Welk museum bezocht jij onlangs?

29-12-2018 19:48 641 berichten
Deel hier welk museum je onlangs bezocht, wat je van het museum vond e.d. Ben benieuwd naar jullie verhalen.
Wil andermans topic niet kapen, daarom dit topic.
Ik bezoek alleen maar musea met mijn kinderen, maar ik geniet er uitzonderlijk van.
Dit jaar bezocht ik onder andere:
-Oyfo, techniekmuseum in Hengelo. Vond ik erg leuk. Ik hou van industrieel erfgoed en het gebouw alleen al was erg indrukwekkend. Je mag er van alles aanraken, dat vind ik fijn.
-Scheepvaartmuseum Amsterdam: erg mooi, vooral de tentoonstelling over walvissen. Schitterende vondsten met moderne techniek.
-Archeon: viel mij tegen, maar de kinderen vonden het leuk. Ik vond het rommelig.
-Loevestein: erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag in het Rijksmuseum geweest bij de tentoonstelling over de opstand. Was de derde keer, met mijn geschiedenisklas geweest en een keer ter voorbereiding. Vandaag met mijn man, die ik ook maar de rondleiding heb gegeven. Zeker de moeite waard (en met de app ook leuk voor diegenen die niets over geschiedenis weten).
Ik geef helemaal niks om musea. Zo saai. Ik vond het vroeger vreselijk als we met school daar naar toe moesten. Het enige museum wat ik wel leuk vond was het wassenbeelden museum maar wel zonde van het geld van in een kwartier a 20 minuten tijd stonden we weer buiten.
Alle reacties Link kopieren
De Pont in Tilburg! Met de tentoonstelling van Ann Veronica Janssens, zoveel kleuren en zo mooi! Als je van kleur en hedendaagse kunst houdt, is dit absoluut een aanrader!

En vorige week was ik even bij de Fundatie in Zwolle voor de tentoonstelling Giacometti & Chadwick, prachtige sculpturen en mooi ruim opgezet.
Alle reacties Link kopieren
Had hem al genoemd in het andere topic, maar 100 jaar kinetische kunst in de Kunsthal is een aanrader (nog tot eind januari).
Tjezus, wat vals
Vorige week in Rome:
Maxxi: heel leuk, rumoerig, druk en speels museum voor moderne en hedendaagse kunst, veel installaties en een mooie tentoonstelling van journalistieke foto's van Paolo Pellegrin, dat vond ik het mooiste.

Montemartini: Beelden uit de oudheid in een oude powerplant, heel gaaf het contrast tussen die kwetsbare afgebrokkelde beeldhouwwerken en de lompe mechanische achtergrond.

Afbeelding
anoniem_294939 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 20:11
0.69% gewijzigd
Een paar jaar geleden ben ik naar t openlucht museum in Arnhem geweest. Echt heel leuk als je kind was in de jaren 60-70-80!

En Delta werken vond ik ook leuk. Mooie interactieve film over de watersnoodramp o.a.
Galleria nazionale d'arte moderna e contemporanea: mijn lievelingmuseum in Rome, was ik al eerder geweest. Geweldig leuke inrichting van de zalen, vreselijke kitsch qua beelden en schilderijen, maar humoristisch gepresenteerd. En heel vette hedendaagse dingen bijv. van Berlinde De De Bruyckere.

Afbeelding

Complesso del Vittoriano, exhitibite Pollock and the New York School. Ik houd van Pollock en De Kooning en Rothko en zo, en toch vond ik de exhibite een beetje saai. Er is een gratis audioding bij en het verhaal wordt verteld door de vrouw van Pollock, dat was nog enigszins interessant.
Vandaag in verband met het slechte weer een museumdagje gehouden. Heb de laatste periode veel musea bezocht over oorlog en met kunst waarbij je veel moest kijken/lezen/denken, dus vond een dagje puur ontspannen kijken en niet veel lezen/zien over oorlogen en denken over kunst ook wel eens even lekker. Daarom is de keuze voor vandaag op deze twee musea gevallen:
1. Museum Marius van Dokkum in Harderwijk
2. Noord-Veluws Museum in Nunspeet.

Museum Marius van Dokkum is vrij klein en met museumkaart gratis entree. Zonder museumkaart zou ik de entree te hoog vinden.
Leukste aan het museum vond ik de illustraties van de kinderboeken van opa Jan, die hij tevens geschreven heeft. Hier een voorbeeld:

Afbeelding

In het Noord-Veluws Museum, was een Marjolein Bastin-expositie. Vrij grote expositie. Beide musea gewoon leuk om te zien en fijn om eens even te kijken en niet veel te hoeven onthouden, maar puur voor de ontspanning.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 20:23
3.65% gewijzigd
Ik ben geen museum-type maar wat me altijd bij is gebleven is Camera Obscura in Edinburgh (dat is toch ook een museum? ;-D ) Ik vond het prachtig. Zo gaaf.

En het Whisky Heritage Centre, tour was ook in in van die whisky-vaten, was erg grappig.

Ooit op de basisschool naar het Oorlogsmuseum geweest, maar dat is ruim twintig jaar geleden. Zou graag nog eens terug willen.
Mijn kinderen zitten in een WO II fase, dus laatste musea waren Overloon en Bastogne oorlogsmuseum. Heel indrukwekkend.
Wat leuk al zoveel reacties; ga ze direct lezen.
Alle reacties Link kopieren
Plan voor volgend jaar: meer naar het museum, is er dit jaar wat bij ingeschoten. Het laatste wat ik zag was het plaatselijk museum hier. Gewoon geschiedenis van de stad, heel leuk, veel herkenning al ben ik hier niet geboren.
Verder vraag ik me af of ik mijn kaart er wel heb uitgehaald afgelopen jaar. Volgend jaar beter dus
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hungarian National Gallery: heel mooi gebouw, maar ik had vooral de tentoonstelling over The London School gezien want daar kwam ik voor, en dat was zoals verwacht heel erg deprimerend. :proud: Ik ga snel nog terug.
stippensokken schreef:
29-12-2018 20:00
De Pont in Tilburg! Met de tentoonstelling van Ann Veronica Janssens, zoveel kleuren en zo mooi! Als je van kleur en hedendaagse kunst houdt, is dit absoluut een aanrader!
:heart: heel mooi museum
O en ik ben in nationaal monument Kamp Vught geweest. Ook in het buitenland een voormalig kamp bezocht. Was er echt van onder de indruk, en dat terwijl mijn familie de oorlog niet eens intensief heeft meegemaakt (althans, niet in Europa).
Gemeentemuseum Den Haag, waar toen een tentoonstelling was van Alexei von Jawlensky, prachtige schilderijen gezien. Ik vind het ook een heel mooi gebouw.

Fotomuseum Den Haag, waar een tentoonstelling was van Lauren Greenfield. Interessant.
Nehemah schreef:
29-12-2018 20:20
O en ik ben in nationaal monument Kamp Vught geweest. Ook in het buitenland een voormalig kamp bezocht. Was er echt van onder de indruk, en dat terwijl mijn familie de oorlog niet eens intensief heeft meegemaakt (althans, niet in Europa).
Dat vond ik ook heel heftig. Samen met Overloon een verpletterende indruk achtergelaten toen ik klein was.
Murrmurr schreef:
29-12-2018 20:22
Dat vond ik ook heel heftig. Samen met Overloon een verpletterende indruk achtergelaten toen ik klein was.
Heftig is inderdaad het juiste woord. Het Kindermonument in Vught, met al die pluchen knuffels erbij :cry:
Betty_Slocombe schreef:
29-12-2018 19:59
Ik bezoek alleen maar musea met mijn kinderen, maar ik geniet er uitzonderlijk van.
Dit jaar bezocht ik onder andere:
-Oyfo, techniekmuseum in Hengelo. Vond ik erg leuk. Ik hou van industrieel erfgoed en het gebouw alleen al was erg indrukwekkend. Je mag er van alles aanraken, dat vind ik fijn.
-Scheepvaartmuseum Amsterdam: erg mooi, vooral de tentoonstelling over walvissen. Schitterende vondsten met moderne techniek.
-Archeon: viel mij tegen, maar de kinderen vonden het leuk. Ik vond het rommelig.
-Loevestein: erg leuk!
Heb van meer mensen (waaronder kinderen) gehoord dat het Archeon een tegenvaller was. Ben er zelf nog nooit geweest.
Scheepvaartmuseum is inderdaad mooi!
juf_deetje schreef:
29-12-2018 20:00
Vandaag in het Rijksmuseum geweest bij de tentoonstelling over de opstand. Was de derde keer, met mijn geschiedenisklas geweest en een keer ter voorbereiding. Vandaag met mijn man, die ik ook maar de rondleiding heb gegeven. Zeker de moeite waard (en met de app ook leuk voor diegenen die niets over geschiedenis weten).
Wat leuk en goed dat je met een geschiedenisklas naar het museum gaat. Leerzaam, lijkt me.
stippensokken schreef:
29-12-2018 20:00
De Pont in Tilburg! Met de tentoonstelling van Ann Veronica Janssens, zoveel kleuren en zo mooi! Als je van kleur en hedendaagse kunst houdt, is dit absoluut een aanrader!

En vorige week was ik even bij de Fundatie in Zwolle voor de tentoonstelling Giacometti & Chadwick, prachtige sculpturen en mooi ruim opgezet.
Die hebben inderdaad vaak mooie exposities.
MevrouwJack schreef:
29-12-2018 20:02
Had hem al genoemd in het andere topic, maar 100 jaar kinetische kunst in de Kunsthal is een aanrader (nog tot eind januari).
Leuk dat je het hier ook even schrijft. Weet niet of ik er nog aan toe ga komen, maar lijkt me zeker een mooie expo.
redbulletje schreef:
29-12-2018 20:05
Een paar jaar geleden ben ik naar t openlucht museum in Arnhem geweest. Echt heel leuk als je kind was in de jaren 60-70-80!

En Delta werken vond ik ook leuk. Mooie interactieve film over de watersnoodramp o.a.
Het Openluchtmuseum is en blijft leuk inderdaad.
Het buitengedeelte van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen ook; zeker als je er met boot en stoomtrein naar toe gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven