Irritant resonantie geluid in auto

17-01-2019 09:49 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week heb ik een nieuwe Audi A3 uit 2013 gekocht. Tijdens het rijden hoor ik een soort lagere fluittoon/resonantie, vergelijk het soort geluid met als je op een bierflesje blaast. Het resoneert door de hele auto heen lijkt het, terwijl ik alleen de motor een beetje zou moeten horen en het afrollen van de banden.
Ik denk dat het inderdaad een resonantie van de banden is. Het stoort in ieder geval heel erg. En nee ik ga mn auto niet weer verkopen ;)
Er liggen nu zomerbanden van het merk Dunlop onder..
Herkent iemand dit?
Alle reacties Link kopieren
Hoor je het bij bepaalde snelheden?
Een nieuwe uit 2013??
Als het je banden zijn dan zou het geluid anders moeten klinken tijdens scherpe bochten, remmen, maar gelijk blijven bij tegen/meewind.

Zo niet, zou het dan toch iets anders kunnen zijn? Opgeplakte spoiler misschien?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-01-2019 10:03
Een nieuwe uit 2013??
Haha sharp
Alle reacties Link kopieren
coolingdown. schreef:
17-01-2019 09:51
Hoor je het bij bepaalde snelheden?
Als ik langzamer rijd is het geluid gewoon minder hard..
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-01-2019 10:05
Als het je banden zijn dan zou het geluid anders moeten klinken tijdens scherpe bochten, remmen, maar gelijk blijven bij tegen/meewind.

Zo niet, zou het dan toch iets anders kunnen zijn? Opgeplakte spoiler misschien?
Bij tegen/meewind blijft het hetzelfde.
Bij scherpe bochten en remmen hoor ik het minder hard, maar vaak ook omdat je dan minder hard rijdt
marla862 schreef:
17-01-2019 10:10
Bij tegen/meewind blijft het hetzelfde.
Bij scherpe bochten en remmen hoor ik het minder hard, maar vaak ook omdat je dan minder hard rijdt
Ik bedoel meer dat het geluid van toon verandert op het moment dat je bij dezelfde snelheid een bocht inzet.
Heb je al gekeken of alle ramen helemaal dicht zijn? Misschien staat er nog eentje op een heel klein kiertje.
En je hoorde het niet tijdens de proefrit? Wat zei de vorige eigenaar erover?
Alle reacties Link kopieren
Kan ook vanuit de uitlaat komen. Een los schotje bijvoorbeeld. Neemt het geluid, de resonantie toe bij hogere snelheden? IS het bij een koude motor anders dan bij een warme motor? Hoor je het erger bij gasgeven?
Dahlia74 schreef:
17-01-2019 10:30
Kan ook vanuit de uitlaat komen. Een los schotje bijvoorbeeld. Neemt het geluid, de resonantie toe bij hogere snelheden? IS het bij een koude motor anders dan bij een warme motor? Hoor je het erger bij gasgeven?
Dan zou het geluid moeten stoppen als TO haar voet van het gas afneemt..
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
17-01-2019 10:46
Dan zou het geluid moeten stoppen als TO haar voet van het gas afneemt..
Ze hoort het tijdens het rijden. Er staat niet bij onder welke omstandigheden, vandaar mijn aanvullende vragen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-01-2019 10:30
Kan ook vanuit de uitlaat komen. Een los schotje bijvoorbeeld. Neemt het geluid, de resonantie toe bij hogere snelheden? IS het bij een koude motor anders dan bij een warme motor? Hoor je het erger bij gasgeven?
Geluid neemt idd toe bij hogere snelheid. Koude vs warme motor geen verschil.
Het kan dan nog steed de banden, de motor, de uitlaat of de wind zijn :)
Laat even controleren of het niet een van je wiellagers is. Daar wil je echt niet mee doorrijden namelijk. En geeft ook een raar soort fluitend geluid weet ik uit ervaring.
Maar eerlijk gezegd, als het als een bierfles klinkt dan zou ik toch eerder aan de wind denken. Resonantie van de banden, daar zit toch een aardige tril-component in.

Dus ergens een kier, een gat, een spoiler...
Alle reacties Link kopieren
Is het alleen geluid of trilt bijvoorbeeld ook het stuur?

Zonder het te horen is het lastig om echt iets te zeggen. Ga dus even langs een goede garage en vraag of er iemand met je mee wil rijden om het geluid, resonantie te ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
17-01-2019 11:04
Is het alleen geluid of trilt bijvoorbeeld ook het stuur?

Zonder het te horen is het lastig om echt iets te zeggen. Ga dus even langs een goede garage en vraag of er iemand met je mee wil rijden om het geluid, resonantie te ervaren.
Alleen geluid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven