Huis kopen in aardbevingsgebied

22-05-2019 13:38 75 berichten
Ik vraag me af hoe het zit met schadecompensatie als je een huis koopt in aardbevingsgebied, al dan niet met reeds bestaande schade. Heb je recht op vergoeding/hulp/compensatie als je willens en wetens een huis koopt in risicogebied? Of zegt de NAM en/of de staat dan "Jammer, maar je wist ervan dus je hebt nergens op recht op"? Ik kan er niets over vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wil je daar echt wonen, of denk je binnen te lopen op schadevergoeding?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
22-05-2019 13:40
Wil je daar echt wonen, of denk je binnen te lopen op schadevergoeding?
Hahahahahaha 'binnenlopenopschadevergoeding'. Lol.
Alle reacties Link kopieren
De schadecompensatie is al reuze lastig /onmogelijk als je er al woont.
Het zou me niets verbazen wanneer de NAM zegt: eigen risico, jij had het kunnen weten. Als er in dit verhaal iets pijnlijk duidelijk is, is dat niemand van de betrokken partijen wil betalen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Goedkoop vervallen krot kopen met 'n flink stuk land en dan een aardbevingproof huis er op laten bouwen. Als ze het in Japan kunnen, kan het hier ook. Als je googled zie je dat ze in Japan op vrijwel dagelijkse basis met schokjes van rond kracht 4 te maken hebben. En dat nog buiten de échte aardbevingen die ze daar af en toe rond de oren krijgen.
Je weet wat je kunt verwachten dus nee je hebt geen recht op schadevergoeding.
Maar daarintegen zul je het huis stukken goedkoper kunnen kopen want vrijwel niemand wil daar meer wonen. De verkoper zal blij zijn als hij daar kan verhuizen.
redbulletje schreef:
22-05-2019 13:44
Goedkoop vervallen krot kopen met 'n flink stuk land en dan een aardbevingproof huis er op laten bouwen. Als ze het in Japan kunnen, kan het hier ook. Als je googled zie je dat ze in Japan op vrijwel dagelijkse basis met schokjes van rond kracht 4 te maken hebben. En dat nog buiten de échte aardbevingen die ze daar af en toe rond de oren krijgen.
Zet er gelijk een bunker neer ipv een huis. :proud:
http://aardbevingbestendigehuizen.nl/

Dus lichter bouwen, met hout en dan gelijkvloers ipv verdiepingen. In Groningen heb je nog plaats voor dat type woningen. En gelijk levensloopbestendig ook als je alles op de begane grond hebt. Ik zeg: win-win!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft zijn familiebedrijf in het aardbevingsgebied, onlangs een boerderij bij gekocht, recht op schadevergoeding is er. Maar vergis je niet, het is één groot drama op dit moment. Met een beetje geluk is het over twee jaar afgehandeld,
Als ik de keuze had zou ik er eerlijk gezegd niet aan beginnen. Het is gewoon te gek hoe de overheid de mensen daar in de steek laat.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-05-2019 13:44
Goedkoop vervallen krot kopen met 'n flink stuk land en dan een aardbevingproof huis er op laten bouwen. Als ze het in Japan kunnen, kan het hier ook. Als je googled zie je dat ze in Japan op vrijwel dagelijkse basis met schokjes van rond kracht 4 te maken hebben. En dat nog buiten de échte aardbevingen die ze daar af en toe rond de oren krijgen.
Ik heb daar al naar gekeken maar een krot laten verwijderen kost nog best een aardig bedrag. Inderdaad, houtskelet of zoals ze het Te Papa museum in Wellington hebben gebouwd met shock absorbers.
Madeliefjees schreef:
22-05-2019 13:40
Wil je daar echt wonen, of denk je binnen te lopen op schadevergoeding?
Huh? Die gedachte was nog niet eens bij me opgekomen. Nee, ik heb echt belangstelling om daar te wonen.
redbulletje schreef:
22-05-2019 13:44
Goedkoop vervallen krot kopen met 'n flink stuk land en dan een aardbevingproof huis er op laten bouwen. Als ze het in Japan kunnen, kan het hier ook. Als je googled zie je dat ze in Japan op vrijwel dagelijkse basis met schokjes van rond kracht 4 te maken hebben. En dat nog buiten de échte aardbevingen die ze daar af en toe rond de oren krijgen.
We hebben geen geld om een huis te laten bouwen, (misschien toch eens verder die houtskeletbouw bestuderen) dus het huis moet redelijk tot goed zijn, maar ik wil na aankoop geen risico op kosten door aardbevingen die dan niet verhaald kunnen worden, waar bestaande bewoners die wel kunnen verhalen.
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 14:35
4.71% gewijzigd
poppiejoppie schreef:
22-05-2019 13:46
Je weet wat je kunt verwachten dus nee je hebt geen recht op schadevergoeding.
Is dat wat je denkt, vindt of weet? Ik kan er namelijk niets over vinden. Dus als je dit zo stellig beweert hoor ik graag waar je die info vandaan hebt.
_mikie schreef:
22-05-2019 14:08
Mijn vriend heeft zijn familiebedrijf in het aardbevingsgebied, onlangs een boerderij bij gekocht, recht op schadevergoeding is er. Maar vergis je niet, het is één groot drama op dit moment. Met een beetje geluk is het over twee jaar afgehandeld,
Als ik de keuze had zou ik er eerlijk gezegd niet aan beginnen. Het is gewoon te gek hoe de overheid de mensen daar in de steek laat.
Ja, dat is zo. Maar met de gedachte daar er volgens mij grote kans is op dat het wel binnen enkele jaren geregeld wordt, kun je nu wel goedkoop daar kopen. Ik zou bereid zijn een gok te nemen en daar vanuit te gaan, maar ik wil dan wel dezelfde financiële rechten als bestaande bewoners.
Lady_Day schreef:
22-05-2019 14:22
Ik heb daar al naar gekeken maar een krot laten verwijderen kost nog best een aardig bedrag. Inderdaad, houtskelet of zoals ze het Te Papa museum in Wellington hebben gebouwd met shock absorbers.
Ben je verplicht om het krot te laten verwijderen of mag je ook op een ander deel van die lap grond gaan bouwen (zodat je het krot in etappes kan afvoeren zodra er geld beschikbaar voor is)?

Te Papa! Ben ik ook geweest, gaaf museum!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-05-2019 14:32
Ben je verplicht om het krot te laten verwijderen of mag je ook op een ander deel van die lap grond gaan bouwen (zodat je het krot in etappes kan afvoeren zodra er geld beschikbaar voor is)?

Te Papa! Ben ik ook geweest, gaaf museum!
Hangt van het bestemmingsplan af of je ook op een ander stuk op je perceel mag bouwen -- althans dat denk ik. Nederland heeft heel veel regeltjes. Ik denk daarom ook niet dat je een krot zomaar half mag laten staan. Daar zijn vast heel veel regeltjes voor.
Lady_Day schreef:
22-05-2019 14:34
Hangt van het bestemmingsplan af of je ook op een ander stuk op je perceel mag bouwen -- althans dat denk ik. Nederland heeft heel veel regeltjes. Ik denk daarom ook niet dat je een krot zomaar half mag laten staan. Daar zijn vast heel veel regeltjes voor.
Da's wel zonde dan, dat daar zo'n strikte regelgeving voor is. Ik weet dat er hier op 't dorp oude huisjes zijn afgebroken die recht aan straat stonden en waar de nieuwe eigenaar de nieuwe woning een stuk naar achter heeft laten bouwen zodat er ook een ruime voortuin ontstaat. Snap dat je in dat geval het ouwe krot eerst verwijdert, omdat het midden in een dorp en recht aan straat nogal slordig staat, maar bij Groningen heb ik altijd het idee dat die vervallen boerderijtjes heel ruim in de weilanden liggen waar een ruine meer of minder niet storend staat.
Alle reacties Link kopieren
Nou, zo dun bevolkt is het hier nou ook weer niet dat er alleen maar weilanden zijn met af en toe een krot er op :)
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
22-05-2019 14:28
Is dat wat je denkt, vindt of weet? Ik kan er namelijk niets over vinden. Dus als je dit zo stellig beweert hoor ik graag waar je die info vandaan hebt.
Er is niets vastgelegd. Alles is nieuw en in ontwikkeling. Het beleid is niet eens duidelijk voor zittende bewoners, ik zou er dan maar niet direct vanuit gaan dat nieuwe bewoners ook meteen mee kunnen in de regeling. Wellicht wanneer je een huis koopt waarvan de oude bewoners al in de juridische molen zitten, dat je het over kan nemen. Als je een onbeschadigd huis koopt, zou ik bij voorbaat al heel stevig met allerlei bouwkundige rapporten de staat van de woning vastleggen. Je weet wat je te wachten staat: gedraai en geduld.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Lady_Day schreef:
22-05-2019 14:43
Nou, zo dun bevolkt is het hier nou ook weer niet dat er alleen maar weilanden zijn met af en toe een krot er op :)
Haha, da's ook weer zo!

Staan best aardige huizen op funda die niet duur zijn en die nog gewoon bewoonbaar zijn ook.
https://www.funda.nl/koop/onstwedde/hui ... spanweg-3/
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf niet zo snel iets kopen in het gebied. Als ik kijk naar het huis van een vriend van mij, hoeveel scheuren daar het afgelopen jaar bij zijn gekomen... Kan best zijn dat het met de volgende klap zo goed als onbewoonbaar is. En dan zit je met de gebakken peren en een onverkoopbaar huis. De afhandeling van schade duurt jaren. Wat een stress.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan of de schade al geclaimd is.
Bewoners zijn namelijk niet verplicht (geweest) om met de gelden daadwerkelijk de schade te repareren.
Je zal dus eerst uit moeten zoeken of de schade geclaimd is geweest. Als het al geclaimd is mag je daar geen claim meer op indienen.
Nieuwe schade mag je als nieuwe eigenaar altijd claimen. Ook al kom je in het gebied wonen. Zou wat zijn als dat niet zou mogen. Oostkant van de stad Groningen heeft ook regelmatig aardbevingsschade dus dan zou je daar ook niet mogen gaan wonen.
Verder is het allemaal nog erg vaag omdat de compensatieregeling nog onduidelijk is. Biedt je minder op een woning omdat er schade is, krijgt de huidige eigenaar dat gecompenseerd? Is nog onduidelijk.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-05-2019 14:38
Da's wel zonde dan, dat daar zo'n strikte regelgeving voor is. Ik weet dat er hier op 't dorp oude huisjes zijn afgebroken die recht aan straat stonden en waar de nieuwe eigenaar de nieuwe woning een stuk naar achter heeft laten bouwen zodat er ook een ruime voortuin ontstaat. Snap dat je in dat geval het ouwe krot eerst verwijdert, omdat het midden in een dorp en recht aan straat nogal slordig staat, maar bij Groningen heb ik altijd het idee dat die vervallen boerderijtjes heel ruim in de weilanden liggen waar een ruine meer of minder niet storend staat.
Het probleem is eerder de nutsvoorzieningen. Die kan je in de landelijke gebieden niet zomaar verder je land op laten trekken. Dus met name riolering, internetbekabeling enz.
Het gebeurt hier wel, dat huizen gesloopt en opnieuw gebouwd worden maar veel verder ‘naar achteren’ kunnen ze niet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
redbulletje schreef:
22-05-2019 14:52
Staan best aardige huizen op funda die niet duur zijn en die nog gewoon bewoonbaar zijn ook.
https://www.funda.nl/koop/onstwedde/hui ... spanweg-3/
Dat bedoel ik... Voor dat bedrag heb je waar ik nu woon überhaupt geen huis. Vanaf 250.000 heb je een simpel en gedateerd rijtjeshuis met een klein tuintje.
@suzyqfive Dank voor de info!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven