Remigreren naar Nederland

18-01-2019 16:53 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik woon in het buitenland (buiten Europa) en zit sterk te overwegen terug te gaan naar Nederland. Ik ben 2,5 jaar weg en uitgeschreven uit Nederland op moment van vertrek. Uiteraard heb ik een Nederlands paspoort.

Intussen ben ik getrouwd (met man uit EU-land), hebben we een koophuis op mijn mans naam, en ben ik zwanger. Ik wil hier weg, met of zonder man, maar gelukkig heeft hij aangegeven mee te willen. Zijn huis wil hij wel aanhouden, dus van het verkopen is geen sprake.

Zijn hier anderen die in het buitenland hebben gewoond en terug zijn gegaan? Als ik het Google ziet het er erg ingewikkeld uit. Ik moet me weer inschrijven, maar daarvoor een adres hebben, maar daarvoor moet je je ingeschreven hebben... Ik snap het niet. Intussen wonen bij mijn familie is geen optie.

Alle tips zijn welkom!
Hakuna Matata
Een huis huren bij Direct wonen, dan kom je wel in de Randstad terecht, maar dan kan je later kiezen waar je echt wilt wonen.
Alle reacties Link kopieren
Eerst allebei een baan zoeken in Nederland, dan kijken in welke plaats je wil gaan wonen en daar dan vervolgens iets huren of kopen?
Alle reacties Link kopieren
Toen wij 6 jaar geleden remigreerden hebben we eerst een huis gezocht. Huurhuis in de vrije sector. Daarna gewoon verhuisd en ingeschreven.
Hmmm... ik bedenk nu dat ik officieel wel nog in nl werkte, dus eigenlijk had ik eerst een baan, toen een huis en daarna de rest.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
18-01-2019 17:01
Toen wij 6 jaar geleden remigreerden hebben we eerst een huis gezocht. Huurhuis in de vrije sector. Daarna gewoon verhuisd en ingeschreven.
Hmmm... ik bedenk nu dat ik officieel wel nog in nl werkte, dus eigenlijk had ik eerst een baan, toen een huis en daarna de rest.
Huh? Dan stond je nog ingeschreven in NL, of..? Je moet aantoonbaar een baan in NL hebben om in de vrije sector te kunnen heb ik begrepen.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik stond niet meer ingeschreven in nl.
Man zou voor zijn werk naar het buitenland gaan en bedrijf waar ik werkte was net bezig met het invoeren van thuiswerken. En mijn leidinggevende wilde dat experiment wel met mij aangaan. Ik bleef dus daar in dienst, maar werkte fysiek in het buitenland (uk) en 1 keer per maand vloog ik naar kantoor.
Ik besef nu inderdaad dat dat onze remigratie relatief simpel heeft gemaakt.
Belastingtechnisch was het wel een drama trouwens (6)
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
18-01-2019 17:00
Eerst allebei een baan zoeken in Nederland, dan kijken in welke plaats je wil gaan wonen en daar dan vervolgens iets huren of kopen?
Dat is dus het punt. Zover ik begrijp moet je dus een adres hebben in NL om een baan te hebben, zoals je inschrijven als werkzoekende, maar je moet ook een adres opgeven bij het tekenen van een contract. Ik kan mijn huidige adres daarvoor niet opgeven namelijk want woon niet om de hoek van NL. En tot ik m’n eerste salaris heb moet ik ook ergens wonen om te werken. Daarom begreep ik dat vrije sector onmogelijk is, want je moet daarvoor werken in NL en zelfs loonstrookjes aantonen? Klopt dat?

Ik sta nog wel ingeschreven bij Woningnet voor een sociale huurwoning, maar ik weet nog niet of ik daar mag reageren als ik niet ingeschreven sta in NL, ik moet ze even contacteren. Als ik uberhaupt kans maak daarvoor, want heb maar 9 jaar inschrijftijd op woningnet. Bovendien zijn we getrouwd en heeft man een koophuis.. Veel vragen nog dus.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
18-01-2019 17:27
Nee, ik stond niet meer ingeschreven in nl.
Man zou voor zijn werk naar het buitenland gaan en bedrijf waar ik werkte was net bezig met het invoeren van thuiswerken. En mijn leidinggevende wilde dat experiment wel met mij aangaan. Ik bleef dus daar in dienst, maar werkte fysiek in het buitenland (uk) en 1 keer per maand vloog ik naar kantoor.
Ik besef nu inderdaad dat dat onze remigratie relatief simpel heeft gemaakt.
Belastingtechnisch was het wel een drama trouwens (6)
Ah, vandaar. Andere situatie inderdaad :) Klinkt wel fijn trouwens! Op de belasting na ;)
Hakuna Matata
Kun je je niet inschrijven bij familie en ondertussen een particuliere recreatiebungalow huren tot je wat permanenters vindt?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-01-2019 16:59
Een huis huren bij Direct wonen, dan kom je wel in de Randstad terecht, maar dan kan je later kiezen waar je echt wilt wonen.
Dankje. Ik ga eens googlelen :)
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerst een baan gevonden, toen een vrije sector huurwoning. Op zaterdag naar NL gevlogen. Maandag de sleutel van het huis gekregen en me ingeschreven. Klaar.
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je voor een baan een adres in nl nodig hebt?
Man heeft toen wel gewoon vanuit de uk gesolliciteerd. Vond niemand raar, maar hangt misschien ook van de sector af.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-01-2019 17:32
Kun je je niet inschrijven bij familie en ondertussen een particuliere recreatiebungalow huren tot je wat permanenters vindt?
Helaas niet... Ik zou niet weten bij welk familielid ik dat kan doen. Of ik heb er geen contact mee, of slecht contact, of ontvangt AOW en zal gekort worden als ik ga werken. Zeker als mijn man ook gaat werken. Hoewel, misschien bij mijn oom (maar dan inderdaad even in een recreatiepark verblijven), maar hij is wel zzp’er. Ik kan het aan hem vragen hoe dat dan met de belasting zit voor hem en z’n vrouw, want in Nederland kan het aantal mensen wonend op één adres daarvan van invloed zijn dacht ik. Dankje voor je tip.

Ik ken wel een aantal mensen die zijn terug gegaan naar Nederland maar die hadden de luxe om tijdelijk bij hun ouders te kunnen wonen. Dan maakt het bepaalde dingen al helemaal anders bij een (re)migratie.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
snjokorn schreef:
18-01-2019 17:32
Ik heb eerst een baan gevonden, toen een vrije sector huurwoning. Op zaterdag naar NL gevlogen. Maandag de sleutel van het huis gekregen en me ingeschreven. Klaar.
Wow, interessant. Je hoefte dus niet al eerst een salaris te hebben toen je een vrije sector woning aannam? Liep het verkrijgen van een baan en woning zo gelijk dat je nog geen onderdak nodig had om te werken in NL? En voor die baan en huurwoning hoefde je nog niet al ingeschreven te staan?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
18-01-2019 17:33
Weet je zeker dat je voor een baan een adres in nl nodig hebt?
Man heeft toen wel gewoon vanuit de uk gesolliciteerd. Vond niemand raar, maar hangt misschien ook van de sector af.
Ik weet nog niets zeker, ik ben nog in mijn oriëntatiefase :) Ik heb gewoon tot nu toe lastige verhalen op het internet gelezen. Dus ik dacht: hoe zouden de Viva-vrouwen dat dan gedaan hebben?! Zodoende.
Hakuna Matata
Waarom zou je een adres in NL moeten hebben om een baan te krijgen?
Ik zou solliciteren vanuit je huidige woonplaats, en als een van jullie een baan vind, naar NL verhuizen.
Zo deed ik het in ieder geval, met een vrije sector huurwoning. En je dan inschrijven.

Als het vinden van een woning lastig is, of je niet precies weet waat je wilt wonen, zou ik voor tijdelijk een particuliere woning of vakantiewoning oid huren.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
RoseHip schreef:
18-01-2019 17:49
Waarom zou je een adres in NL moeten hebben om een baan te krijgen?
Ik zou solliciteren vanuit je huidige woonplaats, en als een van jullie een baan vind, naar NL verhuizen.
Zo deed ik het in ieder geval, met een vrije sector huurwoning. En je dan inschrijven.

Als het vinden van een woning lastig is, of je niet precies weet waat je wilt wonen, zou ik voor tijdelijk een particuliere woning of vakantiewoning oid huren.
Succes!
Hmm, oke. Dankje! Hoe deed je dat met solliciteren dan, gezien je fysiek aanwezig moet zijn voor een gesprek. Of had je een vakantie NL uitgestippeld hiervoor en meerdere sollicitaties in die week, bijv? Dat zijn allemaal vragen die bij me opkomen.
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
18-01-2019 17:54
Hmm, oke. Dankje! Hoe deed je dat met solliciteren dan, gezien je fysiek aanwezig moet zijn voor een gesprek. Of had je een vakantie NL uitgestippeld hiervoor en meerdere sollicitaties in die week, bijv? Dat zijn allemaal vragen die bij me opkomen.
Ik werk in de academische wereld dus sollicitaties gaan iets anders dan bij "reguliere" banen.
Maar volgens mij is er best ea mogelijk via telefoon of Skype. En anders inderdaad een week of twee naar NL gaan en in die tijd wat sollicitatiegesprekken plannen. Hoe makkelijk of moeilijk dat voor jou is hangt natuurlijk ook af van hoe ver je van NL woont.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1,5 geleden teruggekomen na 10 jaar verblijf in Dubai. Heb idd eerst n baan gezocht, 2 sollicitatie gesprekken gingen via Skype en het 3de werd ik in NL uitgenodigd (op hun kosten).
Volgens mij kun je je ook bij de gemeente inschrijven op n briefadres of hebben zij adressen die je tijdelijk legaal kunt gebruiken (ook als je nog n baaan of woonruimte zoekt).
In mijn geval heb ik me n paar weken bij mijn ouders ingeschreven en kon ik binnen n week een vrije sector woning krijgen op basis van mijn contract (had nog geen salaris). Had wel n werkgeversverklaring nodig maar hoogte van salaris was belangrijker dan tijdsduur.

Succes.
Ik heb er eerst voor gezorgd dat ik financieel flink wat reserves had.

Ben daarna zonder man maar met kind teruggekomen. Ik had mezelf 1 week gegeven om woonruimte en baan te vinden. Die week zat ik in een recreatiewoning in de buurt van de nieuwe school van mijn dochter.

Ik ben bewust uit de Randstad weggebleven om zowel werk als woning te vinden.
Ik had me al georiënteerd voordat ik terugkwam. Ingeschreven bij een uitzendbureau zodat ik inkomsten had.
Een woning relatief snel gevonden omdat ik ergens maar 1 jaar wilde huren en dan kopen. Dat lukte binnen 3 dagen in de particuliere sector, dichtbij school en werk.

Ik had geen adres in NL nodig voor werk hoor. Alleen voor de woning had ik 3 maanden borg betaald wat ik prima vond.

Via het uitzendbureau kon ik na 2 dagen aan het werk en heeft dat bedrijf me ook overgekocht. Voor mij is alles positief en snel verlopen.
Voor dochter overigens ook.
Alle reacties Link kopieren
Oh en mijn inschrijving bij sociale woningstichting was niets meer waard of ik moest aantonen dat ik in die 10 jaar geen zelfstandige woonruimte had gehad.

Was n backup-idee indien ik geen baan kon vinden maar toen even gewacht en kwam alles goed.
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
18-01-2019 17:42
Wow, interessant. Je hoefte dus niet al eerst een salaris te hebben toen je een vrije sector woning aannam? Liep het verkrijgen van een baan en woning zo gelijk dat je nog geen onderdak nodig had om te werken in NL? En voor die baan en huurwoning hoefde je nog niet al ingeschreven te staan?
Oeps, ik bedoel particuliere huur (net zo prijzig :-) )
Via mailcontact laten weten dat ik een baan voor 1 jaar had met brutosalaris x en had van de bank een verklaring gekregen dat ik spaargeld had en dat was dus voldoende.
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
18-01-2019 17:54
Hmm, oke. Dankje! Hoe deed je dat met solliciteren dan, gezien je fysiek aanwezig moet zijn voor een gesprek. Of had je een vakantie NL uitgestippeld hiervoor en meerdere sollicitaties in die week, bijv? Dat zijn allemaal vragen die bij me opkomen.
Ik ben inderdaad een aantal keer naar NL gegaan voor sollicitaties (en heel praktisch mijn koffer vol gepropt met zooi die eenmaal terug in NL wel handig zou zijn).
De baan die ik uiteindelijk gekregen heb.... sollicitatiegesprek via skype.
Daarna wilden ze nog wel even kennismaken (voor de vorm) dus alsnog een keertje naar NL (maar dat kon in mijn vakantie).
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Ken je de facebook pagina "Wereldvrouwen"? Daar zitten meerdere vrouwen die geremigreerd zijn terug naar NL. Die kunnen je vast veel advies geven. Het is best een hele grote en zeer actieve groep.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nola33 schreef:
18-01-2019 18:22
Oh en mijn inschrijving bij sociale woningstichting was niets meer waard of ik moest aantonen dat ik in die 10 jaar geen zelfstandige woonruimte had gehad.

Was n backup-idee indien ik geen baan kon vinden maar toen even gewacht en kwam alles goed.
Je bedoelt dat de jaren dat ik uit NL ben zo goed als weg kan gooien? Of de gehele inschrijfduur?
Hakuna Matata

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven