HELP! Kras verwijderen houten tafel

22-02-2019 21:47 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Wij hebben pas geleden onze nieuwe dure tafel opgehaald, gemaakt van eikenhout. een lichte kleur.
Nu zag ik gisteren dat er een lichte dunne witte kras in de tafel zat, geen idee hoe die er is gekomen, maar ik heb dus het een en ander gegoogled voor tips en tricks om die kras onzichtbaar te maken. Ik kwam tegen dat als je er met een walnoot overheen gaat er walnotenolie vrijkomt wat sowieso al veel voor houten tafels wordt gebruikt. Dit heb ik geprobeerd, maar nu is de kras van heel licht wit naar donkerbruin gekleurd en de kras is nu volledig zichtbaar, wat eerst niet zo was. Nu heb ik enorme spijt van mijn actie en wil ik die walnotenolie eruit halen zodat de donkere kleur weer verdwijnt, maar dit is me met allesreiniger en ontvetter niet gelukt. Ik durf eerlijk gezegd ook niet veel, omdat ik nu bang ben het alleen maar erger te maken, Maar misschien heeft iemand hier de gouden tip?
Please let me know! :"-(
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de tafel afgewerkt?
Alle reacties Link kopieren
Als die tafel zo duur is was het waarschijnlijk de moeite geweest, en nu nog wel, om de leverancier te bellen en die te vragen wat je het beste kan doen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Het is een gebruiksartikel, er zullen vast meer krassen opkomen.
Alle reacties Link kopieren
is de kras alleen in de lak?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Is het een gelakte tafel?
Alle reacties Link kopieren
Walnoot is idd een agressieve kleurstof, waar ze vroeger hun haren bruin mee kleurden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou raad vrager aan de man die hem heeft gemaakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je hebt die walnoot al gebruikt.... Jammer, want dat dat geen goed idee was had ik je ook wel kunnen vertellen.

Contact opnemen met de leverancier lijkt mij ook het slimst.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Je zou het kunnen proberen met een mengsel van de helft spiritus en de andere helft olijfolie (of een andere lichte olie).
Heel dun opbrengen en dan proberen de walnootolie voorzichtig weg te wrijven. Dit werkt in elk geval erg goed bij dunne krassen en kringen in mijn lichte eiken tafel.
Wel heel goed nawrijven met een schone doek, anders blijft de olie soms glimmen.
Alle reacties Link kopieren
Als het verder een onbehandelde tafel is dan kan je hem ook met een hele fijne korrel opschuren.
Alle reacties Link kopieren
Nou als je niet eens de moeite kunt nemen om te reageren, pffft...
Alle reacties Link kopieren
Door de vandiktebank halen, de diepte van de kras eraf halen en opnieuw oliën? ;-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven