Heeft iemand hier verstand van duiven?

11-12-2018 17:22 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen vrijdag is er bij ons een vredesduif aan komen vliegen. Het beestje bleef uren zitten, waarop we de dierenambulance hebben gebeld voor overleg. Zij zeiden dat het beestje waarschijnlijk gewoon aan het uitrusten was van een lange vlucht en vanzelf weer zou gaan. Water en wat brood neergezet zoals geadviseerd, maar ze (tenminste, ik denk “ze”) zit er nu nog steeds. Eerder hebben we haar niet echt zien vliegen, maar vandaag maakte ze ineens een paar rondjes door de lucht. Het leek erop dat het in de lucht even mis ging, waarop ze direct weer terug kwam. Later op de dag weer een paar rondjes gevlogen.

Ze heeft geen ring om haar pootje, maar van de vogelopvang begrepen we vandaag dat ze in het wild niet kan overleven en misschien haar baasje kwijt is. Wat wij denken: baasje kwijt en dus kijken of iemand haar kan overnemen, óf gewond en aan het aansterken, waarna ze zelf terug kan vliegen naar haar baasje.

Vandaag hebben we een doos met stro neergezet, voer en duivengrit gehaald. En nu? Afwachten tot ze aangesterkt is en terug gaat naar waar ze vandaan kwam, of toch kijken of iemand haar wil hebben? In het tweede geval, weet je iemand?
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo kan ze in het wild niet overleven? Als ze niet geringd is, is ze toch 'wild'?
Alle reacties Link kopieren
O, je bedoelt zo'n hele witte duif?
Ik zou een googlen op een organisatie in de buurt die dat soort duiven regelt bij bruiloften. Grote kans dat zij ze kwijt zijn geraakt.
Alle reacties Link kopieren
Ooit een vergelijkbaar geval gehad. Ik heb toen de lokale duivenvereniging gebeld en die hebben toen erg goed geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Oh! Heel lief van jullie.

Ik volg, want ik ben benieuwd. Hier een koppeltje duiven in de tuin. Ze hebben zichzelf een plaats onder het dak van de schuur toegeëigend. Pogingen om ze daaronder van weg te houden zijn gestrand. Ze bleven inbreken. Tot ze er echt niet meer in konden. Vervolgens hebben ze mij en mijn hond drie maanden lang gestalkt wanneer we in de tuin waren. Dat was afgelopen zomer, ze kwamen steeds dichter bij om ons aan te staren, urenlang. Op een gegeven moment had ik echt bewondering voor hun vasthoudendheid. Nu wonen ze weer onder het dak. Hun toewijding is beloond.

M.a.w. gefeliciteerd, misschien hebben jullie een nieuwe tuingenoot. :-D
Alle reacties Link kopieren
@Oakes, wat een leuk verhaal weer :D
Ik maak ook regelmatig dit soort wat absurde maar leuke dingen mee.

Bruja, ik zou het een paar dagen afwachten. Lief dat jullie voor haar of hem zorgen.
Een paar maanden terug was hier ook een topic over, toen met een geringde duif.
Misschien heb je daar nog wat aan ?
thuis/postduif/list_messages/410306
nounou
Alle reacties Link kopieren
ik zou proberen "haar" te vangen en te promoveren tot soepduif
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
11-12-2018 18:04
ik zou proberen "haar" te vangen en te promoveren tot soepduif

Wat een onaardige actie. Een geringe duif is van iemand, die ga je niet zomaar doodmaken.
Alle reacties Link kopieren
Als het zo’n bruiloftsduif is kan ik me voorstellen dat die niet weet hoe hij zijn kostje in de natuur bij elkaar moet scharrelen en geen gevaar voor bijvoorbeeld katten kent.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
11-12-2018 18:11
Wat een onaardige actie. Een geringe duif is van iemand, die ga je niet zomaar doodmaken.

er staat in de OP geen ring om de poot
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Duif smaakt geweldig !
Bimzarellio...what else
Je hebt overleg met 'de vogelopvang', maar zij wilden de vogel niet opvangen?
Daar zijn ze toch voor?

Afbeelding

Het kan een bruiloftsduif zijn, maar ook een uitvaartduif, las ik op internet.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
11-12-2018 18:50
er staat in de OP geen ring om de poot

Oh niet goed gelezen, ik las een ipv geen. Maar dan nog, je moet niet zomaar een dier doodmaken.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
11-12-2018 19:00
Je hebt overleg met 'de vogelopvang', maar zij wilden de vogel niet opvangen?
Daar zijn ze toch voor?
Klopt, we kunnen het beestje daar wel brengen maar ze komen het niet zelf halen. Aangezien wij twijfelen aan de conditie, wilde ik haar zo min mogelijk stress bezorgen, dus nu vangen leek me geen goed idee.
Inmiddels is ze trouwens gevlogen, vlak na de aanmaak van dit topic. Niet meer gezien dus wie weet was ze nu sterk genoeg om weer naar huis te vliegen.
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ze is weer terug dus de vragen blijven staan. Ik gok dat ze dan in de buurt is gebleven, aangezien ik ergens heb gelezen dat ze in het donker niet vliegen?
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Alle reacties Link kopieren
De duif is misschien op zoek gegaan naar de groep/partner waar hij/zij bijhoort?
Duiven leven volgens mij niet solitair.
Alle reacties Link kopieren
Zit ie er nog? Bedoel je met vredesduif een witte duif? Dat zijn gewoon postduiven en op zich kunnen ze zich redden in het wild, zo zijn immers stadsduiven ontstaan, maar meestal zoeken ze aansluiting bij andere duiven die ook in "gevangenschap" leven. Bijvoorbeeld bij duivenmelkers of andere hobbyisten.
Er bestaat ook nog een gedomesticeerde variant van de Turkse tortel en deze kunnen ook wit zijn. Die gedomesticeerde Turkse tortel kan echter moeilijk in het wild overleven. De tortel is kleiner en fijner dan een postduif, let vooral op de snavel.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat de duif gevlogen is, maar er bestaat toch een redelijke kans dat hij weer terug komt.

Het kan een witte postduif zijn, een pauwstaart, of een tuimelaar.
Meestal zijn dit de duiven die gebruikt worden voor trouwerijen of andere gelegenheden.
Een witte postduif zal na aansterken terug op kot vliegen.
De andere 2 duiven kunnen dit niet.
Op Google kun je wel een plaatje vinden van de drie duiven en kijken welke duif er bij jou zit. (heeft gezeten)
Jammer dat er geen ring om zit, dan had je wel kunnen melden.

Mocht de duif terugkomen dan is het zeker aan te raden deze voedsel en water te geven. En toch een vogelasiel in de buurt te bellen om in te vangen. Aansterken liever niet met brood maar met duivengraan, te koop in iedere dierenspeciaalzaak voor een paar euro. Een goed alternatief is kippengraan.
Zeker met de winter voor de deur is voedsel en water heel fijn, anders is hij ten dode opgeschreven.

Laten we hopen dat hij inmiddels veilig terug thuis is en bovenstaande tips niet nodig zijn ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven