Garage weet het niet, jullie?

20-03-2019 18:09 44 berichten
Hallo, misschien zitten er hier wat handige Harriëtes met verstand van auto's die mee kunnen denken over een probleem waar de garage nog niet uitkomt, maar me inmiddels ruim 300 heeft gekost.

Ik heb een mitsubishi space star 1.6 uit 2001 met 152.000 op de teller en de klachten zijn als volgt:
de eerste klachten begonnen met een soort rammelende wielen wat ik kon voelen in mijn voeten via de pedalen. Net alsof je over een slecht wegdek rijdt. Dat gerammel werd erger en was op een gegeven moment voelbaar in mijn stuur en ook opmerkbaar voor de medepassagier. Ik dacht dat het een kwestie zou zijn van uitbalanceren vd wielen. Maar toen kwam er snel daarop een klacht bij, nl. dat ik voelde dat mijn gas soms een beetje terugviel. Net alsof het werd afgeknepen. Dit was voornl. merkbaar in de hogere toeren, vanaf 80 km. Ook ging mijn oranje lampje aan als signaal dat ik nu toch echt naar garage moest.

Ik heb een -volgens anderen- goede standaard garage gezocht en deze kon in eerste instantie niks voelen/merken. Dat kan kloppen, want het beeld is ook niet constant aanwezig. Ik heb zelfs 80 km. gereden waarbij ik helemaal niks voelde. Om de volgende ochtend meteen het geknepen gas te voelen. Dus geen constant aanwezig probleem. Ook is mijn lampje al een paar keer aan en uitgegaan. Bij het uitlezen van het lampje, stond er dat het ging om een probleem met de krukas sensor. Deze is dan ook vervangen. Voordat ze dit gedaan hebben, is er nog gechecked of het een ander probleem was en daarbij hebben ze iets (weet even niet welk onderdeel, maar de kenners weten dit misschien wel) natgespoten. Als daar het probleem zou zitten, zou dit nl. kortsluiting geven. Er kwam geen korstsluiting, dus "dat" (wat dat ook is?) was het niet. Verder zagen de bougies (?) er prima uit en de motor ook. Bovendien zou het probleem constant moeten zijn als het een motor probleem was, aldus de garage.

Anyhow, na vervanging vd sensor kreeg ik de auto 'gerepareerd' mee terug en ik was nog geen 10 km. onderweg en draai de snelweg op en het probleem is weer terug. Gerammel vd wielen en terugval in vermogen. De garage zegt niet te weten wat het is, garantie heb ik alleen op het onderdeel als dat kapot blijkt te zijn. Ze hebben nog wel een spul in mijn benzine gegooid wat de leidingen dan een beetje schoon zou maken. Mocht het gaan om een verstopping ergens. Maar dat heeft niks uitgehaald.

Inmiddels heb ik een garage speciaal voor mitsubishi gebeld. Naast het feit dat ze 130 euro werkplaats tarief hanteren (bijna 2 x zoveel als de andere garage) hebben zij op basis van mijn uitleg ook pertinent geen idee en zullen ze alles moeten nalopen. Dat wil ik best doen. Maar ik hoop dat er hier wat dames of heren zijn die mee kunnen denken wat het zou kunnen zijn. Dan schrijf ik dat op en wil ik dat even doorlopen met de garage. Jullie tips zijn dus heel welkom voor mij!

Dankjewel alvast :high5:
anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 20-03-2019 19:10
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gerammel in de wielen was bij mij de Hardyschijf en terugval in tempo was de brandstofvoedingspomp.

Je leert soms gekke dingen als je een oudere auto rijdt ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dankjewel Ceylon! De harde schijf?? Of de hardyschijf?
Ok, ik zal het opschrijven en vanavond even met mijn vader doorspreken haha. Ik noteer de tips en dan leg ik ze voor aan mijn vader de werktuigbouwkundige. Hij heeft ook wel een beetje verstand van hoe machines werken. Met al jullie tips en zijn input kan ik misschien met een werkbaar lijstje naar de garage.
Alle reacties Link kopieren
Vergelijkbare klachten bij mijn auto (nieuwer, ander merk) bleken verholpen toen de EGR-klep is vervangen.
Is dat zoiets als een hartklep :P ? Waar zit dat?
Case-je schreef:
20-03-2019 18:33
Vergelijkbare klachten bij mijn auto (nieuwer, ander merk) bleken verholpen toen de EGR-klep is vervangen.
TO's auto heeft vermoedelijk geen EGR-klep, want ik denk dat haar auto op benzine rijdt.
Balen, TO. Met zo'n oude auto is 130 Euro terwijl nog niet eens duidelijk is wat er is, best een flinke prijs.
Alle reacties Link kopieren
Een EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) zit standaard op alle moderne dieselmotoren. Deze klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaats vindt van de NOx uitstoot van de motor.

Alleen dus bij dieselmotoren. Geen idee of je diesel of benzine rijdt.
Alle reacties Link kopieren
:thumbsup: succes Diyer, tis soms wat met die oude beestjes.
Sorry geen tips.... Lees alleen mee.
Hmmmm, heb net even nagezocht. Die EGR klep met de bijbehorende problemen klinkt wel logisch. Stationair lopen is soms een beetje schommelend, dus dat zou er bij kunnen passen. Goeie, die onthoud ik :yes:
Case-je schreef:
20-03-2019 18:39
Een EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) zit standaard op alle moderne dieselmotoren.
Alleen dus bij dieselmotoren. Geen idee of je diesel of benzine rijdt.
Oh, da's jammer. Dan kan het die klep niet zijn, want ik rijd benzine.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
20-03-2019 18:39
Een EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) zit standaard op alle moderne dieselmotoren. Deze klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaats vindt van de NOx uitstoot van de motor.

Alleen dus bij dieselmotoren. Geen idee of je diesel of benzine rijdt.
EGR klep zit ook in benzinemotoren. Zorgt ervoor dat de uitlaatgassen nog een keer door de katalysator gaan. Mijne (uit een benzineauto) is stuk gegaan door slechte benzine te tanken.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer de EGR-klep de boosdoener zou zijn, is dat een prijzige reparatie...
Dus duimen maar dat je die klep niet hebt!

Ik heb overigens bij de merkdealer minder hoeven betalen dan bij een goede 'gewone' garage.
case-je wijzigde dit bericht op 20-03-2019 18:48
27.93% gewijzigd
justagirly schreef:
20-03-2019 18:40
:thumbsup: succes Diyer, tis soms wat met die oude beestjes.
Sorry geen tips.... Lees alleen mee.
Gewoon voor de fun? Haha, ieder zijn hobby ;)
Dat wist ik niet. Ik dacht wel dat vervuilde EGR-kleppen voornamelijk een probleem bij dieselauto's waren, maar goed, aan mij heb je dus niets :proud:
Case-je schreef:
20-03-2019 18:47
Wanneer de EGR-klep de boosdoener zou zijn, is dat een prijzige reparatie...
Dus duimen maar dat je die klep niet hebt!
Ik las dat die klep (als ik die dus heb, want dat is me nu niet zo duidelijk qua benzine/ diesel motor) vaak niet vervangen hoeft te worden en dat schoonmaken ervan meestal genoeg is. Hij schijnt vaak onnodig vervangen te worden, aldus http://insights.tunap.nl/een-vervuilde- ... -oplossing
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
20-03-2019 18:49
Ik las dat die klep (als ik die dus heb, want dat is me nu niet zo duidelijk qua benzine/ diesel motor) vaak niet vervangen hoeft te worden en dat schoonmaken ervan meestal genoeg is. Hij schijnt vaak onnodig vervangen te worden, aldus http://insights.tunap.nl/een-vervuilde- ... -oplossing
Ja, dat had ik indertijd ook gelezen. Maar schoonmaken verhielp het probleem niet. En die klep zit op een rotplek, waardoor de kosten van schoonmaken ook hoog zijn.

Je kunt zelf ook nog het volgende proberen: een half uur rijden op een snelheid van 100 km in de één na hoogste versnelling. (Ik heb 5 versnellingen en moest dus in zijn 4 rijden.) Soms merk je dat het dan verbetert.
Hielp bij mij trouwens niet.
Schoonmaken was zo prijzig, dat ik toch maar gekozen heb voor vervangen.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
20-03-2019 18:49
Ik las dat die klep (als ik die dus heb, want dat is me nu niet zo duidelijk qua benzine/ diesel motor) vaak niet vervangen hoeft te worden en dat schoonmaken ervan meestal genoeg is. Hij schijnt vaak onnodig vervangen te worden, aldus http://insights.tunap.nl/een-vervuilde- ... -oplossing
Die schrijver is wel een verkoper van dat schoonmaakmiddel en niet van de kleppen.
Zou het ook het filter vd brandstof voedingspomp kunnen zijn? Dat deze bij hoge toeren niet genoeg brandstof doorlaat?
Alle reacties Link kopieren
Trilt het ook als je het gas eens goed intrapt met de koppeling ingetrapt?
Of alleen als je echt rijdt?
Alle reacties Link kopieren
Loopt de motor wel op alle cilinders?

Is er compressieverschil?

Motorsteun? (Soms is er niets te zien aan de buitenkant maar geeft toch trillingen aan de carrosserie)
I told you walking was idiotic.
Ik gas nooit met de koppeling ingetrapt (behalve bij optrekken natuurlijk) :bonk:
Maar ik wil dat best proberen. Wat zou daarvan de achterliggende gedachte zijn? Blaas ik dan iets schoon?
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
20-03-2019 19:16
Ik gas nooit met de koppeling ingetrapt (behalve bij optrekken natuurlijk) :bonk:
Maar ik wil dat best proberen. Wat zou daarvan de achterliggende gedachte zijn? Blaas ik dan iets schoon?
Nee, als het ook is zonder dat je rijdt, zal het probleem in je motor zitten. Doet ie het alleen als je rijdt, zit het probleem waarschijnlijk in je wielophanging.
ReginaMills schreef:
20-03-2019 19:14
Loopt de motor wel op alle cilinders?

Is er compressieverschil?

Motorsteun? (Soms is er niets te zien aan de buitenkant maar geeft toch trillingen aan de carrosserie)
Euh watte?
Ik denk wel dattie op alle cilinders loopt, want heb dit probleem vaak gehad met de vorige auto. Toen had ik overigens zo weinig power dat ik nog maar amper vooruit kwam op de snelweg (bougie schoot de hele tijd los, waardoor ik nog maar 2 cilinders over had). Als hij niet op alle cilinders loopt, zou je toch verwachten dat het niet op en af gaat met het vermogen? Dan zou het probleem toch langer moeten duren? Gok ik maar zo hoor. Ik heb er nogmaals geen verstand van.
Soms is het nl. maar een paar seconden dat ik het merk en dan rijd het weer normaal. Soms is het weer 4 minuten met minder vermogen, dan knalt het vermogen weer terug naar normaal om een half uur zonder probleem te rijden en dan heb ik ineens weer binnen een paar minuten meerdere keren een korte hapering. In de duur zit dus veel wisseling.

Compressieverschil weet ik niet wat dat is en hoe ik dat moet zien.
Alle reacties Link kopieren
Is het een automaat?
Cum non tum age
Red, ik snap je uitleg geloof ik niet. Je merkt het probleem alleen toch als je rijdt? Als je niet rijdt, sta je stil. Ik geloof dat je stationair bedoelt? Nee, ik merk onder mijn voeten niks dan niks. Het is dan rustig in mijn gaspedaal. Maar turende naar mijn stationair klokje zag ik hele kleine schommelingkjes. Soort kleine tikjes. Maar geen wild uitslaand wijzertje hoor. Vrij subtiel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven