Orchideeen

22-01-2019 20:04 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee vrouwkes! Ik heb sinds een aantal weken een prachtige orchidee op m'n vensterbank staan. Alleen ineens verdrogen een groot deel van de knoppen en een bloemetje hangt al slap. Nu heb ik wel gemerkt dat het vaak ontiegelijk trekt bij m'n raam, maar ik kan de orchidee eigenlijk nergens anders kwijt dan op mijn vensterbank.

Hebben jullie tips voor mij om m'n plant te onderhouden?
Koop een nepperT bij de IKEA.

Wil je toch een echte verzorgen, dan zijn hier de tips: https://www.orchideeenhoeve.nl/orchideeenverzorging/
Ik ben heel slecht met planten en toch heb ik mijn orchidee weer bloeiend gekregen. Dode bloemen moet je eraf knippen. Google even hoe dat precies moet. En daarna moet de je plant eigenlijk een beetje mishandelen. Geef een tijdje geen water en geef daarna in een keer een plons water (ik kijk of de bladeren wat droog worden). Op deze manier is mijn orchidee weer gaan bloeien. Je kunt hem zelfs een tijdje in het donker laten staan, dat schijnt ook goed te werken.
Vrouwkes? o_o
Alle reacties Link kopieren
Die van mij storten nu ook allemaal plotseling in. :'( En bij m'n zus ook.

Wel jammer, want ik vind de bloemen prachtig en het duurt weer een tijd voor ze terugkomen. Heb ze geknipt en nu maar weer wachten op de volgende bloei.
Helaas gaan orchideeën bij mij altijd na een paar maanden dood. :'( Dus ik koop ze maar niet meer. Ik vind ze echt prachtig. Mijn kamerplanten doen het wél al jarenlang enorm goed. Dus ik snap niet wat er fout gaat met de orchideeën.
Alle reacties Link kopieren
Orchideeën die morsdood lijken, laat ik maanden staan, want er komt altijd een moment waarop ze weer uitbundig gaan bloeien. Niet teveel water, niet teveel zon, dat werkt het beste.
Dr. Dre, don't just stand there, operate! (Eminem)
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
22-01-2019 20:39
Helaas gaan orchideeën bij mij altijd na een paar maanden dood. :'( Dus ik koop ze maar niet meer. Ik vind ze echt prachtig. Mijn kamerplanten doen het wél al jarenlang enorm goed. Dus ik snap niet wat er fout gaat met de orchideeën.
Ik heb dit ook :( ik koop alleen nog maar groen, zonder bloemen. Die verpest ik tenminste niet haha
Internagelaktisch
Die krengen houden niet van mensen. Ze doen het ‘t best bij totale verwaarlozing. Na de bloei terugknippen op de knoopjes in de stengels en daarna compleet negeren. Niet naar kijken, niet mee praten, niet verplaatsen, alleen eens per 2 a 3 weken snel een klein plonsje water geven als hij de andere kant op kijkt en dan snel wegrennen. Daarna gaat hij weer prachtig bloeien! Althans.... die van mij doen dat.
Alle reacties Link kopieren
Orchideeën háten tocht. Het zijn juist hele makkelijke planten als je ze maar warm en zonnig zet, maar tegen tocht kunnen ze niet.

Ik heb de mijne al bijna 2 jaar en ze staan alweer in bloei. Ik geef 1x per week ongeveer een half kopje water en ze staan op het zuiden in de vensterbank bij een raam wat geen tochtvenster heeft. Werkt prima!

Als ze zijn uitgebloeid (alle bloemen dood), dan tot net boven het 2e oogje op de stengel afknippen. Ikzelf geef ze gewoon hetzelfde water dan, maar er zijn mensen die ze dan verwaarlozen. Mijn ervaring is dat op een koude kamer neerzetten er voor zorgt dat je tot sint juttemus kunt wachten op nieuwe bloemen, dus ik doe dat zelf niet. Zolang het groene gedeelte nog groen is, komen er ooit weer bloemen aan - dat is het hartje van de plant namelijk.
ugli wijzigde dit bericht op 22-01-2019 21:56
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
22-01-2019 20:39
Helaas gaan orchideeën bij mij altijd na een paar maanden dood. :'( Dus ik koop ze maar niet meer. Ik vind ze echt prachtig. Mijn kamerplanten doen het wél al jarenlang enorm goed. Dus ik snap niet wat er fout gaat met de orchideeën.
Te goede verzorging. Gewoon geen water geven en vergeten en dan eens een drupje :)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en orchideeën geef je sneller te veel dan te weinig water. een sloot water is veel erger dan per ongeluk een weekje overslaan, dat vinden ze niet erg.
ShaunTheSheep schreef:
22-01-2019 21:40
Die krengen houden niet van mensen. Ze doen het ‘t best bij totale verwaarlozing. Na de bloei terugknippen op de knoopjes in de stengels en daarna compleet negeren. Niet naar kijken, niet mee praten, niet verplaatsen, alleen eens per 2 a 3 weken snel een klein plonsje water geven als hij de andere kant op kijkt en dan snel wegrennen. Daarna gaat hij weer prachtig bloeien! Althans.... die van mij doen dat.
Leuk omschreven!!!
Dat had ik ook vaak, iedere keer weer dooie orchideeen.
tot ik ergens las, dat je naar de wortels moet kijken.
Ik had vaak de neiging teveel water te geven.
Als de wortels mooi lichtgroen tot donkergroen zijn, geef je niets.
Ik geef pas water als de wortels wit worden, dan laat ik ze onder stromend water staan, vaak is een paar minuten genoeg, en soms zie je dan de wortels weer wat groener worden, dan stoppen.
Dan uit laten lekken, want ze houden niet van natte " voeten".
Meestal na 3 of 4 weken, moeten ze pas weer wat water.
Ik doe t zo nu al 4 jaar en m'n orchideeen doen t goed, en komen ieder jaar weer in bloei.
De enige soort die ik nog steeds niet in leven kan houden zijn cattleya's, wel balen want dat vind ik een van de mooiste soorten.
Fijn, al deze tips. Ik ga het maar weer eens proberen. Want ik mis toch wel mooie bloemen in huis. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven