Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...

31-12-2018 14:19 2048 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
Alle reacties Link kopieren
Sokken stoppen was economische noodzaak, geen hobby. Planten verzorgen is weer helemaal hip onder millenials, stekjes uitwisselen ook dus komt wel weer goed.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik heb planten in m'n vensterbanken en sowieso in huis. Alleen geen groene vingers, dus ik moet ze wel regelmatig vervangen.
Fok-it schreef:
12-01-2019 10:25

Nu stoppen ze ook geen sokken meer. Denk dat er nog maar weinigen zijn die dat kunnen.
Vroeger deden ze dat omdat ze geen geld hadden om nieuwe te kopen. Tegenwoordig pleur je elke sok en onderbroek met 'n gat gelijk weg.
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
12-01-2019 10:31
Sokken stoppen was economische noodzaak, geen hobby. Planten verzorgen is weer helemaal hip onder millenials, stekjes uitwisselen ook dus komt wel weer goed.
Leuk, verheug me op weer meer planten in de vensterbanken, staat toch leuker dan een Blokker-beeldje en een leeg vaasje...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
redbulletje schreef:
12-01-2019 10:34
Vroeger deden ze dat omdat ze geen geld hadden om nieuwe te kopen. Tegenwoordig pleur je elke sok en onderbroek met 'n gat gelijk weg.
Helemaal waar.
Bedoel alleen maar dat dingen veranderen door de jaren heen.
Soms doordat dingen niet meer hoeven, soms vanwege andere redenen/oorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, bij de millenials die ik ken is kleding repareren (in repair cafés en zo) en meubels upcyclen ook helemaal in. Electronica repareren ook. (Nu werk ik in de duurzaamheidssector, dus waarschijnlijk dat het een subgroep is). Sokken stoppen doen ze niet, maar dingen hergebruiken en repareren wel.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
redbulletje schreef:
12-01-2019 10:33
Ik heb planten in m'n vensterbanken en sowieso in huis. Alleen geen groene vingers, dus ik moet ze wel regelmatig vervangen.
:proud:
anoniem_381282 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 10:37
1.63% gewijzigd
boebezoebe schreef:
12-01-2019 10:35
Trouwens, bij de millenials die ik ken is kleding repareren (in repair cafés en zo) en meubels upcyclen ook helemaal in. Electronica repareren ook. (Nu werk ik in de duurzaamheidssector, dus waarschijnlijk dat het een subgroep is). Sokken stoppen doen ze niet, maar dingen hergebruiken en repareren wel.
Ik denk dat na een periode van alles maar wegflikkeren en alles nieuw kopen, dat langzaam het up- en recyclen meer gebruikelijk gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-01-2019 10:35
Leuk, verheug me op weer meer planten in de vensterbanken, staat toch leuker dan een Blokker-beeldje en een leeg vaasje...
Hopelijk verdwijnen die boeddhabeelden weer.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
11-01-2019 20:34
Deze niet te vergeten. De stang kon je buigen.

Afbeelding
Deze heb ik nog. In het zwart. :D
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
12-01-2019 10:37
Ik denk dat na een periode van alles maar wegflikkeren en alles nieuw kopen, dat langzaam het up- en recyclen meer gebruikelijk gaat worden.
Kan geen kwaad. Eén van de dingen waar ik me wel eens over verbaas, is dat mensen die hun mobieltje alleen gebruiken voor Whats-app, Facebook, enz. (eigenlijk voor alles behalve bellen :) ) vinden dat ze na 2 jaar dringend toe zijn aan een nieuwer model, want meer vermogen ofzo, en dan denk ik: joh, voor datgene waar jij je mobiel voor gebruikt, is zelfs een model van 10 jaar oud nog toereikend. Maar niettemin geven ze dan gewoon 600 euro uit voor een nieuwe. Ben ik nou gek?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
12-01-2019 10:44
Kan geen kwaad. Eén van de dingen waar ik me wel eens over verbaas, is dat mensen die hun mobieltje alleen gebruiken voor Whats-app, Facebook, enz. (eigenlijk voor alles behalve bellen :) ) vinden dat ze na 2 jaar dringend toe zijn aan een nieuwer model, want meer vermogen ofzo, en dan denk ik: joh, voor datgene waar jij je mobiel voor gebruikt, is zelfs een model van 10 jaar oud nog toereikend. Maar niettemin geven ze dan gewoon 600 euro uit voor een nieuwe. Ben ik nou gek?
Betere foto's, beter vermogen voor filmpjes en allerlei nuttige apps waar je niet meer zonder wil. Mijn vorige telefoon kreeg na 2,5 jaar technische problemen. Ze zijn er ook niet op gemaakt om lang mee te gaan.
pejeka schreef:
12-01-2019 10:44
Kan geen kwaad. Eén van de dingen waar ik me wel eens over verbaas, is dat mensen die hun mobieltje alleen gebruiken voor Whats-app, Facebook, enz. (eigenlijk voor alles behalve bellen :) ) vinden dat ze na 2 jaar dringend toe zijn aan een nieuwer model, want meer vermogen ofzo, en dan denk ik: joh, voor datgene waar jij je mobiel voor gebruikt, is zelfs een model van 10 jaar oud nog toereikend. Maar niettemin geven ze dan gewoon 600 euro uit voor een nieuwe. Ben ik nou gek?
Nou juist niet denk ik. Omdat alles meer geheugen vereist of zo. Of snelheid van werkgeheugen (als dat bij telefoons hetzelfde werkt als bij computers. Wat vroeger een enorme geheugencapaciteit was, is nu niet eens meer voldoende om je pc op te starten.

Juist voor de bellers werkteen oude toestel nog prima.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-01-2019 10:47
Betere foto's, beter vermogen voor filmpjes en allerlei nuttige apps waar je niet meer zonder wil. Mijn vorige telefoon kreeg na 2,5 jaar technische problemen. Ze zijn er ook niet op gemaakt om lang mee te gaan.
Ah OK. Ik heb geen mobieltje, dus vandaar mijn vraag. Zou niet weten wat ik met zo'n ding moet. Ik heb telefoon thuis, ik heb telefoon op mijn werk, dus ben gewoon bereikbaar. Facebook doe ik niet aan, en andere onzin ook niet. Hoe laat de trein gaat weet ik gewoon uit mijn hoofd voor mijn station, en de weg kan ik ook altijd vinden. En foto's maak ik gewoon met mijn camera. En ik heb nog nooit iets gemist in het leven, of een contact met anderen gemist, omdat ik geen mobieltje heb. Dus vandaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
12-01-2019 10:54
Ah OK. Ik heb geen mobieltje, dus vandaar mijn vraag. Zou niet weten wat ik met zo'n ding moet. Ik heb telefoon thuis, ik heb telefoon op mijn werk, dus ben gewoon bereikbaar. Facebook doe ik niet aan, en andere onzin ook niet. Hoe laat de trein gaat weet ik gewoon uit mijn hoofd voor mijn station, en de weg kan ik ook altijd vinden. En foto's maak ik gewoon met mijn camera. En ik heb nog nooit iets gemist in het leven, of een contact met anderen gemist, omdat ik geen mobieltje heb. Dus vandaar.
Behalve dit forum dan he :proud:
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-01-2019 10:35
Leuk, verheug me op weer meer planten in de vensterbanken, staat toch leuker dan een Blokker-beeldje en een leeg vaasje...

Ik word ook altijd blij van planten in een vensterbank. Ook bij anderen. Ik let altijd op vensterbanken wanneer ik door de stad fiets, staat zo gezellig...
Mijn vensterbank staat behoorlijk vol met planten. Al zit er ook vaak nog een kat (of twee) tussen.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
12-01-2019 10:59
Behalve dit forum dan he :proud:
Ja, gewoon op een laptop van 15 jaar oud... en niet tijdens werktijd, zoals velen (ongetwijfeld via hun mobieltje) wel doen, gezien het feit dat ik velen hier zie posten op uren dat ik normaal gesproken aan het werk ben...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Mijn oma had een slacentrifuge. Wij hadden thuis een slamandje met hengsels. Dat stond mijn vader dan in de tuin rond te zwieren om de sla te drogen. Later hadden we ook zo'n centrifuge.

Schooltandarts ging ik ook heen. Ik was particulier verzekerd en ik had nooit gaatjes. Dus gelukkig waren er ook goede schooltandartsen (eerste helft jaren '80). We kregen inderdaad ook zo'n gebitje met fluor, niet prettig. Op de middelbare school ging ik naar een gewone tandarts, die deed de fluor behandeling met een kwastje. Mijn kinderen krijgen weer een gebitje, maar die zitten er niet mee.

Wat planten betreft, wellicht zijn de moderne plantenrassen zwakker dan die van vroeger? Mijn oma had ook altijd oersterke lidcactussen, geraniums en citroenplanten, en die stekte ze vaak en verzorgde ze goed. Ze had geen spatiphyllum, calathea en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
S0LEIL schreef:
11-01-2019 23:50
Ja met klem. Althans, je draaide hem aan met boutjes op een moer eigenlijk. Stukje schuimrubber ertussen zodat het bureau niet beschadigde.
De veren waren niet lam. Ik heb hem weggedaan toen ik een duur bureau kocht waar ik niks op wilde klemmen en waarvan het blad te dik was.
Maar ik vond het een superlamp, omdat je hem juist alle kanten op kon bewegen.
Ik had een bruine :proud:
Ik vind hier dingen van.
Fok-it schreef:
12-01-2019 10:25
Weet ik niet. Kan ook een verandering in interesse zijn. Nu weten we (ze) andere dingen die onze moeders en grootmoeders niet wisten.

Nu stoppen ze ook geen sokken meer. Denk dat er nog maar weinigen zijn die dat kunnen.
Sokken stopper meldt zich!

Ik heb alle stopwol van mijn oma geërfd. Totaal versleten sokken van inderdaad weg, maar eentje met een klein gaatje stop ik gewoon. Zeker toen de minsten nog klein waren een sokken met afbeeldingen droegen waar ze erg aan gehecht waren. Of de gestreepte maillots van dochter.

Sokken van nu zijn in verhouding met vroeger, veel goedkoper en veel sterker. Waardoor stoppen niet heel lucratief is. Stopwol kost meer dan nieuwe sokken. Vroeger gingen sokken natuurrijk ook echt stuk, tegenwoordig is er meestal iets van nylon meegebreid waardoor ze eerst alleen maar heel dun worden. Sokken met dunne plekjes op de tenen of hielen dragen we nog gewoon tot ze echt stuk zijn.
pejeka schreef:
12-01-2019 11:03
Ja, gewoon op een laptop van 15 jaar oud... en niet tijdens werktijd, zoals velen (ongetwijfeld via hun mobieltje) wel doen, gezien het feit dat ik velen hier zie posten op uren dat ik normaal gesproken aan het werk ben...

Tja, ook werken is veranderd. Niet iedereen werkt van half negen tot vijf. En niet iedereen werkt vijf dagen. En niet iedereen werkt doordeweeks. Het nieuwe werken, je weet wel, toch?
Alle reacties Link kopieren
In Deventer kun je overnachten in een vintage caravan. :D

Afbeelding

http://classiccaravan.nl/kampeer-in-ret ... n-te-huur/
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
RikM schreef:
11-01-2019 09:53
Nooit van sleutelfeestjes gehoord? Dat was heel normaal in de jaren '70. Alle mannen deden hun autosleutels in een kom en aan het eind van de avond trokken de vrouwen er een willekeurige sleutel uit. Met die man gingen ze naar huis.
Heel normaal? Dat betwijfel ik. Waarschijnlijk werd dit veel minder vaak gedaan dan gedacht. Een groot deel van de bevolking was hier veel te preuts voor.
Je (over) grootmoeder had die sokken misschien wel eerst zelf gebreid en kon een nieuw paar gaan breien als de oude kapot waren. Dan was stoppen toch minder werk.
https://www.nu.nl/gadgets/5677853/verko ... udigd.html

Grappig :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven