Verbouwkosten vs waardevermeerdering taxatie

11-03-2019 21:45 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen ons huis gaan verbouwen. Aanbouw 15m2, vloerverwarming, keramisch parket, stucen heel de beneden verdieping, Nieuwe keuken. Nieuw tuin schutting, nieuw voordeur etc. Totale verbouwkosten 55.000.

Nu kreeg ik de taxatie rapport binnen van voor de verbouwing en na de verbouwing. Hierin staat vermeld dat de waarde waardevermeerdering na de verbouwing maar 15.000 euro hoger ligt. Is dat normaal?

Ik begin nu wel te twijfelen of we dit moeten gaan doen op financieel gebied dan. 2de Hypotheek krijgen we er wel op dat is geen punt. Maar zoveel investeren terwijl het dan maar zo weinig Waarde vermeerdering geeft.

Of zal de marktwaarde wel flink stijgen als we dit doen. En wat doet dat het met de eventuele verkoop van het huis in de toekomst? Ook aangezien de hypotheekverstrekkers de mogelijke toekomstige kopers maar 100% financieren van de taxatiewaarde?

Wie kan me een goed advies geven?
Eerlijk gezegd zou ik alleen de uitbouw meerwaarde vinden, voor andere mensen vloerverwarming misschien ook. Al die andere zaken lijken me erg smaakgevoelig.. Dus of dat meerwaarde heeft is erg persoonlijk.
Alleen de uitbouw is waardevermeerdering, omdat het de woonoppervlakte van de woning daardoor wordt vergroot. Misschien dat aan de vloerverwarming ook iets wordt toeberekend, maar de rest van wat je wil laten doen is verfraaiing van de woning naar eigen smaak. Als kopers dezelfde smaak hebben, dan willen ze daar misschien wel wat meer voor betalen, maar niet het bedrag wat je zelf hebt geïnvesteerd.
Wat je er aan besteed leidt niet meteen tot een zelfde bedrag aan waardevermeerdering. De waarde van een huis wordt mede bepaald door de ligging, staat van onderhoud, hoe de markt is op dat moment, etc.
Dat is niet iets wat je met een nieuwe voordeur beïnvloedt.
Alle reacties Link kopieren
Oke daar kan ik me wel in vinden. Maar ben toch verbaasd hoe weinig waardevermeerdering die uitbouw (en vloerverwarming) geeft. De uitbouw kosten circa 30.000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk stijgt je huis niet 55.000 in waarde. Zoals ook al blijkt uit het taxatie rapport na verbouwing.

In een huis verwacht je een goede voordeur. Een keuken is smaakgevoelig en kan door een koper zo spuuglelijk worden gevonden dat ze hem er meteen weer uitwillen.

Dat keramische parket lijkt mij eerder een enorm nadeel. Dat krijg je er moeilijk weer uit als het niet je smaak is

Je moet verbouwen om het aan te passen aan jullie smaak. Als je het doet om de waarde te vermeerderen kun je het beter laten.
Mijn huis heeft een aanbouw van ongeveer 15 m2, een mooie luxe keuken (wel al 9 jaar oud), en een keramische vloer met vloerverwarming. Vorig jaar gekocht. Een huis in de straat zonder deze opties maar verder vergelijkbaar en met een op zich nette maar hele basic keuken staat voor exact 15.000 minder te koop.

Prijzen zijn uiteraard wel wat gestegen in de tussentijd en bij mijn huis was de tuin niet recent opgeknapt zoals jij van plan bent. Ik zou op Max 20.000 waardevermeerdering rekenen, beetje afhankelijk van de staat van je huis nu.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
11-03-2019 21:56
Nee natuurlijk stijgt je huis niet 55.000 in waarde. Zoals ook al blijkt uit het taxatie rapport na verbouwing.

In een huis verwacht je een goede voordeur. Een keuken is smaakgevoelig en kan door een koper zo spuuglelijk worden gevonden dat ze hem er meteen weer uitwillen.

Dat keramische parket lijkt mij eerder een enorm nadeel. Dat krijg je er moeilijk weer uit als het niet je smaak is

Je moet verbouwen om het aan te passen aan jullie smaak. Als je het doet om de waarde te vermeerderen kun je het beter laten.
Nou, ik snap wel dat TO een en ander tegen elkaar wil afzetten. Je gaat niet ‘naar smaak’ verbouwen en geld storten in een potentiële bodemloze put.

Hier was de meerwaarde na taxatie hoger dan de investeringskosten. Inderdaad, vergroten leefruimte, energiezuiniger maken, hoogwaardige bouwmaterialen. Keuken en badkamer deed daar niet echt in mee, inderdaad nogal smaakgebonden (alhoewel de switch van gaskookplaat naar inductiekoken en de daarbij behorende aanpassingen in de meterkast en aansluitingen wel weer wat hebben opgeleverd, echter geen groot bedrag op het totaal).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik had zeker niet verwacht dat het huis ook met 55.000 meer waard zou worden. Had alleen wel iets van 30 verwacht. Maar blijkt dat ik er totaal geen verstand van heb :biggrin:

Toen we het huis kochten hadden we badkamer wc en een overkapping gedaan en daarmee steeg het met 10.000. Had daarom een andere verwachting en hoop dat de taxatie waarde wat hoger zou zijn.

Maar kan wel begrijpen dat ze alleen de aanbouw hebben gerekend.

Bedankt voor de reacties
😀
Alle reacties Link kopieren
Je moet niet alleen met meerwaarde van de woning rekenen. Reken ook de meerwaarde van je eigen leefplezier mee. Of ga je de hut na renovatie direct verkopen?

Het is jouw woning. Word jij blij van een nieuwe keuken, dan moet je dat doen. Je kan kiezen tussen een verkoopcourante keuken, of een keuken waar jij blij van wordt de komende 10 jaar.

Zelfde geldt voor de rest van je plannen. Verbouw je om te verkopen, of om zelf fijn te leven?

Als je er extra hypotheek voor af moet sluiten moet je weer andere keuzes maken, want dan heb je het geld dus gewoon niet.
Wil je extra schuld maken voor een dure vloer? Wat wil je nu doen en waar kun je voor sparen?
Als je gaat verbouwen voor de winst; niet doen. Dat levert je namelijk niks op. Je mag hopen dat je quite speelt als je het over tig jaar verkoopt.

Als je gaat verbouwen voor woongenot en je betaalt het uit eigen middelen; gewoon doen. Als je er dan nog tien jaar woont, geniet je voor vijf duizend per jaar.

Als je gaat verbouwen voor woongenot en je moet de verbouwing financieren dan heb je nog twee mogelijkheden.

1. Je financiert dit uit de overwaarde van je huis op de bestaande hypotheek. Prima, je loopt niet heel veel risico.

2. Je financiert dit uit jullie gestegen salaris(sen) ten opzichte van het moment dat jullie het huis de eerste keer financierden. Dat is gevaarlijker want je kiest er nu bewust voor om je huis 'onder water' te zetten. Als er dan nog eens een crisis komt ben je echt in de aap gelogeerd.

Ik zou de keuze voor optie 2 zelf nooit maken. Wij hebben voor 100.000 euro verbouwd en dat hebben wij gefinancierd uit de ruimte die onze hypotheek ons gaf.

Verder hebben wij een aantal dingen gedaan die onze uitbouw aantrekkelijk maken voor verkoop. Zo is onze uitbouw gemakkelijk terug te bouwen tot aparte ruimte en zou iemand daar bijvoorbeeld een praktijk aan huis kunnen beginnen. De uitbouw heeft twee verdiepingen en een eigen trap. De aanbouw is zo groot dat in de aanbouw een kleine aparte woning gecreëerd kan worden. (Bed and Breakfast, inwonende bejaarde ouders etc)

Succes met je keuze.
Alle reacties Link kopieren
De verbouwing kunnen we doen met de overwaarde van het huis. Deze overwaarde ligt hoger dan de kosten die we gaan maken.

Maar ik moet inderdaad afwegen welke dingen ik het waard vindt voor eigen woonplezier.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op deze manier gaan uitbouwen met geld dat je hebt, niet met een zogenaamde overwaarde.

15 m² er bij is wel heel weinig voor dat geld en de rest is afwerking en smaak gebonden. Dat zorgt hooguit voor een vlottere verkoop.
Alle reacties Link kopieren
Beijtje schreef:
12-03-2019 19:38
Ik zou op deze manier gaan uitbouwen met geld dat je hebt, niet met een zogenaamde overwaarde.

15 m² er bij is wel heel weinig voor dat geld en de rest is afwerking en smaak gebonden. Dat zorgt hooguit voor een vlottere verkoop.
Ik ben ook geen voorstander van geld uitgeven zonder dat je het geld zelf al hebt. En ik ben het er ook helemaal mee eens dat dit heel veel geld is voor die 15m2 extra.

Maar ja bij een huis kopen of laten verbouwen heeft niet iedereen het geld op zak.

Het gaat erom dat we een grotere woonruimte willen hebben beneden. Dus het is of verhuizen of verbouwen om dit te krijgen. Ik betwijfel of verhuizen financieel voordeliger is om deze ruimte te krijgen. Ons huis is meer waard geworden maar zo zijn de andere huizen ook duurder geworden. Plus daar komen natuurlijk ook extra kosten bij kijken en de nadeligere belastingvoordeel op een hogere hypotheek.

Maar goed, misschien moet ik dit nog eens goed uitzoeken en overwegen.

👍

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven