Wat is jouw favoriete bijbelverhaal?

15-11-2018 14:00 143 berichten
Gister was er op tv het programma "De grootste bijbel van Nederland" waarin men vroeg wat de Nederlander heeft met de bijbel en wat het favoriete bijbelverhaal van de Nederlanders is.

Hier is de top 10:

1. de geboorte van Jezus
2. de ark van Noach
3. de barmhartige Samaritaan
4. David en Goliath
5. Mozes in het biezenmandje
6. de rode zee
7. de wonderbare spijziging
8. de overspelige vrouw
9. Jezus zegent de kinderen
10. Kruis en opstanding

(op de website heybijbel.nl staat de hele top 40 populairste bijbelverhalen in Nederland)

Blijkbaar heeft Nederland toch wel iets met de bijbel, nog altijd het meest verkochte boek ter wereld.

Wat heb jij persoonlijk met de bijbel? Heb je er eentje (of meerdere) thuis?
En wat is jouw favoriete bijbelverhaal? Welk verhaal heeft jouw altijd aangegrepen of geïnspireerd?
Ben je het eens met deze top 10 of ken je ze niet?


Bron: heybijbel.nl
Full_Moon schreef:
15-11-2018 17:14
Ik ben gelovig opgevoed maar het gros van de verhalen weer vergeten. De namen doen wel een belletje rinkelen maar boeiend heb ik het hele geloof/de bijbel/de kerkdienst nooit gevonden. Ik heb zelfs nog een tijdje opgepast op de peuters zodat ik maar niet bij de dienst hoefde te zijn... O_o
Wat was ik blij toen ik niet meer mee naar de kerk hoefde!
Mijn boek over Griekse mythologie vond ik veel mooier, dat las ik vrijwillig, keer op keer, en daar heb ik ook veel meer van onthouden :clown:
Ik keek graag naar de serie Hercules, daar kwamen al die Griekse goden ook aan bod ;-D

Moest hier ook gedurende mijn lagere school periode mee naar de kerk en vond er ook geen klap aan. Al dat gezeur en valse liederen terwijl je op keiharde banken zat en in de winter was 't ook nog koud.
Dan denk ik 'kerk, ga met je tijd mee! Schenk gluhwein en warme choco en richt die toko wat comfortabeler in terwijl je je van hedendaagse muziek bedient.'
Ik weet er te weinig van om een favoriet verhaal te hebben, ik had als kind ook meer met de Griekse goden en verhalen. Ik kom ook niet uit een Christelijk nest. Maar ik heb wel een bijbel in huis, van mijn ex gehad toen het uit ging. In de hoop dat ik hem nog eens zou lezen. Tja nooit gedaan dus. Heb hem wel eens opengeslagen maar het leest niet echt makkelijk weg.

De ark van Noach vond ik altijd wel een geinig idee ( al heb ik altijd vermoed dat ze dat idee ook van de Grieken gestolen hebben aangezien Zeus de aarde ook liet overstromen en de mensheid uitroeide op een handjevol mensen na).

De vier ruiters van de Apocalyps waren cool ( of is dat weer het oude testament? ).
Zoveel verstand heb ik ervan. En het boeit me eerlijk gezegd ook geen ruk. Ik weet ook nooit wat we vieren met pasen of pinksteren. Ik heb vrij, daar gaat het mij om.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met de bijbel opgevoed en vond de Barmhartige Samaritaan altijd een erg mooi verhaal. Van het verhaal van Josef is een leuke musical gemaakt :-)

Nu doe ik er niks meer mee en kan ik me soms erg storen aan mensen die er zo heilig aan vast blijven houden. Mooi als je zo zeker bent van je geloof, maar probeer dat dan niet bij een ander op te dringen.
Wij zijn ongewenst kinderloos en mijn tante heeft me een brief geschreven: als we naar de kerk gaan komt alles wel goed en zal god mijn lichaam wel klaarmaken voor een kindje.
Dus....daar kan ik echt niks mee, sorry.
bloempje027 schreef:
16-11-2018 08:49
Ik ben met de bijbel opgevoed en vond de Barmhartige Samaritaan altijd een erg mooi verhaal. Van het verhaal van Josef is een leuke musical gemaakt :-)

Nu doe ik er niks meer mee en kan ik me soms erg storen aan mensen die er zo heilig aan vast blijven houden. Mooi als je zo zeker bent van je geloof, maar probeer dat dan niet bij een ander op te dringen.
Wij zijn ongewenst kinderloos en mijn tante heeft me een brief geschreven: als we naar de kerk gaan komt alles wel goed en zal god mijn lichaam wel klaarmaken voor een kindje.
Dus....daar kan ik echt niks mee, sorry.

O_O
Wat erg! Je tante zal het vast oprecht bedoelen omdat ze er heilig in gelooft, maar dat ze dan niet doorheeft dat het voor jullie heel erg kwetsend is. :nope:
redbulletje schreef:
16-11-2018 07:53
Ik keek graag naar de serie Hercules, daar kwamen al die Griekse goden ook aan bod ;-D

Moest hier ook gedurende mijn lagere school periode mee naar de kerk en vond er ook geen klap aan. Al dat gezeur en valse liederen terwijl je op keiharde banken zat en in de winter was 't ook nog koud.
Dan denk ik 'kerk, ga met je tijd mee! Schenk gluhwein en warme choco en richt die toko wat comfortabeler in terwijl je je van hedendaagse muziek bedient.'

Er zijn moderne kerken hoor, google maar eens op de Doorbrekers, die zag ik gister op youtube toevallig.
Noalien schreef:
15-11-2018 22:26
Ja ik geloof dat de bijbel volledig waar is. En hoe ik dat weet? Veel van wat God heeft gezegd is uitgekomen en van de rest geloof ik dat het uit komt. Eeuwen voor de geboorte van Jezus is al gezegd dat Jezus zou komen, en zo is gebeurd. En weetje, het is een geloof. Ik geloof het vast en zeker. Maar een geloof is een geloof. Geen wetenschap..
Klinkt misschien zweverig maar ik ben erg nuchter (meeste christenen) toch voel/weet/ervaar ik dat God er is. Laats nog ik zat er door heen. Er liepen een paar dingen niet goed, voelde me ziek en vond de kinderen intensief. 10 minuten later kwam er een vriendin spontaan langs en zei: ik kwam langs, willen de kinderen even komen spelen? Ze wist van niets. Dat is voor mij dan niet stom toeval maar heeft God dit geleid, in iets kleins.

Mijn schoonvader zat door een brand in grote financiële problemen. Binnen een week zoveel anonieme envalopjes dat hij alles kon betalen (duizenden euros), zonder 1 vraag om hulp.

Dat is wel mooi dan, maar je moet dan zeker geloven om het te zien. Dat is met veel dingen zo he.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-11-2018 10:18
Er zijn moderne kerken hoor, google maar eens op de Doorbrekers, die zag ik gister op youtube toevallig.

Hou op, schei uit. Dat zijn de allerergste. De onderhuidse manipulatie, de happy-clappy-cultuur maar ondertussen, de achterbakse vieze spelletjes die je pas ziet wanneer je er al diep in zit..
‘Modern’ betekent hier in geen geval ‘beter’!
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 16-11-2018 12:48
Reden: Smiley beetje groot uitgevallen xD
10.76% gewijzigd
.
"Om 8 uur bij de ark" is een heel grappig boek. Mijn kinderen hebben daar zo om moeten lachen.
Echt een aanrader. Ook als je net als wij niet gelovig bent.
Anoniem262821034 schreef:
16-11-2018 12:11
Hou op, schei uit. Dat zijn de allerergste. De onderhuidse manipulatie, de happy-clappy-cultuur maar ondertussen, de achterbakse vieze spelletjes die je pas ziet wanneer je er al diep in zit..
‘Modern’ betekent hier in geen geval ‘beter’!

Afbeelding

Oke, sorry, ik heb er echt geen verstand van, ik zag alleen dat ze er heel modern uitzien met moderne muziek en dans ect.
Maar blijkbaar is dat dan alleen de buitenkant, jammer!
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-11-2018 12:27
Oke, sorry, ik heb er echt geen verstand van, ik zag alleen dat ze er heel modern uitzien met moderne muziek en dans ect.
Maar blijkbaar is dat dan alleen de buitenkant, jammer!

Ja dat is precies de ellende, dat het allemaal zo leuk eruit ziet van de buitenkant. :| Ik snap ook wel dat het mensen aantrekt, of een positief gevoel geeft hoor. Geen persoonlijke aanval op jou iig, maar ietwat een persoonlijke jarenlange kutervaring die boven komt drijven. :A:
.
Anoniem262821034 schreef:
16-11-2018 12:32
Ja dat is precies de ellende, dat het allemaal zo leuk eruit ziet van de buitenkant. :| Ik snap ook wel dat het mensen aantrekt, of een positief gevoel geeft hoor. Geen persoonlijke aanval op jou iig, maar ietwat een persoonlijke jarenlange kutervaring die boven komt drijven. :A:

Zoals ik al zei, ik heb er echt geen verstand van, ik hoorde het hier wel eens waaien die naam en dat ze de snelst groeiende kerk van Nederland zouden zijn??? Dus ik heb ze eens opgezocht op youtube en het zag er leuk en modern uit, maar dat is dus allemaal schijn begrijp ik. Triestig!
Ik geloof zeker wat je zegt, maar ik ken het allemaal niet dus ik ga alleen maar af op wat ik zie van de buitenkant.
Wil je in het kort vertellen wat die ervaring was? Ik begrijp het als je dat niet wil hoor. Maar omdat ik er in de omgeving zoveel positiefs over hoor.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-11-2018 12:50
Zoals ik al zei, ik heb er echt geen verstand van, ik hoorde het hier wel eens waaien die naam en dat ze de snelst groeiende kerk van Nederland zouden zijn??? Dus ik heb ze eens opgezocht op youtube en het zag er leuk en modern uit, maar dat is dus allemaal schijn begrijp ik. Triestig!
Ik geloof zeker wat je zegt, maar ik ken het allemaal niet dus ik ga alleen maar af op wat ik zie van de buitenkant.
Wil je in het kort vertellen wat die ervaring was? Ik begrijp het als je dat niet wil hoor. Maar omdat ik er in de omgeving zoveel positiefs over hoor.

Oh ze doen zeker ook goede dingen hoor, ondersteunen van kwetsbare mensen enzo, maar alles met de ondertoon van ‘zieltjes harken’.
Geef je aan de hulp en sociale omgeving wel te waarderen, maar ben je na verloop van tijd zelf niet goed genoeg into het ‘zieltjes harken’ of zet je je niet genoeg in qua tijd/ financiën (sowieso elke maand 10% van je inkomen!!), laten ze je vallen als een baksteen.


Voor alle duidelijkheid, dit gaat niet over de Doorbrekers maar een zeer vergelijkbare grote kerk in NL.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 16-11-2018 13:29
Reden: :)
16.31% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Simson. Mijn onderwijzer van de basisschool kon dit verhaal prachtig vertellen. Ik was tot tranen toe geroerd.
Ik heb het gelezen, dat is echt walgelijk inderdaad. Misbruik maken van mensen in zeer kwetsbare situatie's. :@@:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
16-11-2018 13:21
Ik heb het gelezen, dat is echt walgelijk inderdaad. Misbruik maken van mensen in zeer kwetsbare situatie's. :@@:
Thx ;)
.
hamerhaai schreef:
15-11-2018 14:18
Samson natuurlijk

Opgegroeid met de Bijbel, ik ken al die verhalen nog steeds.
Mijne ook :cheer2:
Wat me altijd enorm is bijgebleven is de harige rug van Ezau.
Alle reacties Link kopieren
Als kind las ik de kinderbijbel, en welk verhaal favoriet was werd toen vooral bepaald door de plaatjes erbij. Nu heb ik niet zozeer een favoriet verhaal maar meer dat er verspreid door al die boeken mooie dingen in staan.

Bijvoorbeeld de eerste zin van het Johannesevangelie:
In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
Ik geloof niet in God maar toch vind ik het heel mooi hoe hier het verband wordt gelegd tussen het begin en het woord. Taal stelt mensen in staat om gevoelens, beelden en ideeën te delen, om te denken over dingen die niet meer of nog niet bestaan; taal en bewustzijn zijn met elkaar verbonden en dat zie ik in deze zin terug.

Ook de manier waarop Jezus omgaat met mensen vind ik mooi. De overspelige vrouw die gestenigd dreigt te worden door fanatieke gelovigen, wordt door hem gered ("Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen") en ook melaatsen, belastingheffers in dienst van de Romeinen en Romeinse soldaten (de laatste twee werden door de joden gezien als onderdrukkers omdat de Romeinen Judea bezetten), worden door Jezus geholpen. Ook al horen ze niet bij de juiste groep (de joden), hun oprechte vertrouwen in hem is belangrijker.

In het Oude Testament: het scheppingsverhaal waarin man en vrouw tegelijk naar Gods gelijkenis geschapen worden (het verhaal dat Eva uit Adams rib wordt gemaakt is het tweede verhaal).

De soms bijna fatalistische berusting in het boek Prediker vind ik iets troostends hebben: "Wat er geweest is, dat zal er weer zijn.
Wat er plaatsvindt, dat zal weer plaatsvinden.
Er is niets nieuws onder de zon.
Is er iets waarvan men kan zeggen:
Kijk eens, dat is nieuw?
In de eeuwen die voor ons geweest zijn,
is het er al geweest.
"
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven