Even een onzinvraag.

07-06-2019 08:12 60 berichten
Even een onzinvraag.
Waarom zijn pannen altijd eigenlijk rond? ( op een enkele koekenpan na)
Zat ik mij net af te vragen toen ik nieuwe pannenset uit te zoeken was.
Wie o wie weet dit?
:idee:
Afbeelding
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 07-06-2019 08:35
Reden: plaatje toevoegen
23.59% gewijzigd
Het wast makkelijker af.
Het roert makkelijker.
Het is verhittingstechnisch efficiënter boven een ronde pit
Leuke vraag! 😁

Roert makkelijker, maakt fijner schoon?
Vuur zit in het midden van een pit, dus in een ronde pan wordt alles gelijkmatiger warm.
Maar dat kunnen ze toch ook in een vierkante pan uitvinden?
Alle reacties Link kopieren
Haha leuke vraag!
Ik denk omdat er anders eten (bijv soep) in de hoeken blijft hangen als je roert, en het dan dus ongelijkmatig warm wordt. Dat het dus beter mengt in een ronde dan in een vierkante pan. Beetje hetzelfde als waarom kazen rond zijn (of waren).
Alle reacties Link kopieren
Gelijkmatige hitteverdeling, je warmte bron is ook rond
In de hoeken zou het langer koud blijven
2019 schreef:
07-06-2019 08:17
Maar dat kunnen ze toch ook in een vierkante pan uitvinden?

Zoals vierkante borden, die hebben ze ook pas de laatste jaren.
Ik zou zelf geen vierkante pannen kopen denk ik.
Ben benieuwd of anderen dat wel zouden doen.
2019 schreef:
07-06-2019 08:17
Maar dat kunnen ze toch ook in een vierkante pan uitvinden?
Ik begrijp je vraag niet.
Bedoel je dat het gasfornuispit vierkant wordt en dat het dan in een vierkant gaat uitstralen ofzo? En dat een uitvinding het gemakkelijker maakt om een vierkante pan af te wassen?
Zoiets als een vierkante voetbal ofzo?
lilalinda schreef:
07-06-2019 08:18
Gelijkmatige hitteverdeling, je warmte bron is ook rond
In de hoeken zou het langer koud blijven
Waarom is een warmtebron rond?
Echt ik vraag mij af wie dit soort dingen zo bedenkt.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
07-06-2019 08:21
Waarom is een warmtebron rond?
Echt ik vraag mij af wie dit soort dingen zo bedenkt.
tip voor het weekend:
bouw een rechthoekig vuur

Je hebt te maken met natuurwetten
Misschien eens verdiepen in natuurkunde? dan worden heel veel daagse dingen, ineens heel logisch en verklaarbaar
-jolijn- schreef:
07-06-2019 08:20
Ik begrijp je vraag niet.
Bedoel je dat het gasfornuispit vierkant wordt en dat het dan in een vierkant gaat uitstralen ofzo? En dat een uitvinding het gemakkelijker maakt om een vierkante pan af te wassen?
Zoiets als een vierkante voetbal ofzo?
Een vierkante voetbal rolt niet. Ik hoef niet met mijn pannen te rollen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
07-06-2019 08:22
Een vierkante voetbal rolt niet.
=natuurwet
lilalinda schreef:
07-06-2019 08:23
=natuurwet
Dat kan maar we zijn nu 2019 en inderdaad er zijn momenteel ook vierkante borden te koop dat was er vroeger ook niet.
Nu een onzinvraag door jou: als er 70 koeken zijn die verdeeld moeten worden onder nul mensen, hoeveel krijgt iedereen er dan?
-jolijn- schreef:
07-06-2019 08:24
Nu een onzinvraag door jou: als er 70 koeken zijn die verdeeld moeten worden onder nul mensen, hoeveel krijgt iedereen er dan?
Niemand krijgt een koek ze zijn er niet.
2019 schreef:
07-06-2019 08:24
Dat kan maar we zijn nu 2019 en inderdaad er zijn momenteel ook vierkante borden te koop dat was er vroeger ook niet.
Het hele idee van een natuurwet is dat deze niet in de loop van de tijd verandert.
De vorm van een bord heeft niets te maken met de spreiding van de verhittingsbron.
Ovenschalen zijn regelmatig wél vierkant. De verhitting komt dan van de kanten van de oven.
Alle reacties Link kopieren
Het zou wel moeilijker zijn om de inhoud van een vierkante pan op de schalen of borden te storten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Rond is sterker, gelijkmatiger, makkelijker schoon te maken, makkelijker te maken, makkelijker in gebruik en past beter bij de vorm van een warmtebron.

En voor de autisten onder ons; een ronde pan kan niet scheef staan.
2019 schreef:
07-06-2019 08:21
Waarom is een warmtebron rond?
Echt ik vraag mij af wie dit soort dingen zo bedenkt.
Op de minder traditionele warmtebronnen als inductie is dit misschien anders. Zo niet, zijn zulke dingen vast uit te vinden.
SHIFTY schreef:
07-06-2019 08:34


En voor de autisten onder ons; een ronde pan kan niet scheef staan.
Die snap ik niet.
While cooking in a round pan, you can control the process by "jiggling" the pan, shifting the contents around - a task that would be very inefficient in a pan with corners.
https://www.quora.com/Why-are-frying-pa ... d-in-shape

Dat ook nog.

Oh en dit:
Anything with corners would have stress points that might split because of a different rate of expansion. All pans expand and contract with heat. Any coating - ceramic, teflon, or other would tend to crack in a corner because of the uneven rate of expansion.
In de hoekjes van een vierkante pan kun je niet roeren. Ook niet met een vierkante lepel.
2019 schreef:
07-06-2019 08:17
Maar dat kunnen ze toch ook in een vierkante pan uitvinden?

Omdat een vierkante pan geen verbetering is na de ronde pan, denk ik niet dat iemand daar brood in ziet.
2019 schreef:
07-06-2019 08:38
Die snap ik niet.

Als je een vierkante pan hebt dan 'moet' deze ook recht staan net zoals je een vierkant bord op de tafel niet willekeurig neer zet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven