geluidsoverlast buren

02-06-2019 20:19 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
wij wonen al jaren met veel plezier in de woning, sinds een jaar hebben wij nieuwe buren met dagelijks geluidoverlast. het ene moment flinke ruzies de andere momenten worden de grootste feesten gebouwd. Het belemmerd ons in ons geluk in ons thuis, maar ook in ons dagelijks leven. mijn man werkt continu en heeft ook zijn rust nodig. we zitten met ons handen in het haar en weten niet wat we moeten. praten heeft helaas geen zin al meerdere malen geprobeerd. is er iemand die ons advies kan geven hoe we dit kunnen oplossen???? we hebben online al gezien dat er bedrijven zijn die metingen doen, maar ook dat je in je woning aanpassing kunt doen om minder geluid te ervaren. Na dit laatste ook te hebben gevonden kom ik wel tot de conclusie dat ik eerst moet weten hoeveel decibel overlast er is. dus hierbij is er iemand die hier ervaring mee heeft?
[...]

ik hoop dat iemand mijn kan helpen want ik voel me radeloos!!!!!!!!!!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-06-2019 20:41
Reden: spam
4.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort woning is het en uit welk bouwjaar (ongeveer)? Huur/koop? En zijn het boven/onderburen of naast jullie. Dat maakt heel veel uit.

W.b. die meting.... die kun je laten doen. En wat verwacht je daar dan van?

Bepaalde dingen kun je aanpassen. Luchtgeluiden (praten, tv) kun je vrij makkelijk verhelpen door bijv. een voorzetwand te plaatsen (als het om je naaste buren gaat) maar als jij last hebt van contactgeluid (gebonk en gebeuk) dan wordt het al een stuk lastiger.
Ik denk dat je het geluid beter bij de bron aan kunt pakken. Als ze stelselmatig overlast veroorzaken met luidruchtige feesten dan kun je naar de politie stappen. Of als jullie beiden huren, naar de verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
02-06-2019 20:52
Ik denk dat je het geluid beter bij de bron aan kunt pakken.
Op zich mee eens maar in dit geval zou dat wellicht 'liquidatie' betekenen... :wtf:
Buurtbemiddeling inschakelen?
Lady_Day schreef:
02-06-2019 20:59
Op zich mee eens maar in dit geval zou dat wellicht 'liquidatie' betekenen... :wtf:

Dan zeker naar de politie stappen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
02-06-2019 21:02
Dan zeker naar de politie stappen. ;-)
Haha
Alle reacties Link kopieren
Buurtbemiddeling of zelf lawaai schoppen als zij willen slapen.
Je kan ook naar de rijdende rechter.
Sterkte, burengeluidsoverlast is vreselijk!
Lastig, er valt niet heel veel aan te doen helaas. Of het wordt een heel lang proces. Wij hebben het gehad met onze oude buren. Elk weekend gebonk tot midden in de nacht en wietplanten in de tuin die ik in mijn woonkamer en slaapkamer continu rook. Daar is bij de rijdende rechter ook eens een stuk over geweest en conclusie was “stank is relatief. Wat de 1 vind stinken, vind de ander prima en het is niet te meten dus helaas”. Met geluidsoverlast kan je wel elke keer de politie bellen natuurlijk. Maar of dat je woongenot beter maakt is natuurlijk maar de vraag. Bij ons hielp praten helaas ook niet. Wijkagent kon weinig doen en overige buren hadden nergens last van. Wij zijn uiteindelijk verhuisd. Heel drastisch, maar zelfs als het probleem met de wiet en het geluid was opgelost, was de burenrelatie zo verpest dat ik me niet neer prettig voelde in mijn eigen huis. Er viel echt een last van mijn schouders toen ons huis verkocht was. Ik had er zoveel stress van, was in 2 weken 10kg afgevallen en zat aan de kalmeringstabletten tijdens de verkoopperiode. Ik ging met lood in mijn schoenen naar huis, continu bang voor herrie. Ik herken dus wat je meemaakt, het verpest echt je woongenot. En ik heb niet echt tips voor je, zoals je kan lezen :-[
Wat voor geluiden zijn het?
Hoe oud zijn ze en wat doen ze overdag?
Koophuis of sociale woningbouw?

@Whomi, wat een verhaal!
Goed dat jullie konden verhuizen :)
Alle reacties Link kopieren
Whomi, heel herkenbaar. Was bij ons iets soortgelijks, zat elke dag te trillen van de stress en kon niet fatsoenlijk meer voor mijn huishouden zorgen omdat ik continu het huis uit vluchtte om het lawaai niet te moeten horen. Politie kon ook niets doen en buurman deed er telkens een schepje bovenop...
Nu al enkele maanden verhuisd en niks van overlast, behalve verkeer maar daar kunnen we nog mee leven 😅
Steen door de ruiten gooien ??
Alle reacties Link kopieren
Politie doet er over het algemeen niets mee behalve aanspreken en weer weggaan waarna men na 15 min weer begint. De beste optie is verhuizen. Niet slapen is echt funest voor je gezondheid.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je huis geluiddicht laten maken kost echt héél veel geld, je kan beter proberen te verhuizen.
Zeker als het er niet naar uitziet dat je herriemakende buren binnenkort zelf gaan verhuizen.

Een decibelmeter kan je gewoon kopen, ik denk dat je voor 2 tientjes klaar bent. Google op decibelmeter kopen et voila. Mocht je dat toch willen meten zou ik dát doen ipv een bureau inschakelen, zonde van je geld.

Het huis isoleren zodat je echt een feest of hard geschreeuw niet meer hoort is mission impossible, dat kan alleen een bedrijf ophoesten. (ken mensen met muziekstudio's en een muziekschool, ook in de stad ;) )

Klein beetje dempen zal best gaan maar de speciale geluiddempende vloer in mijn oude huis hielp voor geen meter. Ik hoorde het zelf toen ik bij mijn benedenburen ging luisteren; je hoorde echt alles uit mijn huis waar 2 mensen rondliepen met de radio zachtjes aan. Ieder kuchje, voetstap op sokken.. en ik maar denken dat de buren zeurden :(
Ik ben maar verhuisd, hoorde ook meer van de buren dan me lief was.
Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Het is hels als je zulke buren hebt. Of in je buurt. En het niet om gewone leefgeluiden meer gaat maar om o.a. dagelijks keiharde muziek met van die stampende bass, uren en urenlang. Ziekmakend.
Maar je hebt vette pech. Je kunt er niks tegen doen, niet echt. Als praten met hen niks helpt of zelfs niet mogelijk is omdat het je nog meer problemen gaat geven, dan kun je geen kant op. Verhuizen lijkt de enige oplossing maar helaas voor menigeen niet haalbaar.
Niet op korte termijn.
De politie bellen? Dat kan helpen. Hangt er een beetje vanaf of je bang bent voor je buren, acht je ze in staat tot nare wraakacties? Het zet de burenrelatie wel op scherp.
En het is slechts symptoombestrijding, met pech heb je buren die ook na politiebezoek schijt er aan hebben...De politie kan bij herhaaldelijke ernstige overlast overgaan tot in beslagname van muziekapparatuur.
Maar dan ben je wel weer een tijd verder.
En je woont er niet prettiger op. Met van die aso-buren...
Als die ook wel begrijpen dat jij degene bent die de politie belde...
Als je in een huurwoning woont, kan je naast melding doen bij de politie, melding doen bij de woningbouwvereniging, ze zullen dan vragen de overlast te registreren, dossieropbouw doen, vraag ook rond bij de andere buren van de overlastveroorzakers en omwonenden. Vraag hen ook als ze overlast ervaren, om dat te registreren en dus ook melding te doen bij de woningbouwvereniging.
Samen sta je sterker! Jullie zullen heus niet de enigen zijn die het spuugzat zijn! Overlast beperkt zich niet tot de paar meters tot in jullie huis...Anderen zullen het ook horen.
Maar dan nog.... Zo'n procedure tot aanpak van de overlastgevers zoals bv bij hardleerse aso's tot huisuitzetting, kan vele jaren duren! Met de wellicht erbij komende trammelant met de buren.
Het is echt dikke vette pech. Verhuizen als je kan. Nog dikkere vette pech als dat niet kan.
Bij een koopwoning heb je nog meer pech. Geen instantie (woningbouwvereniging) die enig zicht kan bieden op aanpak van de overlastgevers ( en normaal contact over de overlast met hen niks helpt, zelfs na politieingrijpen er niks verbetert) , als die ook een koopwoning hebben.
Je huis verkopen. Dat moet maar lukken in de hoop dat de mogelijke kopers de overlast niet doorkrijgen...
En ik begrijp mensen die bij de verkoop van hun huis niks zeggen over burenoverlast helemaal, ook al zadel je de nieuwe bewoners op met dit afschuwelijke probleem. Je wilt weg! Het is gewoon pure wanhoop dan.
En evt neem je je verlies qua geld in de verkoop. Je leven is je meer waard...
Helaas is de wet er niet naar dat er harder en veel praktischer en vooral sneller, opgetreden kan worden tegen notoire, hardleerse overlastplegers.
Je staat er alleen voor. Zelfs al pak je je samen met buurtbewoners die het ook zat zijn, dan nog is er niks tegen te doen, niet echt. Tenzij je een hele lange adem hebt, voor jaren.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
04-06-2019 01:56
Een decibelmeter kan je gewoon kopen, ik denk dat je voor 2 tientjes klaar bent.
Er zijn zelfs (gratis) decibelmeter apps voorhanden voor je smartphone.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik ook jarenlang forse overlast gehad van een buur die hardcore dj is.
En ik niet alleen, het dreunde de hele buurt door. Meerdere dagen per week en dan begon het om 11u 's ochtends tot 5 u 's nachts . Soms een paar uur, maar je wist , als het weer begon, dit gaat door en door.
En niks tegen te beginnen, gewoon niet. Ook een type dat niet aanspreekbaar was ervoor. Houd op schei uit, er speelde wel meer, de figuren die op de wekelijkse feesten kwamen en wat ik opving wb gesprekken en ruzies. Hele nare types.
Ik voelde me geïntimideerd en het voelde dreigend als ik er iets tegen in wilde doen.
Ik durfde het niet en niet voor niks.Ik ving genoeg op wat er daar gezegd werd. Haar vriend die vastzat voor brandstichting. Na toestanden met zijn ex. (het huis van diens moeder in brand gestoken). Man man, ellende.
Maar verhuizen kon helaas niet.
Toen ik voor de bezichtiging ging, vroeg ik nog aan de bewoonster van toen,over overlast (Ik kwam van een flat waar het vaak hommeles was). Nee hoor, ja af en toe een feestje, maar verder goed met de buren, blablabla...Ik zou e.e.a. overnemen in de woning wat haar veel gedoe en kosten scheelde als ze het kaal op had moeten leveren....ik ben er ingeluisd. Later bleek dat zij wel degelijk ruzie en overlast had met die buren!
Als ik het had geweten was ik er niet gaan wonen!!!
Maar na 4 jaar ellende had ik heel erg geluk! Die buur bleek het niet op de rit te hebben en had blijkbaar fikse huurachterstand opgelopen.
Op een hele mooie dag werd daar de woning leeggehaald! Buur was al tot grote blijheid, een paar maanden niet thuis, maar nu was het definitief klaar hoera!
Huis is leeggehaald en op die middag hebben ik en een paar buurtbewoners die het ook zagen gebeuren op straat een dansje gedaan en elkaar omhelst! EINDELIJK WEG! Zou het echt!? Nog even gevraagd aan de ontruimers zelfs ; "Is ze echt weg!??" "Die komt niet meer terug hier". Hoera!
Die afgrijselijke, enge rotbuur is nooit meer gezien! Wat een geluk hebben we gehad. Ik maar ook de omwonenden. Nu normale buren sindsdien en heerlijk wonen hier.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Komt TO nog ooit terug?
Javier, wat fijn dat het probleem zichzelf uiteindelijk heeft opgelost! Het is echt vreselijk als je zoveel last hebt, niets ertegen kan doen en je niet kan verhuizen. Je niet fijn voelen in je eigen huis is slopend.
Wij konden gelukkig wel verhuizen. Zijn zelfs in dezelfde straat verhuisd (lange straat die door de wijk slingert, dus woon een paar blokken verderop nu). Ik zie de huidige bewoners nog regelmatig en volgens mij wonen ze er fijn. Ze hebben net een 2e kindje en een nieuwe dakkapel geplaatst. En ze hebben me nooit aangesproken over de buren. Het verterkt mijn gevoel dat de buren ons gewoon wilden wegpesten. Ik kom de buren heel soms ook nog tegen. Ze weten ook dat we vanwege hen zijn verhuisd en ze zeggen nooit wat. Kijken me niet eens aan. Mij boeit het niet. Ik woon nu heerlijk! Bij ons was het wel een samenloop van toevalligheden waardoor we zijn verhuisd. Het gedoe met de buren, maar ook dat er op dat moment een wat grotere hoekwoning met garage vrij kwam die schaars zijn in deze wijk. En zonder tuin op het zuiden, vonden we veel te heet. We gingen er dus qua huis ook wel op vooruit en bleven in de buurt van vriendjes van onze dochter en de school enz. Precies wat we zochten eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Tip voor iedereen, als je van plan bent te verhuizen: check en dubbelcheck op buren- buurtoverlast. Ga een avond doordeweeks en in het weekend in je mogelijk toekomstige buurt je licht opdoen, vraag het gewoon aan toekomstige buren en buurtbewoners, hoe het is met overlast in de straat, in de buurt.
Wat is er in de directe omgeving van je huis? Speeltuintje/hangplek bijvoorbeeld?
Echt, bespaar jezelf als het even kan, zover mogelijk door wat buurtonderzoek te doen vantevoren, een hoop ellende.
Je kan niet alles voorkomen of uitsluiten maar het kan wel meer prijs geven dan 'zomaar' na een bezichtiging overgaan tot huur of koop...
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Javier schreef:
04-06-2019 20:59
Zelf heb ik ook jarenlang forse overlast gehad van een buur die hardcore dj is.
En ik niet alleen, het dreunde de hele buurt door. Meerdere dagen per week en dan begon het om 11u 's ochtends tot 5 u 's nachts . Soms een paar uur, maar je wist , als het weer begon, dit gaat door en door. (...)

Eigenlijk zou er een soort A-Team moeten bestaan die dat soort aso's hardhandig aanpakt. Dan is het meteen afgelopen. Het is de enige taal die ze verstaan.

Overigens wel raar dat de politie hier niet op ingegrepen heeft. Je zou toch zeggen dat ze de geluidsinstallatie wel in beslag nemen van zo'n idioot.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
04-06-2019 21:30
Eigenlijk zou er een soort A-Team moeten bestaan die dat soort aso's hardhandig aanpakt. Dan is het meteen afgelopen. Het is de enige taal die ze verstaan. [b]-heb wel gefantaseerd over ze te lijf gaan en haar installatie aan gort knallen als ik een uzi had-
[/b]
Overigens wel raar dat de politie hier niet op ingegrepen heeft. Je zou toch zeggen dat ze de geluidsinstallatie wel in beslag nemen van zo'n idioot.
De politie is er meermaals aan de deur geweest,door de jaren maar geen inbeslagname en geen gevolgen.
De woningbouw deed niks, er is wel geklaagd begreep ik later van anderen, maar ikzelf niet, ik woonde er naast en was bang voor haar en haar vrienden. Helaas. Ik heb ook wel een paar keer de politie gebeld maar was daar huiverig voor. Er is zelfs een youtubevideo notabene door haar zelf gemaakt waar ze de politie aan de deur kreeg en in haar huis kwamen (onder haar DJ naam) . En hoe ze die gezellig binnenliet, wat blabla en ze gingen weer na haar belofte het rustiger te houden. Hoe grappig ze dat vond. Ik heb gekeken of ik die video terug kon vinden, het is al - gelukkig- 5 jaar geleden dat ze verdween, en heb het destijds op mn facebook gepost, maar kan het nu niet zogauw terugvinden.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Javier schreef:
04-06-2019 21:18
Tip voor iedereen, als je van plan bent te verhuizen: check en dubbelcheck op buren- buurtoverlast. Ga een avond doordeweeks en in het weekend in je mogelijk toekomstige buurt je licht opdoen, vraag het gewoon aan toekomstige buren en buurtbewoners, hoe het is met overlast in de straat, in de buurt.
Wat is er in de directe omgeving van je huis? Speeltuintje/hangplek bijvoorbeeld?
Echt, bespaar jezelf als het even kan, zover mogelijk door wat buurtonderzoek te doen vantevoren, een hoop ellende.
Je kan niet alles voorkomen of uitsluiten maar het kan wel meer prijs geven dan 'zomaar' na een bezichtiging overgaan tot huur of koop...
Dit is een hele goede tip, heeft me al 2x een hele hoop ellende bespaard.. echt doen, liefst ook 's nachts!
Toen zat mijn evt nieuwe bovenbuurman in zijn onderbroek op het balkon te drinken en hard mee te zingen met de muziek op standje 100.
In januari :-D
Verder hele leuke buurt, overdag sliep hij dus niets hield me eigenlijk tegen maar 's nachts ging hij los. Niet in orde maar geen gevaar, dat werk.
Politie liet vaak lang op zich wachten vertelde hondenuitlaatster en zei: je gaat daar toch niet onder wonen??? Had het anders nooit geweten.

En een keer een hele foute hangplek in de kinderspeeltuin voor mijn deur maar alleen 's avonds/'s nachts.. auto's met keiharde muziek voor 'mijn' deur.. nou neuh..
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat als de overlastveroorzaker schijt aan je heeft, dat je niet kunt 'winnen'. Ik heb jaren geleden eens in een flatje gewoond met een tokkie buur. Daar ging aan het eind van de middag de muziek keihard aan tot diep in de nacht. Toen ik ging klagen kreeg ik een grote bek en werd ik bedreigd. Nu zou ik meteen de politie gebeld hebben maar ik weet niet waarom ik dat toen niet deed. Maar het verpest je woonplezier en ik was altijd bang dat ik ze tegen kwam en dat ze wat zouden doen. Uiteindelijk maar verhuisd.

Bij een nieuw huis let ik er ook op wat er in de omgeving is. Een potentiele hangplek zie je nog maar met een buur moet je maar net op het juiste tijdstip aanwezig zijn.

Ook van die charmante oudere woningen (met houten skelet) sla ik nu maar over.
Ik heb dat ook meegemaakt met mijn voormalige terrorbuurman. Nadat de politie onverrichter zake weer was vertrokken, stond hij hardop te gniffelen achter de schutting. Ze weten vaak precies hoe ver ze kunnen gaan. Als de politie of wijkbemiddelaar of wie dan ook komt dan zijn ze ineens poeslief, maar zo gauw die weg zijn begint het weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven