Bruiloften, Daggasten etc

06-03-2019 22:54 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic,

Waarom is het zo dat er bij Nederlanders een onderscheid gemaakt wordt tussen daggasten en avondgasten bij bruiloften??

In mijn cultuur is er geen sprake van dit onderscheid en is iedereen welkom wanneer hij/zij wil op zo’n dag.
Het klinkt zo ongastvrij naar mijn idee..
Omdat het anders te duur wordt.
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik het helemaal mee eens, TO (en ik kom niet uit een andere cultuur).
Alle reacties Link kopieren
Het ‘intieme’ gedeelte wordt doorgaans bijgewoond door de meest dierbare mensen. Het feest is voor alle andere minder dierbare mensen.
I told you walking was idiotic.
Wat is jouw cultuur?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
06-03-2019 22:56
Daar ben ik het helemaal mee eens, TO (en ik kom niet uit een andere cultuur).
+1

Wij hadden ook geen aparte daggasten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
pamelacourson schreef:
06-03-2019 22:56
Daar ben ik het helemaal mee eens, TO (en ik kom niet uit een andere cultuur).
Ik denk eigenlijk dat er best een flink aantal gasten zijn die bij zijn dat ze alleen naar een avondfeest hoeven te gaan en niet de hele dag hoeven op te komen draven. ;)
Alle reacties Link kopieren
Dat verschil in gasten is zeker niet overal en altijd hoor.
Wij hadden het niet. Zijn klein getrouwd, in het buitenland. Wie er was, was ook overal welkom.
Alle reacties Link kopieren
Op ons feest ‘s avonds waren zo’n 300 gasten (man komt ook uit een andere cultuur)
Zou wat zijn: ‘s ochtends alle 300 bij mijn ouders thuis verzamelen, dan met 300 man naar de burgerlijke stand, gepropt in het relatief kleine trouwzaaltje, daarna lunchen met 300 man. En dan ‘s avonds nog een diner. Pppfff dan maar lekker Nederlands!
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
06-03-2019 23:03
Ik denk eigenlijk dat er best een flink aantal gasten zijn die bij zijn dat ze alleen naar een avondfeest hoeven te gaan en niet de hele dag hoeven op te komen draven. ;)
Ik ken best wat bruiloften, zonder geheel dagprogramma. Inclusief mijn eigen.
Trouwden om 18.00 uur, daarna gegeten, en een feestje. Alles op 1 locatie
Alle reacties Link kopieren
Waarom is er in jouw cultuur geen onderscheid ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maze schreef:
06-03-2019 23:03
Op ons feest ‘s avonds waren zo’n 300 gasten (man komt ook uit een andere cultuur)
Zou wat zijn: ‘s ochtends alle 300 bij mijn ouders thuis verzamelen, dan met 300 man naar de burgerlijke stand, gepropt in het relatief kleine trouwzaaltje, daarna lunchen met 300 man. En dan ‘s avonds nog een diner. Pppfff dan maar lekker Nederlands!
Daggasten zijn er over het algemeen ook niet bij bij het ouderlijk huis, dus dat staat er los van. Voor wat betreft de rest, er zijn genoeg mensen die dat wel voor al hun gasten doen, dus dat is gewoon een keuze.

300 gasten wordt trouwens niet overal als veel gezien.
Ja, wat ook altijd een mooie is, is als je voor de ceremonie bent uitgenodigd, maar niet voor het diner en dan wel voor het avondfeest. Dan kun je dus met hoed op en hakken aan op zoek naar de plaatselijke snackbar in de buurt van het landgoed in bosrijke omgeving. Vooral fijn als je geen auto hebt. Zoals ik.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
06-03-2019 23:16
Daggasten zijn er over het algemeen ook niet bij bij het ouderlijk huis, dus dat staat er los van.

Nou,...da’s anders best heel gebruikelijk, hoor.



Voor wat betreft de rest, er zijn genoeg mensen die dat wel voor al hun gasten doen, dus dat is gewoon een keuze.

300 gasten wordt trouwens niet overal als veel gezien. Bij BN’ers misschien niet, of iemand met een topbaan. Ik denk dat 95% ( en dan ben ik nog mild) van “ het klootjesvolk “ bij lange na niet rond de 300 gasten zit, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Daggasten waren bij ons wel allemaal in het ouderlijk huis. Vanuit daar vertrokken
naar het gemeentehuis. Toen locatie, diner. Daarna was de rest welkom.
ik geef mn bek ook maar een douw
blijfgewoonbianca schreef:
06-03-2019 23:21
Nou,...da’s anders best heel gebruikelijk, hoor.

Maar daggasten zijn er toch vaak ook al zo’n 80-100? Dat past dan toch evengoed niet? Ben vaak genoeg daggast geweest, maar moest ik mij gewoon melden bij gemeentehuis of kerk, niet bij het ouderlijk huis. Maar goed, velen trouwen ook in hun woonplaats en niet in die van hun ouders.
300 gasten wordt trouwens niet overal als veel gezien.

Bij BN’ers misschien niet, of iemand met een topbaan. Ik denk dat 95% ( en dan ben ik nog mild) van “ het klootjesvolk “ bij lange na niet rond de 300 gasten zit, hoor.

Bij mijn familie in het oosten van het land haalt men die aantallen makkelijk. Hele normale mensen. Ik heb alleen aan ooms en tantes en neven en nichten van moeders kant al zo’n 60 mensen. Dan heb ik nog geen vriend of collega uitgenodigd, laat staan de kant van mijn aanstaande.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 06-03-2019 23:30
38.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde niet iedereen er de hele dag bij. Dus. Of ceremonie plus receptie of daggast (vanaf ouderlijk huis. Koffie / gebak. Ceremonie. Lunch receptie en diner.

Eerste groep was ruim 150 man. Tweede groep 35 ;). Geen zin om 200 man hele dag op sleeptouw te hebben
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
06-03-2019 23:26
Maar daggasten zijn er toch vaak ook al zo’n 80-100? Welnee. Tegenwoordig al helemaal niet meer met hooguit 1 brus en de brus van je partner. Dat past dan toch evengoed niet? Ben vaak genoeg daggast geweest, maar moest ik mij gewoon melden bij gemeentehuis of kerk, niet bij het ouderlijk huis. Maar goed, velen trouwen ook in hun woonplaats en niet in die van hun ouders.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
06-03-2019 23:29
Tegenwoordig al helemaal niet meer met hooguit 1 brus en de brus van je partner.

Ah, oké. Dan ben ik op andere bruiloften geweest. Geen decadente bruiloften hoor.

Wat is een brus? (Ga ‘t nu googlen)
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
06-03-2019 23:31
Ah, oké. Dan ben ik op andere bruiloften geweest. Geen decadente bruiloften hoor.

Wat is een brus? (Ga ‘t nu googlen)
Brus is broer en/of zus.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Daggasten alleen broers zussen en aanhang en de beste vrienden. Bij ons 40 man.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tja we blijven Nederlanders he :euro: ..

Vind jij het zelf ongastvrij als je alleen voor de avond zou worden uitgenodigd?
Joe.
Alle reacties Link kopieren
Bloemenmeisje97 schreef:
06-03-2019 23:35
Tja we blijven Nederlanders he :euro: ..

Vind jij het zelf ongastvrij als je alleen voor de avond zou worden uitgenodigd?
Vraag je dat aan de TO ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
06-03-2019 23:34
Brus is broer en/of zus.
Ik zag het. Handige term.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
06-03-2019 23:34
Daggasten alleen broers zussen en aanhang en de beste vrienden. Bij ons 40 man.
Beste vrienden met of zonder partners?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven