Kan een dimmer doorbranden door teveel wattage?

06-11-2018 18:24 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik heb een halogeen lamp aan het plafond in de keuken, 3x halogeen lampjes. Deze bedienden we altijd met een dimmer. We wonen hier nu 1,5 jaar en al die tijd heeft er dezelfde dimmer op gezeten. Wel na een paar weken dat ie erop zat dimde de lamp niet meer, je kon draaien aan die dimmer maar er gebeurde niks. De lamp kon alleen nog aan en uit.
Dimmer werd wel heet, dus als we de deur uit gingen deden we de lamp uit.

Sinds 2 weken doet ie helemaal niks meer. Afgelopen weekend hebben we er een nieuwe in gezet en die dimmer begint meteen te smeulen. Dimmer kapot... zekering nog intact, weerstand kapot/gesmolten.

Nu ben ik er achter gekomen dat ik 3x 50 watt halogeenlampjes in de fittingen heb zitten, terwijl je er maar 3x 35 watt in mag doen.
Kan hierdoor een dimmer kapot gaan? Lijkt mij niet logisch, maar misschien kan het toch?
anoniem_204486 wijzigde dit bericht op 07-11-2018 02:58
3.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja.
ik geef mn bek ook maar een douw
Dat is mogelijk, ik had een kroonluchter-achtige lamp waarin 8 10-Watt lampjes moesten worden geplaatst, per ongeluk hier 20-Watt lampjes in gedaan en toen ging mijn dimmer ook kapot.
Alle reacties Link kopieren
Halogeenlampen kunnen toch helemaal niet achter een dimmer?

En bovendien: voor halogeenlampen heb je toch zo'n voeding/trafo-blok, dat warm wordt. Dus voor 3x50 Watt lampjes wordt er veel meer vermogen verstookt.

Niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Zeer onverstandig om 3x 50 watt halogeen te gebruiken terwijl de lamp maar 3x 35 watt max. mag hebben. Dit kan brand veroorzaken! Hoop dat je dit inmiddels hebt aangepast.

Ook moet de dimmer geschikt zijn voor het type lamp, dat zijn ze lang niet allemaal. De dimmer zat er al begreep ik, maar misschien hebben de vorige bewoners er wel een verkeerde opgezet.
Kortom, lampen verwisselen en nieuwe dimmer kopen die geschikt is voor de lamp.
...
Alle reacties Link kopieren
Halogeenverlichting kan wel degelijk op een dimmer en heeft niet altijd een trafo. Dit heeft te maken met of de halogeen verlichting 230 volt netspanning of 12 volt laagspanning is. Bij de een is wel een trafo nodig, bij de ander niet.
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
06-11-2018 19:33
Halogeenverlichting kan wel degelijk op een dimmer en heeft niet altijd een trafo. Dit heeft te maken met of de halogeen verlichting 230 volt netspanning of 12 volt laagspanning is. Bij de een is wel een trafo nodig, bij de ander niet.
Zit geen transformator in idd dus dimmer is zonder trafo
Alle reacties Link kopieren
Asssie schreef:
06-11-2018 18:44
Dat is mogelijk, ik had een kroonluchter-achtige lamp waarin 8 10-Watt lampjes moesten worden geplaatst, per ongeluk hier 20-Watt lampjes in gedaan en toen ging mijn dimmer ook kapot.
Was de zekering kapot?
Bij ons was die nog intact gek genoeg.. de weerstand oid was doorgebrand echt meteen op het moment dat ie aan stond begon het al te smelten
marla862 schreef:
07-11-2018 02:57
Was de zekering kapot?
Bij ons was die nog intact gek genoeg.. de weerstand oid was doorgebrand echt meteen op het moment dat ie aan stond begon het al te smelten
Zekering is niet kapot, de dimmer begon zwart te worden/te smeulen, we zijn ook terug gegaan naar de lampenwinkel en daar werd bevestigd dat het hier aan lag. Heb inmiddels dezelfde lamp weer gekocht en met de juiste lampjes al jaren geen probleem (wel met de juiste lampjes erin).
Alle reacties Link kopieren
Asssie schreef:
07-11-2018 09:28
Zekering is niet kapot, de dimmer begon zwart te worden/te smeulen, we zijn ook terug gegaan naar de lampenwinkel en daar werd bevestigd dat het hier aan lag. Heb inmiddels dezelfde lamp weer gekocht en met de juiste lampjes al jaren geen probleem (wel met de juiste lampjes erin).
Dus toch... vermoed dan hetzelfde probleem. Weet je nog wat er in de dimmer precies zwart werd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven