Wat hebben jouw kinderen nooit op school geleerd en jij wel?

18-12-2018 17:55 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al: wat hebben jouw kinderen nooit op school geleerd, en jij wel?
En wees gerust, ik bedoel niet 'respect' of 'normen en waarden', maar gewoon vaardigheden.
Mijn kinderen kregen nooit handwerkles, waar ik nog leerde naaien (hand&machine), breien, haken en we macrameeden bloempotten (gok mijn leeftijd...)
En die van jullie?
Alle reacties Link kopieren
Nu nog heel veel😜
Alle reacties Link kopieren
Russisch, Grieks, Latijn
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn gevoel leren ze juist veel meer. Ze maken eigen knuffel, koken, kerststukjes maken. Ze gaan genoeg op pad, theater en nog veel meer.

Ze hebben in groep 8 een ander eindfeest als dat ik gehad heb. Voor hun geen disco met kikkersnoepjes.
Alle reacties Link kopieren
krijgen die dat niet meer? ik herinner me dat ik dat kreeg in 5e en 6e leerjaar, zo haakwerkjes, maken pantoffels,..
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn gymcollega’s leren kinderen tegenwoordig niet meer huppelen en koprollen, waar ze dat tot een aantal jaar geleden allemaal konden als ze van de basisschool kwamen, nu bijna niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Op de lagere school had ik 2 jaar lang Frans vóór schooltijd. Voor als je naar havo of vwo ging. Kostte 50 ct per les geloof ik.

Ik heb geleerd alle bijbelboeken achter elkaar op te dreunen. Net als psalmversjes oude berijming.

Verder 2x per week handwerken. Breien, smocken, borduren, macramee, haken (al was dat een crime kennelijk om dat aan een linkshandige te leren).
Krijgen kinderen tegenwoordig geen handenarbeid meer? Dat was mijn favoriete vak! Daar leerde ik solderen, figuurzagen, aquarellen,boetseren etc. En maakte ik een babypakje voor mijn toenmalige buurjongen die net geboren was.

Bij godsdienstles kreeg ik niet alleen les uit de bijbel maar ook de koran etc omdat ik in een multiculturele klas zat. Dat is toch ook niet wegbezuinigd hoop ik?
Alle reacties Link kopieren
rekenen met staartdeling. Hoe zij t nu leren snap ik dan weer niks van.
Een erg omslachtige manier nu.
Alle reacties Link kopieren
Typles... blind weliswaar.
Mijn dichter typt met 6 vingers even snel als ik met mijn 10.
En daar heb ik nog mijn pinken voor afgebeuld op zo'n ouderwets mechanisch ding.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook handwerken, al leerde ik met handwerken al minder, want haken, breien en naaien op de machine heb ik nooit gedaan, volgens mij alleen een beetje met de hand naaien. Ik heb een placemat gemaakt (gewoon de randen van een vierkante lap omzomen), een tasje en een stokbroodtas, en op alles moest dan het embleem van de school, dat knipte je dan uit een ander lapje en naaide je met kleine steekjes erop.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Een psalmversje uit je hoofd leren en op maandagochtend voor de klas opdreunen. (Why?)
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik was onderdeel van de laatste lichting die nog het vak ‘textiele werkvormen’ op het rooster had staan in de brugklas.
Wij kregen vroeger staatsinrichting op de basisschool, dat heeft zoon ook niet meer (wel projecten over grondrechten).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ze over het algemeen best slim. Wat ze verder nog zouden kunnen leren dat zou een nieuw vak "mensenkennis en relatiekunde" kunnen zijn. Opdat ze gelukkiger worden in vriendschappen, relaties en liefde.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen dus geen idee. Maar die f*cking psalmen in oude berijming... wat een hel was dat. En mijn beste vriendinnetje mocht die uit het rode psalmboek leren (want gewoon gereformeerd) en die teksten en de melodie waren een stuk makkelijker aan te leren.... *ik was Nederlands Hervormd op Gereformeerde Grond. Nog net geen Zwarte Kous dus*
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Punniken?
Wat zure regen is.
Jaaa gemacramede bloempotten :rofl:
Mijn moeder heeft nog steeds een speldenkussen met een drakenhoofd van allerlei soorten borduursteken.

Handvaardigheid is er ook weinig meer, op creamiddagen zo een keer in het jaar word er nog wel eens iets gedaan met hout ofzo.
Geen projecten waar je wekenlang aan kon werken zoals lino-uitsneden maken.
Maar het verschilt wel per school hoeveel aandacht ervoor is. Ik had les van 3 vakleerkrachten: gym, handwerken en handvaardigheid. Dat is nergens meer zo.

En blokfluitles :-$ , ik vond het nog leuk ook.
Alle reacties Link kopieren
HVO les (humanistisch vormingsonderwijs), muziek/ schaakles na schooltijd door leerkrachten die dit vrijwillig deden en inderdaad staartdelingen. Iemand noemde het al eerder. Die nieuwe methode duurt m.i. langer.
Ook maakten we zelf onze musicals, bijbehorende liedjes en decorstukken.
Punniken.
Blokletters schrijven.

Ze leren alleen aan elkaar schrijven op de school van mijn kinderen. Ik heb ze toen zelf maar even de blokletters geleerd.
Geen kinderen.

Ik hoop dat de huidige generatie niet meer van die rottige brei-, haak- en naai-werkjes moet maken.
Mijn moeder maakte de helft van die werkjes thuis af, want met mijn 2 linkerhanden kon ik het gewoon niet.
En aangezien ik dus elke week te traag was en teveel fouten maakte, kreeg ik dat onding toch elke week mee naar huis om "een eind op te schieten". Werd ik dus in zekere zin nog elke keer gestraft voor mijn 2 linkerhanden.

Al die gedichten die ik uit mijn hoofd moest leren en voor de klas moest komen opzeggen vond ik ook klinkklare onzin.

Net zoals het vak "schoon schrift" waar ik telkens net met de hakken over de sloot een voldoende had.
Iedereen werkt heden ten dage met computer, dus waarom zou het nog nodig zijn?
(Mensen moeten kunnen schrijven met een balpen, maar waarom dat dat "schoon" moet zijn ... zal mij altijd een raadsel blijven. Belangrijkste is dat het leesbaar is.)

Het vak "Godsdienst" of "Catechese" vond ik ook onzin. Kan evengoed in elke school vervangen worden door iets à la "Geloofsleer" of "Samenleving".
Veel algemener dus ipv die nutteloze versjes-opzegging en splitsing over de verschillende geloven.
(Ik zat op een katholieke school, dus keuze had ik niet.)
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-12-2018 18:36
Een psalmversje uit je hoofd leren en op maandagochtend voor de klas opdreunen. (Why?)
Bij ons op dinsdagochtend want anders zou je op de dag des Heeren bezig zijn met huiswerk....
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
18-12-2018 19:11
Geen kinderen.

Ik hoop dat de huidige generatie niet meer van die rottige brei-, haak- en naai-werkjes moet maken.
Mijn moeder maakte de helft van die werkjes thuis af, want met mijn 2 linkerhanden kon ik het gewoon niet.
En aangezien ik dus elke week te traag was en teveel fouten maakte, kreeg ik dat onding toch elke week mee naar huis om "een eind op te schieten". Werd ik dus in zekere zin nog elke keer gestraft voor mijn 2 linkerhanden.

Al die gedichten die ik uit mijn hoofd moest leren en voor de klas moest komen opzeggen vond ik ook klinkklare onzin.

Net zoals het vak "schoon schrift" waar ik telkens net met de hakken over de sloot een voldoende had.
Iedereen werkt heden ten dage met computer, dus waarom zou het nog nodig zijn?
(Mensen moeten kunnen schrijven met een balpen, maar waarom dat dat "schoon" moet zijn ... zal mij altijd een raadsel blijven. Belangrijkste is dat het leesbaar is.)

Het vak "Godsdienst" of "Catechese" vond ik ook onzin. Kan evengoed in elke school vervangen worden door iets à la "Geloofsleer" of "Samenleving".
Veel algemener dus ipv die nutteloze versjes-opzegging en splitsing over de verschillende geloven.
(Ik zat op een katholieke school, dus keuze had ik niet.)
Ik wou dat ‘uit het hoofd leren’ en opdragen en schoonschrijven weer standaard onderdeel van het curriculum werden.
Alle reacties Link kopieren
De USSR

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven