motorrijden

17-03-2019 22:59 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om mijn motorrijbewijs te gaan halen. En ben nu bezig met de theorie. Ik vroeg me af wie er motor rijdt en met name ook ervaringen van vrouwen omdat ik een vrouw ben. Ik ben in de regel niet angstig aangelegd en autorijden doe ik lekker vlot. Met de motor vind ik het een ander verhaal omdat het mij best gevaarlijk lijkt. En wil me dan ook goed aan de snelheden houden. IK moet nog gaan lessen hoor en wil een try the bike gaan doen om te kijken of het me leuk lijkt. Maar verwacht het wel . Ik ben gewoon op zoek naar mensen die rijden en vinden dat het goed te doen is. Ik hoor graag van jullie.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Robine,

Ik rijd sinds 2003 en voor die tijd vroeger veel bij vaders en later bij mijn vriend achter op gezeten. Zelf rijden is heerlijk en wat een gevoel van vrijheid.
Ik doe het wel op mijn eigen manier en dus niet zoals mannen vaak stoere verhalen hebben; ik houd me doorgaans ook aan de snelheid na een paar fikse boetes te hebben gehad. Verder rijd ik graag alleen en in mijn eigen tempo. Ik maak routes voor op mijn TomTom en eenmaal op de motor geniet ik van de omgeving.

Ik heb een Suzuki Bandit, heerlijk om mee te toeren.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Met de motor vind ik het een ander verhaal omdat het mij best gevaarlijk lijkt.

Dus vrouwen doen nooit iets gevaarlijks of mogen geen gevaarlijke dingen doen? In welke wet staat dat?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik rij sinds 6 jaar motor, sinds 4 jaar rijd ik ook regelmatig op het circuit.

Ik vind motorrijden een heerlijke uitlaatklep! Als je gewoon met je verstand rijd dan is het echt niet "mega" gevaarlijk! Ja je bent kwetsbaarder op de motor dan met de auto maar om het daar nou voor te laten?
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk motorrijden, ik rijd zelf sinds 2000 en ben nog steeds een grote fan. Het liefst alleen en op eigen tempo, maar een dag of weekendje Ardennen weg met vriend en/of vrienden is ook mooi Vroeger gingen wij met de motoren op vakantie, Frankrijk, Duitsland, als wij maar mooie routes konden maken. tentje mee en rijden maar. Ik moet bekennen dat ik in de tijd zonder kinderen wat roekelozer reed, met 200 over de snelweg zonder blikken of blozen. Nu is dat anders, Nog steeds hou ik ervan om gas open te draaien, maar ik denk wat meer na en geniet ook echt wel van een rustige mooie toertocht. Ik hou van het onderweg zijn, autorijden is er zelfs beter op geworden; kijktechnieken geleerd en gemerkt dat je een voertuig zo onder controle kan hebben is een goed gevoel. Ik rijd een BMW r1200ST en vroeger CBR 600. In de zomer is het ook mijn woon-werk vervoer. Maakt het rijden naar afspraken net wat leuker.Wat zijn jouw plannen? Toeren? Racen? Alleen met anderen. Al een idee wat voor een motorfiets je wil gaan rijden? Er zijn zoveel verschillende manieren om te rijden. Wat lijkt jou leuk?
Husaberg schreef:
18-03-2019 00:23
Ik rij sinds 6 jaar motor, sinds 4 jaar rijd ik ook regelmatig op het circuit.

Ik vind motorrijden een heerlijke uitlaatklep! Als je gewoon met je verstand rijd dan is het echt niet "mega" gevaarlijk! Ja je bent kwetsbaarder op de motor dan met de auto maar om het daar nou voor te laten?
Zelf geen motorrijdster, wel bevriend met een coureur (inmiddels te oud om wedstrijden te rijden haha) en dit lijkt me wel een goede tip die je geeft: een keer op een circuit gaan rijden!
Doen ze dat nog steeds op Zandvoort? Zo kan je wel wennen, iedereen rijdt dezelfde kant op, dat scheelt al, geen ander verkeer, stoplichten of tegenliggers.

Ideale manier om te wennen aan het motorrijden zonder een grote kans op ongelukken TO ik zou dat echt ook doen als je de kans krijgt; ik zeg altijd de snelweg is geen circuit :-D

Ook raadt ik niemand aan om in de zomer met blote armen of benen te gaan rijden. Als je dan valt lig je helemaal open: een motorpak is een must net als een helm.
Maar ik heb spijt dat ik nooit mijn motorrijbewijs heb gehaald: lijkt me echt super om in de vakantie wat verder weg te gaan, in de weekenden kan je even naar de Ardennen of zo.. heerlijk! (lijkt me haha)
Veel plezier TO, gewoon doen!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald, geen seconde spijt van gehad! Het kost een paar centen en als je denkt dat je klaar bent (je hebt je rijbewijs) dan komen de kosten pas echt! (helm, zomerpak, winterpak, extra jas omdat die zo leuk is, laarzen, toch ook maar schoenen, kevlar jeans, handschoenen etc en oja, een motor!)

In de auto ben ik ook altijd lekker vlot maar op de motor vond ik dat toch anders, je bent veel kwetsbaarder en dan voelde ik me ook. Toch kom je ook veel makkelijker door het verkeer heen en inderdaad, naar afspraken rijden is zoveel leuker! Ik heb door het lessen wel echt veel beter leren kijken, je let toch ook een beetje op andere dingen vanaf de motor. Zolang je verstandig blijft en altijd je pak aan trekt dan is het goed te doen.

Wat eerder ook al gevraagd is, met wat voor doel wil je gaan rijden? Alleen met mooi weer of woon/werkverkeer?
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd al 10 jaar. Beste advies wat ik je kan geven is: luister naar de instructeur! Vlot bij de rotondes en verkeerslichten weg, want dat zijn de gevaarlijke delen voor een motorrijder en verder lekker relaxt rijden.
En rijd niet over putdeksels en witte vlakken (zoals strepen van een zebrapad), maar rijd er langs. Dat kan glad worden.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn rijbewijs al sinds 1996 en kan alleen maar zeggen: doen!
Motorrijden geeft zo'n gevoel van vrijheid, dat is niet te beschrijven. En ja, je bent kwetsbaarder, maar je leert ook anders te kijken naar het overige verkeer, beter anticiperen en inschatten wat anderen gaan doen.
Qua circuit zou ik Assen aanraden boven Zandvoort. Meer uitloopstroken en grindbakken. Ook een VRO van de KNMV is een aanrader, daar leer je een heel stuk machinebeheersing (op je eigen motor dus) onder leiding van motoragenten op het circuit in Lelystad.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je eigenlijk gaan motorrijden?

Respect hebben voor de motor en het wegverkeer is normaal. En je bent op de motor een stuk kwetsbaarder dan in een zware Mercedes.

Wil je echt uit jezelf motorrijden? Of vind je het wel stoer dat je dit gaat doen?

Ik ken genoeg vrouwen die motor rijden, van kleine vrouwen tot grote vrouwen, van jonge vrouwen tot 70 plussers, vrouwen op lichte motoren en vrouwen op zware motoren.

Ga alleen rijden wanneer jij je er goed bij voelt. En neem goede rijlessen, en luister goed naar je instructeur.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat de vorigen al schreven, luisteren, anticiperen, altijd pak aan!! witte strepen, bladeren en olie vermijden.
Ik rij al wat jaren en op de motor is het dubbel uitkijken, veel automobilisten"zien" je niet!
Mijn tip is als je het rbw hebt begin dan op een oudere goedkope motor, omdat je echt ervaring op moet doen.
Ik begon met n oudje en na 3/4 jr kocht ik een knappe motor, toen reed ik goed naar mijn zin.
En leen geen geld voor een aankoop, dat heb ik vaak genoeg mis zien gaan, motor total loss en evengoed afbetalen.
Veel plezier met lessen.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de enthousiaste verhalen! Ik wil het uit mezelf. Ben 41 jaar en heb 2 kinderen en nee geen menopauze ;)
Ik wil het graag om met goed weer naar mijn werk ermee te rijden en natuurlijk in de weekenden gewoon voor mezelf stukjes NL rijden.
Dus dat zijn geen grote afstanden, maar het is gewoon praktisch en mijn man heeft al zijn motorrijbewijs vanaf zijn 18e en vindt het ook wel leuk als er eentje komt. Zo kan hij hem ook gebruiken naar het werk als ik hem niet gebruik. Ik ben nu met mijn theorie bezig en wil gauw gaan starten met lessen. Ik kan me alleen voorstellen voor het eerst op de rijksweg dat dat best spannend is, zien ze je wel, dat soort dingen.

Mijn vader adviseert wel een nieuwe motor ivm de veiligheid. Ik hoef geen zwaar geval, gewoon een leuke veilige motor.
Alle reacties Link kopieren
[quote=DeeDee76 post_id=29713536 time=1552861627 user_id=42653]
Hoi Robine,

Ik rijd sinds 2003 en voor die tijd vroeger veel bij vaders en later bij mijn vriend achter op gezeten. Zelf rijden is heerlijk en wat een gevoel van vrijheid.
Ik doe het wel op mijn eigen manier en dus niet zoals mannen vaak stoere verhalen hebben; ik houd me doorgaans ook aan de snelheid na een paar fikse boetes te hebben gehad. Verder rijd ik graag alleen en in mijn eigen tempo. Ik maak routes voor op mijn TomTom en eenmaal op de motor geniet ik van de omgeving.

Ik heb een Suzuki Bandit, heerlijk om mee te toeren.
Alle reacties Link kopieren
ik heb sinds een paar maanden mij A en ben er ook super blij mee. Rij ook een suzuki bandit :) Ik zou ook niet gelijk een nieuwe motor kopen, je weet toch pas als je een tijdje rijd wat je belangrijk vind aan een motor.
En snel een proefles gaan doen, dan weet je pas of het wat voor je is. Als je het toch niet leuk vind, is het ook zonde om je theorie te gaan halen toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist niet meteen een nieuwe kopen, zo zonde wanneer je die plat legt, en die kans is best groot als je net begint. Daarbij worden de meeste motoren prima onderhouden, want als je dat niet doet ben je zelf het eerste slachtoffer. Ik raad wel een aankoopkeuring aan en iemand meenemen die verstand heeft van motoren voor o.a. een (lange!) proefrit.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
18-03-2019 01:24
Zelf geen motorrijdster, wel bevriend met een coureur (inmiddels te oud om wedstrijden te rijden haha) en dit lijkt me wel een goede tip die je geeft: een keer op een circuit gaan rijden!
Doen ze dat nog steeds op Zandvoort? Zo kan je wel wennen, iedereen rijdt dezelfde kant op, dat scheelt al, geen ander verkeer, stoplichten of tegenliggers.

Ideale manier om te wennen aan het motorrijden zonder een grote kans op ongelukken TO ik zou dat echt ook doen als je de kans krijgt; ik zeg altijd de snelweg is geen circuit :-D
Ja daar rijden ze nog steeds, zelf rijd ik supermoto persoonlijk vind ik dat leuker om te doen.
Husaberg schreef:
19-03-2019 00:00
Ja daar rijden ze nog steeds, zelf rijd ik supermoto persoonlijk vind ik dat leuker om te doen.
Echt heel leuk! Heel veel plezier, als ik mijn rijbewijs had gehad zat ik nu te zoeken naar een motor :D
Mja heb ik niet, té lang gedacht: dat komt volgend jaar wel, dat rijbewijs.. eigenschuldje dus.
Have fun!!
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
19-03-2019 00:17
Echt heel leuk! Heel veel plezier, als ik mijn rijbewijs had gehad zat ik nu te zoeken naar een motor :D
Mja heb ik niet, té lang gedacht: dat komt volgend jaar wel, dat rijbewijs.. eigenschuldje dus.
Have fun!!
Het is nog niet te laat om het te halen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik rij nu zo’n 30 jaar motor en zou niet zonder willen.
En je bent nooit te oud om het te leren, mijn oudste zus was 50 toen ze haar rijbewijs haalde.
Mijn zwager was gek van Vespa’s en had een tweede erbij gekocht, een klassieke uit 1965. Die vond zij erg leuk en wilde er op gaan rijden, maar daarvoor was wel een motorrijbewijs nodig. Dat heeft ze toen gehaald en inmiddels heeft ze een Kawasaki W650. Die lijkt erg veel op een klassieke Engelse motor.
Ze is behoorlijk fanatiek, van de zomer is ze met een motorrijdende vriendin naar Zuid Frankrijk gereden.

Ik heb zelf gister een eigen topic geopend, had dit topic niet gezien.
Zelf heb ik nu twee rijdende motoren en een die al jaren als garage-sieraad dienst doet.
De rijdende zijn een Triumph Trophy 900 (toermotor met koffers en zo) uit 1998 en een Honda V65 Sabre, een 1100cc naked bike uit 1985.
Daar mag nog een mooie gele Triumph Daytona 900 uit begin jaren ‘90 bij komen.
Zelf hou ik van wat oudere motoren, dus een nieuwe is niet aan mij besteed.

Het is heerlijk, echt even je hoofd leegmaken als je lekker over mooie weggetjes toert. Het advies over beschermende kleding kan ik niet genoeg onderschrijven. Twee jaar terug ging ik met lage snelheid (denk 50km/u) onderuit met de Triumph en ik was blij met de kevlar spijkerbroek en leren jack. En de helm. Die kon ik namelijk allemaal weggooien. Maar op een minuscuul schrammetje op mijn knie en zo’n twee maanden pijn in mijn schouder heb ik er niets aan overgehouden.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
19-03-2019 20:49
Ik rij nu zo’n 30 jaar motor en zou niet zonder willen.
En je bent nooit te oud om het te leren, mijn oudste zus was 50 toen ze haar rijbewijs haalde.
Mijn zwager was gek van Vespa’s en had een tweede erbij gekocht, een klassieke uit 1965. Die vond zij erg leuk en wilde er op gaan rijden, maar daarvoor was wel een motorrijbewijs nodig. Dat heeft ze toen gehaald en inmiddels heeft ze een Kawasaki W650. Die lijkt erg veel op een klassieke Engelse motor.
Ze is behoorlijk fanatiek, van de zomer is ze met een motorrijdende vriendin naar Zuid Frankrijk gereden.

Ik heb zelf gister een eigen topic geopend, had dit topic niet gezien.
Zelf heb ik nu twee rijdende motoren en een die al jaren als garage-sieraad dienst doet.
De rijdende zijn een Triumph Trophy 900 (toermotor met koffers en zo) uit 1998 en een Honda V65 Sabre, een 1100cc naked bike uit 1985.
Daar mag nog een mooie gele Triumph Daytona 900 uit begin jaren ‘90 bij komen.
Zelf hou ik van wat oudere motoren, dus een nieuwe is niet aan mij besteed.

Het is heerlijk, echt even je hoofd leegmaken als je lekker over mooie weggetjes toert. Het advies over beschermende kleding kan ik niet genoeg onderschrijven. Twee jaar terug ging ik met lage snelheid (denk 50km/u) onderuit met de Triumph en ik was blij met de kevlar spijkerbroek en leren jack. En de helm. Die kon ik namelijk allemaal weggooien. Maar op een minuscuul schrammetje op mijn knie en zo’n twee maanden pijn in mijn schouder heb ik er niets aan overgehouden.
Hoe kwam het dat je viel? Mooie hobby voor je hoor ik zo!
Alle reacties Link kopieren
Door een onduidelijke wegsituatie.
Ik was in de schemering aan het rijden en wilde keren. Ik reed over een brug in landelijk gebied en aan de zijkant van de rijbaan was een fietspad. Dus een streep op de weg en dan rood asfalt. Ik wilde de hele breedte gebruiken en remde af en stuurde het fietspad op (er was geen kip op de weg en verderop werd de weg smaller en stonden er bomen aan weerskanten).

En toen kwam ik er hardhandig achter dat het fietspad 10 cm hoger lag en de witte streep het randje van de stoeprand was. Ik ging zijdelings met de wielen tegen die stoeprand en voor ik kon denken “shit!!” lag ik er al af.
Vóór en na de brug was het alleen een streep op het asfalt. In de schemering had ik dat niet kunnen zien, het licht van de koplamp zorgde dat je geen schaduw zag.

En dan heb je een weinig voorkomende motor en zijn onderdelen niet te vinden,
Pas afgelopen november een kuip kunnen kopen en de zaak kunnen herstellen.
When in doubt, the auditor is always right!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven