Slimme meter

02-06-2019 14:36 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Binnekort wordt er bij mij in huis een slimme meter geplaatst. Nu lees ik hierover een hoop horrorverhalen op het internet. Mensen die na plaatsing van het ding opeens veel meer verbruiken en hierdoor een vermogen kwijt zijn aan energiekosten. Ik verbaas mij er sowieso over dat mensen die hier de dupe van zijn niet serieus genomen lijken te worden en dus maar gewoon dienen te betalen.

Maargoed nu was ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met een slimme meter.
Hebben deze mensen misschien net pech gehad met een kapotte slimme meter?
Weigeren heeft volgens mij geen zin omdat de meter over een poos verplicht zal moeten laten vervangen voor een slimme meter.

Ik lees graag jullie verhalen.

Groetjes.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, maar ik lees dezelfde verhalen als jij over hogere kosten en afzetterij.
Mij mogen ze voorlopig overslaan!
Ik heb een slimme meter en ben niks meer gaan betalen.
Misschien vergeten de klagers dat de tarieven en belasting op energie gestegen zijn?
Ik heb er eentje en heb geen hogere kosten. Vind het maandelijkse overzicht fijn.

Dat mensen meer moeten betalen komt vaak omdat de oude meter het niet goed meer deed en zij dus jarenlang mazzel hebben gehad door een langzaam lopende meter.
Ik heb hem al 5 jaar, geen problemen, en beter inzicht in verbruik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem gewoon geweigerd. Of het verplicht wordt zien we dan wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Dat wat Cateautje zegt, heb ik me ook laten vertellen door de plaatser van de nieuwe meter.
Ik heb geen hogere rekening gekregen.

Ik twijfelde eerst ook, maar de gedachte dat het nu gratis is en dat als je nu weigert dat je dan over een aantal jaar verplicht een slimme meter moet en het dan waarschijnlijk zelf moet betalen heeft me over de streep getrokken.
Alle reacties Link kopieren
Het is mijn huis, knap iemand die hem hier verplicht komt plaatsen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb em ook en geen hoger verbruik na plaatsing. Vind het fijn om elke maand inzicht te hebben en geen gedoe met het doorgeven van meterstanden.
Alle reacties Link kopieren
Slimme meter (elektra en gas) een aantal jaar en geen enkel probleem mee.
Mijn verbruik is in ieder geval niet raar omhoog gegaan ofzo sinds ik dat ding heb.

En TO: het is gebruikelijker dat men op internet gaat klagen wanneer iets niet goed werkt dan wanneer het wel goed werkt. Dan kan een vertekend beeld ontstaan van de omvang van het 'probleem' .
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Als een nieuwe meter een hoger verbruik meldt dan de oude kan dat ook beteken dat de vorige te weinig aan gaf.... Het is niet moeilijk voor te stellen dat als de tandwielen door slijtage stroever gaan de meting lager wordt.

Als slimme meters structureel te veel aangeven dan was er dat al lang gebleken uit ijkingen van die dingen.

Een groot deel van de zogenaamde problemen komt doordat veel mensen angstig zijn voor veranderingen. Vul ieder ander nieuw ding in, en je vindt veel "problemen".
Wat mijn probleem was: de slimme meter wijkt iéts af in maatvoering. M’n meterkast gaat niet meer dicht.
Ik denk dat je wel iets meer gaat betalen, want dat ding gebruikt elektriciteit en bovendien betaal je abonnementsgeld. Ik in ieder geval wel. Ik betaal 5% meer door die slimme meter.
Alle reacties Link kopieren
We hebben nu al een 2e slimme meter en verbruiken net zoveel stroom als bij onze “domme” meter. Sterker nog we verbruiken met 2 mensen net zoveel elektriciteit als een eenpersoonshuishouden en dat met een electrisch fornuis.
Die mensen zijn niet meer gaan verbruiken. Die mensen krijgen in de winter een eerste verbruiksoverzicht en schrikken zich een hoedje. Of ze hebben nooit hun meterstanden goed doorgegeven en moeten opeens hun 'echte' verbruik gaan betalen. Of ze stappen net na de winter, binnen het jaar over naar een andere leverancier en houden geen rekening met het voorschot-principe. Energieleveranciers die idiote voorspellingen doen over je maandbedrag of verbruik, die doen ook een duit in het zakje. En dan zijn er nog de mensen die even 'vergeten' waren dat ze ook net tegelijk met de slimme meter een zonnebank of een vijverpomp hadden aangeschaft die stroom vreet.

Een meter is gewoon een apparaat die de verbruikte stroom bijhoudt. Hij is niet van jou, of van je energieleverancier, maar van je netbeheerder. Die laatste maakt het geen fluit uit hoeveel energie jij verbruikt, dus die heeft er geen baat bij als het verbruik zou stijgen. Die meters worden juist geplaatst zodat we wat zuiniger gaan doen met energie. Het enige 'slimme' aan een slimme meter, is dat hij op afstand uitgelezen kan worden. Als er later ook nog slimme apparaten in huis komen, dan kan een slimme meter ook nog eens super slim die apparaten gaan laten draaien als stroom op dat moment goedkoop is (future talk, maar het komt eraan).

Inzicht leidt helaas ook tot verkeerde conclusies. Ik persoonlijk kan niet wachten tot ik 'm eindelijk krijg!
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
02-06-2019 15:37
Ik heb hem gewoon geweigerd. Of het verplicht wordt zien we dan wel weer.
Idem.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
safrat schreef:
02-06-2019 16:31
Ik denk dat je wel iets meer gaat betalen, want dat ding gebruikt elektriciteit en bovendien betaal je abonnementsgeld. Ik in ieder geval wel. Ik betaal 5% meer door die slimme meter.
Eh, nee. De stroom die de meter zelf verbruikt, komt van het net af, vóór de meter. Dus die betaalt de netbeheerder. En abonnementsgeld....wat een idioterie. Je betaalt altijd kosten voor de meter, ook als dat een domme is. Dat is niet méér met een slimme meter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem geweigerd. Zolang dat ding niet kapot is (ik woon in een 'jonge' woning) kan diemeter gewoon blijven zitten.

De standen noteer ik al jaren lang (sinds ik op mijzelf ben gaan wonen, ergens in de jaren '80) elke 1e van de maand in een excel overzicht, inclusief percentage verbruik t.o.v. dezelfde maand vorig jaar (en het gemiddelde verbruik gedurende meerdere jaren) wordt dan vanzelf zichtbaar.
Als er grote afwijkingen zouden zijn, dan kan ik het maandelijkse voorschotbedrag aanpassen.

Maar goed, dat is dus niet 'modern'.
safrat schreef:
02-06-2019 16:31
Ik denk dat je wel iets meer gaat betalen, want dat ding gebruikt elektriciteit en bovendien betaal je abonnementsgeld. Ik in ieder geval wel. Ik betaal 5% meer door die slimme meter.
Je betaalt ook voor de domme meter...
Alle reacties Link kopieren
Altijd horrorverhalen over nieuwigheden.

Vriendin van mij heeft ook een slimme meter en die is stuk, dus die meet niks.
Maar ja, dat lees je nergens op internet.

Ik zou me er niet te druk om maken.

Ik heb nu een half jaar ongeveer slimme meters en tot op heden lijkt het allemaal gewoon vergelijkbaar met andere jaren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Er is een serie slimme meters geweest die inderdaad niet goed waren. Die zijn inmiddels allemaal vervangen en dat type word niet meer geplaatst. Ben met mn slimme meter ook niet meer gaan betalen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
02-06-2019 16:41
Eh, nee. De stroom die de meter zelf verbruikt, komt van het net af, vóór de meter. Dus die betaalt de netbeheerder. En abonnementsgeld....wat een idioterie. Je betaalt altijd kosten voor de meter, ook als dat een domme is. Dat is niet méér met een slimme meter.
Mijn meter is aangesloten op een stopcontact. Hoe verrekenen ze dat dan?
Ik weet niet hoeveel ik moest betalen voor de oude meter. Ik weet nog wel dat ik een discussie heb gehad met Eneco over de kosten van de slimme meter. Hun argument was toen dat ik die kosten er ook weer uit zou halen. Ik neem aan dat als de kosten voor dom of slim gelijk waren zij mij dit hadden verteld, maar dat kan. Ik zou mijn oude rekeningen erbij moeten pakken om te kijken hoeveel ik aan de domme meter kwijt was.
safrat schreef:
02-06-2019 16:48
Mijn meter is aangesloten op een stopcontact. Hoe verrekenen ze dat dan?
Ik weet niet hoeveel ik moest betalen voor de oude meter. Ik weet nog wel dat ik een discussie heb gehad met Eneco over de kosten van de slimme meter. Hun argument was toen dat ik die kosten er ook weer uit zou halen. Ik neem aan dat als de kosten voor dom of slim gelijk waren zij mij dit hadden verteld, maar dat kan. Ik zou mijn oude rekeningen erbij moeten pakken om te kijken hoeveel ik aan de domme meter kwijt was.
Je betaalt niet voor de meter aan Eneco (en als zij wel geld rekenen: snel overstappen), maar aan je netbeheerder. Dat gaat via Eneco. Maar zit in de vastrechtkosten die je elke maand betaalt. Die zijn voor iedereen met eenzelfde soort aansluiting gelijk. Ongeacht welke soort meter je hebt.
Ik denk dat het apparaat dat in het stopcontact zit, iets anders is. De meter is direct aangesloten op het elektriciteitsnet, dus die heeft geen eigen stopcontact nodig. Je gasmeter zit ook niet op het stopcontact, maar heeft een batterij.
Hannie85 schreef:
02-06-2019 16:45
Er is een serie slimme meters geweest die inderdaad niet goed waren. Die zijn inmiddels allemaal vervangen en dat type word niet meer geplaatst. Ben met mn slimme meter ook niet meer gaan betalen.
Dat wat er niet goed aan was, had overigens niets met het verbruik van die meters te maken. Maar met hoe ze waren opgehangen.
MarvelousMrsMaisel schreef:
02-06-2019 16:54
Je betaalt niet voor de meter aan Eneco (en als zij wel geld rekenen: snel overstappen), maar aan je netbeheerder. Dat gaat via Eneco. Maar zit in de vastrechtkosten die je elke maand betaalt. Die zijn voor iedereen met eenzelfde soort aansluiting gelijk. Ongeacht welke soort meter je hebt.
Ik denk dat het apparaat dat in het stopcontact zit, iets anders is. De meter is direct aangesloten op het elektriciteitsnet, dus die heeft geen eigen stopcontact nodig. Je gasmeter zit ook niet op het stopcontact, maar heeft een batterij.
Ja ik heb het net opgezocht. Ik heb een slimme meter, maar ook een slimme thermostaat. En een abonnement van 4,50 per maand. De meterhuur zit rond de 50 euro per jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven