Breien in gezelschap, sociaal of niet?

17-12-2018 11:50 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden ben ik aan het breien geslagen. Eigenlijk omdat ik tijdens het Netflixen ook iets nuttigs wilde doen, i.p.v. alleen maar naar het scherm kijken. Een paar sjaals en babydekens later blijk ik breien dus echt heel leuk te vinden en neem ik m’n breiwerk vaak mee als ik ergens heen ga. In de wachtkamer van de tandarts levert dat best grappige gesprekken op, en zo had ik laatst ook een breiwerkje meegenomen naar een verjaardag van een familielid. Dat vond mijn man echt niet kunnen. Hij vindt het raar dat ik zit te breien terwijl ik gesprekken voer met mensen (het zijn niet zulke ingewikkelde dingen die ik brei, ik kan het bijna blind doen), en hij vindt het niet sociaal staan. Ik ben het er niet mee eens en erger me meer aan mensen die in gezelschap zitten te appen of iets anders op hun telefoon doen. Wat vinden jullie? Kun je gaan zitten breien op een verjaardag of is dat echt not done?
That's just me though...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bizar om op een feestje te gaan zitten breien, hoe kom je erop :rofl:
Alles komt goed, alleen de rest niet
Natuurlijk wel! Ik vind dat niet asociaal hoor. Misschien wel een beetje ouderwets, mijn oma deed het altijd, dus vandaar die associatie die het bij mij oproept.
Ik vind het net zo aso als met je telefoon bij visite zitten.
Alle reacties Link kopieren
Op een feestje vind ik wel raar ja, maar bij mijn ouders of gewoon in het openbaar als ik alleen ben heb ik er wel schijt aan.
.
Als je 80 jaar ben kan het.

ALs je jonger bent, zou ik het vrij banaal vinden.

( in gezelschap breien bedoel ik dan he, niet het breien in algemeen..)
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 17-12-2018 11:55
31.60% gewijzigd
Gewoon doen.
Ik lees op bepaalde feestjes een boek of tijdschrift. Verveel me bizar snel, ben zelf enorm entertaining :-) maar als mijn pogingen in het water vallen kan ik niet een beetje voor me uit zitten kijken tegen zwijgende koppen, het leven is te kort voor verveling.
Dus breien kan best.
Alle reacties Link kopieren
Als je ongezellig breit dan brei ik vanzelf een eind aan de rendez-vous.
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
gizzmo-returns schreef:
17-12-2018 11:54
Als je 80 jaar ben kan het.

ALs je jonger bent, zou ik het vrij banaal vinden.

( in gezelschap breien bedoel ik dan he, niet het breien in algemeen..)
Banaal?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-12-2018 11:54
Als je 80 jaar ben kan het.

ALs je jonger bent, zou ik het vrij banaal vinden.

( in gezelschap breien bedoel ik dan he, niet het breien in algemeen..)
Ik snap niet wat leeftijd ermee te maken heeft....
That's just me though...
Jake99 schreef:
17-12-2018 11:53
Ik vind het net zo aso als met je telefoon bij visite zitten.
Nee ik vind breien toch anders. Dat is iets gedachtelozer, je zit niet de hele tijd naar je breiwerkje te staren en anderen zien ook wat jij ziet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder deed dat als we als gezin bij elkaar waren (iedereen volwassen). Dam gingen we bijvoorbeeld met z'n alle wandelen en daarna een spel doen. Mijn moeder deed dan niet mee maar dat er wel bij te handwerken... Zij kon ook prima een gesprek voeren ondertussen.

Ik vind het wel een beetje raar om zoiets te doen bij iedere willekeurige verjaardag, maar niet zozeer 'in gezelschap'.
Ik vind het ook niet sociaal staan. Sowieso letterlijk, want je hebt een gesloten houding (je 'schermt' je immers af met je breiwerk), maar het komt heel erg over alsof je het gezelschap niet onderhoudend genoeg vind en je daarom maar met iets anders moet vermaken. Het is voor mij inderdaad gelijk aan zitten met je telefoon.
Of je nu zit te whatsappen of zit te breien op een feestje/verjaardag, het is allebei even raar.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk, hoe verzin je het.
Thuis of in een wachtkamer prima, maar op een feestje echt idioot.
Het-groepje schreef:
17-12-2018 11:55
Gewoon doen.
Ik lees op bepaalde feestjes een boek of tijdschrift. Verveel me bizar snel, ben zelf enorm entertaining :-) maar als mijn pogingen in het water vallen kan ik niet een beetje voor me uit zitten kijken tegen zwijgende koppen, het leven is te kort voor verveling.
Dus breien kan best.

Ik ga dan naar huis en gebruik mijn tijd dan nuttiger. Tijd is kostbaar en krijg je nooit meer terug.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
17-12-2018 11:55
Gewoon doen.
Ik lees op bepaalde feestjes een boek of tijdschrift. Verveel me bizar snel, ben zelf enorm entertaining :-) maar als mijn pogingen in het water vallen kan ik niet een beetje voor me uit zitten kijken tegen zwijgende koppen, het leven is te kort voor verveling.
Dus breien kan best.
Wat?
Huh?
Ik geloof niet dat ik wel eens visite heb gehad die een boek uit de tas haalde.

Breien op een feestje zou ik niet zo snel doen. Vind het inderdaad niet zo sociaal.
Maar ik brei wel in de trein. Daar zit ik toch in m'n eentje.

Als het zo saai is, Groepje, kun je dan niet gewoon opstappen en naar huis gaan?
Wat eten we vanavond?
Het-groepje schreef:
17-12-2018 11:57
Nee ik vind breien toch anders. Dat is iets gedachtelozer, je zit niet de hele tijd naar je breiwerkje te staren en anderen zien ook wat jij ziet.

Ik niet. Je toont overduidelijk desinteresse. Ik ben er wel, doe zgn leuk mee maar mijn breiwerk is het belangrijkst.
Alle reacties Link kopieren
Je breiwerk overal mee naar toe nemen? Is dat niet vreselijk onhandig. Dat je in een wachtkamer breit, oké, maar op een verjaardag zou ik dat raar en ongezellig vinden.
Door te breien op een verjaardag doe je precies wat je mensen verwijt die steeds op hun telefoon zitten; je stelt je niet open en geïnteresseerd op naar de andere mensen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet? Ik heb vaak ook een haak- of breiwerk bij me.

Niet naar een echt feest. Maar met z'n allen in een kringetje zitten kan het vaak wel. Verschilt dus per situatie. Meestal neem ik dan een sok mee om te breien op een rondbreipen. Neemt niet zo veel plek in, kan makkelijk in een tas. Een tweepersoonsdeken zou ik niet zo snel doen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
17-12-2018 11:57
Nee ik vind breien toch anders. Dat is iets gedachtelozer, je zit niet de hele tijd naar je breiwerkje te staren en anderen zien ook wat jij ziet.
Ik sluit me inderdaad niet af tijdens het breien, kan gewoon alle gesprekken volgen en doe daar ook actief aan mee. Daarom vind ik breien anders dan op je telefoon zitten of een boek lezen. Iedereen kan zien wat ik doe.
That's just me though...
Haha ik zou het echt suf vinden als ik iemand op een verjaardag zie breien. :rofl:

Ik vind het verder niet per se onsociaal, maar wel raar. Breien zelf vind ik leuk en niet suf, maar op een verjaardag/feestje wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik nam vroeger altijd m'n breiwerk mee. Zat zelfs in de klas te breien. En dan kon ik uitstekend opletten en meepraten. Als je tv kunt kijken tijdens het breien, kun je ook een gesprek voeren. Ik denk dat veel familieleden van mij het gezellig zouden vinden.
Mijn nichtje zit ook heel vaak te breien bij verjaardagsvisite.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig dat zoveel mensen reageren met belachelijk. Ik vraag me af hoe oud de mensen uit kamp 'belachelijk' zijn. In mijn jeugd in de jaren '70/'80 was het echt volstrekt normaal. Elke volwassen vrouw had een breiwerk in haar tas en dat kwam gelijk te voorschijn zodra ze zich gesetteld hadden, ondertussen gezellig keuvelend over van alles. Mijn oma breide alle sokken nog zelf, met 4 pennen, maar ook dan kon ze zich nog op het gesprek concentreren. Het was een automatisme. Natuurlijk zorgden ze wel dat ze net een stuk rechttoe rechtaan konden breien, niet dat ze telkens op het patroon moesten kijken.
Ik zou nu ook wel raar staan te kijken denk ik als iemand het deed. Ik denk dat mijn moeder het de laatste 30/35 jaar ook niet meer gedaan heeft. Maar zou het ook wel knus vinden, beetje dat opa- en omagevoel van vroeger weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven