Voortuin dilemma!

18-04-2019 07:45 84 berichten
Ik woon in een huurhuis in een blok van 4. Ik en mijn buurvrouw rechts hebben onze voortuin er altijd netjes en onkruidvrij uitzien. Toevallig net de voortuin voorzien van nieuwe beplanting. Maar mijn buurvrouw links en de buurman daarnaast op de hoek hebben er één zooi van. Onkruid hoog, begroeiing wat her en der overal uitgroeit. Vreselijk! Wij ergeren ons dood hieraan. Bij deze twee buren is het in en achter het huis ook niet veel beter., vooral bij de buurman. Nu heeft mijn buurvrouw al eens geklaagd bij de woningbouw, maar werd daarna aangesproken door de overbuurvrouw of zij toevallig geklaagd had over de buurman. Deze had namelijk hierover zijn beklag gedaan bij desbetreffende overbuurvrouw. Hij had het zo moeilijk na zijn scheiding en met zijn kinderen ect vandaar de tuin. Flauwekul naar onze mening. Hij doet ook niks in huis naar onze mening. Zit hele uren voor de computer, komen alleen maar afhaalmaaltijden in huis. Mijn buurvrouw is in de 80 en heeft bijna dagelijks bezoek van haar kinderen. Dan denk ik kinderen pak de tuin een keertje voor jullie moeder aan, als zij het niet meer kan of er niet meer aan toe komt. Ik zou me rot schamen als mijn moeder bezoek krijgt en men de tuin er zo bij ziet liggen. Ik en mijn buurvrouw schamen ons zelf gewoon als wij bezoek krijgen en men moet de auto bij ons voor de deur parkeren. Woningbouw doet overigens niets. Wat kunnen wij doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de enige optie is om aan te bieden het zelf te doen. De woningbouw doet niets en de bewoners zelf willen/kunnen het niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat is je dilemma? Wat zijn de keuzes en welke gevolgen zitten daaraan?
flatverkopen schreef:
18-04-2019 07:47
Ik denk dat de enige optie is om aan te bieden het zelf te doen. De woningbouw doet niets en de bewoners zelf willen/kunnen het niet.
Ik ben zelf al druk met mijn eigen voortuin en achtertuin, om deze te onderhouden. Heb naast werk, huishouden en andere bezigheden ook weinig tijd over om hun tuin er ook nog eens bij te doen. En dat vertik ik ook nog eens!
Is er niets iets van dat hun toch enigsinds verplicht zijn hiertoe?
Alle reacties Link kopieren
Hun tuin. Haal je schouders op en laat ze met rust. Punt.
...
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je als huurder verplicht om je tuin bij te houden. Toch nog een keer melden bij de woningbouw?
Al zal er altijd wel een verschil in ‘netjes’ zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hoe kun je mensen iets laten doen wat jij wil? Als we daar toch eens een antwoord op zouden vinden...
ankalida schreef:
18-04-2019 07:54
Hun tuin. Haal je schouders op en laat ze met rust. Punt.
Dit! En als je hun tuin al zou doen, doe het dan wel even in overleg en sta niet net zoals onze buurvrouw ongevraagd in onze voortuin.
(Niet dat die overwoekerd is, maar zij stoorde zich aan 4 onkruidjes tussen het split). Ik ben maar naar boven gegaan, want als ik er iets van zou zeggen dan zou Ik nu een burenruzie hebben.
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens wat anderen gedachtten toe te passen:

- onkruid is keigoed voor de vlinders en bijen!
- jou visite houd jou echt niet verantwoordelijk voor de tuinen van de buren dus schamen is onnodig.
- laat het los om je druk over die mensen te maken. Zie wat er is zonder een oordeel te hebben. Leef en laat leven.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Je zou gewoon eens het gesprek aan kunnen gaan ipv alleen met de andere buren over ze te roddelen en achter hun rug om bij instanties te klagen.

Misschien kun je ze zelfs wel hulp aanbieden, maar nu doe ik wel heel gek natuurlijk.

Je kunt natuurlijk ook betere dingen zoeken om je druk om te maken, je eigen leven ofzo.
Cinderella76 schreef:
18-04-2019 07:52
Ik ben zelf al druk met mijn eigen voortuin en achtertuin, om deze te onderhouden. Heb naast werk, huishouden en andere bezigheden ook weinig tijd over om hun tuin er ook nog eens bij te doen. En dat vertik ik ook nog eens!
Waar bemoei je je mee hoe andere de tuin moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
jij en de buurvrouw zijn een stelletje vooringenomen roddeltantes.
Bied hulp aan, of haal je schouders op.
De enige die kan dwingen, is de verhuurder.
Daar kan je nogmaals klagen. Maar zij beoordelen of het terecht is of niet.

Heb je buurvrouw en buurman (of haar kinderen) al eens gevraagd of ze wat aan de tuin willen doen? Daar begint het volgens mij, voordat je bij de wbv klaagt.
Je zou kunnen aanbieden om te helpen, maar dat wil je niet begrijp ik. Tja dan maar ergeren.
Cinderella76 schreef:
18-04-2019 07:53
Is er niets iets van dat hun toch enigsinds verplicht zijn hiertoe?
Leven en laten leven.
In een koophuis heb je geen aanspreekpunt behalve de hoofdbewoners.
Cinderella76 schreef:
18-04-2019 07:53
Is er niets iets van dat hun toch enigsinds verplicht zijn hiertoe?
nee, er is geen wet die zegt dat je je tuin verplicht moet onderhouden.

Vraag eens waarom het er zo bij ligt en zoek samen naar een oplossing.

WIllen ze niets, dan kan je klagen bij de wbv, die kan als enige wat doen
nerdopviva schreef:
18-04-2019 07:57
Hoe kun je mensen iets laten doen wat jij wil? Als we daar toch eens een antwoord op zouden vinden...
Sterker nog: eisen dat de kinderen dut doen en lulkoek ophangen over dat de man niks nuttigs doet (kijk je mee op zijn computer?).
Als to het zo belangrijk vindt gaat ze toch zelf wat doen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-04-2019 08:12

WIllen ze niets, dan kan je klagen bij de wbv, die kan als enige wat doen
ook niet, dat kan alleen bij Overlast. En dat heeft TO niet. Overlast is, als een boom door een schutting groeit oid.
Onkruid in de tuin valt niet onder overlast.
Sterker nog, zie het als 'wilde tuin', en de buren zijn juist goed bezig. Prima voor vlinders, bijen etc
-Darkside- schreef:
18-04-2019 08:16
Sterker nog: eisen dat de kinderen dut doen en lulkoek ophangen over dat de man niks nuttigs doet (kijk je mee op zijn computer?).
Als to het zo belangrijk vindt gaat ze toch zelf wat doen.
Blijkbaar heeft to genoeg vrije tijd over om te weten wat de buurman doet in huis.
Misschien vinden de buren van TO haar tuin ook niet om aan te zien. In mijn straat heeft iedereen bv hetzelfde saaie paadje, grind en vierkantje met plantje. Saai.
Alle reacties Link kopieren
Smaken verschillen. En zo lang het niet echt duidelijk verwaarloost is is het toch een kwestie van "hun tuin, hun zin" Net zoals de een een topic opent over dat de buurman klaagt over slecht onderhouden gazon ivm te veel paardebloemen en de ander juist zaadjes strooit om madeliefjes te krijgen (die TO moet niet naast paardebloembuur gaan wonen :D )
Wie ben jij om te beslissen wat onkruid is trouwens.
Groeien de stekelbossen 2 m hoog heb je een punt. Als het wilder en niet zo gestyled is als jij zou willen... vette pech.
Strooi er 'n paar zakjes veldbloemenzaad overheen, dan staat de tuin van de buuf deze zomer vol klaprozen, korenbloemen en margrieten.
lilalinda schreef:
18-04-2019 08:19
ook niet, dat kan alleen bij Overlast. En dat heeft TO niet. Overlast is, als een boom door een schutting groeit oid.
Onkruid in de tuin valt niet onder overlast.
Sterker nog, zie het als 'wilde tuin', en de buren zijn juist goed bezig. Prima voor vlinders, bijen etc
sommige verhuurders nemen in hun huurvoorwaarden op dat de tuinen netjes behoren te zijn, dan zijn ze daar dus wel op aanspreekbaar.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 18-04-2019 08:24
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hooguit die kinderen van de bejaarde buurvrouw vragen of ze er iets aan willen doen. Of aanbieden om het te doen. Dat wil je niet.

Blijft over: je er niet meer aan ergeren. Ik denk niet dat er meer opties zijn. De buurman heeft schijnbaar wel iets vernomen van de woningbouwvereniging maar niet het gewenste effect gehad. Woningbouwvereniging heeft er dus ook niets aan kunnen doen. En de buurman gaat er hoogstwaarschijnlijk nu ook niets meer aan doen, wellicht uit ergernis over hoe de communicatie is verlopen. Had de onkruidvrije buuv hem persoonlijk gesproken dan was het wellicht al opgepakt.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven