Voorstellen met achternaam

05-11-2018 18:01 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie stelt zich voor met voornaam en achternaam?

Ik merk dat ik mij in zakelijke situaties bijna altijd voorstel met alleen mijn voornaam. Met achternaam klinkt het zo lang. Als andere mensen mij eerst de hand schudden en voor- en achternaam gebruiken, probeer ik ook mijn achternaam te zeggen, maar dat voelt heel geforceerd.

Verder ben ik opzich best blij met mijn achternaam, maar alleen voornaam is makkelijker (vooral sneller).

Wat doen jullie?
Hoe ouder ik word, hoe vaker ik de achternaam erin gooi.
Ik ben ondertussen al op een leeftijd dat mensen mijn voornaam niet meer kennen, alleen maar mevrouw......
Alle reacties Link kopieren
Als mensen hun achternaam niet noemen, zeg ik ook alleen mijn voornaam.
Het merendeel vergeet mijn achternaam toch weer, dus waarom belasten met die info?:P
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan. Bij mensen die ik niet of niet goed ken is het Grobbe Kuiken, bij mensen waar ik regelmatiger contact mee heb wordt het in de loop van de tijd Grobbe (met evt. 'van bedrijf X' erbij).
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Soms met voornaam en soms met beide.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een klant die als hij belt altijd alleen zijn achternaam noemt.
Informeel bedrijf waar we je en jij zeggen, ook tegen klanten.. Ik kan er niet aan wennen.

Ik noem overigens alleen mn voornaam als ik me face to face voorstel. Als ik zelf bel naar klantenservice of iets anders voor + achternaam.
Internagelaktisch
Ik zeg bijna altijd alleen mijn voornaam. Prive zeker en zakelijk ook heel vaak.

Maar niet bij nieuwe klanten of bij sollicitatie gesprekken, Dan zeg ik mijn hele naam.
Maar komt bijna nooit voor dus.
Heel lang met zowel voor en achternaam gedaan.
Nu bijna alleen nog alleen met mijn voornaam.

Beetje eruit gegaan sinds het huis telefoon tijdperk waarin ook altijd met mijn voor en achternaam opnam.

Zeg nu met opnemen van mijn mobiel naar bekenden ook alleen nog ja hallo ;)
Alle reacties Link kopieren
In zakelijke situaties voornamelijk mijn achternaam, en daar kan na verloop van tijd, als het contact langer voortduurt, mijn voornaam bij komen.

Wat ik vooral vreemd vind, is dat veel mensen graag hun voornaam gebruikt willen hebben omdat ze zich anders "oud" voelen, dus ze doen het niet zozeer om de ánder op zijn gemak te stellen, als wel om hun eigen frustratie met hun leeftijd te lijf te gaan. Nou, wen eraan, zou ik zeggen, volwassen zijn. Na je tienerleeftijd ben je (in elk geval zakelijk gezien) mevrouw X, en niet langer Janneke.

Daarnaast is het in zakelijk verkeer bijzonder vervelend als je alleen een voornaam weet. Ik heb al vaker meegemaakt dat ik aan de telefoon vroeg met wie ik gesproken had, en het antwoord was dan bijvoorbeeld "Marian". En dan moet je terugbellen, en je weet alleen de voornaam, en dan vraagt de telefoniste aan de andere kant "Bedoelt u Marian Bartels of Marian Coenen".... tja... zeg het maar...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
In mijn huidige baan voor en achternaam, omdat ik dat representatiever vind dan alleen voornaam. Ik heb er in een stage ooit eens commentaar op gehad dat ik alleen voornaam noemde (door begeleider). Ik vond die achternaam toen niet zo spannend en identificeerde mij meer met mijn voornaam. Dat heb ik nu minder.

Ik heb ooit eens ergens gewerkt waar je je achternaam niet mocht zeggen uit veiligheidsoverwegingen.
Alle reacties Link kopieren
Voor- en achternaam, maar vooral omdat in de brief waarin mensen worden uitgenodigd voor een gesprek bij mij alleen mijn achternaam staat.
Dus dan hebben ze de combi met m’n voornaam nog niet.
Geen enkel probleem als mensen me daarna bij mijn voornaam noemen. Graag zelfs.
Voornaam achternaam. In mijn familie werd daar erg op gehamerd, anders konden mensen immers niet plaatsen van wie ik er eentje was. Nu doe ik dat nog steeds, ook omdat ik op mijn werk met mijn achternaam aangesproken word.
Ik weet wel dat medewerkers in de thuiszorg het niet doen, omdat ze toch nog wel eens thuis lastiggevallen worden als mensen hun telefoonnummer vinden.
Alle reacties Link kopieren
Privé meestal alleen met voornaam. Zakelijk voor en achternaam. Hebben we elkaar vaker gezien, dan kan het zijn alleen met voornaam.

Ik ben erg gehecht aan zowel mijn voor- en achternaam. Ik zal mijn achternaam ook nooit inwisselen door die van mijn partner. Ik ben niet alleen mijn voornaam, noch mijn achternaam.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Voornaam Achternaam. En als het contact formeel is, stroef verloopt of als ik een bepaalde afstand wil bewaren blijf ik mijn achternaam gebruiken, ook al heb ik je voor de 654e keer aan de telefoon of mailen we 33 keer op een dag.
In zakelijke meetings met meerdere partijen stel ik me ook altijd met voor en achternaam voor, dat klinkt en is serieuzer, vind ik.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Zakelijk: altijd achternaam of voornaam+achternaam. Tutoyeren is in onze branche niet erg normaal, alleen je voornaam noemen bij een eerste contact ronduit onbeschoft.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Waar ik benieuwd naar ben: zijn er hier ook vrouwen die, aan de telefoon bijvoorbeeld, alleen hun achternaam gebruiken? Ik zie Jolly dat nu zeggen, herken dat van mijn vader en opa bijvoorbeeld ook (ik hoor mijn vader nog de telefoon opnemen vroeger met een bars "Achternaam!') maar vrouwen deden dat vroeger volgens mij niet vaak.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
05-11-2018 19:03
Waar ik benieuwd naar ben: zijn er hier ook vrouwen die, aan de telefoon bijvoorbeeld, alleen hun achternaam gebruiken? Ik zie Jolly dat nu zeggen, herken dat van mijn vader en opa bijvoorbeeld ook (ik hoor mijn vader nog de telefoon opnemen vroeger met een bars "Achternaam!') maar vrouwen deden dat vroeger volgens mij niet vaak.

Ja, ik. Met 'Janssen'.

Omdat ik zeer bewust mijn eigen achternaam heb gehouden en ik jeuk krijg van mensen die me dan toch bij mijn partner's naam gaan noemen.

Dat doe ik dus alleen bij onbekende nummers.

Of school. ;-)
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-11-2018 19:07
1.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen hoor ik het zelden doen, maar het komt voor. Mannen hoor ik het heel veel doen. Een enkeling met de toevoeging “meneer”. Dat vind ik dan wel weer schattig, en onopgevoed :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het zelf dus ook weleens, zeker als ik vervelende instanties moet bellen, of thuis gebeld word en een callcenter aan de andere kant vermoed, of als ik telefonisch een klacht ga indienen ofzo. En ik vroeg het omdat ik de eerste keer verbaasd was over hoe lekker stevig het voelt om gewoon te zeggen "Met Achternaam, bladiebla" of een bars "Achternaam!" in de hoorn te blaffen.
Am Yisrael Chai!
Op werk altijd "voorzetsel" achternaam. Daarbuiten voornaam.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
05-11-2018 19:03
Waar ik benieuwd naar ben: zijn er hier ook vrouwen die, aan de telefoon bijvoorbeeld, alleen hun achternaam gebruiken? Ik zie Jolly dat nu zeggen, herken dat van mijn vader en opa bijvoorbeeld ook (ik hoor mijn vader nog de telefoon opnemen vroeger met een bars "Achternaam!') maar vrouwen deden dat vroeger volgens mij niet vaak.
Dat hoor ik inderdaad nog heel regelmatig bij mannen, bij vrouwen nooit eigenlijk.

Zeggen jullie wel eens: 'hallo, u spreekt met mevrouw of meneer Achternaam'?
Dat doe ikzelf nl. nooit.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
05-11-2018 19:09
Ik doe het zelf dus ook weleens, zeker als ik vervelende instanties moet bellen, of thuis gebeld word en een callcenter aan de andere kant vermoed, of als ik telefonisch een klacht ga indienen ofzo. En ik vroeg het omdat ik de eerste keer verbaasd was over hoe lekker stevig het voelt om gewoon te zeggen "Met Achternaam, bladiebla" of een bars "Achternaam!" in de hoorn te blaffen.
Klassieke etiquette is “Mevrouw Victim” of eventueel “Jufrouw Victim”. Voor de heren is het “Victim!”.

Modernist! :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Het meest moet ik nog gniffelen om mensen die de middelbare leeftijd allang gepasseerd zijn, en die dan zeggen: nee, noem me maar (voornaam), want als je meneer/mevrouw zeg voel ik me zó oud... Grow up! Je hebt nou eenmaal een leeftijd waarin je het stadium dat je het voornaamgebeuren onder vriendjes en vriendinnetjes op het Lyceum al minstens enkele decennia ontgroeid bent...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
05-11-2018 19:11
Dat hoor ik inderdaad nog heel regelmatig bij mannen, bij vrouwen nooit eigenlijk.

Zeggen jullie wel eens: 'hallo, u spreekt met mevrouw of meneer Achternaam'?
Dat doe ikzelf nl. nooit.
“Meneer Achternaam” is echt héél onopgevoed :) dat krijg ik mijn strot niet uit.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
05-11-2018 19:13
“Meneer Achternaam” is echt héél onopgevoed :) dat krijg ik mijn strot niet uit.
Dat zei je al ja. Maar waarom onopgevoed?
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven