Tips kattenbak

31-05-2019 10:16 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recentelijk ben ik overgestapt van klontvormig kattengrit naar houtkorrels.
Dit omdat die in de groenbak mogen en die word veel vaker geleegt. Natuurlijk heb ik dit langzaam gemengt en sinds twee dagen zitten er puur houtkorrels in en katlief lijkt dit te accepteren.

MAAR ik ben gewend om dagelijks die plasjes en drollen uit de bak te scheppen. De drollen schep ik er nu zo uit maar de plasjes vormen nauwelijks klonten. Wie gebruikt er ook houtkorrels en heeft er voor mij bruikbare tips om de bak fris te houden?

Liefs een soms lichtelijk dom blondje
Alle reacties Link kopieren
Bak vaker verschonen. Dat doen wij in ieder geval. :)
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Dat gruis doe je niets aan... Als je echt deze korrels wilt blijven gebruiken, misschien een bak met zeef? Ik vond het echt ranzig en mijn katten ook. Ze vonden het ook niet fijn aan de pootjes, die dikke korrels. Het schijnt een grote oorzaak van onzindelijkheid bij katten te zijn, juist omdat het niet echt schoon is en katten juist van schoon houden.

Toevoeging: Is dat misschien? Klontvormend en biologisch afbreekbare vulling.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... S660YAio2S
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Kattenbakvulling moet altijd bij het restafval, ook houtkorrels.

https://www.milieucentraal.nl/bewust-wi ... akvulling/

Hier vinden we Peewee geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
31-05-2019 10:34
Kattenbakvulling moet altijd bij het restafval, ook houtkorrels.

https://www.milieucentraal.nl/bewust-wi ... akvulling/

Hier vinden we Peewee geweldig!
Hoe dik/groot zijn die korrels? Mijn katten vonden de gewone houtkorrels helemaal niets...
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Tja, staafjes van 1 cm ongeveer? Ze zijn wel iets zachter dan normale houtkorrels, geloof ik, maar ik weet dat niet elke kat ze prettig vindt - sommige hebben echt gevoelige pootjes. Maar als ze het wel kunnen waarderen, vind ik PeeWee qua geur, schoonmaak en milieubelasting ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
31-05-2019 10:43
Tja, staafjes van 1 cm ongeveer? Ze zijn wel iets zachter dan normale houtkorrels, geloof ik, maar ik weet dat niet elke kat ze prettig vindt - sommige hebben echt gevoelige pootjes. Maar als ze het wel kunnen waarderen, vind ik PeeWee qua geur, schoonmaak en milieubelasting ideaal.
Dankje! Kan je die bak ook eventueel met gewone kleikorrels gebruiken als ze het hout niets vinden? Want dan ga ik het ook proberen. Maar als ze die korrels dan niets vinden, kan de bak ook weg. Of kan die bovenbak er dan gewoon uit?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal deze zak eens aankijken of hij het wat vind en dan wellicht de peewee aanschaffen. Anders toch weer terug op het grit.

Jammer dat t niet bij het gft mag! Heb deze juist gekozen omdat dat op de zak stond :(
De bovenbak kan er gewoon uit, dus dat lijkt me geen probleem. :)
Bij ons mag 't wel bij het gft hoor, als op de zak een milieukeurmerk staat.

Maar goed, mijn katten vinden houtkorrels vreselijk, dus ik ben weer teruggegaan naar grit.
Alle reacties Link kopieren
Kattenbakvulling mag nooit in de groene bak. Altijd bij het restafval. De compost raakt anders besmet met toxoplasmose.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
31-05-2019 10:34
Kattenbakvulling moet altijd bij het restafval, ook houtkorrels.

https://www.milieucentraal.nl/bewust-wi ... akvulling/

Heb het even gecheckt op de site de afvalverwerker in deze regio, de drollen moeten in de grijze bak maar de gebruikte houtsnippers mogen in de groencontainer :)
Alle reacties Link kopieren
Houtkorrels klonteren natuurlijk niet als er vocht op komt, die vallen juist uit elkaar tot zaagsel/gruis. Als je gelukt hebt graaft je kat niet meer na het plassen, dan kun je het gruis zo met de juiste schep opscheppen en zeven boven je afvalbak. Echt zorgen dat je tweemaal daags al het gruis eruit zeeft anders gaat het onwijs stinken (en dan gaat je kat waarschijnlijk andere plekken zoeken om te plassen).

Ik vind de plant fibre die bij zooplus te koop is erg fijn: lichtgewicht en plantaardig (beide beter voor het mileu) en het klontert. Katten vinden het vaak ook fijner dan houtkorrels omdat ze in die plant fibre nog gewoon lekker kunnen graven.
Oh cool, dat wist ik niet! Dat geldt misschien dan wel voor plosplan en niet voor peewee.
Dropdrop schreef:
31-05-2019 11:07
Kattenbakvulling mag nooit in de groene bak. Altijd bij het restafval. De compost raakt anders besmet met toxoplasmose.
Op de sticker op mijn gft-bak staat toch echt dat het wel mag.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook houtkorrels.. zodra de bak fluffy wordt gooi ik hem helemaal leeg.. ik heb 2 katten en 3 bakken. 1 x per week gaat ie helemaal leeg en nieuwe korrels.. Als je er te veel in doet werkt het niet.. cm of 7/8 is genoeg
Met googlen vond ik deze:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb870cca/
Alle reacties Link kopieren
Probleem opgelost, Milo ging net heel zielig voor de bak zitten mauwen dus ik ben naar de dierenwinkel gerend en heb weer grit gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Papierkorrels ipv houtkorrels. Echt een aanrader! Ietsje duurder, maar gaat ook veel langer mee, neemt plasjes goed op en stoft niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven