Overig
alle pijlers
auto temperatuur blijft schommelen cinquecento 0,9
donderdag 18 oktober 2018 16:07
donderdag 18 oktober 2018 16:21
doe eens gek en bel je garage?infovivavo schreef: ↑18-10-2018 16:20ik denk ook dat het de thermostaat is enige iedee hoevel de vervaning daarvan kost?
donderdag 18 oktober 2018 17:28
En als je weer gaat rijden zakt hij ook.
Laat je niet zo snel wijs maken dat je de thermostaat moet vervangen want dan open je volgende week het topic:
Thermostaat vervangen maar temperatuur blijft schommelen
donderdag 18 oktober 2018 21:15
Leuk al die dames hier die denken verstand te hebben van techniek. Zeg dan gewoon niets.
Die ventilator slaat pas aan als de motortemperatuur zo hoog wordt dat er risico op een "kookmotor" ontstaat. Dus bijvoorbeeld op een hete zomerdag in de file, thermostaat is al volledig geopend dus alle koelvloeistof wordt via de radiateur geleid (= een warmtewisselaar), deze koelt dan niet afdoende vanwege het gebrek aan rijwind en dus slaat de ventilator aan.
Thermostaat defect: dan is de motor bijvoorbeeld op normale temperatuur. Thermostaat blijft op 1/3e open staan. Anders zou de motor teveel afkoelen wat slecht is. Wanneer voor het stoplicht de motor warmer wordt want geen rijwind door de radiateur zou de thermostaat 100% open moeten gaan, maar bij een defecte thermostaat stuurt deze maar 1/3e of bij mazzel 1/2e open. De motor wordt dan heter en heter want er gaat niet genoeg hete koelvloeistof uit de motor door de thermostaat, en naar de radiateur.
Ga je weer rijden dan helpt de rijwind weer de koelvloeistof af te koelen in de radiateur waardoor de motor temperatuur zakt.
Zie het als een deur, dicht/ventilatiestand/open.
Blijf je hiermee door rijden dan treedt er op termijn grotere schade op die in het niet vallen bij de kosten van het vervangen van de thermostaat.
In nood, kun je om de motor te helpen afkoelen de kachel op maximaal zetten en op zn hardst. De kachel pakt namelijk warmte door een systeempje waar het hete koelwater doorheen stroomt.
Ga naar de garage
Die ventilator slaat pas aan als de motortemperatuur zo hoog wordt dat er risico op een "kookmotor" ontstaat. Dus bijvoorbeeld op een hete zomerdag in de file, thermostaat is al volledig geopend dus alle koelvloeistof wordt via de radiateur geleid (= een warmtewisselaar), deze koelt dan niet afdoende vanwege het gebrek aan rijwind en dus slaat de ventilator aan.
Thermostaat defect: dan is de motor bijvoorbeeld op normale temperatuur. Thermostaat blijft op 1/3e open staan. Anders zou de motor teveel afkoelen wat slecht is. Wanneer voor het stoplicht de motor warmer wordt want geen rijwind door de radiateur zou de thermostaat 100% open moeten gaan, maar bij een defecte thermostaat stuurt deze maar 1/3e of bij mazzel 1/2e open. De motor wordt dan heter en heter want er gaat niet genoeg hete koelvloeistof uit de motor door de thermostaat, en naar de radiateur.
Ga je weer rijden dan helpt de rijwind weer de koelvloeistof af te koelen in de radiateur waardoor de motor temperatuur zakt.
Zie het als een deur, dicht/ventilatiestand/open.
Blijf je hiermee door rijden dan treedt er op termijn grotere schade op die in het niet vallen bij de kosten van het vervangen van de thermostaat.
In nood, kun je om de motor te helpen afkoelen de kachel op maximaal zetten en op zn hardst. De kachel pakt namelijk warmte door een systeempje waar het hete koelwater doorheen stroomt.
Ga naar de garage
donderdag 18 oktober 2018 21:18
OF dus gewoon te weinig koelvloeistof aanwezig. Dan krijg je dezelfde symptomen als een defecte thermostaat.
Ook draait bij stationair bijv voor het stoplicht de waterpomp minder snel, dus minder verplaatsing van koelvloeistof en dus minder afkoeling. Bij gasgeven voor het stoplicht gaat de waterpomp sneller draaien en zou theoretisch de motor temperatuur weer ietsje moeten zakken tijdelijk.
Ook draait bij stationair bijv voor het stoplicht de waterpomp minder snel, dus minder verplaatsing van koelvloeistof en dus minder afkoeling. Bij gasgeven voor het stoplicht gaat de waterpomp sneller draaien en zou theoretisch de motor temperatuur weer ietsje moeten zakken tijdelijk.
donderdag 18 oktober 2018 21:32
.
Goh, dus het beste antwoord was al gegeven? Namelijk precies dat wat je als éérste controleert als je problemen hebt met de temperatuur?
Het antwoord waar jij pas in tweede instantie mee kwam omdat je eerst je kennis uitgebreid wilde etaleren?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
donderdag 18 oktober 2018 21:44
Hartstikke normale temperatuur hoor.
Door de aanrijwind koelt ie af.
Rond de 100 graden hoort de fan aan te gaan.
Even op een goede forum met experts navragen ipv je te laten naaien bij een of andere garage.
Mijn auto moet dagelijks een heel eind achteruit rijden. Dagelijks slaat de fan dan aan omdat ie te warm wordt. Sta ik stil dan koelt ie. Rij ik weer vooruit dan koelt ie sneller.
Door de aanrijwind koelt ie af.
Rond de 100 graden hoort de fan aan te gaan.
Even op een goede forum met experts navragen ipv je te laten naaien bij een of andere garage.
Mijn auto moet dagelijks een heel eind achteruit rijden. Dagelijks slaat de fan dan aan omdat ie te warm wordt. Sta ik stil dan koelt ie. Rij ik weer vooruit dan koelt ie sneller.
oestra wijzigde dit bericht op 18-10-2018 21:45
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
0.51% gewijzigd
donderdag 18 oktober 2018 23:41
.
Dat ben ik met je eens.
.
.Zij hebben meer kennis van auto's dan de gemiddelde huisvrouw, moeder of receptioniste.
Maar voor deze krijg je een
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
dinsdag 23 oktober 2018 00:08
Bijdehandje, ik geef informatie om iemand te helpen. Ga je tuin onkruidvrij maken ofzo