puzzel als cadeaubon voor groepscadeau

16-10-2018 22:59 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn man viert binnenkort een ronde verjaardag en gaat het waarschijnlijk de dag na z'n verjaardag vieren met een groep vrienden. Nu leek het mij leuk om bij deze gelegenheid met z'n allen een groot cadeau te geven. Ik weet ook al wat voor iets het moet zijn, alleen het precieze ding moet hij zelf uitzoeken. Nu zat ik te brainstormen over hoe op een leuke manier een cadeaubon voor zijn cadeau te organiseren en het leek mij wel grappig om de cadeaubon (zal ik zelf in elkaar zetten) op een puzzel af te drukken en dat iedereen die mee wil doen aan het cadeau een puzzelstukje kan geven met z'n naam op de achterkant geschreven.

Mijn vraag aan jullie is, hoe geven de mensen de puzzelstukjes op een leuke manier? Zorg ik ervoor dat ze van te voren elk een puzzelstukje hebben en hun naam erop hebben geschreven en dat ze dan, als ze één voor één binnenkomen, hun puzzelstukje afgeven? Lijkt me ergens wel grappig, zo'n beetje een anti-climax als je als cadeau alleen een puzzelstukje krijgt. En hij zal natuurlijk wel snel doorhebben dat het om een gezamenlijk cadeau gaat. Ik kan hem ook op z'n eigenlijke verjaardag (de dag ervoor) het eerste stukje geven, dan gaan de radertjes vast draaien. Moet ik alleen nadenken over hoe ik iedereen hun puzzelstukjes geef van tevoren, maar eventueel kan ik buiten ergens een zak verstoppen met de stukjes erin en pennen, zodat de gasten dat van tevoren kunnen pakken.

Of verdeel ik de puzzelstukjes tijdens het feest zelf onder de gasten (zo onopvallend mogelijk natuurlijk) en geven we het dan met z'n allen tegelijkertijd? Met een uitleg erbij? Maar hoe en wat dan precies? Geeft dan iedereen één voor één z'n puzzelstukje af? Dat lijkt me dan weer een beetje dom, tenzij ik er een goed verhaal van kan maken (ben ik niet zo goed in...).

Of vinden jullie het hele idee stom en kan ik beter iets anders bedenken? ;-)

Alvast bedankt voor jullie input! En sorry als ik vanavond niet meer reageer, ik schrijf dit nu even snel en ga zo naar bed, zal morgen weer kijken hier.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet iedereen iets op een puzzelstukje laten schrijven tijdens het feest en het dan met z'n allen geven. Gewoon in een zak of doos, dan kan hij ter plekke de puzzel maken en later de wensen nog eens lezen.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een grappig idee, en zou er dan voor zorgen dat iedereen zijn puzzelstuk vooraf ontvangt. Dan kunnen ze er wat op schrijven en het op een leuke manier inpakken en cadeau doen. Jij geeft jouw stukje dan op zijn verjaardag, zonder verdere tekst en uitleg. Hij zal vanzelf wel nattigheid voelen, en gaan puzzelen, denk ik zo :)
Alle reacties Link kopieren
Vinden die vrienden het ook een goed idee om gezamenlijk een groot cadeau te geven?

Is iedereen wel bereid en in staat om het bedrag te betalen dat jij daarvoor voor ogen hebt?

Ik ben bang dat veel mensen het feit dat iemand 30, 40, 50 of 60 wordt niet zo belangrijk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-10-2018 23:16
Ik vind het wel een grappig idee, en zou er dan voor zorgen dat iedereen zijn puzzelstuk vooraf ontvangt. Dan kunnen ze er wat op schrijven en het op een leuke manier inpakken en cadeau doen. Jij geeft jouw stukje dan op zijn verjaardag, zonder verdere tekst en uitleg. Hij zal vanzelf wel nattigheid voelen, en gaan puzzelen, denk ik zo :)
Zo zou ik het ook doen. Leuk idee!!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Nummer*Zoveel schreef:
16-10-2018 23:16
Ik vind het wel een grappig idee, en zou er dan voor zorgen dat iedereen zijn puzzelstuk vooraf ontvangt. Dan kunnen ze er wat op schrijven en het op een leuke manier inpakken en cadeau doen. Jij geeft jouw stukje dan op zijn verjaardag, zonder verdere tekst en uitleg. Hij zal vanzelf wel nattigheid voelen, en gaan puzzelen, denk ik zo :)
Als je echt een puzzel wilt geven zou ik het inderdaad op deze manier doen.
Alle reacties Link kopieren
Grappig idee! Ik zou de stukjes dus juist níet van tevoren geven, dan weet je zeker dat een paar mensen hem vergeten, iemand niet komt ivm ziek etc, en je met een incomplete puzzel zit. Beter inderdaad ter plekke regelen.
Ik vind het kinderachtig eerlijk gezegd. En wat is er nou leuk aan om samen een cadeaubon te geven? Samen geef je één groot cadeau, een echt cadeau, toch? Dat is gaaf. Een bon. Tja. Dat is gewoon geld in andere vorm. En daar dan ook nog zo’n toestand van maken? Ik snap ‘m niet.
nausicaa schreef:
17-10-2018 00:27
Grappig idee! Ik zou de stukjes dus juist níet van tevoren geven, dan weet je zeker dat een paar mensen hem vergeten, iemand niet komt ivm ziek etc, en je met een incomplete puzzel zit. Beter inderdaad ter plekke regelen.
Dit! Terplekke doen.
Heel leuk idee trouwens!
Ik vind het een reuze idee. Alleen zou ik op één of andere manier mijn man plagen door de puzzel niet te gemakkelijk te maken. Dus niet alleen een puzzel in de zin van stukjes maar ook nog een puzzel in de zin van dat hij zelf moet zoeken wat zijn cadeau nu eigenlijk inhoudt.
De bon, die kan hij krijgen nadat hij zijn puzzel-puzzel tot een goed einde heeft gebracht.
Als de maten ook speelvogels zijn, dan kan je er een spel van maken dat niet op 2 minuten is afgelopen.

Dit is mijn zotte idee: Persoon 1 geeft een willekeurig puzzelstukje waarop een vraag staat (moet je wel klein schrijven of hele grote puzzelstukken nemen :-o ), op het puzzelstuk van een andere maat staat dan '… ' (en dan staat er een letter van het cadeau). Hij krijgt pas een puzzelstuk met een letter als hij de vraag juist heeft beantwoord. De puzzelstukken met de letters kunnen ook nog in willekeurige volgorde gegeven worden, zodat hij bij de eerste goed opgeloste puzzel het cadeau al niet weet. Hopelijk is het een geschenk met een korte naam, bijvb 5 letters. Dan heb je 10 puzzelstukken want 5 met de vraag en 5 met een letter. Dat betekent dan ook dat er 10 mannen (of 9 als jij ook een puzzelstuk geef) aanwezig zouden zijn. Als het een groepje van slechts 4 personen is wordt deze werkwijze moeilijk natuurlijk. Of je laat ze twee puzzelstukken afgeven, wel 2 stukken die wat vraag en antwoord betreft, niks met mekaar hebben te maken.

Misschien is het veel te ingewikkeld, dan was het een goedbedoelde tip, of misschien brei je op dit idee verder en kun je - afhankelijk van jullie situatie - er toch iets mee.

Ik zou de puzzel in tweevoud maken als je toch bezig bent, kan je altijd invallen voor een afwezig persoon.

Laat maar weten wat het geworden is en veel plezier op het feest met een verrassend cadeau.
Ik zou geen gezamenlijk cadeau doen met vrienden voor je eigen partner. Dat vind ik zo iets stoms, alsof jij ze nodig hebt om het cadeau te kunnen geven. Ik zou het cadeau zelf geven en het groepscadeau aan de vrienden overlaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het op zich een leuk idee en zou een zak puzzestukjes bij de voordeur verstoppen met een pen waar iedereen wat uit kan halen.
Vraag me idd wel af of de vrienden zitten te wachten om mee te doen met een gezamenlijk cadeau. Het is bij ons ook wel eens gevraagd omdat het feestvarken heel graag een sapcentrifuge wilde hebben maar het bedrag wat je wilde inleggen was dan wel vrij. Persoonlijk voelde het erg opgedrongen en had ik liever zelf wat uitgezocht. Had er nog meer moeite mee gehad als vooraf bepaald was hoeveel ik moest inleggen.
Maar wellicht is het bij jullie in de vriendengroep heel gebruikelijk?
Alle reacties Link kopieren
Leuk!
Ik heb ooit op die manier een schatkaart in stukken als uitnodiging voor een kinderfeestje gemaakt. Die moest uiteraard ook meegenomen worden, anders konden ze de schat niet vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met een gezamenlijk cadeau (waarin iedereen mag weten wat hij bijdrage, neem ik aan) in plaats van allemaal kleine cadeaus, meuk of enveloppen met inhoud? Ik zou er absoluut geen probleem mee hebben om dat (deels) te geven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee, ik ben alleen niet zo gecharmeerd van het idee dat jij alles doet en bepaald. Jij regelt het cadeau en ook nog de manier waarop het gegeven wordt. Dit laat weinig vrijheid over om voor vrienden/familie iets persoonlijks te doen.

Wanneer mij gevraagd zou worden om een puzzelstuk te geven, zou ik waarschijnlijk wel mee doen, maar ik zou dit absoluut niet leuk vinden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
17-10-2018 06:01
Ik zou geen gezamenlijk cadeau doen met vrienden voor je eigen partner.

Dit. Laat die vrienden onderling iets regelen en verzin zelf iets dat je in je eentje wil/kan geven.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
17-10-2018 00:28
Ik vind het kinderachtig eerlijk gezegd. En wat is er nou leuk aan om samen een cadeaubon te geven? Samen geef je één groot cadeau, een echt cadeau, toch? Dat is gaaf. Een bon. Tja. Dat is gewoon geld in andere vorm. En daar dan ook nog zo’n toestand van maken? Ik snap ‘m niet.
oh gelukkig ik ook
Zou niet bij mijn partner en zijn vrienden passen.

Ook zou ik (de partner) me vooral niet bemoeien wat zijn vrienden hem geven
Ik zou zelf dat grote kado geven (laat je man van te voren merk/model uitzoeken en bestel het dan zodat het er op z'n verjaardag is) en je vrienden hun eigen kado laten bepalen.
Neem tenminste aan dat je man geen 10 wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wil je vooraf of bij de voordeur de envelop met geld ruilen voor een puzzelstukje?
Als gast zou ik mij opgelaten voelen als ik een vast bedrag moet geven of doorgeven hoeveel ik ga geven.
Wil je het bedrag op de gegeven cadeaubon schrijven?
Leuk voor je partner, voor de gasten kinderlijk en voelen zich opgelaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er wat gaten in je puzzle gaan vallen. Niet iedereen is daar vreselijk mee bezig en dan zullen ze het misschien niet goed gelezen hebben of slordig denken: maar ik had nog die fles wijn staan; die neem ik dus mee.

Dan denken ze wel aan je man, maar niet aan de vorm, zal ik maar zeggen. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zo'n verjaardag is juist ook een prachtgelegenheid om je man een heel groot cadeau te geven wat helemaal alleen van jou komt en volledig naar zijn zin is, zodat vrienden, familie en collega's en ieder die het weten wil nog lang moeten horen: "Dat? Oh dat heb ik voor mijn verjaardag van mijn vrouw gekregen!" En dan denken die: dan moet die vrouw wel dol op hem zijn (had ik maar een vrouw die zo gek op me was)! :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hmm, wisselende reacties haha. Geeft wel stof tot nadenken. Ik had zelf bedacht dat ik een mailtje zou sturen naar de gasten en dan aangeef dat ik dit idee had voor wie er aan mee wil doen, maar dat iedereen natuurlijk ook zelf een cadeautje mag verzinnen. En de bijdrage had ik ook vrij gelaten natuurlijk. Ze zouden het dan naar mij kunnen overmaken, dan heb je geen awkward gedoe met geld afgeven op het feest zelf in ruil voor een puzzelstukje. Ik zou ook niet het totale bedrag op de bon schrijven ofzo. Ik had gewoon zelf de rest bijbetaald (cadeau is duur genoeg dat er nog genoeg overblijft).

Ik had er niet aan gedacht dat mensen het vervelend of opdringend zouden vinden als van te voren een cadeau werd gesuggereerd. Lijkt mij juist heerlijk, ik vind het altijd superlastig om weer iets te bedenken voor de zoveelste verjaardag van iemand die alles al heeft. En ik kan me ook best voorstellen dat een aantal van z'n vrienden sowieso aan mij gaan vragen wat ze hem kunnen geven.

Ik ga er nog even over nadenken. Ik zou het idee ook kunnen uitvoeren met alleen z'n familie, daar doen we vaker een gezamenlijk groot cadeau. Alleen zijn we dan met minder mensen en dan is het effect een beetje weg met de puzzelstukjes.

Bedankt ook verder voor de praktische tips. Ik neig er toch naar om (als ik het doe) een zak voor de voordeur neer te zetten. Hoewel ik het ook een grappig idee vind dat iedereen z'n puzzelstukje gaat zitten inpakken, haha. En mammezel, jouw idee vind ik ook wel heel leuk, alleen wordt de organisatie nog wat ingewikkelder dan ;). Maar voel je vrij om het voor je eigen man te gebruiken :-). Goede tip trouwens om een reservepuzzel te maken, mocht ik wel stukjes van te voren opsturen naar de gasten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven