Auto kopen

10-10-2018 15:33 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, onze auto (een oude fiat punto) is afgekeurd dus het is tijd voor een andere auto. Liever willen we niet opnieuw een fiat of peugeot. Heeft er iemand tips welk merk wel goed is of juist niet. Of tips waar we op moeten letten bij het kopen van een nieuwe auto. We gaan voor een 2dehands auto en het budget is 2000euro.

We gaan morgen ook kijken bij een Volkswagen polo uit 2003. Iemand ervaring met deze auto?
Alle reacties Link kopieren
Volkswagen Polo's trekken bestuurders aan die de auto helemaal uitleven. Jaren terug keek ik er ook naar, en na 4 te hebben bekeken ging ik kijken naar een Seat Ibiza en daar al snel een top autootje van gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Over de Polo kan je veel vinden op het internet. Er ziijn diverse fora waar je interessante informatie kan vinden. Motorisch heeft VW veel problemen, ook van die generatie. Daarnaast zijn ze vaak afgeragd. Maar ja, dit kan natuurlijk net een goede zijn.

Maak altijd een uitgebreide proefrit. Kan dit niet, dan niet kopen. Is de auto al gestart als jij komt kijken? niet kopen. Zie je vette vlekken onder de motorkap? Niet kopen? Is het wel opvallend schoon onder de motorkap? Niet kopen. Geloof een handelaar niet op z'n blauwe ogen.
Alle reacties Link kopieren
Oriënteer je ook eens op Toyota en Nissan. Beetje saaie merken, maar hebben wel een goede reputatie wat betreft kwaliteit en onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje klein voor jullie maar ik ben zo tevreden met mijn Citroen C1. 4 jaar geleden gekocht (toen 4 jaar oud) voor ik dacht 6.000 euro en nog nooit gezeik mee gehad!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Als je een Polo leuk vind, kun je wellicht ook eens kijken naar een Seat Ibiza!

Of wellicht een Peugeot 206, Toyota Yaris, Ford Fiësta, Opel Corsa, Renault Clio. Allemaal auto's uit dat segment. :) Zeker de wat 'saaiere' merken zijn vaak in nettere staat.
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
boannan schreef:
10-10-2018 16:02
Misschien een beetje klein voor jullie maar ik ben zo tevreden met mijn Citroen C1. 4 jaar geleden gekocht (toen 4 jaar oud) voor ik dacht 6.000 euro en nog nooit gezeik mee gehad!
Hier ook een C1 sinds een paar maanden. Heerlijke autootje, rijdt prima!
Alle reacties Link kopieren
Poeh, voor 2000 euro kun je niet veel verlangen hoor.. vw golf en polo hebben de naam dat ze graag worden gekocht door jonge 20ers die er graag mee raggen, ik heb zelf altijd auto s voor rond de 3500 gekocht waaronder ook 2 golfjes, en die waren idd afgeragd dus dat zal ik niet zo snel weer kiezen. Vw an sich wel, want hee die golfjes reden wel altijd ondanks dat ze 18 + waren en moesten allebei weg omdat er gaten in de bodem zaten, niet omdat ze niet meer reden.. ook de lupo die ik momenteel heb is 20 jaar oud en er mankeert ook wel het een en ander aan, maar ook deze rijdt iig nog dus hij moet het nog ff volhouden tot ik wat meer gespaard heb en er een andere auto kan komen.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
10-10-2018 15:38
Volkswagen Polo's trekken bestuurders aan die de auto helemaal uitleven. Jaren terug keek ik er ook naar, en na 4 te hebben bekeken ging ik kijken naar een Seat Ibiza en daar al snel een top autootje van gevonden.
Eens over de Polo.

In deze prijsklasse stem ik voor Japans!
Alle reacties Link kopieren
Een Citroën C1 is helaas echt te klein voor ons, de garage waar de polo staat is ook nog een Peugeot 206 uit 2005 te koop. We hebben er al een gehad en mijn vriend vond er helaas niks aan.
Met dit budget zou ik niet op merk gaan zoeken maar op prijs, km-stand, in de buurt of niet. Zoek via Autoscout oid en kijk of je jezelf ziet rijden in de auto's die je vindt. Merk, model en kleur zouden voor mij bij dit budget totaal onbelangrijk zijn. Ik zou dan een auto willen waar ik weer even mee vooruit zou kunnen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-10-2018 16:42
0.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor dat budget is de meest verstandige keus: Japans.
Nissan Micra, Toyota Yaris, Mazda 2 of iets dergelijks.
Onderdelen kunnen wat duurder zijn, maar je hebt alleen niet vaak onderdelen nodig.

Zoals al gezegd, Volkswagen is populair onder jongeren met een “sportieve” rijstijl en kunnen redelijk afgeragd zijn.
Als je toch graag iets uit de Volkswagen-groep wilt: kijk eens bij Skoda (Fabia) of een Seat (Ibiza). Techniek is gelijk, maar minder aantrekkingskracht op het raggende jongvolk.

Verder: via internet zijn zwakkere punten voor veel auto’s eenvoudig te vinden. Zoek op Google naar “aankoopadvies” en merk en type waar je naar wilt kijken.
Til vloermatjes op en voel of er vocht onder zit. Lekkage is erg vervelend.
Neem een zaklamp mee en trek niet je beste goed aan, zodat je onder de auto kunt kijken. Controleer op roest en trek eens aan wat stangetjes van de wielophanging. Veel speling? Wegwezen.
Kijk onder de motorkap of de chassisdelen netjes recht zijn en geen sporen van reparatie laten zien. Aan de buitenkant kun je kijken naar de pasnaden van de verschillende delen. Wijken ze links en rechts af, dan kan er schade zijn geweest en dat kan ook als er kleurverschil tussen de verschillende plaatdelen zit. Een klein magneetje kun je gebruiken om te controleren of de auto met plamuur is dichtgesmeerd. Doe dit met name bij de kokerbalken (die delen tussen de voor-en achterwielen onder de deuren). Houdt het magneetje niet? Hele foute boel.

Controleer de werking van alles wat er op en aan de auto zit. Ventilator op maximaal zetten, luchtstroom alle kanten op laten blazen, dus ook naar voorruit en voeten, elektrische ramen allemaal omlaag en omhoog doen, alle lampen proberen, toeter en ruitenwissers en de sproeiers bedienen. Neem desnoods een flesje water mee voor als de sproeiers leeg zijn.
Mijn laatste auto was net 2 dagen ervoor APK gekeurd en de sproeier bleek niet te werken. Nog €150 eraf gekregen voor reparatie.

Laat iemand (niet de verkoper) kijken naar de werking van de lampen. Of laat de verkoper de lampen bedienen terwijl jij kijkt. Bij oudere auto’s komt massasluiting regelmatig voor. Dan zie je bij tegelijk remmen en richting aangeven bijvoorbeeld alle lampen aan die kant een beetje vaag knipperen in plaats van remlichten en apart richting.

Koop als het kan bij een garage met een goede reputatie. Kleine, lang bestaande dorpsgarages bijvoorbeeld. Die hebben een reputatie te verliezen. Kijk of je reviews van de garage op internet kan vinden.
Het beste is als je iemand mee kan nemen die er wat kijk op heeft.

Belangrijke en logische tip: maak altijd een proefrit!
Stadsverkeer, snelweg, doorgaande weg, alles rijden.
Laat op snelheid voorzichtig je stuur los. Blijft de auto rechtdoor rijden of trekt ie naar een kant? Rem voorzichtig met handen los en kijk of de wagen recht remt. Trilt de wagen niet bij 120-130 per uur? Ga stil staan, draai het stuur volledig naar een kant en trek langzaam op. Doe dit met stuur naar beide kanten. Er mogen geen krakende geluiden optreden. Dan zijn de aandrijfassen naar hun grootje. Let op of alle versnellingen soepel in te schakelen zijn zonder knarsen. Als je op snelheid bent op een lege weg, trap je koppeling in zodat het motorgeluid wegvalt en stuur wat scherp van links naar rechts, zodat het gewicht goed op een kant drukt. Als je een zoemend / brommend geluid hoort dat sterker wordt naarmate je scherper stuurt zijn wiellagers kapot.

Ga achter de auto staan terwijl iemand flink gas geeft. Witte rook uit de uitlaat? Kapotte koppakking. Blauwe rook en verbrande olielucht? Zuigerveren versleten. Hard weghollen. Kijk tijdens het schakelen goed in je spiegels. Als je een rookwolkje ziet tijdens het schakelen zijn de kleprubbers versleten. Ook weglopen.

Maar bedenk wel: een auto is altijd een gok en hoe ouder hoe meer kans dat het toch een keer mis gaat. Met geluk koop je een auto voor €2000 die nog jaren meegaat, maar het kan ook weggegooid geld zijn.

Tot zover de aankooptips van Auditor (met MTS Autotechniekdiploma op zak en vele jaren ervaring als autokoper).

Veel succes!
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een lekkere Starslet kopen, keus zat:

https://www.gaspedaal.nl/toyota/starlet ... 0&srt=pr-a

:)
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
10-10-2018 17:35
Gewoon een lekkere Starslet kopen, keus zat:

https://www.gaspedaal.nl/toyota/starlet ... 0&srt=pr-a

:)
Dit!
Voor 2000 euro kun je een prima Toyota Starlett of Corolla kopen. Geen hippe auto maar de meesten zijn degelijk en betrouwbaar en dat is het belangrijkste toch?
Heb zelf goede ervaringen met Japanners.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens hiernaar: https://www.louwman.nl/aanbod/toyota/ya ... 99/78dhvr/

Dit bedrijf heeft meerdere vestigingen in het land, is een erkend Toyota dealer en heb zelf goede ervaringen met dit bedrijf. Er staat nu een Yaris te koop in jouw prijsklasse en hij heeft maar 121.000 gelopen. Ik heb zelf precies dezelfde auto en hij rijdt heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
10-10-2018 17:35
Gewoon een lekkere Starslet kopen, keus zat:

https://www.gaspedaal.nl/toyota/starlet ... 0&srt=pr-a

:)
Loved my Starslet :heart:

Nu een Yaris maar die Slet was echt een lekker karretje.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
10-10-2018 17:51
Kijk eens hiernaar: https://www.louwman.nl/aanbod/toyota/ya ... 99/78dhvr/

Dit bedrijf heeft meerdere vestigingen in het land, is een erkend Toyota dealer en heb zelf goede ervaringen met dit bedrijf. Er staat nu een Yaris te koop in jouw prijsklasse en hij heeft maar 121.000 gelopen. Ik heb zelf precies dezelfde auto en hij rijdt heerlijk!
Leuk autootje, maar 1 eigenaar, weinig km. Als ik TO was had ik deze zeer interessant gevonden!
Alle reacties Link kopieren
Ik ook, ondanks dat ze hem zonder garantie verkopen. Je krijgt er immers wel nieuwe apk op.. Hele goeie deal voor het budget van to vind ik :-)
Ik heb ook een proefrondje in een toyota aygo gedaan, ook zeker een prima autootje.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor alle reacties en tips! De automonteur (en vriend) hier uit het dorp is mee gaan kijken naar de Polo en we hebben hem gekocht!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je auto. Dat je er veel veilige km's zonder teveel onderhoud mag hebben!

Altijd grappig, advies wordt gevraagd wat de ervaring is. Iedereen zegt: niet doen. Conclusie, ik heb het wel gedaan. Waarom meningen vragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven