Wat is jouw favoriete bijbelverhaal?

15-11-2018 14:00 143 berichten
Gister was er op tv het programma "De grootste bijbel van Nederland" waarin men vroeg wat de Nederlander heeft met de bijbel en wat het favoriete bijbelverhaal van de Nederlanders is.

Hier is de top 10:

1. de geboorte van Jezus
2. de ark van Noach
3. de barmhartige Samaritaan
4. David en Goliath
5. Mozes in het biezenmandje
6. de rode zee
7. de wonderbare spijziging
8. de overspelige vrouw
9. Jezus zegent de kinderen
10. Kruis en opstanding

(op de website heybijbel.nl staat de hele top 40 populairste bijbelverhalen in Nederland)

Blijkbaar heeft Nederland toch wel iets met de bijbel, nog altijd het meest verkochte boek ter wereld.

Wat heb jij persoonlijk met de bijbel? Heb je er eentje (of meerdere) thuis?
En wat is jouw favoriete bijbelverhaal? Welk verhaal heeft jouw altijd aangegrepen of geïnspireerd?
Ben je het eens met deze top 10 of ken je ze niet?


Bron: heybijbel.nl
Ik trap af, mijn moeder las elke avond voor uit de kinderbijbel voordat we gingen slapen, ze vond het belangrijk dat we dat meekregen.
Ik wilde altijd graag het verhaal horen van Mozes en de 10 plagen, maar dat kwam eigenlijk omdat dat het langste verhaal uit de kinderbijbel was en ik dus zo mooi wat tijd kon rekken :proud:

Maar als ik moet kiezen dan kies ik misschien ook voor het kerstverhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er niets mee.
die ik wilde bestaat al...
attribuutje schreef:
15-11-2018 14:02
Ik heb er niets mee.

En je hebt dus geen favoriete verhaal? Ken je helemaal geen enkel verhaal uit de bijbel?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er helemaal niets mee en ook geen favoriete tekst. Ik heb ooit uit interesse een poging gedaan om de bijbel te lezen, maar was er al helemaal klaar mee voordat Mozes gevonden werd in zijn mandje. Wat een gezemel (vind ik dan he? Prima als een ander het mooi vind oid).
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
15-11-2018 14:02
Ik heb er niets mee.
Ik ook niet. Van nummer 1,2 4 en 10 ken ik grofweg de strekking. Van de rest nog nooit gehoord. Nou, van die Sameritaan nog net, maar geen idee hoe dat verhaal gaat.

Heb ook wel eens een poging gedaan de bijbel te lezen, maar was er idd ook al heel snel klaar mee.
impala wijzigde dit bericht op 15-11-2018 14:11
30.58% gewijzigd
.
impala schreef:
15-11-2018 14:07
Ik ook niet. Van nummer 1,2 4 en 10 ken ik grofweg de strekking. Van de rest nog nooit gehoord. Nou van die Sameritaan nog net, maar geen idee hoe dat verhaal gaat.

1, 2 en 10 kent denk ik iedereen wel, al is het alleen al door kerst en pasen.
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit 1 woord in gelezen.
Openbaringen,
Daar kun je tenminste nog spannende films over maken :-)
Er werd vroeger op school wel uit voorgelezen, altijd het oude testament, dus verhalen over mozes, abraham etc...toen ik klein was vond ik esther wel romantisch, dat was een beetje sprookjes-achtig verhaal.
Ben religieus opgevoed, maar thuis werd er eigenlijk nooit uit de bijbel voorgelezen.
Nu heb ik er helemaal niets meer mee eigenlijk.
anoniem_370584 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 14:14
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
barmhartige samaritaan
Vond ik als kind mooi, en heeft voor mij wel de kern van wat Christendom (of Islam hoor) voor zou moeten staan

Noah en de Ark vond ik ook mooi, leek me als kind heerlijk knus, allemaal lieve diertjes

Meest belachelijk vond ik dat Abraham zijn zoon moest offeren, wat een kutstreek.
Spreuken en Openbaringen. Maar dat valt niet onder 'verhalen' en staat dan ook niet in de top 40.

Wat verhalen betreft: Absalom.
Spreekt zeer tot mijn verbeelding.
Ik weet nog dat ik Esther als kind heel schokkend vond.
Esther was koningin en getrouwd met de koning, maar ze mocht niet zomaar onuitgenodigd bij de koning komen anders kon ze onthoofd worden. O_O
Dat was dan zo in die tijd, maar als meisje vond ik dat vrij schokkend dat je niet zomaar zonder gevaar voor eigen leven naar je eigen man kon gaan.
Dus ja, ik denk niet dat ik dat zo romantisch vond :rofl:
Geen enkel. Ik heb de bijbel vroeger van voor tot achter en heen en weer gelezen, de kinderversie, want in de kerk verveelde ik me kapot en mocht ik dan wel in de kinderbijbel lezen. Samen met mijn broer. We vochten om het Oude Testament, want daar gebeurde tenminste nog wat in (oorlogen en zo).

Na mijn 12e hoefde ik niet meer naar de kerk en ik heb geen bijbel meer aangeraakt. Ik geloof ook echt niet in een God. Ik geloof geen woord van wat er in dat boek staat, als waarheid.
Ik heb ook helemaal niets met religie, maar de barmhartige Samaritaan vond ik als kind (katholieke basisschool) altijd wel een bijzonder verhaal met een leerzame boodschap. Mozes in het mandje ook mooi en de geboorte van Jezus, met de volkstellingen enzo. Best mooie verhalen vind ik eigenlijk. :p Net zoals vele andere, niet-religieuze verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Samson natuurlijk

Opgegroeid met de Bijbel, ik ken al die verhalen nog steeds.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Abraham die zijn zoon moest offeren op de berg vond ik als kind ook best eng inderdaad.

Sodom en Gomorra vond ik ook best eng.

En ook het verhaal van Ananias en Saffira die dood neervielen omdat ze gelogen hadden, had mij als kind ook wel aangegrepen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
1 Samuel 15, waarin de barmhartige heer, genadige God Saul opdroeg om genocide te plegen. Geen mooi verhaal, maar wel interessant.
anoniem_315807 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 14:22
0.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook niks mee dus laat staan dat ik eem favoriet verhaal heb.
De verloren zoon. Ik vond altijd dat de brave broer best een punt had. Hállo zeg.

Eikelig broertje verbrast en verpatst alles, en als het op is komt ie weer thuis en is het groot feest. Brave broer heeft altijd hard gewerkt, en heeft nooit eens een bokje gekregen om met z'n vrienden te gaan barbecuen.
Alle reacties Link kopieren
MokThee schreef:
15-11-2018 14:18
Geen enkel. Ik heb de bijbel vroeger van voor tot achter en heen en weer gelezen, de kinderversie, want in de kerk verveelde ik me kapot en mocht ik dan wel in de kinderbijbel lezen. Samen met mijn broer. We vochten om het Oude Testament, want daar gebeurde tenminste nog wat in (oorlogen en zo).

Na mijn 12e hoefde ik niet meer naar de kerk en ik heb geen bijbel meer aangeraakt. Ik geloof ook echt niet in een God. Ik geloof geen woord van wat er in dat boek staat, als waarheid.
Ik denk dat je ze idd moet lezen als de sprookjes van Grimm. Een verhaaltje met een moraaltje. Maar die sprookjes zijn wat toegankelijker geschreven.

De mensen die de verhalen uit de bijbel gelezen hebben: heb je dan echt de originele versie gelezen (en hoe kwam je daar doorheen??) of een versimpelde versie uit bv een kinderbijbel?
impala wijzigde dit bericht op 15-11-2018 14:22
0.17% gewijzigd
.
lilalinda schreef:
15-11-2018 14:14


Meest belachelijk vond ik dat Abraham zijn zoon moest offeren, wat een kutstreek.
haha ja dat vond ik nou ook belachelijk.
of koning david, die een van zijn soldaten naar het front stuurde zodat hij zijn vrouw te grazen kon nemen..
Ik vind je vraagstelling een beetje suggestief.

Het onderzoek is onder 1022 Nederlanders gedaan. Het ligt voor de hand dat alleen mensen die iets met de bijbel hebben gereageerd.

Je zegt "blijkbaar heeft Nederland toch wel iets met de bijbel".
Op basis waarvan zeg je dat? Op basis van een top 10 van verhalen?

Dan zeg je "nog altijd het meest verkochte boek ter wereld". Tja, het is nogal langdurig in druk he. De tweede plaats is voor het Rode Boekje van Mao Tse Tung en de derde plaats is voor Harry Potter.

De afgelopen zoveel jaar staat de bijbel niet eens in de top 100 van de bestverkochte boeken van Nederland - terwijl er heel veel scholen en studies zijn waarbij de aanschaf van een bijbel verplicht is.

Het zal dus wel meevallen met dat "iets met de bijbel hebben".

Ik denk dat de EO nog een onderzoek moet laten verrichten door datzelfde onderzoeksbureau en dan de vraag laten stellen wat het favoriete sprookje is van de Nederlands. Zul je vast kunnen concluderen dat Nederlanders echt heel veel met Roodkapje hebben. Ik denk alleen dat het vooral betekent dat de verhaaltjes die men zich kan herinneren het meest aan bod komen. Omdat ze toevallig in voorleesboekjes stonden, er toneelstukjes van gedaan zijn etc.
Ik snap dat mensen zeggen dat ze er niks mee hebben en niet in geloven,
maar toch is onze cultuur, onze feestdagen en zelfs onze taal (spreekwoorden ect.) gebaseerd op de bijbel. Dus als je het zo bekijkt heeft denk ik iedereen er toch wel iets mee.

Maar goed, ik woon op de bible belt, dus ja :)
Alle reacties Link kopieren
Hij bedoelt het hoe dan ook goed.
Ik heb meer met de sprookjes van Grimm/Anderson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven