Wat is jouw favoriete bijbelverhaal?

15-11-2018 14:00 143 berichten
Gister was er op tv het programma "De grootste bijbel van Nederland" waarin men vroeg wat de Nederlander heeft met de bijbel en wat het favoriete bijbelverhaal van de Nederlanders is.

Hier is de top 10:

1. de geboorte van Jezus
2. de ark van Noach
3. de barmhartige Samaritaan
4. David en Goliath
5. Mozes in het biezenmandje
6. de rode zee
7. de wonderbare spijziging
8. de overspelige vrouw
9. Jezus zegent de kinderen
10. Kruis en opstanding

(op de website heybijbel.nl staat de hele top 40 populairste bijbelverhalen in Nederland)

Blijkbaar heeft Nederland toch wel iets met de bijbel, nog altijd het meest verkochte boek ter wereld.

Wat heb jij persoonlijk met de bijbel? Heb je er eentje (of meerdere) thuis?
En wat is jouw favoriete bijbelverhaal? Welk verhaal heeft jouw altijd aangegrepen of geïnspireerd?
Ben je het eens met deze top 10 of ken je ze niet?


Bron: heybijbel.nl
Alle reacties Link kopieren
Perkins schreef:
15-11-2018 16:47


Overigens vind ik God maar haatdragend en naargeestig.

Het Nieuwe Testament vind ik ook veel leuker. Dat spreekt over Liefde.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Perkins schreef:
15-11-2018 16:47


Overigens vind ik God maar haatdragend en naargeestig.

Waarom? Hij kwam toch om ons de weg naar de liefde te wijzen?
Zo ging dat toch? Zelfopofferende liefde.
Dat heb ik toch zo geleerd vroeger.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 15-11-2018 17:00
Reden: aanvulling
16.81% gewijzigd
Snoesje666 schreef:
15-11-2018 16:52
Het Nieuwe Testament vind ik ook veel leuker. Dat spreekt over Liefde.

Jouw naam is ook een verwijzing naar de bijbel toch? 666
of heeft het nog een andere betekenis?
Perkins schreef:
15-11-2018 16:47
Overigens vind ik God maar haatdragend en naargeestig.
God is mijn Soulmate en mijn BFF.
anoniem_376516 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 19:13
2.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
15-11-2018 16:11
Dat vind ik inderdaad zo bijzonder, dat we al eeuwenlang gewoon hetzelfde blijven doen. Niks verandert ons wezenlijk. Daarom blijft de bijbel ook zo aanspreken denk ik. Blijkbaar heeft de bijbel iets wat die griekse mythen niet hebben. De macht van de kerk misschien?
Of de kriingen waar je in verkeerd, in mijn vriendenkring is het boek Mythos van Stephen Fry een enorme hit
Ik heb hier meer boeken kver mythen, dan bijbels hoor
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
15-11-2018 16:01
Het ging mijn oma inderdaad om de liefde die een ouder altijd voor een kind zal hebben, ongeacht wat dat kind doet. Moorden, roven, plunderen, de kluit belazeren, maar je ouders blijven altijd van je houden. Ik vind het een prachtige parabel met de liefde die ik voel voor mijn kind. In haar allervervelendste bui, waarin ze liegt, de boel beduvelt en haar eigen plan trekt, hou ik toch van haar. Ik denk ook niet dat daar iets tussen kan komen. Wanneer ze echt verschrikkelijke dingen zou gaan doen in de toekomst, een moord plegen, dan zou ik haar daarom veroordelen, maar ik zou nog steeds verschrikkelijk veel van haar houden.

Ik vond die lieve zoon ook zielig vroeger, maar om die lieve zoon gaat het niet. Het gaat om de vreugde van een ouder wanneer een kind na allerlei verschrikkelijks toch weer zijn leven op de rails weet te krijgen. Ik heb dit van een christelijk site geplukt over de broer van de verloren zoon: Zowel de verloren zoon als zijn broer waren net zo zondig. De jongere zoon had het doel van genade niet begrepen, en dat is dat je naar volwassenheid in heiligheid groeit. Maar de oudere zoon had nooit het hart van zijn vader leren kennen. Hij had altijd naar manieren gezocht om de liefde van zijn vader te verdienen door te gehoorzamen en te zwoegen. Hij kon niet accepteren dat zijn vader altijd en onvoorwaardelijk van hem hield, totaal los van al zijn werken. De waarheid was dat zijn vader simpelweg van hem hield omdat hij zijn zoon was.
Ik heb een nietaflatende liefde richting beide kinderen, maar dat verdeel ik wel zo eerlijk mogelijk.
Ik vind de houding van de vader in dat bijbelverhaal richting de wel deugende zoon echt niet oké
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gelovig opgevoed maar het gros van de verhalen weer vergeten. De namen doen wel een belletje rinkelen maar boeiend heb ik het hele geloof/de bijbel/de kerkdienst nooit gevonden. Ik heb zelfs nog een tijdje opgepast op de peuters zodat ik maar niet bij de dienst hoefde te zijn... O_o
Wat was ik blij toen ik niet meer mee naar de kerk hoefde!
Mijn boek over Griekse mythologie vond ik veel mooier, dat las ik vrijwillig, keer op keer, en daar heb ik ook veel meer van onthouden :clown:
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-11-2018 17:11
Of de kriingen waar je in verkeerd, in mijn vriendenkring is het boek Mythos van Stephen Fry een enorme hit
Ik heb hier meer boeken kver mythen, dan bijbels hoor
Ja, die heb ik inderdaad al gedownload op m'n e-reader. Moet prachtig zijn inderdaad.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
By far mijn favorietste bijbel ever:

Afbeelding


Het verhaal van Noach:
Afbeelding

http://www.awkwardmomentsbible.com
.
Het verhaal van Ezechiël , die zegt een wiel te zien dat neerdaalt uit de hemel, bestuurd door wezens die op mensen lijken.
Ezechiël lijkt het landen en opstijgen van een ruimteschip te beschrijven:
Opnieuw keek ik naar de wezens, en ik zag bij elk van de vier een wiel op de grond staan, aan de voorkant. De wielen glansden alsof ze gemaakt waren van turkoois en ze hadden alle vier dezelfde vorm: ze leken op een wiel midden in een ander wiel. Hun velgen waren angstwekkend hoog, en elk van de vier velgen was afgezet met ogen. Als de wezens zich bewogen, gingen de wielen mee, en als de wezens opstegen van de aarde, stegen ook de wielen op. Als de wezens zich bewogen, bewogen ook de wielen, en als ze stilstonden, stonden ook de wielen stil. Als ze van de aarde opstegen, stegen ook de wielen op; een en dezelfde geest leidde immers de wezens en de wielen. – Ezechiël 1
De wezens die ‘op mensen leken’ namen Ezechiël mee in hun schip en brachten hem naar een ‘tempel’ bovenop de hoogste berg.

Het leest als een spannend SF verhaal :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Hier thuis lezen wij 3x per dag de bijbel na het eten en voor het slapen. De kinderen lees is voor uit de kinderbijbel.
En welke verhaal ik het mooist vind?
De verhalen waar zo duidelijk Gods leiding naar voren komt. Bv bij koningin Esther. Omdat zei koningin werd is het hele volk Israël gered van de dood. Zo haal ik er troost uit. God leid door Zijn liefde voor ons de weg!
Alle reacties Link kopieren
Noalien schreef:
15-11-2018 17:48
Hier thuis lezen wij 3x per dag de bijbel na het eten en voor het slapen. De kinderen lees is voor uit de kinderbijbel.
En welke verhaal ik het mooist vind?
De verhalen waar zo duidelijk Gods leiding naar voren komt. Bv bij koningin Esther. Omdat zei koningin werd is het hele volk Israël gered van de dood. Zo haal ik er troost uit. God leid door Zijn liefde voor ons de weg!
Probeer morgen de kinderbijbel die ik postte eens. Supertoffe verhalen. :thumbsup:

:nooo:
.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 16:58
Waarom? Hij kwam toch om ons de weg naar de liefde te wijzen?
Zo ging dat toch? Zelfopofferende liefde.
Dat heb ik toch zo geleerd vroeger.
Genesis 6 vers 7
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
15-11-2018 17:18
By far mijn favorietste bijbel ever:

Afbeelding


Het verhaal van Noach:
Afbeelding

http://www.awkwardmomentsbible.com
Die boeken zijn inderdaad echt briljant :proud: Je kan er best veel plaatjes van vinden op google
Stressed is just desserts spelled backwards
Noalien schreef:
15-11-2018 17:48
Hier thuis lezen wij 3x per dag de bijbel na het eten en voor het slapen. De kinderen lees is voor uit de kinderbijbel.
En welke verhaal ik het mooist vind?
De verhalen waar zo duidelijk Gods leiding naar voren komt. Bv bij koningin Esther. Omdat zei koningin werd is het hele volk Israël gered van de dood. Zo haal ik er troost uit. God leid door Zijn liefde voor ons de weg!

Gewoon je ook dat de bijbel volledig waar is? En hoe weet je dat dan?
Geloof je dat Jezus God is/was?
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
15-11-2018 18:04
Die boeken zijn inderdaad echt briljant :proud: Je kan er best veel plaatjes van vinden op google

Inderdaad briljant! Maar eigenlijk, ook gewoon heel treurig. Dat zoveel haat en lelijkheid in een boek zó geromantiseerd wordt, dat het mooie verhalen lijken.
Maar eerlijk, dat is met veel sprookjes ook wel zo. Het verschil is dat ik geen mensen kennen die sprookjes serieus nemen, maar de bijbel daarentegen..

Het kost me moeite om het mijn strot uit te krijgen - maar de ‘mooie’ stukken in de bijbel vind ik sommige spreuken (met de nadruk op sommige, NIET hfd 31 bijvoorbeeld, over de degelijke huisvrouw), en de Psalmen. Die laatste zijn volgens mij een soort hersenspinsels van iemand die op zn minst depressief was en toch het hoofd boven water probeerde te houden.
.
Maar is het niet zo dat de bijbel gewoon het échte leven beschrijft en ook schrijft over een hele andere tijd en cultuur en wat haat met mensen doet en dat liefde altijd overwint?

Zo blijven er dan 3 dingen, geloof, hoop en liefde, maar de belangrijkste van deze is de liefde (zoiets was het toch?)

Er was vroeger zo'n liedje wat ze zongen over God en de bijbel iets met 'Love is the message and the message is love'
Verder geen idee meer welk liedje dat was.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 16:58
Waarom? Hij kwam toch om ons de weg naar de liefde te wijzen?
Zo ging dat toch? Zelfopofferende liefde.
Dat heb ik toch zo geleerd vroeger.
Zelfopoffering in de puurste vorm zie ik als een uiting van extremisme, volgens Ayn Rand zou het als grondbeginsel van een maatschappij leiden tot dictatuur.
Heb je naasten lief als jezelf vind ik toch een mooie gedachte en een mooie "regel" om bij te leven.

Voor de rest ken ik niet zoveel van Ezechiel en Jesaja en dat allemaal.
Caitriona* schreef:
15-11-2018 15:23
Sommige christenen geloven de verhalen letterlijk.
Dus ´ja, de slang heeft echt gesproken in het paradijs.´
Voor zover ik weet zien de veel christenen vooral de symboliek van bepaalde verhalen.

Bijvoorbeeld het Salomonsoordeel, om te zien wie de moeder van een kind was. Tegenwoordig zou je dat een 'assessment' noemen.
De Barmhartige Samaritaan. Het gaat om je daden, niet om je status, je woorden of je rituelen.
Mozes die een managementpositie krijgt, terwijl hij stottert. Niet durven toch doen.
Tirza die (met haar zussen) de erfenis gaat vragen. Eerste feministe.
Petrus die beweert dat hij Jezus niet kent. Durf je voor je vrienden te staan?
Enzovoorts, enzovoorts.
Precies zo heb ik het ook geleerd, mooi omschreven.
Alle reacties Link kopieren
dulcinea schreef:
15-11-2018 18:45
Zelfopoffering in de puurste vorm zie ik als een uiting van extremisme, volgens Ayn Rand zou het als grondbeginsel van een maatschappij leiden tot dictatuur.
Ik denk dan aan martelaars en bomgordels. Terreur en dictatuur gaan hand in hand. Dus ja eens.
.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 18:09
Gewoon je ook dat de bijbel volledig waar is? En hoe weet je dat dan?
Geloof je dat Jezus God is/was?
Ja ik geloof dat de bijbel volledig waar is. En hoe ik dat weet? Veel van wat God heeft gezegd is uitgekomen en van de rest geloof ik dat het uit komt. Eeuwen voor de geboorte van Jezus is al gezegd dat Jezus zou komen, en zo is gebeurd. En weetje, het is een geloof. Ik geloof het vast en zeker. Maar een geloof is een geloof. Geen wetenschap..
Klinkt misschien zweverig maar ik ben erg nuchter (meeste christenen) toch voel/weet/ervaar ik dat God er is. Laats nog ik zat er door heen. Er liepen een paar dingen niet goed, voelde me ziek en vond de kinderen intensief. 10 minuten later kwam er een vriendin spontaan langs en zei: ik kwam langs, willen de kinderen even komen spelen? Ze wist van niets. Dat is voor mij dan niet stom toeval maar heeft God dit geleid, in iets kleins.

Mijn schoonvader zat door een brand in grote financiële problemen. Binnen een week zoveel anonieme envalopjes dat hij alles kon betalen (duizenden euros), zonder 1 vraag om hulp.
Hooglied
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de kinderen van het paradijs, van Marianne Fredriksson .
3 delen die je een andere kijk op het scheppingsverhaal geven. En die allemaal veel logischer klinken.
Ik vond de ark van Noach wel een mooi verhaal vroeger, maar Adam en Eva vond ik een stom verhaal met die gemene slang
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-11-2018 21:28
Ik denk dan aan martelaars en bomgordels. Terreur en dictatuur gaan hand in hand. Dus ja eens.
En christenen in de VS, die liever Mexicanen doodschieten, dan ze iets te eten aanbieden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven