naaimachine voor beginner

13-03-2019 12:59 12 berichten
Hallo allemaal,

Lang geleden heb ik naailessen gevolgd dus weinig ervaring met een machine, toch wil ik het weer oppakken en een machine gaan kopen. Het liefst een machine waar ik niet te snel "uitgroei". Wat ik erop van plan ben: her- en verstellen, zelf wat kleding maken (en het liefst mijn onderbroeken zelf maken :lol: ).

Na veel zoekwerk kwam ik uit op de Husqvarna Emerald 118 (dit leek mij een degelijke machine die ook wel jeans aankan evenals stretch/tricot), hierover belde ik de lokale vakhandel en die adviseerde mij om toch eens te kijken naar de Brother innovis A50 (zelfde prijs), deze zou volgens hem veel meer mogelijkheden hebben en een sterkere motor hebben dan de Husqvarna).

Ik heb info opgezocht en als ik al voor de Brother zou gaan dan zou ik eerder de A16 kiezen want 50 steken ga ik echt niet gebruiken. De Brother weegt 6/6,5 kg en de Husqvarna 8 kg, vraag me toch af of de Brother dan toch sterker is. Volgens de vakman had een computergestuurde machine een sterkere motor dan een mechanische machine.

Heel graag zou ik van (de ervaren naaisters) onder jullie een advies willen voor welke machine ik het beste kan kiezen want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Alle adviezen/tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden heb ik ook uitgebreid research gedaan naar een nieuwe naaimachine, ik ben een ervaren naaister trouwens, dus wilde ik een machine met alles erop en er aan maar onder de 1000 euro. Ik weet nu al niet meer waar ik via internet op uitkwam maar eenmaal in de winkel werd mij iets anders geadviseerd. Deze machine heb ik gekocht en tot op de dag van vandaag geen spijt van. Mijn advies dus: ga naar een goeie grote naaimachinezaak en laat je voorlichten. Ik heb trouwens nu een Janome Skyline 3.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Begin met een goede tweedehands en koop deze bij een betrouwbare vakhandel. Pas bij regelmatig gebruik ontdek je wat je wilt en nodig hebt. Als je met een tweedehands begint is die vaak nog best iets waard bij inruil.

De inruilwaarde van een nieuwe machine is al snel flink lager dan het aankoop bedrag.

Ik heb ooit een tweedehands machine gekocht en als ik binnen een half jaar toch iets anders zou willen kreeg ik het aankoopbedrag volledig als korting op een andere (duurdere) tweedehands machine.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje geleden ook als beginner mijn eerste naaimachine gekocht. Ook naar een goede naaimachine winkel hier in de buurt gegaan. Daar hebben ze mij de Smarter by Pfaff aangeraden, en deze heb ik ook gekocht. Is een prima machine, voor een klein budget. Ben er erg tevreden mee!
Is ook een basic model, maar kan wel spijkerstof enzo aan. Heeft geen decoratieve steken, maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik heb een aparte locker machine, dus ook die functie was voor mij niet nodig.

Wat ik fijn vond is dat ik verschillende machines daar mocht uitproberen, om een beetje feeling te krijgen met de verschillende modellen. Daar zou ik ook zeker naar vragen!
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben naar een zaak gegaan in de buurt. Die mevrouw vroeg wat vind je mooi? En kijk maar of je iets kunt vinden. Daar ben ik snel weggegaan en bij een andere zaak trof ik iemand die vol passie over de machines kon vertellen.
Ik heb uiteindelijk een Brother gekocht na proberen van een aantal modellen. Deze ging inderdaad door meerdere lagen spijkerstof en is erg sterk. En zo stil! Heerlijk.
Bij niet tevreden mocht hij gewoon terug en toen ik er laatst iets mee had hebben ze hem kosteloos nagekeken en gemaakt. (Schroefje zat wat los :facepalm: ) Dus ga even langs en probeer wat modellen uit.

Ik vond het transport van de stof ook niet bij ieder model fijn bijvoorbeeld. Of het licht als je veel in de avond werkt.
Ik, redelijk ervaren naaister, had een Husqvarna Emerald en deze ingeruild voor een Pfaff omdat tricot en de Husqvarna geen vrienden waren. De Pfaff heeft dubbeltransport en naait als een zonnetje, de extra steken mis ik niet.

De meeste beginners op mijn naailes starten met een Brother innovis A16 en kunnen daar prima mee uit de voeten. Ik zou je dus ook een Brother aanbevelen en dan even de functionaliteiten van de 16 en 50 naast elkaar leggen. Een machine met veel steken die je niet gebruikt zou ik ook niet aanschaffen.

In Nieuwegein zit een hele goede winkel waar je echt goed advies krijgt en alle machines mag uitproberen. In Utrecht had ik deze ervaring niet.
Inderdaad naar een speciaalzaak gaan. Daar kun je vaak proefnaaien en gratis onderhoud. Mijn keuze ging tussen Janome, Pfaff en Bernina. Ik heb voor een Bernina gekozen, maar deze zijn erg prijzig.
Alle reacties Link kopieren
Hier ervaren naaister maar wel gewoon alleen voor mijzelf en familie, niet beroepshalve maar ben heel tevreden met brother Werd me aangeraden door de naaimachine handel in de van Woustaat.
Zo'n dure machine is leuk als je de hele dag continu zit te naaien op topsnelheid. Voor thuisgebruik naar mijn mening niet nodig. Mijn machine was nog geen 300 en doet het na een aantal jaar nog steeds prima.
Naai er veel costuums mee dus fluweel ed en ook jeans. Hij voldoet nog steeds.
Heb er wel een lockmachine bij, dat wel :D
Bedankt alvast voor alle reacties!

De Husqvarna heb ik al weggestreept......ik zag ergens de Pfaff Smarter voorbij komen: die had ik ook al op mijn lijstje staan ( de Smarter 155 limited edition) maar al doorgestreept omdat ik ergens op een blog las dat deze niet geschikt is voor jeans of iets dikkere stof.

De vakhandel adviseerde de Brother omdat ze deze ook zelf gebruiken voor naailes etc. en de cursisten er goed mee overweg konden.

Tja...Brother A16 of Pfaff Smarter 155 ltd., nog maar eens in de specificaties duiken.

Een 2e hands heeft de vakhandel hier niet dus dan begin ik er liever niet aan.

Wordt vervolgd!
Wat mij opvalt: Pfaff is bekend om zijn boventransport en ik kon zo 1-2-3 niet vinden of de smarter dat heeft. Zou echt een gemis zijn als je een Pfaff koopt zonder, dan kan je net zo goed of misschien wel beter een ander merk nemen.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou je de Brother en de Pfaff moeten proberen. Ik had het niet verwacht maar vond de ene echt fijner dan de ander.
Het transport, hoe makkelijk het sturen van de stof gaat, het geluid en het licht enz merk je pas in de praktijk.
Geen boventransport op de Pfaff Smarter.

Ik weet als leek niet of het instellen van de druk op de voet nog van belang is ( volgens mij wel gezien het verschil aan stofdikte) maar de Pfaff Smarter heeft dit wel en de Brother niet (heet volgens mij instelbare persvoetdruk :-$ )

Ik duik er nog even in. Naar de vakhandel gaan stel ik nog even uit want het stormt hier nog steeds dus Blumke blijft lekker binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven