Voorbeelden van lieve onbaatzuchtige acties...

15-11-2018 21:30 80 berichten
Daar kan ik altijd zo gelukkig van worden...

Bijvoorbeeld iemand die veel nieuwe kinderkleding koopt, de prijskaartjes eraf haalt en dan wast om het vervolgens als 'tweedehands kleding' weg te geven aan minder bedeelde kennissen...

Iemand die 'toevallig' nog vlees voor een bbq voor 30 mensen in de vriezer heeft liggen (en dat dan snel koopt bij de slager) zodat er een kinderverjaardag van mensen die een moeilijke periode hebben onvergetelijk wordt...

etc. etc.

Nog meerdere mensen die hier ook blij van worden en voorbeelden (misschien van zichzelf) hebben...
Mensen die anoniem één van hun nieren doneren aan een wildvreemde. Dat soort acties vind ik grandioos. Dan verdien je een standbeeld.
Er is een dergelijk feelgood topic geweest.
Was fijn om te lezen.
Ik ben helaas de titel vergeten.

Weet iemand het nog?
Ik had een bepaalde bus gemist. De eerstvolgende bus zou pas over 3 uur komen. (Afgelegen plek.) Een echtpaar heeft mij toen naar het dichtstbijzijnde station gebracht.
Lief. :heart:

Ik bewaarde bepaalde (gratis) papieren. In een verzorgingstehuis werden daar creatieve dingen mee gedaan.

Een collega van me heeft kleding ingezameld voor een arm gezin.
Mensen die uit liefde draagmoeder zijn, omdat ze iemand anders alle geluk van de wereld gunnen.
Alle reacties Link kopieren
De voorbeelden die TO aanhaalt zijn wel heel extreem. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat doen.

Ik vind dat de hele maatschappij in het algemeen wel wat onbaatzuchtiger mag worden. Mijn zoon doet naast de basisschool nog een extra pakket voor meer/hoogbegaafde kinderen. Zijn klasgenootje/vriendinnetje wilde dit ook maar ouders konden het geld niet missen. Dit hebben wij dus voor dat meisje betaald. Op de dag van dat extra pakket eet ze hier, ik breng ze naar de locatie, haal ze op en breng daarna meisje thuis. Ik wil daar geen schouderklopje voor, de stralende blik van dat meisje iedere week is al voldoende.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik zet regelmatig de vuilniszakken van de buurvrouw aan de straat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance. Plato
Ik kan dit hele topic wel vullen met verhalen die ik in de krant en op internet gelezen heb. Bijvoorbeeld een onderwijzeres die terminaal ziek was. Haar wens voor de uitvaart: geen bloemen, maar rugzakjes met schoolbenodigdheden voor arme leerlingen. Hier een foto van de uitvaart.

https://edition.cnn.com/2018/06/25/us/t ... eral-trnd/

Wat ben je dan voor topwijf, als je zoveel geeft om kinderen.
Caitriona* schreef:
15-11-2018 21:56
Ik kan dit hele topic wel vullen met verhalen die ik in de krant en op internet gelezen heb. Bijvoorbeeld een onderwijzeres die terminaal ziek was. Haar wens voor de uitvaart: geen bloemen, maar rugzakjes met schoolbenodigdheden voor arme leerlingen. Hier een foto van de uitvaart.

https://edition.cnn.com/2018/06/25/us/t ... eral-trnd/

Wat ben je dan voor topwijf, als je zoveel geeft om kinderen.
Goed idee.

Ik hoef ook geen bloemen.
Wat heb je eraan als je in je graf ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal jaren mijn vaste straatkrantverkoper (die bij een supermarkt stond) net voor Kerst mee de supermarkt ingenomen en voor een X-bedrag kerstboodschappen laten halen voor hem en zijn gezin. Dit is de eerste keer dat ik dit vertel , heb daar nooit iets over gezegd. Die man was zo blij, dat was echt al goud. Ik ben ondertussen verhuisd en hij is naar een andere stad vertrokken, dus ik ben nog iets nieuws aan het bedenken. Mooi topic TO, misschien kom ik hier op ideeën!
Ik raakte bij de kapper met een mevrouw aan de praat die iedere week geld opzij legde van haar pensioentje om 2x per jaar 'luxe' naar de kapper te kunnen. Ze genoot... Toen ik afrekende heb ik ook voor haar afgerekend. Ben benieuwd hoe ze reageerde bij de kassa want ik was er natuurlijk al vandoor;-) Beetje egoïstisch misschien want ik werd er zelf toch blij van!
Alle reacties Link kopieren
Saartje70 schreef:
15-11-2018 22:05
Ik raakte bij de kapper met een mevrouw aan de praat die iedere week geld opzij legde van haar pensioentje om 2x per jaar 'luxe' naar de kapper te kunnen. Ze genoot... Toen ik afrekende heb ik ook voor haar afgerekend. Ben benieuwd hoe ze reageerde bij de kassa want ik was er natuurlijk al vandoor;-) Beetje egoïstisch misschien want ik werd er zelf toch blij van!
Ah mooi! Das echt lief!

Ik bedenk me net: tijdens mijn studententijd had ik even een hele krappe periode financieel. Handen in het haar, want ik was jarig en mijn ouders zouden komen. Ik wilde ze niet om geld vragen voor die verjaardag. Toen stond mijn beste vriendin op de stoep met een volle boodschappentas: toastjes, kaasjes, fles wijn, paar biertjes enz. Ik kon wel janken, zo lief van haar! Gouden vriendin, nog steeds.
Het is al lang geleden maar toen ik klein was heeft mijn moeder een keer een berg speelgoed waar wij niet meer mee speelden ingepakt, in een zak gedaan en op pakjesavond een paar huizen verderop voor de deur gezet bij een arm Turks gezin dat net in Nederland was komen wonen. Op de deur gebonsd en gauw weggerend. Ik vond dat zo mooi. Die kinderen kwamen de volgende dag dolblij vertellen dat Sinterklaas was langsgeweest!
Jaren geleden, toen er nog geen voedselbanken waren, gaf het hoofd van onze school aan een vertrouwenspersoon van de kerk door welke gezinnen het moeilijk hadden. (Allemaal strikt geheim, zo weinig mogelijk mensen wisten er vanaf.)
Die gezinnen kregen dan een levensmiddelenpakket.

Diezelfde kerk heeft ook een stel (vrouw hoogzwanger) met schulden geholpen om hun baby-uitzet bij elkaar te krijgen. Het stel zei: "Maar we zijn niet eens gelovig." Dat was niet belangrijk, het ging om de zorg voor de aanstaande baby.

En de vuilniszak buiten te zetten voor je oude, gehandicapte buuf is praktische hulp.
aaaaah echt lief allemaal, rond Sint kun je inderdaad fijne acties bedenken.

In december staan mensen van de voedselbank in de supermarkt met de vraag ofdat je wat extra's kan kopen.
Ik geef ieder jaar luiers, maandverband en tampons. Misschien raar maar geen houdbaarheidsdatum en duur terwijl het echt nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag op de radio won iemand 50.000 euro met het raden van een geluid, vanmorgen had er een andere mevrouw meegedaan die had gezegd dat zij graag met haar gehandicapte kind op vakantie wilde van dat geld als ze zou winen. Helaas won ze dus niet. De mevrouw die smiddags gewonnen had heeft direkt 5000 euro geschonken aan die andere mevrouw zodat ze die vakantie samen met kind kan gaan boeken :-)
Toen ik nog thuis woonde brak er brand uit in ons huis. We woonden in een kleine straat waar iedereen elkaar kende. Echt hartverwarmend, we kregen van alle buurtbewoners vanalles aangeboden. Iedereen was zo meelevend!
Saartje70 schreef:
15-11-2018 22:21
aaaaah echt lief allemaal, rond Sint kun je inderdaad fijne acties bedenken.
In december staan mensen van de voedselbank in de supermarkt met de vraag ofdat je wat extra's kan kopen.
Ik geef ieder jaar luiers, maandverband en tampons. Misschien raar maar geen houdbaarheidsdatum en duur terwijl het echt nodig is.
Goed van je.
Ik heb een keer van een vrouw die voedselbankbezoeker was geweest gehoord dat ze zo blij was als er een pak luiers bij zat.

Edit. Hier in de buurt was er een actie dat je je kerstpakket kon schenken aan de voedselbank. Verschillende winkels en horecagelegenheden dienden toen als verzamelpunt. (Dat vond ik lief van die winkels en cafés, zo kon iedereen redelijk in de buurt het pakket brengen.) Ik heb mijn kerstpakket erheen gebracht.
anoniem_376516 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 22:29
23.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Op een fietstocht tijdens een weekendje weg, kwam mijn oudste dochter met haar voet tussen de spaken. Een wond waarbij je op het bot keek. We waren in the middle of nowhere in een onbekende omgeving. We hebben bij de eerste, de beste boerderij aangebeld, daar hebben ze haar voet verbonden, de huisartsenpost voor ons gebeld en ons naar de huisartsenpost gebracht. Dat vond zo lief, alles laten vallen en alles voor ons geregeld. Later nog wel een bloemetje gebracht om te bedanken.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren afgelopen jaar in Frankrijk op vakantie.We wilden met de tram naar een grote stad.Auto op de grote parkeerplaats gezet en op naar de automaat om een kaartje te kopen.
Creditcard mee en proberen te betalen ,al met al geen kaartje want zoals de automaat aangaf zat er een storing in.Zo balen want gepast geld hadden we niet bij ons,alleen briefjes.
Een Franse dame ons nog geprobeerd te helpen die kreeg het ook niet voorelkaar,die de conducteur erbij geroepen en die kwam ook tot de conclusie dat het apparaat stuk was en dat we dan maar naar een plaats verder moesten rijden om daar dan maar een kaartje te kopen.Een kaartje bij hem kopen kon niet.
We baalden als een stekker,daar gaat je dagje uit.Maar een ouder Frans echtpaar komt naar ons toegelopen en vraagt ons wat voor kaartje we nodig hebben.Een dagkaart voor een gezin.De dame loopt naar de automaat en betaald met haar pas(wat wel werkte,creditcard dus niet)en kregen we het kaartje in onze handen gedrukt.Mijn man pakt z'n portemonnee en wil terug betalen.Zegt haar man non non happy holiday.
Zo lief.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
In een mij onbekende stad was ik op een dag dat de wegen spekglad waren. Ik glibberde bijna over straat. Een buurtbewoner had in de gaten dat ik naar het treinstation moest. Hij is met mij meegelopen via minder gladde binnendoorwegen. Zo ontzettend lief. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Mijn buurman maait mijn gras, klimt in de stromende regen op een ladder om mijn verstopte dakgoot te legen, heeft een keer al het houtwerk buitenshuis voor me schoongeboend. Vooral toen ik pas gescheiden en met mijn handen vol aan twee kinderen niet wist hoe ik mijn leven weer op de rails moest krijgen, was dat soort spontane hulp mijn redding en houvast. Heb regelmatig staan janken van dankbaarheid. Dat we nog maar járen naast elkaar mogen wonen...
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Ik kende iemand die beukennootjes,hazelnoten en kastanjes lekker vond maar ze had niet veel te besteden en het was duur in de supermarkt en ze was ook slecht ter been. Dus toen ben ik een paar keer langs een paar bomen gereden en naar een bos in de buurt gegaan om er te gaan rapen.

Kwam ik een tijdje later dus aan met een zakje vol en ze was helemaal blij. Ze was alweer vergeten dat ze mij ooit verteld had dat ze dat lekker vond.

En daarnaast heb ik standaard maandverband en tampons in m'n tas zitten en daardoor heb ik ook al heel wat collega's en vriendinnen uit de brand geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar ons kerstpakket weggegeven. Mn schoonzus wist een gezin dat het goed kon gebruiken, die vrouw kwam vaak bij haar. Heb t pakket daar neergezet, zodat het gezin niet wist dat t van ons afkwam.
Gaf een goed gevoel.,
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
15-11-2018 22:13
Het is al lang geleden maar toen ik klein was heeft mijn moeder een keer een berg speelgoed waar wij niet meer mee speelden ingepakt, in een zak gedaan en op pakjesavond een paar huizen verderop voor de deur gezet bij een arm Turks gezin dat net in Nederland was komen wonen. Op de deur gebonsd en gauw weggerend. Ik vond dat zo mooi. Die kinderen kwamen de volgende dag dolblij vertellen dat Sinterklaas was langsgeweest!
Wat onwijs lief :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven