Ervaringen slimme meter?

20-10-2018 11:10 208 berichten
Ha allemaal,

Bij ons in het gebouw gaan ze de komende tijd slimme energiemeters installeren maar een buurvrouw gaat hem weigeren en is iedereen in de gang aan het overhalen om hem te weigeren ivm de straling die er vanaf zou komen. Nu heb ik even zitten googlen en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, en de straling wordt op de meeste websites als minimaal beschouwd, behalve op één vage, zweverige website waar ik ook niet echt wijs uit werd. Daarnaast zit mijn energiekast ook nog eens naast de voordeur, dus niet in mijn huis.

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen binnenkort ook een slimme meter maar over het gevalletje straling had ik werkelijk nog nooit nagedacht. Ik zit nu ook te googelen en weet niet wat ik er van moet denken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem geweigerd, maar vooral omdat ik geen op afstand toegankelijke apparatuur in mijn huis wil.
Straling :facepalm:

Die buurvrouw kan maar beter verhuizen naar rottumerplaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook niet. Wat is er mis met ouderwets meterstanden doorgeven?
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een slimme meter genomen omdat hij kleiner was dan de ouderwetse apparatuur en mijn gang nogal smal.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, geen ervaring, daar vroeg je om
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Voor de mensen zonder ervaring: jullie krijgen vanzelf een brief, de overheid wil in 2020 (ofzo) dat heel Nederland zo'n slimme meter hebben.

Er is zoveel over te lezen, mensen voor en tegen, ook iets met privacy geloof ik pff

Voor die buurvrouw naar me toe kwam had ik er niet eens over nagedacht om hem te weigeren!
Ontopic: ik heb een slimme meter. Ik ondervind geen last van straling en ik ben ook nog niet gehackt.
Ik krijg elke 3 maanden of zo een overzichtje op de mail van mijn energieverbruik. Kan ik mooi controleren of het niet de spuigaten uitloopt.

Ik heb kortom geen bijzondere nadelen en ervaren en een licht voordeel vanwege dat overzicht en het niet meer zelf in hoeven vullen van meterstanden.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
20-10-2018 11:21
Ik heb hem geweigerd, maar vooral omdat ik geen op afstand toegankelijke apparatuur in mijn huis wil.
.
Ik heb hem ook geweigerd. Inderdaad omdat ik het niet nodig vind dat iemand bij Enexis live mijn gebruik kan meekijken.
En ja dat kan uitgezet worden. Maar ook - op afstand! - weer aan. No thank you.
anoniem_370003 wijzigde dit bericht op 20-10-2018 11:33
0.13% gewijzigd
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Hmm hij is hier eigenlijk gewoon geplaatst, mij is helemaal niets gevraagd.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Google maar eens op slimme meter. Dan weet je precies waarom je hem niet moet nemen. Hij is alleen slim voor de energiemaatschappij, die kunnen dan precies zien wanneer je hoeveel afneemt.
En 1x per jaar naar de meterkast lopen om de standen door te geven, vind ik geen moeite.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
20-10-2018 11:33
Hmm hij is hier eigenlijk gewoon geplaatst, mij is helemaal niets gevraagd.
.
Dat klopt. Je krijgt een brief dat ie geplaatst gaat worden en je moet zelf actief weigeren. Ze presenteren het niet als vraag.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alles waar smart voor staat is een onderdeel van een totalitair netwerk (lees connected) waarin privacy en autonomie van het individu plaatsmaakt voor mindslavery, constante toezicht en digitale manipulatie.
En 'wij' maar denken: wow wat een coole gadgets en zo makkelijk...

Smartmeters, tja, doe eens goed onderzoek.
Straling: check, inaccuraat: check, opgedrongen: check, privacy ondermijnend: dubbelcheck.
Qua pricacy, je energieverbruik verraadt veel meer over je leven dan je denkt. Is op afstand te checken én te manipuleren, ook door (al dan niet criminele) derden...
Er is NIETS mis met zelf je meterstanden doorgeven.
Alle reacties Link kopieren
|Courage| schreef:
20-10-2018 11:34
.
Dat klopt. Je krijgt een brief dat ie geplaatst gaat worden en je moet zelf actief weigeren. Ze presenteren het niet als vraag.
Wij moeten bellen om een afspraak te maken. Wat er gebeurt als je niet belt weet ik niet, ik dacht dat ze dan voorlopig niet komen.
Alle reacties Link kopieren
Hier hing er al een. Iedere maand een overzicht van het verbruik en wij hebben een toon, dus ook daarop inzicht in verbruiksgegevens. Heeft ons hier wel bewuster gemaakt van verbruik en daarmee verminderd. En we kunnen de verwarming op afstand aan- en uitzetten en de hue-lampen ook.
Dat is vooral handig als de puberella weer eens vergeten is de boel uit te zetten....
Alle reacties Link kopieren
Magister schreef:
20-10-2018 11:36
Alles waar smart voor staat is een onderdeel van een totalitair netwerk (lees connected) waarin privacy en autonomie van het individu plaatsmaakt voor mindslavery, constante toezicht en digitale manipulatie.
En 'wij' maar denken: wow wat een coole gadgets en zo makkelijk...
.
Helaas is dit realistischer dan het zo op het eerste oor klinkt...
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar de meterkast loop met pen en papier heb ik ook inzicht in mn verbruik.
Toon is 1 grote geldklopperij. En als mn verbruik hoog is, ga ik echt de kachel niet lager zetten of minder douchen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
|Courage| schreef:
20-10-2018 11:40
.
Helaas is dit realistischer dan het zo op het eerste oor klinkt...
Tja, ik heb ook de nadelen gelezen. En de voordelen. Hier hing ie al in het huis toen we het kochte, en ik vind het toch verrekte handig.
Alle reacties Link kopieren
|Courage| schreef:
20-10-2018 11:34
.
Dat klopt. Je krijgt een brief dat ie geplaatst gaat worden en je moet zelf actief weigeren. Ze presenteren het niet als vraag.

Nee, bij ons moesten de meters vervangen worden (om een andere reden) en toen de plaatsers al met bouwvakkersdecolleté in de meterkast zaten, zeiden ze dat het een slimme meter was.
Such fun!1
Pandax schreef:
20-10-2018 11:21
Ik heb hem geweigerd, maar vooral omdat ik geen op afstand toegankelijke apparatuur in mijn huis wil.
Hier idem.

Er is nog te weinig onderzoek gedaan naar het effect van straling op het menselijk lichaam. Zolang we nog niet weten of het nadelige effecten heeft kan terughoudendheid geen kwaad. In principe heeft iedereen natuurlijk allang een “zendmast” in de kamer staan. Namelijk je WiFi. Een babyfoon is ook een zendmast en de slimme meter ook. Straling gaat overigens door alle muren heen. De babyfoon hoor je ook bij de buren en je kunt ook gebruik maken van je WiFi op zolder of de WiFi van je buren dus dat de meter niet in je huis komt te hangen maakt wat betreft straling geen enkel verschil. Ook als je de slimme meter weigert heb je te maken met de straling van de slimme meter van je buren.

Verder kun je met de energiemaatschappij afspreken dat de zendfunctie van jou meter wordt uitgeschakeld en dat jij gewoon de meterstanden blijft invullen. Het is wel een gedoe om dat voor elkaar te krijgen. Energiemaatschappijen willen het liever niet, maar het is je recht om geen data te willen verzenden naar derden.

Ik vraag me daarnaast ook af waarom de overheid vindt dat iedereen zo’n slimme meter moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
20-10-2018 11:44
Nee, bij ons moesten de meters vervangen worden (om een andere reden) en toen de plaatsers al met bouwvakkersdecolleté in de meterkast zaten, zeiden ze dat het een slimme meter was.
:O
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-10-2018 11:36
Wij moeten bellen om een afspraak te maken. Wat er gebeurt als je niet belt weet ik niet, ik dacht dat ze dan voorlopig niet komen.

Ik heb ook een brief gekregen, en ga het weigeren. Geen behoefte aan op afstand afleesbare gegevens van mijn gebruik.
Als het niet nodig is je meter te vervangen kun je gewoon je oude houden, en anders kun je een niet-afleesbare meter laten installeren (ze noemen dat 'een niet-slimme meter', een gevalletje framing, zeg :facepalm: ).
https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... imme-meter

Op deze manier zetten ze er druk op : het heeft financiële consequenties :

Gevolg keuze niet-slimme meter

Als u een digitale, niet-slimme meter laat installeren of als de oude, niet-slimme meter in uw meterkast blijft hangen, betekent dat:

- dat u geen 2-maandelijkse verbruiksoverzichten ontvangt van uw energieleverancier;
- dat u minder mogelijkheden hebt om energieverbruiksmanagers in huis te gebruiken die u kunnen helpen bij energie besparen;
- dat u binnenkort geen energie tegen dubbeltarief kunt afnemen of terugleveren.


Naar dat laatste zou eens navraag gedaan moeten worden. Weet iemand of daar al bekendheid aan gegeven is ?
zazamaenade wijzigde dit bericht op 20-10-2018 11:53
33.30% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-10-2018 11:45
Ik heb ook een brief gekregen, en ga het ook weigeren. Geen behoefte aan op afstand afleesbare gegevens van mijn gebruik.
Als het niet nodig is je meter te vervangen kun je gewoon je oude houden, en anders kun je een niet-afleesbare meter laten installeren (ze noemen dat 'een niet-slimme meter', een gevalletje framing, zeg :facepalm: ).
https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... imme-meter
Het lullige is dat de brief begint met het melden dat onze meter verouderd is (en dús vervangen dient te worden).
Volgens mij is het niet nodig onze meter te vervangen, hij doet het immers gewoon nog, maar ja, die brief hè?
Wij hebben hem ook maar ben daar achteraf niet zo blij mee. Wij hebben zonneNpanelen. Bij de oude meters draait de opbrengst gewoon terug, bij de nieuwe meter wordt eea verrekend. Nu is opbrengst en gebruik gelijk in prijs. Ben bang dat dit in de toekomst wel zal veranderen. Ben je van plan zonnenpanelen te nemen dan zou ik er zwaar over twijfelen als ik jou was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven