En weer geen fietser die gedag zegt!

25-02-2019 09:59 130 berichten
Het blijft me verbazen. Of ik nou 's ochtends om half acht, 's middags om kwart over vier of 's avonds om vijf over half negen mijn rondje hardloop, of ik nou door het bos of door de stad ren, vier van de vijf fietsers fietst me straal voorbij wanneer ik ze vrolijk -weliswaar enigszins hijgend- gedag zeg.
Ik zeg altijd tegen iedereen die ik voorbij kom goede morgen, -middag, of -avond, en zeker in het bos vind ik het niet meer dan normaal dat mensen dan wat terugzeggen, wanneer je de enige twee mensen op het hele pad bent bijvoorbeeld. Hondenuitlaters, andere hardlopers, mensen met of zonder kinderen, eigenlijk doet iedereen dat ook.

Behalve die fietsers dus! Mountainbikers, sportfietsers, mensen die naar hun werk onderweg zijn, ze negeren me en zeggen geen boe of bah. Vanochtend irriteerde het me zo, dat ik iemand gewoon nog een keer GOEDEMORGEN na schreeuwde, in de hoop op een reactie. Nul natuurlijk (en ja, dit was eigenlijk een beetje gênant van mezelf.... ;-) )

Wat ik met dit topic wil? Herkenning natuurlijk! En wie weet een verklaring van een fietser, waarom het te veel moeite is om gewoon iemand te groeten onderweg.



Disclaimer: ik kan zelf wel bedenken dat dit een first-world-problem van jewelste is, dank u. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik let gewoon niet op. Vooral zo’n bospad is ideaal om op de fiets een beetje weg te dromen. En als ik al een groet hoor ben ik te sloom om direct te reageren.

Diaclaimer: op de weg letten is dan het maximale wat ik met mijn Innerlijke concentratie kan doen.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 10:03
23.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
raar he ? Ik groet ook altijd .
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik groet hardlopers nooit als ik ze op wat voor manier dan ook tegenkom.
Omdat ik hun prestatie niet wil beïnvloeden, dat ze voor mij extra adem moeten halen en mij gedag moeten terugzeggen. Juist met respect in mijn achterhoofd groet ik niet om hen niet te dwingen iets te moeten doen wat misschien niet uit komt voor hun.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Geen herkenning. Ik groet geen vreemden uit mezelf (groet wel terug), dus zou niet weten of het aan de fietsers ligt ;-)

Zou best kunnen trouwens, want ik vind veel fietsvolk niet bepaald sociaal op de weg/in het bos.
Alle reacties Link kopieren
Als je me zou groeten zou ik wel teruggroeten... Maar als ik zelf 's morgens vroeg in alle haast naar het station fiets ben ik echt niet bezig met pro actief groeten van wie ik dan ook tegen kom onderweg.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Die mensen zijn bezig he, gefocust. Als ik druk bezig ben kan ik m'n aandacht niet ook nog aan een nietszeggende wildvreemde kwijt, want ik ben bezig.
Doreia* schreef:
25-02-2019 10:03
Oh, ik groet hardlopers nooit als ik ze op wat voor manier dan ook tegenkom.
Omdat ik hun prestatie niet wil beïnvloeden, dat ze voor mij extra adem moeten halen en mij gedag moeten terugzeggen. Juist met respect in mijn achterhoofd groet ik niet om hen niet te dwingen iets te moeten doen wat misschien niet uit komt voor hun.
Jeetje, jij denkt wel heel ver na over wat andere zouden kunnen denken.
Star² schreef:
25-02-2019 10:03
Geen herkenning. Ik groet geen vreemden uit mezelf (groet wel terug), dus zou niet weten of het aan de fietsers ligt ;-)

Zou best kunnen trouwens, want ik vind veel fietsvolk niet bepaald sociaal op de weg/in het bos.
Hier ook niet. Mensen spreken elkaar sowieso zelden aan hier op straat. Als jij langs mij hardloopt en me gedag zegt zou ik ook wel raar opkijken en waarschijnlijk gewoon vergeten wat terug te zeggen.
Doreia* schreef:
25-02-2019 10:03
Oh, ik groet hardlopers nooit als ik ze op wat voor manier dan ook tegenkom.
Omdat ik hun prestatie niet wil beïnvloeden, dat ze voor mij extra adem moeten halen en mij gedag moeten terugzeggen. Juist met respect in mijn achterhoofd groet ik niet om hen niet te dwingen iets te moeten doen wat misschien niet uit komt voor hun.

Zij groet jou.
Bijzonder, als ik in het bos hardloop dan groet iedereen altijd, ook fietsers. Zowel de oudjes als de mountainbikers.
Als fietser groet ik niemand...waarom zou ik...ik moet op de weg letten in mijn stad.

Normaal en standaard was idd dat je elkaar groet als je in een bos wandelt, of hondeneigenaren begroeten elkaar maar dat is allang geen standaard meer..

Je mag tenslotte al blij zijn als iemand nog een deur voor je openhoud op zijn/haar paraplu even omhoog houd

Moet wel zeggen dat ik wel eens wat naar een jogger roep maar dat is dan zo'n onnozele die met het verkeer meerent en/of in het donker rent zonder ook maar een reflector of lichtjes te hebben...levensmoe?
anoniem_641337269174d wijzigde dit bericht op 25-02-2019 10:09
Reden: toevoeging vergeten
22.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo'n fietser. Tenminste, ik fiets altijd... Maar ik maak dan weer niet vaak mee dat hardlopers me groeten. Die zijn toch meestal helemaal gefocused, muziek op. Ben al blij als ze überhaupt door hebben dat ik er aan kom en ze enigszins aan de kant gaan.

Wat betreft het teruggroeten, dat probeer ik zeker wel te doen als iemand mij groet maar vaak ben ik al voorbij voordat ik ik het geregistreerd heb. Als ik iemand dan echt ken dan wil ik me wel omdraaien en nog hard 'hoooi' roepen maar bij een vreemde doe ik dat inderdaad niet.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-02-2019 10:02
Ik let gewoon niet op. Vooral zo’n bospad is ideaal om op de fiets een beetje weg te dromen. En als ik al een groet hoor ben ik te sloom om direct te reageren.

Diaclaimer: op de weg letten is dan het maximale wat ik met mijn Innerlijke concentratie kan doen.
Dit dus...
Alle reacties Link kopieren
Ik groet ook geen onbekenden op straat, waarom zou ik?
Als er tegen mij goedemorgen wordt gezegd groet ik uiteraard terug, bekende groet ik ook altijd
Alle reacties Link kopieren
Als ik aan het fietsen ben, dan let ik niet op hardlopers, wandelaars. Nou ja, niet meer dan; steken ze zomaar over, kan ik er omheen rijden. Meestal ben ik met het verkeer bezig.

Als ik aan het hardlopen ben, ga ik echt niet elke hardloper groeten, laat staan elke fietser. Hoogstens als ik in de middel of nowhere ben, maar meestal is het dan een knikje.

Daarnaast die fietsers zijn gefocust op andere zaken (fietsen, dagdromen enz), de vraag is of ze überhaupt horen dat jij gedag zegt. Als ik mijn helm op heb, hoor ik bijvoorbeeld minder goed, doordat de lucht meer suist.

Dus ja, je overdrijft.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht dat lopers geconcentreerd met hun sport bezig zijn en niet afgeleid willen worden, dus ik neem ook geen initiatief.
Als lopers toch uit zichzelf groeten, ben ik er meestal al net voorbij gefietst voordat ik dat goed en wel geregistreerd heb en dus te laat om terug te groeten.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
25-02-2019 10:03
Oh, ik groet hardlopers nooit als ik ze op wat voor manier dan ook tegenkom.
Omdat ik hun prestatie niet wil beïnvloeden, dat ze voor mij extra adem moeten halen en mij gedag moeten terugzeggen. Juist met respect in mijn achterhoofd groet ik niet om hen niet te dwingen iets te moeten doen wat misschien niet uit komt voor hun.
Dit heb ik ook. Als jij mij dan wel groet ben ik zo verbaasd dat ik niet meteen reageer en dan ben ik al voorbij. Vervolgens vraag ik me dan de rest van de dag af of ik terug had moeten fietsen om terug te groeten. Meestal bedenk ik dan dat die ander het al lang vergeten is, maar nu weet ik dus dat ik beter wel terug kan fietsen. Ingewikkeld hoor.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Ik ben trouwens stront chagrijnig elke ochtend en zeker als ik al vroeg op pad moet buiten. Het laatste waar ik dan trek in heb is een super vrolijke hardloper die me aanspreekt. Ik wil niemand spreken s'ochtends voor 10 uur. :zzz: :proud:

Ik zou je aanraden om je verwachtingen bij te stellen.
anoniem_304633 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 10:14
10.41% gewijzigd
Uhhhhhh als ik hier iedere fietser of wandelaar zou begroeten heb ik zowat een dagtaak aan.
Er lopen heel veel hardlopers hier voorbij.
( sorry als ik je geen gedag had gezegd)
Alle reacties Link kopieren
Hoi :)
Alle reacties Link kopieren
Voor jou, Kastanjez :hello: Hier op het platteland groet iedereen elkaar, of het te voet, op de fiets, ter paard, of in de auto is. Misschien omdat je hier niet zo veel en vaak mensen tegenkomt, geen idee. Het valt me op dat zelfs pubers op de fiets vriendelijk groeten. Ik vind het leuk!
Alle reacties Link kopieren
Overigens is het me ook al heel vaak gebeurd dat ik vrolijk ‘goedemorgen!’ terug roep om er dan achter te komen dat de begroeting niet voor mij was maar voor de persoon die de telefoon opnam via een verstopt oortje.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Leuk, die toch wel verschillende reacties. Ik snap dat mensen niet uit zichzelf groeten (dat doe ik dus wel :) ) maar teruggroeten is (gelukkig!, wat mij betreft) voor de meesten toch dus nog wel normaal.

En even voor de duidelijkheid: als ik aan het winkelen ben op koopavond, zeg ik ook echt niet iedereen gedag hoor, ik zie het al voor me! :) Maar als ik dus door het bos loop, of in een stille wijk, waar je in de verte iemand ziet aankomen en er een paar minuten over doet voordat je elkaar passeert, dan vind ik het bijna ongemakkelijker om niks te zeggen dan om wat te zeggen. En ik vind het ook gewoon leuk, een soort erkenning van de aanwezigheid van de ander 'he, jij ook al zo vroeg in het bos met dit lekkere weer?'. Het kost ook niks he?!
AnnA_C schreef:
25-02-2019 10:12
Dit heb ik ook. Als jij mij dan wel groet ben ik zo verbaasd dat ik niet meteen reageer en dan ben ik al voorbij. Vervolgens vraag ik me dan de rest van de dag af of ik terug had moeten fietsen om terug te groeten. Meestal bedenk ik dan dat die ander het al lang vergeten is, maar nu weet ik dus dat ik beter wel terug kan fietsen. Ingewikkeld hoor.
O ja, toe, doe dat, terugfietsen! Dat lijkt me nou echt fantastisch, dat iemand dat doet! :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven