Adressering aan gehuwd stel

09-11-2018 11:12 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik zit met een totaal onbelangrijk vraagje. :) Wat is de correcte adressering aan een gehuwd/geregistreerd koppel wanneer de vrouw haar eigen naam gebruikt gevolgd door de naam van partner? Dus de 'omgekeerde' volgorde t.o.v. het traditionele [naam partner]-[eigennaam]. Dit zie je tegenwoordig steeds vaker.

Laten we meneer A. (Albert) Jansen en mevrouw B. (Barbara) Smit als voorbeeld nemen.

Dan kun je natuurlijk altijd schrijven:
- dhr. A. Jansen en mevr. B. Smit-Jansen

Maar als je ze liever als familie/koppel wilt aanschrijven (informeler), wat voor variant kies je dan?

- Albert en Barbara Smit-Jansen of familie Smit-Jansen (de 'omgekeerde' volgorde, zoals mevrouw die gebruikt)
of is dan beter:
- Albert en Barbara Jansen of familie Jansen (dus toch de meisjesnaam weglaten)

Volgens mij is er hierin ook niet echt een 'goed' of 'fout', en hangt het nog het meest af van de persoonlijke voorkeur van de ontvanger.
Maar ik vind taalkwesties altijd leuk, en ben daarom benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ik zou neigen naar het eerste, fam. Smit-Jansen.
Alle reacties Link kopieren
Albert en Barbara Smit-Jansen.
Alle reacties Link kopieren
Informeel zou ik doen als ik ze ken... Albert en Barbara en dan het adres. Adres is toch het belangrijkste
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Heer en Mevrouw A. Jansen

Zij is nu de vrouw van dus verder niet zo relevant meer
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan voor familie jansen gaan. Ik ben niet getrouwd en heb dus gewoon mijn eigen achternaam, maar ik vind het geen probleem als ik als geadresseerde aangesproken word met familie achternaam partner. Vooral ook omdat er bij ons kinderen zijn anders word het wel erg omslachtig allemaal.
Toen wij samenwoonden kregen we allerhande adresseringen, van alleen voornamen tot volledig uitgeschreven namen tot een simpele fam. Jansen.

fam. Smit-Jansen zou ik dus niet doen, want dat klopt sowieso niet.
Ik richt mijn post enkel tot de voornamen.
Die achternamen doen er niet toe voor de postbezorging.
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
09-11-2018 11:15
Zij is nu de vrouw van dus verder niet zo relevant meer
Hier past alleen een :facepalm:
Familie Jansen-Smit zou ik doen.
Familie Jansen. Meisjesnamen zet ik er sowieso nooit bij, dus in dit geval ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Hm ik heb geen idee, misschien als je de vrouw beter kent Smit- Jansen. Ken je ze allebei even goed voornamen.
Ik zou gewoon de twee namen gebruiken, zoals je dat ook bij een samenwonend stel doet. Ze hebben er blijkbaar bewust zo voor gekozen.
Ik doe dan familie Smit-Jansen
2 kaarten sturen. :-D
COtweepuntnul schreef:
09-11-2018 11:36
Ik doe dan familie Smit-Jansen
Dit doe ik ook. Zij voert niet voor niets een dubbele naam, kleine moeite om dat ook te doen vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
09-11-2018 11:20
Hier past alleen een :facepalm:
Die moet je dan ook niet serieus nemen, is er eentje uit Noorwegen ;-D
¡Apagando las luces!
Albert en Barbara.
VelvetVolvo schreef:
09-11-2018 11:15
Heer en Mevrouw A. Jansen

Zij is nu de vrouw van dus verder niet zo relevant meer
Hij is nu de man van. :puh: Ik ga zo stijgerend van zulke uitspraken he. Terwijl ik gewoon zijn achternaam wil als ik ga trouwen. Maar niet omdat het moet of heurt. :rofl:
Haasjehop schreef:
09-11-2018 11:49
Albert en Barbara.
Tav Albara.
Alle reacties Link kopieren
Afhankelijk van hoe goed je ze kent zou ik kiezen voor alleen de voornamen of fam. (Smit-) Jansen.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Hannie85 schreef:
09-11-2018 11:15
Ik zou dan voor familie jansen gaan. Ik ben niet getrouwd en heb dus gewoon mijn eigen achternaam, maar ik vind het geen probleem als ik als geadresseerde aangesproken word met familie achternaam partner. Vooral ook omdat er bij ons kinderen zijn anders word het wel erg omslachtig allemaal.
Dit is inderdaad precies waarom de vraag bij me opkwam!
Alle reacties Link kopieren
Grappig, er wordt dus nog heel verschillend over gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
09-11-2018 11:14
Informeel zou ik doen als ik ze ken... Albert en Barbara en dan het adres. Adres is toch het belangrijkste
Dit doe ik op zich ook vaak, maar wanneer er dan ook nog 3 kinderen zijn... dan wil je toch liever "fam. ........." schrijven.
Alle reacties Link kopieren
familie Smit/Jansen
of mevrouw en mijnheer Smit/Jansen
of mevrouw Smit-Jansen en mijnheer Jansen

Maar ik begin in ieder geval altijd met de naam van de vrouw. En ook met mevrouw voor mijnheer. Gewoon omdat het kan, als klein lang neusje tegen oude patriarchale patronen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
A. Jansen & B. Smit
adres

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven