Huurwoning

28-02-2019 23:15 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben 27 jaar en huismama van 2 kinderen. Ik ga opzoek naar een andere woonruimte omdat ik ga breken met mijn vriend. Ik heb een familielid waar ik goed mee kan opschieten. Zij is 22 jaar, studeert en gaat weg bij haar ouders. De wachttijden zijn lang en samen kunnen we ook een grotere woning betreden dan ieder apart.
Wat zijn de gevolgen als wij samen een sociale huurwoning zoeken? Enne, wat gebeurt er als zij over 2 of 3 jaren besluit neemt uit de woning te gaan om samen te wonen met haar vriend? Moet ik er dan ook uit omdat ik dan alleen met mijn kinderen ben en dus niet meer voldoe aan aantal personen voor de woning?
Kan je alleen de huur opbrengen?
Wat als zij daar wil samenwonen met haar vriend?
Of elk weekend een andere vrijer nee naar huis neemt?

Wat is een huismama?
Lijkt me helemaal niet handig om dat samen te doen. Heb je ook weer (tijdelijk) een hoger inkomen. En nee, je hoeft er niet uit als zij er uit gaat.
Alle reacties Link kopieren
Huismama = niet werkend?
Alle reacties Link kopieren
Navragen bij de woningcorporatie. De regels kunnen per plaats/woningtype e.d. verschillen..
Waar ga jij van leven?

Ik zou opletten wat betreft je bijstand en eventuele toeslagen.
Kan best zijn dat je gekort wordt omdat je samenwoont.


Als zij vertrekt draai je bovendien alleen voor de huur van een groter huis / appartement op.


Ik zou het niet alleen bij de woningbouw navragen, maar ook bij de gemeente waar je bijstand trekt wat de regels en de gevolgen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Sch0rpioen schreef:
28-02-2019 23:27
Navragen bij de woningcorporatie. De regels kunnen per plaats/woningtype e.d. verschillen..

En per land.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Als je in Nederland woont en bijstand ontvangt krijg je te maken met de kostendelersnorm. Omdat je de vaste lasten kunt delen krijg je dan een lagere uitkering.

Beter zou je de volgorde omdraaien en eerst inkomen regelen ipv woonruimte. (Als je die woonruimte nu al vindt, de wachtlijsten zijn lang en urgentie zou ik niet vanuit gaan). Op dit moment zit je eigenlijk vast in je relatie.
Alle reacties Link kopieren
Huismama is moeder aan de haard?
Als dat zo is, begin dan een baan te zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Owww excuus. Ik ontvang geen bijstand. Mijn ouders hebben een eigen bedrijf en ik werk vanuit huis ook daar voor. Ik verdien een kleine duizend euro per maand. Het is niet breed, wel genoeg.

Ik kan de huur alleen op brengen. Ik ben de huurder, zij wordt geen medehuurder alleen maar inwoner dus ze kan me er niet uitzetten. Ze studeert wel maar heeft geen onbezonnen studentenleven dus ik ben niet bang voor studententaferelen. Ik heb alleen twijfel omdat we samen wel in aanmerking komen voor grotere woningen en ik wil niet dat ik uiteindelijk uit die woning moet als zij er ook uitgaat omdat ik dan niet meer aan het aantal inwoners voldoe.

Gemeente zegt dat de situatie waarschijnlijk valt onder sociale redenen voor urgentie.
anoniem_383369 wijzigde dit bericht op 01-03-2019 00:04
59.48% gewijzigd
Mocht je huisgenoot ooit vertrekken, dan kan je huurtoeslag aanvragen. Ik neem aan dat je al zorgtoeslag hebt?
Je mag gewoon in de woning blijven.
Alle reacties Link kopieren
Zorgtoeslag heb ik. Kan huurtoeslag niet als zij er bij woont?
Ligt er aan hoeveel inkomen en hoe hoog de huur is. Maar je kan er niet uitgezet worden in principe als je er eenmaal in zit.
1000 euro is echt heel weinig.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
01-03-2019 00:22
1000 euro is echt heel weinig.
Breed is het niet, maar wel genoeg. Bovendien is het net meer dan bijstand plus is het door eigen arbeid. Het zou nog steeds 1000 zijn als zij niet zou in wonen.
Dragonfly}*{ schreef:
01-03-2019 00:26
Breed is het niet, maar wel genoeg. Bovendien is het net meer dan bijstand plus is het door eigen arbeid. Het zou nog steeds 1000 zijn als zij niet zou in wonen.
Klopt. Maar als een kleiner huis je minder huur kost zou ik dat doen.
Heb je ook gedacht aan verzekeringen, eigen risico, etc?
Ik zou meer uren gaan werken en sowieso zelfstandig gaan wonen.

Urgentie wordt zelden nog afgegeven bij een scheiding, dus daar zou ik niet te hard op hopen.

Het klinkt allemaal zo ondoordacht.
Alle reacties Link kopieren
1000 euro en dan de alimentatie nog.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ja kinderalimentatie ook nog. Urgentiekans is verhoogd, maar kan daar niet hier over uit wijden.

Moet bekennen dat ik ook niet veel kaas hier van heb gegeten. Vandaar ook de vraag hier.

Als de huur hoger is dan is huurtoeslag toch ook hoger? Zou dat veel schelen?
Dragonfly}*{ schreef:
01-03-2019 00:56
Ja kinderalimentatie ook nog. Urgentiekans is verhoogd, maar kan daar niet hier over uit wijden.

Moet bekennen dat ik ook niet veel kaas hier van heb gegeten. Vandaar ook de vraag hier.

Als de huur hoger is dan is huurtoeslag toch ook hoger? Zou dat veel schelen?
En als je huur te hoog is krijg je helemaal geen huurtoeslag. Misschien eens bij het maatschappelijk werk binnen lopen.
Als je niet wil dat deze kennis medehuurder wordt van de woning, en dus evenveel rechten heeft als jij, dan telt haar inkomen volgens mij ook helemaal niet mee wanneer je voor een duurdere woning in aanmerking wil komen.

Daarnaast, 1000 euro is enorm laag en ik zie echt niet in hoe je enkel daarvan alles zou kunnen betalen. Naast huur moet er namelijk nog heel erg veel meer betaald worden.

Kinderalimentatie is heel leuk maar ik zou dat nooit meetellen als inkomen wanneer ik uitreken wat ik kan betalen per maand. Als ex besluit niet te betalen dan hang je gelijk. Beter kan je zelf meer inkomen vergaren zodat je nooit van je alimentatie afhankelijk hoeft te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dragonfly}*{ schreef:
01-03-2019 00:56
Moet bekennen dat ik ook niet veel kaas hier van heb gegeten. Vandaar ook de vraag hier.
.
Tijd om verantwoordelijkheid voor jezelf en je kinderen te nemen dan. Verdiep je goed in dingen als de toewijzingsregels voor sociale huurwoningen (via Aedes bijvoorbeeld) en dingen als passend toewijzen en de aftoppingsregeling.

Wat vindt je as ex er trouwens van dat hij jouw keuze om ‘thuismama’ te zijn mede mag financieren middels kinderalimentatie?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
01-03-2019 00:47
1000 euro en dan de alimentatie nog.
.
Afhankelijk van de draagkracht van as ex. TO krijgt nu ook al zorgtoeslag, dus rijk zal hij niet zijn.

To, tegenwoordig is co-ouderschap heel gewoon en kun je als betalende ex zorgkorting in mindering brengen op de kinderalimentatie. Reken je dus niet te rijk.
Alle reacties Link kopieren
1000 euro is enorm laag? Dat is gewoon de bijstandsnorm.
Ik lees hier toch ook wel eens topics over hoe goed bijstandsgerechtigden het hebben, met al hun fantastische toeslagen.
1000 euro is niet veel, maar het kan wel, zeker gecombineerd met de toeslagen en alimentatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Doe jij nu thuis de financiën TO? Heb je een goed overzicht van alle kosten? Ook ik vind 1000 echt weinig. Haalbaar. Maar wel echt de ondergrens. Is er een mogelijkheid dat je meer gaat werken bij je ouders? Is de nieuwe huurwoning een woning met een 'A' label (scheelt veel in stookkosten') of een 'F' (je stookt voor de straat). Gaat je familielid meebetalen aan gemeentelijke belastingen / gwl / internet / etc? Gaat ze huur betalen aan jou? Dat kan als inkomen worden gezien waardoor je daar wellicht belasting over moet betalen. Valt de huur binnen de normen voor huurtoeslag?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt een heel slecht plan om iemand in te laten wonen, als je jonge kinderen hebt en net gescheiden bent. Jouw kinderen moeten al aan de nieuwe situatie zonder hun vader in een ander huis wennen, en dat is al lastig genoeg voor ze. Laat ze dan niet ook nog eens moeten wennen aan een nieuwe huisgenoot.

Daarnaast denk ik dat je er verstandig aan doet om inderdaad eens met maatschappelijk werk te gaan praten. Zij kunnen je uitleggen hoe alles werkt, kunnen je helpen om te berekenen wat financieel wel en niet kan en welke gevolgen jouw keuzes daarbij hebben, enz. Met wat praktische hulp heb je de boel waarschijnlijk veel sneller weer op de rit en onder controle, en voorkom je dat je voor nare (financiële) verrassingen komt te staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven