aantrekkingskracht krijgen.

Succes!
S-Meds schreef:
29-09-2018 09:32
katten markeren niet met poep. to had te weinig kattenbakken en onprettige. Zet er drie neer. Eentje zonder kap. Leg op de wildplasplek aluminiumfolie en wat schijfjes citroen. Het komt heus wel goed
Die van mij plaste gewoon op aluminiumfolie :(

Op de plaatsen waar mijn poezen zomaar gingen plassen heb ik (tijdelijk, hoop ik) dubbelzijdig plakband geplakt, en dat werkt. Die van mij houden er niet van om met hun delicate pootjes op kleverige stroken te gaan staan en te plassen :D
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel plas is het? Echt een plasje (al snel een theekopje zegmaar) of minder?

En zit het op de grond of ook op de muur? Heb je eens gezien hoe ze plassen?

Gaan de katten verder wel op de bak? Vind je ook plasjes in de bak?

Vraag is of het echt onzindelijkheid is of dat de kat aan het markeren is (territorium drang of iets anders). Als je dat weet kan je makkelijker een oplossing zoeken.

Veel vragen, maar dit is wat een therapeut je ook vraagt. Hier eentje in opleiding :sherlock:
Alle reacties Link kopieren
Precies hetzelfde plekje gehad. Op de mat in een hoekje. Gelukkig is onze mat groot, dus ik heb er een paar weken een kittenbak (klein en zonder deksel) precies erop gezet. Toen was het niet meer zo interessant blijkbaar.
Ook behandeld met zo'n speciale geurverwijderaar en een feliway in huis.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook altijd zonder problemen op de bak, en toch ook altijd op de zelfde plek in huis aan het plassen.
Heb de deksel van de kattenbak gehaald, en er is nooit weer in huis geplast.
Wilde dat ik dat veel eerder had geprobeerd!
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
29-09-2018 09:31
Badkamer is zeker een goede plek. Geen probleem. Dan zou ik toch uf2000 proberen op dat ene specifieke plekje zodat ze zeker weten hun urinegeur niet meer ruiken en ermee stoppen.

Onzindelijkheid bij katten is echt wel een moeilijk probleem hoor. Maar het gaat je lukken dit op te lossen. Ook zonder gedragstherapeut. :)
Die ga ik gelijk bestellen! Urine off stelt hier iig niks voor merk ik.

Fijn dit te horen...hopelijk is dit probleem snel verholpen ..!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven