Psychologisch onderzoek bij psycholoog, ervaring?

20-12-2018 12:37 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben doorverwezen naar een psycholoog, omdat ik piekergedachten heb die al langer dan zes maanden bestaan. Ik krijg eerst een intakegesprek en daarna volgt er een passende behandeling. Ik ben nogal faalangstig en vraag me af of er psychologisch onderzoek wordt afgenomen zoals een intelligentieonderzoek. Wie heeft hier ervaring mee? Zou er bijv. bij piekeren/dwanggedachten waarbij een cognitieve gedragstherapie ingezet kan worden eerst een psychologisch onderzoek afgenomen worden? Ze willen wel graag de oorzaak weten, maar dat is naar mijn idee en volgens poh mijn verleden, een gebeurtenis die ik niet helemaal heb kunnen verwerken en eigenlijk moet leren om anders te kunnen denken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Smple, het lijkt mij niet waarschijnlijk dat er een intelligentieonderzoek wordt afgenomen. Ik werk zelf in de GGZ. Een intake gericht op dit soort klachten bestaat over het algemeen vaak uit een anamnese (dwz een gesprek waarin er vragen worden gesteld over de klachten en mogelijke oorzaken waar de klachten vandaan komen) en specifieke vragen om te kijken of er sprake is van een stoornis. Daarnaast zul je waarschijnlijk vragenlijsten in moeten vullen over je klachten en over je persoonlijkheid.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje86 schreef:
20-12-2018 13:06
Hoi Smple, het lijkt mij niet waarschijnlijk dat er een intelligentieonderzoek wordt afgenomen. Ik werk zelf in de GGZ. Een intake gericht op dit soort klachten bestaat over het algemeen vaak uit een anamnese (dwz een gesprek waarin er vragen worden gesteld over de klachten en mogelijke oorzaken waar de klachten vandaan komen) en specifieke vragen om te kijken of er sprake is van een stoornis. Daarnaast zul je waarschijnlijk vragenlijsten in moeten vullen over je klachten en over je persoonlijkheid.
Bedankt voor uw antwoord. Is het dan niet zo dat het noodzakelijk is om een beeld te krijgen over iemands intelligentie om bijvoorbeeld de cognitieve gedragstherapie te kunnen volgen? (Met als doel of cliënt de therapie aan kan)
Alle reacties Link kopieren
Smple, meestal kan men die inschatting wel maken op basis van het intakegesprek(ken).
Hier was het enkel een vragenlijst en niks intellugentieonderzoek. Lijkt mij Dat psycholoog in gesprek deels ook juist merkt wat client nodig heeft en aan kan. Plus je gaat niet meteen van 0 naar 100 is mijn ervaring, oftewel ze beginnen bij de basis en in de loop van de therapie ga je verder de diepte in.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs al zou er intelligentieonderzoek gedaan worden (wat niet heel waarschijnlijk is), dan nog kun je niet falen. Voor geen enkele psychologisch onderzoek trouwens, het is geen toets of oordeel. Het is een middel om in te kunnen schatten waarmee jij het best geholpen bent. :)
.
Ik moest bij de ggz wel een iq test maar die heb ik geweigerd
Wel een paar neuropsychologische testjes gedaan
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
20-12-2018 15:38
Ik moest bij de ggz wel een iq test maar die heb ik geweigerd
Wel een paar neuropsychologische testjes gedaan
Voor de cognitieve gedragstherapie? Of had je andere klachten?
Gewoon voor diagnosestelling denk ik
Ze hebben overigens wel hun indruk van.mijn iq opgeschreven.
Ik heb ook daarna wel cgt gehad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven