Wat is jouw favoriete bijbelverhaal?

15-11-2018 14:00 143 berichten
Gister was er op tv het programma "De grootste bijbel van Nederland" waarin men vroeg wat de Nederlander heeft met de bijbel en wat het favoriete bijbelverhaal van de Nederlanders is.

Hier is de top 10:

1. de geboorte van Jezus
2. de ark van Noach
3. de barmhartige Samaritaan
4. David en Goliath
5. Mozes in het biezenmandje
6. de rode zee
7. de wonderbare spijziging
8. de overspelige vrouw
9. Jezus zegent de kinderen
10. Kruis en opstanding

(op de website heybijbel.nl staat de hele top 40 populairste bijbelverhalen in Nederland)

Blijkbaar heeft Nederland toch wel iets met de bijbel, nog altijd het meest verkochte boek ter wereld.

Wat heb jij persoonlijk met de bijbel? Heb je er eentje (of meerdere) thuis?
En wat is jouw favoriete bijbelverhaal? Welk verhaal heeft jouw altijd aangegrepen of geïnspireerd?
Ben je het eens met deze top 10 of ken je ze niet?


Bron: heybijbel.nl
impala schreef:
15-11-2018 15:10
Zijn er nog mensen die die verhalen echt voor waar gebeurd aannemen?
Sommige christenen geloven de verhalen letterlijk.
Dus ´ja, de slang heeft echt gesproken in het paradijs.´
Voor zover ik weet zien de veel christenen vooral de symboliek van bepaalde verhalen.

Bijvoorbeeld het Salomonsoordeel, om te zien wie de moeder van een kind was. Tegenwoordig zou je dat een 'assessment' noemen.
De Barmhartige Samaritaan. Het gaat om je daden, niet om je status, je woorden of je rituelen.
Mozes die een managementpositie krijgt, terwijl hij stottert. Niet durven toch doen.
Tirza die (met haar zussen) de erfenis gaat vragen. Eerste feministe.
Petrus die beweert dat hij Jezus niet kent. Durf je voor je vrienden te staan?
Enzovoorts, enzovoorts.
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 15:02
En dat is? Geen idee wat daar staat hoor!
Ik doe even de link, anders wordt het zo'n lap:

https://bijbelingewonetaal.nl/lees-erva ... iers-13-3/
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 15:16
Ik dacht dat het ook zoiets met bijbelverhalen te maken had zoals je ook een zondagsschool hebt in kerken waar kinderen bijbelverhalen leren, toch?
Maar het is dus geen ander woord voor zondagsschool?
Nee, het gaat niet zozeer om de bijbelverhalen, maar meer geloofsleer. Per stroming binnen de kerk is de inhoud weer wisselend. Bij mij was het echt gericht op de hedendaagse tijd, bij zwaardere stromingen wordt bijvoorbeeld de Heidelbergse catechismus behandeld. Het is voorbereidend op de geloofsbelijdenis, die je overigens niet perse hoeft te doen. Dat hangt ook weer af van de stroming waarbij je bent aangesloten.

Op de Biblebelt kun je prima een discussie over het geloof aan, alleen niet met iedereen. De een is heel rigide, de ander staat veel meer open voor andere visies. Ik woon ook op de Biblebelt, hier zijn veel stromingen zichtbaar. Van "modern" tot zwaar en rigide.

Vroeger vond ik Jonas in de walvis een mooi verhaal.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 15:23
Er zijn in de VS ook genoeg mensen die de bijbel heel letterlijk nemen en die zeggen dat de aarde dus pas 6000 jaar oud is en die ontkennen ook de klimaatopwarming en dat de zondvloed 4000 jaar geleden was en dat er toen ook dinosaurussen in de ark van Noach waren. Wel dan in de vorm van eieren en jonge dieren van een paar weken oud.
Ja van de vs weet ik dat. Het barst ook van de tv dominees, die op dreigende toon het ene bizarre dramaverhaal na het andere verkondigen. Laatste keer zag ik er een die de EU de antichrist noemde :P
.
Head* schreef:
15-11-2018 15:22
Ik vind het verhaal van Judith mooi, omdat dat een van de weinige stoere vrouwen is uit de bijbel.
Jaaa!
Powergirl.
Ze slaagt er eigenhandig in om haar stad te redden.
Heel het boek Openbaringen.

David en Nathan de profeet.

Alle verhalen van Jezus die hij vertelt aan mensen.
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
15-11-2018 15:26
Jaaa!
Powergirl.
Ze slaagt er eigenhandig in om haar stad te redden.
wel bloederig met dat afgehakte hoofd
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar geleden de bijbel voor ongelovigen gekocht omdat ik wat meer wilde weten over de verhalen, maar het kan me niet boeien en ik heb constant een ‘ja hoor.....’ gevoel.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dit is mijn favoriete bijbelverhaal: https://www.youtube.com/watch?v=mrdfQGpKjS4

Verder heb ik niets met de Bijbel of het christelijk geloof, met geen enkel geloof in feite.
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
15-11-2018 15:26
Jaaa!
Powergirl.
Ze slaagt er eigenhandig in om haar stad te redden.
Judit staat alleen niet voor een vrouw, maar voor Juda, het koninkrijk. Er staat niet wat er staat. :proud:
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 14:22
Ik snap dat mensen zeggen dat ze er niks mee hebben en niet in geloven,
maar toch is onze cultuur, onze feestdagen en zelfs onze taal (spreekwoorden ect.) gebaseerd op de bijbel. Dus als je het zo bekijkt heeft denk ik iedereen er toch wel iets mee.

Maar goed, ik woon op de bible belt, dus ja :)
En laat nou juist die christelijke feestdagen een heidense oorsprong hebben... Ze geven ook overal hun eigen draai aan he? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Veel verhalen in de bijbel zijn plagiaat.
dolfje schreef:
15-11-2018 14:25
Ik ben blij met de vrije dagen met Kerst en Pasen maar dat was ik ook geweest als het midwinterfeest of voorjaarsfeest oid had geheten.
Om een leuke Koningsdag te hebben hoef je ook geen fan van Willem-Alexander te zijn.
Ook dit idd.
dulcinea schreef:
15-11-2018 15:50
Veel verhalen in de bijbel zijn plagiaat.

Van?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 15:55
Van?
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/bijbel-is-plagiaat
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-11-2018 14:26
maar waarom dan? Wat zien oma & jij, wat ik niet zie.
Het ging mijn oma inderdaad om de liefde die een ouder altijd voor een kind zal hebben, ongeacht wat dat kind doet. Moorden, roven, plunderen, de kluit belazeren, maar je ouders blijven altijd van je houden. Ik vind het een prachtige parabel met de liefde die ik voel voor mijn kind. In haar allervervelendste bui, waarin ze liegt, de boel beduvelt en haar eigen plan trekt, hou ik toch van haar. Ik denk ook niet dat daar iets tussen kan komen. Wanneer ze echt verschrikkelijke dingen zou gaan doen in de toekomst, een moord plegen, dan zou ik haar daarom veroordelen, maar ik zou nog steeds verschrikkelijk veel van haar houden.

Ik vond die lieve zoon ook zielig vroeger, maar om die lieve zoon gaat het niet. Het gaat om de vreugde van een ouder wanneer een kind na allerlei verschrikkelijks toch weer zijn leven op de rails weet te krijgen. Ik heb dit van een christelijk site geplukt over de broer van de verloren zoon: Zowel de verloren zoon als zijn broer waren net zo zondig. De jongere zoon had het doel van genade niet begrepen, en dat is dat je naar volwassenheid in heiligheid groeit. Maar de oudere zoon had nooit het hart van zijn vader leren kennen. Hij had altijd naar manieren gezocht om de liefde van zijn vader te verdienen door te gehoorzamen en te zwoegen. Hij kon niet accepteren dat zijn vader altijd en onvoorwaardelijk van hem hield, totaal los van al zijn werken. De waarheid was dat zijn vader simpelweg van hem hield omdat hij zijn zoon was.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-11-2018 14:33
het zit veel dieper dan dat hoor, juist ook in moderne kunst zit toch weer een bijbels thema
Maar dat zie je alleen, als je de verhalen kent.
Ik vind het in dat opzicht een groot gemis dat ik van veel kunst dingen niet begrijp omdat ik geen bijbelse kennis heb. Het is voor de grootste reden geweest dat ik onze kinderen die op een openbare school zitten, wel mee laat doen aan het wekelijkse uurtje godsdienstles. Juist zodat ze kunst en cultuur beter kunnen begrijpen.
Ik vind het ook oerstom van mezelf dat ik ieder jaar weer op moet zoeken wat er herdacht wordt met pasen, pinksteren, hemelvaart en die dingen meer.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-11-2018 14:40
ach nee, dat geldt voor de Griekse mythen bijvoorbeeld ook en die zijn nog ouder (en net zo prachtig)
mensen zijn gewoon mensen, al eeuwenlang.
Ze eten, drinken, neuken, gaan vreemd, stelen. Nooit anders geweest
Dat vind ik inderdaad zo bijzonder, dat we al eeuwenlang gewoon hetzelfde blijven doen. Niks verandert ons wezenlijk. Daarom blijft de bijbel ook zo aanspreken denk ik. Blijkbaar heeft de bijbel iets wat die griekse mythen niet hebben. De macht van de kerk misschien?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
15-11-2018 16:05
Ik vind het in dat opzicht een groot gemis dat ik van veel kunst dingen niet begrijp omdat ik geen bijbelse kennis heb. Het is voor de grootste reden geweest dat ik onze kinderen die op een openbare school zitten, wel mee laat doen aan het wekelijkse uurtje godsdienstles. Juist zodat ze kunst en cultuur beter kunnen begrijpen.
Ik vind het ook oerstom van mezelf dat ik ieder jaar weer op moet zoeken wat er herdacht wordt met pasen, pinksteren, hemelvaart en die dingen meer.
Waarom zou je dat willen weten?
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-11-2018 15:10
Zijn er nog mensen die die verhalen echt voor waar gebeurd aannemen?
www.refoweb.nl
Er gaat een wereld voor je open. Ik volg al een tijdje het forumtopic daar over de evolutietheorie. Het verbaast mij met iedere nieuwe post weer.
Ik woon middenin de biblebelt en de groep die de bijbel van kaft tot kaft gelooft is klein, maar houdt hardnekkig stand.
Een dominee uit de rechterflank van de kerk, dr. Gijsbert van den Brink heeft 'en de aarde bracht voort' geschreven, waarin hij probeert om de kloof te dichten voor christenen die zijn opgegroeid met de zekerheid dat de bijbel een geschiedenisboek is en derhalve waargebeurd, maar die door alle nieuwe kennis die ze hebben opgedaan toch ook niet meer om de evolutietheorie en alle daaraan vast hangende kennis heen kunnen.
Ik vind dat hij enorm zijn best heeft gedaan om de bijbel in ere te houden en binnen zijn kaders toch de evolutietheorie te accepteren.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
15-11-2018 14:21
De verloren zoon. Ik vond altijd dat de brave broer best een punt had. Hállo zeg.

Eikelig broertje verbrast en verpatst alles, en als het op is komt ie weer thuis en is het groot feest. Brave broer heeft altijd hard gewerkt, en heeft nooit eens een bokje gekregen om met z'n vrienden te gaan barbecuen.
Van zo'n k*tbroertje heb je alleen maar last, die luie hond hebben we 25 jaar geleden al van de stamboom weggesnoeid.

Maar volgens moeke is het zo'n beste, brave jongen...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-11-2018 16:14
Waarom zou je dat willen weten?
Omdat ik nieuwsgierig ben en dit komt elk jaar weer terug. Ik ben me dermate bewust van mijn christelijke omgeving dat ik weet dat er wat speelt, maar ik vergeet het gewoon iedere keer weer. Dat vind ik behoorlijk dom van mezelf. Biddag en dankdag voor het gewas dat zit in de naam ingebakken, kerst en de geboorte van Jezus is ook een één-tweetje, maar alles wat in het voorjaar gebeurt vind ik behoorlijk buitenissig, dat ik het niet kan onthouden. Verraden, gekruisigd, dood, weer levend en dan toch dood. Heel onlogisch allemaal toch?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Nou je moet Ken Ham met zijn 'answers in Genesis' eens opzoeken.
Met wetenschappers daar die geloven in een jonge aarde en die beweren dat de evolutietheorie onzin is. God schiep de aarde in 6 letterlijke dagen van 24 uur zo'n 6000 jaar geleden volgens die wetenschappers.

"The earth is only a few thousand years old. That’s a fact, plainly revealed in God’s Word. So we should expect to find plenty of evidence for its youth. And that’s what we find—in the earth’s geology, biology, paleontology, and even astronomy."
https://answersingenesis.org/evidence-f ... ung-earth/
impala schreef:
15-11-2018 16:14
Waarom zou je dat willen weten?

Algemene ontwikkeling?
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe: Kaïn en Abel. Jaloezie, verraad, afgunst. Bij vlagen lees ik de bijbel vanwege algemene kennis. Veel uitdrukkingen en gezegden zijn op bijbelverhalen terug te voeren (kainsteken). Ik ben niet met de bijbel opgegroeid maar ik herinner me wel een kinderliedje over Jozef en zijn jas. Dat greep me aan toen ik vijf, zes jaar was.

Overigens vind ik God maar haatdragend en naargeestig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven