Uitspraak Spaanse ‘R’

20-03-2019 13:04 8 berichten
Hallo,

Op mijn werk kom ik met regelmaat in contact met spaanstalige klanten. Ik spreek zelf behoorlijk goed Spaans maar blijf altijd moeite houden met de uitspraak van de ‘r’.

De ‘r’ op zich kan ik prima uitspreken, maar zodra ik de ‘r’ na de ‘l’ moet uitspreken gaat het mis.

In plaats van ‘el resultado’ zeg ik dan bijvoorbeeld ‘el lesultado’. Met veel moeite (lees: duidelijke pauze tussen het woord ‘el’ en ‘resultado’) kan ik dan toch de ‘r’ uitspreken, maar lekker klinkt het niet... :-D

Spreekt iemand hier Spaans of is iemand logopedist/heeft iemand daar verstand van? Ik wil het heel graag oefenen met wat tips!
Ik heb een tijdje Spaans gestudeerd en kreeg daar de tip om krentenbrood verkeerd uit te spreken om die R te oefenen. Dus in plaats van krentenbrood zou je, volgens die docent, 'kdentenbdood' moeten zeggen. En dat snel en vaak achter elkaar. Je tong rolt dan op een bepaalde manier waarop je uiteindelijk gevoel voor de Spaanse R krijgt.

Ik heb van mijzelf geen rollende R, dus ik vond het heel moeilijk om dit onder de knie te krijgen. Het is mij overigens ook nooit echt gelukt.

Er zullen vast andere en betere manieren zijn, maar dit is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik in zo'n geval de l (van el) nauwelijks uitspreek.
Dan is de r ook gemakkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Ook moeite mee. Ik lees even mee :-)
Alle reacties Link kopieren
Hier nog iemand die altijd frustraties opwekte bij haar Spaans docent.
Ik lees dus ook mee :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat zelfs in het Nederlands...
Toen ik trouwde nam ik man’s achternaam aan. Mijn voornaam is Jolanda en in die achternaam zit vooraan een Br. Dat werd in het begin steevast een BL. Echt stom!
Ik heb heeeeeel veeeeel geoefend en nu gaat het goed
Alles komt goed
Nectarinepit schreef:
20-03-2019 13:15
Ik heb een tijdje Spaans gestudeerd en kreeg daar de tip om krentenbrood verkeerd uit te spreken om die R te oefenen. Dus in plaats van krentenbrood zou je, volgens die docent, 'kdentenbdood' moeten zeggen. En dat snel en vaak achter elkaar. Je tong rolt dan op een bepaalde manier waarop je uiteindelijk gevoel voor de Spaanse R krijgt.

Ik heb van mijzelf geen rollende R, dus ik vond het heel moeilijk om dit onder de knie te krijgen. Het is mij overigens ook nooit echt gelukt.

Er zullen vast andere en betere manieren zijn, maar dit is mijn ervaring.
Wat een goeie tip! Ik heb er nooit moeite mee gehad, maar heb het wel eens geprobeerd uit te leggen... hoe je je tong moet houden en welke beweging je moet maken, maar daar werd het allemaal niet duidelijker op...
z-u-s schreef:
20-03-2019 15:34
Wat een goeie tip! Ik heb er nooit moeite mee gehad, maar heb het wel eens geprobeerd uit te leggen... hoe je je tong moet houden en welke beweging je moet maken, maar daar werd het allemaal niet duidelijker op...

Het is alweer enkele jaren geleden dat ik deze tip kreeg, maar ik ben 'm nooit vergeten. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven