(nieuw beroep) vloggen met gezin

13-04-2019 11:19 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie steeds vaker op Youtube voorgestelde video´s van gezinnen die vloggen.
Ik snap echt niet in wat vreemden er nou leuk vinden aan om een gezin te volgen. Ik snap wel dat het leuk is voor een opa en oma of familie/vrienden die ver weg wonen om eens een filmpje te zien maar elke dag naar vreemden kijken?
Wat mij nog meer verbaasd is dat mensen hun kinderen zo online gooien ,elke dag weer. Beseffen ze dan niet dat dit voor altijd online staat ? Hebben die kinderen geen recht op privacy ? Kinderen mogen in ons land maar een x-aantal keer optreden per jaar op bv tv maar via internet mag het onbeperkt ? Nu zie ik zelfs een berichtje er over in de krant staan : Nieuw beroep: vloggen met het hele gezin
Non-stop leuke, vaak gekke uitjes maken met het gezin. En daar nog geld mee verdienen ook .
https://www.ad.nl/ad-werkt/nieuw-beroep ... ~ad21cde6/ Ik snap niet dat mensen hun kinderen zo te grabbel gooien online voor Jan en alleman . Zou het minder zijn als ze er geen geld voor vangen ?
Wat vinden jullie van deze trend ? (niet specifiek dit gezin, want er zijn er zoveel meer)
Alle reacties Link kopieren
Met nieuwe technologieën en een nieuwe business zoals deze loopt regelgeving vaak achter. In dit geval kunnen daardoor kinderen geëxploiteerd worden ja. Ik geloof dat Youtube zelf al steeds meer maatregelen neemt en video's verwijdert. In veel van dit soort vlogs worden ook kleine kinderen met weinig/geen kleertjes aan online gezet wat ondeugdelijke types aantrekt. Daar begint YT dus al wel op te handhaven.

Ik denk dat je er wel heel voorzichtig mee moet zijn. Deze kinderen kunnen niet "blanco" aan hun volwassen leven beginnen, maar hebben al een bekendheid waar ze zelf geen invloed op hebben gehad.

Het duurt nu niet lang meer voordat de eerste generatie kids uit family vlogs tieners worden en dus oud genoeg voor hun eigen meningen/visies. Dus we zullen er snel achter komen wat voor trauma's en complexen dit gaat opleveren.
Vreselijk.
Ik vind dat bijvoorbeeld Izzy's toy time het wel heel goed doet. Wel vloggen, maar hun kind wordt niet herkenbaar in beeld gebracht, alleen handen en stemmen. Toch is mijn zoon dol op dit kanaal. Het gaat ook niet om het gezin, maar om het speelgoed dat geshowt wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik “ volg” een vlog van 1 gezin. Die gaan op uitjes en laten dan zien wat het leukste is voor kinderen met een bepaalde leeftijd. Ik heb 1 kind die altijd bang is als we ergens heengaan en hij niet weet wat hij kan verwachten dus laat ik hem die vlogs zien en dan pas raakt hij enthousiast. Ik kijk ook alleen de vlogs die over een bepaald pretpark oid gaan. Ze hebben ook vlogs over kinderverjaardagen enzo dat vind ik wel raar.

Zelf zou ik nooit gaan vloggen.
Alle reacties Link kopieren
Eens, los van dat het mij inderdaad ook geen bal interesseert gaat het volledig voorbij aan de privacy van kinderen. Dat je hele opvoeding, inclusief genante momenten, tot in de lengte der dagen online is terug te vinden lijkt me verschrikkelijk. Nog los van op welke netwerken dit eventueel terecht zou kunnen komen op het dark web. Er was laatst ook zo'n discussie gaande, Gwyneth Paltrow had een foto van haar en haar dochter geplaatst, waarop haar dochter reageerde dat ze toch hadden afgesproken dat haar moeder geen foto's van haar online zou plaatsen.

https://nos.nl/artikel/2278164-dochter- ... -kind.html
Whatsinaname1988 schreef:
13-04-2019 11:37
Ik “ volg” een vlog van 1 gezin. Die gaan op uitjes en laten dan zien wat het leukste is voor kinderen met een bepaalde leeftijd. Ik heb 1 kind die altijd bang is als we ergens heengaan en hij niet weet wat hij kan verwachten dus laat ik hem die vlogs zien en dan pas raakt hij enthousiast. Ik kijk ook alleen de vlogs die over een bepaald pretpark oid gaan. Ze hebben ook vlogs over kinderverjaardagen enzo dat vind ik wel raar.

Zelf zou ik nooit gaan vloggen.
Welke vlog is dat? Klinkt als iets dat ik ook wel handig zou vinden voor mijn zoon
Ikblog zelf en soms blog ik ook over ons gezinsleven. Maar ik denk dat alle vloggers en bloggers zich wel bewust zijn om geen genante dingen online te plaatsen inmiddels?
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
13-04-2019 11:49
Ikblog zelf en soms blog ik ook over ons gezinsleven. Maar ik denk dat alle vloggers en bloggers zich wel bewust zijn om geen genante dingen online te plaatsen inmiddels?
Maarja, wat vind jijzelf genant en wat vindt je kind later genant als hij/zij volwassen is? Dat is heel moeilijk om te bepalen.
Bee_Kind schreef:
13-04-2019 11:51
Maarja, wat vind jijzelf genant en wat vindt je kind later genant als hij/zij volwassen is? Dat is heel moeilijk om te bepalen.

Denk je? Ik denk namelijk dat het wel meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen wil makkelijk geld verdienen via YT.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
13-04-2019 11:49
Ikblog zelf en soms blog ik ook over ons gezinsleven. Maar ik denk dat alle vloggers en bloggers zich wel bewust zijn om geen genante dingen online te plaatsen inmiddels?
Weet je wat de ellende is? Wat jij nu niet genant vind, vind je kind over 10 jaar misschien wel. Tien jaar geleden was het normaal om tieners een biertje te geven, vijftien jaar geleden vond niemand het een probleem om foto's van naakte kinderen te laten ontwikkelen, twintig jaar geleden was het normaal om binnen te roken, dertig jaar geleden was het normaal om met een borrel op te gaan drinken. De moraal verandert, en dat wat nu normaal is, is over 10 jaar misschien wel abnormaal.
Het is nu leuk om je kind van 4 te zien op een filmpje. Maar hoe vind je kind van 14 het wanneer hij gepest wordt omdat er online te zien is hoe hij vrolijk zingend aan het tekenen is?
Je weet het gewoon niet. Ken je die scene uit Love actually (dacht ik hoor) waarin een bruid steeds bij een vriend loopt te zeuren wanneer de film van de bruiloft klaar is en dat ze dat filmpje uiteindelijk ziet, waardoor ze erachter komt dat hij verliefd is op haar? Zo ongemakkelijk kan het dus zijn, wanneer iets met de beste intenties wordt gedaan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
En Snorriemorrie, dat vraag ik me dus af. Wat is nou het verdienmodel van dat bloggen? Reclame-inkomsten? Of gratis producten of uitjes als je ze promoot?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ugh. Ik vind vloggen verschrikkelijk. Ik kijk dan ook bewust nooit naar vlogs. Soms zie ik het helaas wel voorbij komen, als mijn nichtje ze kijkt. Het komt op mij zo ongelofelijk gemaakt en aandachtsgeil over.

Ik vind eigenlijk niemand interessant genoeg om ze op de voet te willen volgen. Ook hoef ik niet te zien hoe zij dingen beleven/beoordelen. Dus ik begrijp niet dat anderen dat wel willen weten van random mensen online.

Kinderen laten vloggen vind ik al helemaal gestoord. Alles wat je online gooit kan door alles en iedereen bekeken en gedeeld worden. Je hebt überhaupt geen idee waar de beelden van je kind terecht komen, wie ernaar kijken, wat ze ermee doen. De hele wereld kan mee kijken. De privacy van je kind is weg en daarmee m.i. ook een stuk veiligheid.
ninanoname schreef:
13-04-2019 11:59
Weet je wat de ellende is? Wat jij nu niet genant vind, vind je kind over 10 jaar misschien wel. Tien jaar geleden was het normaal om tieners een biertje te geven, vijftien jaar geleden vond niemand het een probleem om foto's van naakte kinderen te laten ontwikkelen, twintig jaar geleden was het normaal om binnen te roken, dertig jaar geleden was het normaal om met een borrel op te gaan drinken. De moraal verandert, en dat wat nu normaal is, is over 10 jaar misschien wel abnormaal.
Het is nu leuk om je kind van 4 te zien op een filmpje. Maar hoe vind je kind van 14 het wanneer hij gepest wordt omdat er online te zien is hoe hij vrolijk zingend aan het tekenen is?
Je weet het gewoon niet. Ken je die scene uit Love actually (dacht ik hoor) waarin een bruid steeds bij een vriend loopt te zeuren wanneer de film van de bruiloft klaar is en dat ze dat filmpje uiteindelijk ziet, waardoor ze erachter komt dat hij verliefd is op haar? Zo ongemakkelijk kan het dus zijn, wanneer iets met de beste intenties wordt gedaan.

Ik begrijp wat je zegt. Ik ben het er alleen niet helemaal mee eens. Ja, 20 jaar geleden was het normaal om binnen te roken, maar dat was dus voor iedereeen zo,dus waarom zou dat nu opeens gênant zijn als iemand daar achter zou komen? als voorbeeld. De moraal verandert, maar om iemand er nu op aan te kijken dat de moraal 20 jaar geleden anders was, vind ik eerlijk gezegd heel vreemd.
ninanoname schreef:
13-04-2019 12:01
En Snorriemorrie, dat vraag ik me dus af. Wat is nou het verdienmodel van dat bloggen? Reclame-inkomsten? Of gratis producten of uitjes als je ze promoot?

Ik blog zelf niet om er geld mee te verdienen, maar ik weet wel dat er mensen zijn die er goed geld mee verdienen door advertenties, advertorials enz. In somigge gevallen gaan mensen er gratis van op vakantie of naar uitstapjes, omdat mensen die blog lezen dan denken: dat is ook iets voor mij. In andere gevallen krijgen ze er geld voor. Andere bloggers schrijven zelf een e-book waar ze dan weer geld mee verdienen.... Er zijn veel mogelijkheden, maar ik heb daar geen geduld / tijd / zelfvertrouwen voor om te denken dat mensen mijn leven interessant genoeg zouden vinden om daar geld mee te verdienen.

Ik heb trowuens in het verelden ook wel eens een advertorial geplaatst hoor, maar ik kan er zeker niet van rondkomen, het dekt net de hostingkosten van mijn blog
Ik snap dat ook niet.
Dat je het als volwassene wil doen, prima. Maar je kinderen?
En vind je jezelf dan zo interessant dat je filmpjes van je gezin op internet wil gooien?
snorriemorrie schreef:
13-04-2019 11:49
Ikblog zelf en soms blog ik ook over ons gezinsleven. Maar ik denk dat alle vloggers en bloggers zich wel bewust zijn om geen genante dingen online te plaatsen inmiddels?

Maar die kinderen denken daar over een paar jaar misschien heel anders over.
En iedereen weet zowat alles van hun en alles in online te vinden. Moet je maar willen.
Leuk voor tieners... :-?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal de ultieme zeikmoeder want mijn zoontje van 8 mag niet eens vlogs kijken. Ik vind het gewoon geen enkele toevoeging en het maakt kinderen hebberig en materialistisch. Laatst zag ik kinderen zich echt vreselijk misdroegen in een pretpark en toen besprak ik het met vrienden en die zeiden: o ja dat is *naam van bekende vlogger* gedrag. :facepalm:

Ik ben helemaal niet anti beeldscherm ofzo, of anti social media, hij mag TV kijken, heeft een eigen IPad en ook een een spelcomputer, maar vlogs kijken vind ik niet nodig. Er komt vast snel een punt in zijn leven dat ik daar niet meer zoveel invloed op heb, maar tot die tijd bepaal ik dat (en mijn man natuurlijk maar die vindt het ook). Nou, ik pak de popcorn vast.
Stressed is just desserts spelled backwards
"Het gaat bij ons om de kinderen. We doen dit, omdat zij het willen. Als zij willen stoppen, doen we dat"

Daar geloof ik vaak zo weinig van. Nu hoeven ze niet te werken en verdienen ze makkelijk geld via Youtube. Dan moeten ze weer een baan gaan zoeken, dus alsof ze daar zomaar mee gaan stoppen dan.
En alsof ze het echt doen voor de kinderen omdat zij dat willen? Sure! :byee: Die onzin verkondigen al die "familie-vloggers"

Het is inderdaar wat de critici zegt; geld verdienen over de rug van hun kinderen. En dan papa en mama die denken dat ze zó interessant zijn. :@@:
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-04-2019 12:31
12.38% gewijzigd
Maleficent schreef:
13-04-2019 12:25
Ik ben helemaal de ultieme zeikmoeder want mijn zoontje van 8 mag niet eens vlogs kijken. Ik vind het gewoon geen enkele toevoeging en het maakt kinderen hebberig en materialistisch. Laatst zag ik kinderen zich echt vreselijk misdroegen in een pretpark en toen besprak ik het met vrienden en die zeiden: o ja dat is echt Enzo Knol gedrag. :facepalm:

Ik ben helemaal niet anti beeldscherm ofzo, of anti social media, hij mag TV kijken, heeft een eigen IPad en ook een een spelcomputer, maar vlogs kijken vind ik niet nodig. Er komt vast snel een punt in zijn leven dat ik daar niet meer zoveel invloed op heb, maar tot die tijd bepaal ik dat (en mijn man natuurlijk maar die vindt het ook). Nou, ik pak de popcorn vast.
Eens hoor :) Ik had dan ook nog een verbod op Nickelodeon etc. Zoon heeft ze trouwens nooit leuk gevonden en nu nog steeds niet. Hij volgt wel een aantal vloggers mbt gamen, maar dan wel echt goede.
Als ouders ben je gewoon aandachtsgeil als je je gezin zo e grabbel gooit. k ben benieuwd wat voor soort mensen deze kinderen zijn als ze volwassen zijn. Totaal afhankelijk van de goedkeuring van anderen en de aandacht van anderen om te functioneren?
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, ik zou dus ook nooit vlogs maken van ons lekker gekke gezin omdat we allemaal zo leuk uitjes doen. Sowieso zijn we er het gezin helemaal niet voor, want we zijn helemaal niet lekker gek.

Ik ben trouwens niet anti-vlog als mensen echt iets delen wat belangrijk kan zijn voor anderen, maar laten we wel wezen, het gros is 1 grote reclamespot.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
13-04-2019 12:30


Ik ben trouwens niet anti-vlog als mensen echt iets delen wat belangrijk kan zijn voor anderen, maar laten we wel wezen, het gros is 1 grote reclamespot.

Inderdaad. Maar dan als je echt iets te melden hebt. Niet omdat je zo aandachtsgeil bent en jezelf zo interessant vind.
En dan zonder je kinderen. Niet je kinderen gebruiken en dan zeggen dat je het doet voor hun.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
13-04-2019 12:30
k ben benieuwd wat voor soort mensen deze kinderen zijn als ze volwassen zijn. Totaal afhankelijk van de goedkeuring van anderen en de aandacht van anderen om te functioneren?
Dit inderdaad. Lijkt me moeilijk wanneer je al zo jong geleerd hebt dat de goedkeuring van vreemden belangrijk is om je goed te voelen, om dan een stabiele volwassene met een gezond zelfbeeld te worden.
Of zouden familievloggers zich daar bewust van zijn, en nooit aan hun kinderen vragen om leuker te reageren, zouden ze het nooit hebben over het aantal likes op een filmpje?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Wat mij tegenstaat aan vloggen is dat dan overal de camera mee naartoe moet. Ik wil als ik met mijn gezin ben gewoon leuke dingen doen en niet de hele tijd alles bekijken via de camera, maar gewoon "in het moment" zijn.

Overigens vind ik het overdreven om te zeggen dat mensen alles van een ander weten als er wordt geblogd; je kiest er zelf voor wat je wel of niet deelt. En ik kies dat dus ook voor mijn zoon, en ben daar ook vrij kritisch over, wat ik over hem deel, zeker nu hij ouder wordt. Vorige week zat mijn man een blogpost van mij hardop voor te lezen en klaagde mijn zoon nog dat ik hem er niet in had genoemd :roll:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven