Welke elektrische fiets?

19-02-2019 21:18 54 berichten
Ik ben aan het overwegen een elektrische fiets te kopen voor naar mn werk (zo'n 16 km). Ik heb nu een klassieke "moederfiets" (een cortina roots transport met mandje voorop). Twee kinderen, een kleuter en een peuter. De kleuter fietst nog niet zelf, in ieder geval niet als ik ook fiets. De peuter is al bijna te klein voor het voorzitje. Maar we hebben een fietskar waar ze samen in kunnen.

Ik vind mijn fiets erg mooi dus een cortina elektrische fiets lonkt ;-D maar ik vroeg me af of jullie ervaringen hebben met kinderen icm elektrische fietsen. Wat is wel en niet handig. Volgens mij zijn er bijna geen fietsen waar ook een voorzitje op kan toch? Maakt het merk uit?

Het is de bedoeling dat ik de fiets ook voor "kleine" ritjes ga gebruiken maar dan heb ik de ondersteuning niet nodig. Kan je dat ook uitzetten of heeft dat geen zin?
Ik heb sinds een tijdje de Cortina U4 en ben er erg blij mee!

Toen de peuter voorop zat had ik het opstaande deel van het transporter-rekje er af gehaald. Nu is peuter naar achteren, is het rekje terug en heb ik een mand voorop. Ik heb de ondersteuning altijd aan (ik ben lui ;-) ), maar voor kleine ritjes vaak in een lagere stand. De ondersteuning kan ook helemaal uit.
De fabriek van Stella is al twee keer afgebrand, dus daar zou ik niet aan beginnen.
Cateautje schreef:
19-02-2019 21:22
De fabriek van Stella is al twee keer afgebrand, dus daar zou ik niet aan beginnen.
Haha ja ze hebben daar een issue met batterijen fatsoenlijk opslaan. Maar ik vind die stella fietsen ook erg lelijk (en voor bejaarden ;-D )
Niet alle e bikes kun je “ uitzetten” en dan fietsen. Verdiep je daar goed in. Ik heb hem dan altijd op de laagste stand staan, maar dus zeker nog wel met wat ondersteuning. Ik heb een gazelle orange plus al 5 jaar en zeer blij mee.
Volgens mij kan daar best een zitje op.
ShaunTheSheep schreef:
19-02-2019 21:22
Ik heb sinds een tijdje de Cortina U4 en ben er erg blij mee!

Toen de peuter voorop zat had ik het opstaande deel van het transporter-rekje er af gehaald. Nu is peuter naar achteren, is het rekje terug en heb ik een mand voorop. Ik heb de ondersteuning altijd aan (ik ben lui ;-) ), maar voor kleine ritjes vaak in een lagere stand. De ondersteuning kan ook helemaal uit.
Ah, klinkt goed.
gizzmo-returns schreef:
19-02-2019 21:25
Niet alle e bikes kun je “ uitzetten” en dan fietsen. Verdiep je daar goed in. Ik heb hem dan altijd op de laagste stand staan, maar dus zeker nog wel met wat ondersteuning. Ik heb een gazelle orange plus al 5 jaar en zeer blij mee.
Volgens mij kan daar best een zitje op.
Oh dat is goed om te weten.
Ik had een cortina Roots Ecomo (elektrische moederliefde dus) met zitje voor én achter. Ingeruild met 5.000 km. Heerlijk op gefietst, maar eerlijk is eerlijk; vertoonde wel wat kleine mankementen. Heb nu een Gazelle Miss Grace elektrisch, twee zitjes én een mand, aangedreven door een middenmoter i.p.v. voorwielmotor. Fietst beter dan de Cortina, veel natuurlijker. Ondersteuning kun je lager zetten, maar ik zet hem eigenlijk nooit uit.
Lemon_tree schreef:
19-02-2019 21:30
Ik had een cortina Roots Ecomo (elektrische moederliefde dus) met zitje voor én achter. Ingeruild met 5.000 km. Heerlijk op gefietst, maar eerlijk is eerlijk; vertoonde wel wat kleine mankementen. Heb nu een Gazelle Miss Grace elektrisch, twee zitjes én een mand, aangedreven door een middenmoter i.p.v. voorwielmotor. Fietst beter dan de Cortina, veel natuurlijker. Ondersteuning kun je lager zetten, maar ik zet hem eigenlijk nooit uit.
Maar welke het fijnste fietst merk je wel toch als je een proefrit oid doet? Of merk je dat pas later?
Alle reacties Link kopieren
Géén....
Castor1975 schreef:
19-02-2019 21:33
Géén....
Kijk TO, daar heb tenminste wat aan!

Slotje dan maar!
ShaunTheSheep schreef:
19-02-2019 21:36
Kijk TO, daar heb tenminste wat aan!

Slotje dan maar!
Briljant! Dat ik daar niet aan gedacht heb. :facepalm:
Castor1975 schreef:
19-02-2019 21:33
Géén....
Kindly elaborate waarom jij denkt dat ik beter geen elektrische fiets kan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een gazelle orange. Zonder ondersteuning is hij echt loodzwaar, dat is geen doen.
ik geef mn bek ook maar een douw
COtweepuntnul schreef:
19-02-2019 21:38
Briljant! Dat ik daar niet aan gedacht heb. :facepalm:
Ja, slotje op je (elektrische) fiets uiteraard he? ;-)

Ga trouwens naar de fietsenwinkel en maak een paar proefritjes. Ik vond dat er erg veel verschil zat tussen de merken, maar ook de types per merk weer. Ik ben voor de Cortina gegaan omdat ik die het mooist vond en fijn vond fietsen. Voor een fiets voor langere afstanden bijvoorbeeld zou ik een andere gekozen hebben denk ik. Ga echt testen wat jij lekker vindt rijden.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring hier. Maar je kan proberen mee te doen aan de AD-fietstest!
https://www.ad.nl/home/een-unieke-kans- ... ~aba1217a/
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee maanden geleden mijn Sparta E-bike die ik acht jaar gehad heb vervangen door een Giant Grandtour E. Met mijn Sparta was ik blij, vertoonde weinig tot geen gebreken terwijl ik toch zo'n 200 km. per week fiets (woon-werk afstand en in mijn vrije tijd), wel om de twee jaar een nieuwe accu nodig gehad die rond de 300 euro kostte.

De Giant die ik nu heb heeft een veel sterkere accu en fietst fantastisch. Heeft een middenmotor (de Sparta had de motor in het voorwiel) waardoor de fiets veel stabieler op de weg ligt. Kan de ondersteuning ook uitzetten, dat kon op de Sparta niet omdat ik dan bijna niet meer vooruit kwam. Nu gelukkig wel maar omdat een E-bike natuurlijk flink zwaar is fietst het wel zwaarder dan een normale fiets natuurlijk.

Succes met kiezen en ga vooral proefritten maken op verschillende fietsen, er is tegenwoordig zoveel keuze dat het er niet gemakkelijker op wordt.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een koga myata ,wel duur maar de accu is na jaren nog prima terwijl die van mijn man(sparta)nu toch minder word.
Fietsen zonder ondersteuning is geen doen,omdat het een zware fiets is,maar dan kun je m in de lichtste ondersteuning doen,word je actieradius ook veel groter van.
c'est le ton qui fait la musique
Ik ben zeker van plan om proefritten te maken.

Toevallig nog tips? Behalve de fietstest ;-)
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 22:03
33.33% gewijzigd
Ik vind het link, kinderen in zitjes op een elektrische fiets. Je gaat toch zo 25 km/u met zo’n fiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je alleen maar een Qwic aanraden. Echt een topfiets voor een redelijk bedrag. Kwam ook heel goed uit de test van de Consumentenbond. Ik heb veel proefritjes gemaakt, maar de Qwic fietst echt verreweg het lekkerst voor mij. Uiterlijk is ook mooi (zeker niet truttig)

Zonder ondersteuning fietsen is trouwens echt zwaar, maar dat is bij alle elektrische fietsen wel.
anoniem_382080 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 22:04
0.54% gewijzigd
Superuser2018 schreef:
19-02-2019 22:00
Ik vind het link, kinderen in zitjes op een elektrische fiets. Je gaat toch zo 25 km/u met zo’n fiets.
Ze hebben gewoon een helm op hoor. En lange afstanden doen we sowieso met de fietskar (die ik nu niet zo veel gebruik omdat het lomp zwaar is met mn drie versnellingenstadsfietsje). En een fietskar is veel veiliger dan fietszitjes.
Lobeliaatje schreef:
19-02-2019 22:01
Ik kan je alleen maar een Qwic aanraden. Echt een topfiets voor een redelijk bedrag. Kwam ook heel goed uit de test van de Consumentenbond. Ik heb veel proefritjes gemaakt, maar de Qwic fietst echt verreweg het lekkerst voor mij. Uiterlijk is ook mooi (zeker niet truttig)

Zonder ondersteuning fietsen is trouwens echt zwaar, maar dat is bij alle elektrische fietsen wel.
Ik zal eens kijken! Ken het merk wel.
Lobeliaatje schreef:
19-02-2019 22:01
Ik kan je alleen maar een Qwic aanraden.
Die heb ik ook getest. Fijne fiets!

Nee ik ben in de war... dat was een Quip, van Batavus
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
19-02-2019 21:38
Kindly elaborate waarom jij denkt dat ik beter geen elektrische fiets kan kopen.
Een gewone goede fiets heeft vele voordelen. Geen milieuvervuiling wat betreft fabricatie én gebruik. Daarnaast is het óók nog beter voor je lijf als je zelf trapt.....zo ver is 16 km nou ook niet, mooie afstand. En je hoeft ook niet meer naar een sportschool oid, hopen op af & toe een tegenwindje; goed voor de buikspieren. Ik bedoel het niét lullig of zo, al snap ik wel dat ik zo kan overkomen. Ik vond het een aanvulling op je vraag en op de overige reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven