Wat zijn de schandalen in jullie kerk?

12-06-2019 16:25 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey iedereen,

Vorige week hielp ik een vriendin met de knutselgroep van de kerk omdat er een moeder ziek was geworden. Ik vond het op zich heel erg leuk. Ik had mijn zoon ook meegenomen en hij vond het ook wel grappig en wilde volgende keer weer. Ik besprak dat met mijn vriendin en zij zei dat helemaal goed was (ik ben geen lid van de kerk, maar dat maakte dus niets uit).
Tijdens ons gesprek kwamen op het onderwerp de dominee. En mijn vriendin vertelde mij dat hij vreemd gaat en dat de hele kerkgemeenschap het weet behalve zijn vrouw. Ik was lichtelijk geschokt toen ik dat hoorde.
Maar nu vraag ik mij af of er nog meer van zulke schandalen plaats vinden in geloofsgemeenschappen? Weet iemand nog daar een voorbeeld van? En zal ik de dominee's vrouw vertellen dat haar man vreemd gaat? Ik vind het zo zielig voor haar.
anoniem_386890 wijzigde dit bericht op 12-06-2019 16:41
6.28% gewijzigd
The Sky is the limit
Nee ik heb nog nooit gehoord over priesters die kleine jongetjes neuken.
Alle reacties Link kopieren
Christenen zijn net echte mensen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
de kranten staan er vol mee
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/buitenland/italiaanse ... ~a8b910df/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.plusonline.nl/special-artik ... gste-zonde
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.gelderlander.nl/utrecht/het ... ~a8a5b43d/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Nou.. vroeger de pater die aan kinderen zat.
Meneer pastoor die hetzelfde deed.
Dominee die vreemd gaat en partner nergens vanaf weet: check!

Dat was in hervormde/gereformeerde/r.-k. kringen

Heb een vriend weleens gevraagd hoe en of dat bij hun gemeenschap voorkwam maar daar werd toen niet over gesproken.
Wat ik wel een groot schandaal vind, is dat oa lhbti niet getolereerd wordt door een groot deel.
Dat de kerk bestaat is een schandaal op zich. Vooralsnog is er enkel oorlog en haat door ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik weet dat er dingen gebeuren met kleine kinderen en dat is verschrikkelijk.
Ik had altijd in mijn hoofd dat die kerkelijke mensen zo braaf waren, maar blijkbaar niet als de dominee vreemd gaat.
Wat iemand nog een andere voorbeeld?
Ik vind het interessant om te lezen.
The Sky is the limit
Deze vraag is een grap toch?

In elke kerk (of andere groepen/sektes/verenigingen) bestaat misbruik in elke vorm, vreemdgaan, stelen, fraude plegen, kindhuwelijken, besnijdenis, etc...
Alle reacties Link kopieren
Stuiterdraakje schreef:
12-06-2019 16:33
Nou.. vroeger de pater die aan kinderen zat.
Meneer pastoor die hetzelfde deed.
Dominee die vreemd gaat en partner nergens vanaf weet: check!

Dat was in hervormde/gereformeerde/r.-k. kringen

Heb een vriend weleens gevraagd hoe en of dat bij hun gemeenschap voorkwam maar daar werd toen niet over gesproken.
Wat ik wel een groot schandaal vind, is dat oa lhbti niet getolereerd wordt door een groot deel.
Dit is een wat modernere kerk dus LHBTTI werd hier geaccepteerd anders zou ik ook niet mijn zoon op de knutselclub zetten. Ik vind het alleen zo naar voor zijn vrouw. Zal ik haar inlichten dat haar man vreemd gaat ?
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
ElleWoodzx schreef:
12-06-2019 16:37
Dit is een wat modernere kerk dus LHBTTI werd hier geaccepteerd anders zou ik ook niet mijn zoon op de knutselclub zetten. Ik vind het alleen zo naar voor zijn vrouw. Zal ik haar inlichten dat haar man vreemd gaat ?
Ja. Lekker dan, iedereen weet het en praat erover achter haar rug. Blijkbaar zijn al die rechtschapen figuren niet zo rechtschapen als ze lijken. Hypocriete gelovigen dus.

Risico bestaat wel dat je niet meer naar de knutselclub mag komen...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Maar vraag het hier eens, lijkt me leuk:

https://forum.refoweb.nl/
Serieus? Jij wist niet dat er zulke dingen (en veel ergere) gebeurden binnen de kerk?
Wat Bianca al zei, het zijn net echte mensen.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
12-06-2019 16:41
Ja. Lekker dan, iedereen weet het en praat erover achter haar rug. Blijkbaar zijn al die rechtschapen figuren niet zo rechtschapen als ze lijken. Hypocriete gelovigen dus.

Risico bestaat wel dat je niet meer naar de knutselclub mag komen...
Daarom vind het goed dat ze het weet. En mijn vriendin is de baas van de club en zit ook in kerkraad dus ik denk niet dat de dominee's vrouw daar iets over te zeggen heeft.
The Sky is the limit
Star² schreef:
12-06-2019 16:42
Maar vraag het hier eens, lijkt me leuk:

https://forum.refoweb.nl/
:-D
Alle reacties Link kopieren
ava75 schreef:
12-06-2019 16:45
Serieus? Jij wist niet dat er zulke dingen (en veel ergere) gebeurden binnen de kerk?
Wat Bianca al zei, het zijn net echte mensen.
Dat wist ik wel maar ik dacht alleen dat de katholieke waren. Dit is een protestantse kerk (ik weet niet precies de richting) maar ze zijn pro-vrouw en pro-homo. Dus ik dacht als ze zo modern zijn dat de schandalen wel meevielen
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
12-06-2019 16:42
Maar vraag het hier eens, lijkt me leuk:

https://forum.refoweb.nl/
"Dat was geen echte kerk, dat was een apostate kerk vol ongelovigen." - Refoweb.

"Vrouwen moeten ook geen korte rokjes dragen, anders was de predikant nooit in de verleiding gekomen." - Ook Refoweb

"Wij dienen ons niet met aardse zaken als roddelen bezig te houden. God zal de predikant op het juiste pad leiden. Het is niet aan ons om daar uitspraken over te doen." - Andere Refowebgebruiker

"Als zijn vrouw geen broek aangedaan had was dit vast niet gebeurd." - De alomtegenwoordige Refoweb conclusie.

Refoweb is triest en hilarisch.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Het schandaal hier in de kerk is dat deze is gesloten door te weinig bezoekers.
Zeg kerk, dan zeg je schandaal. Het woord kerk betekent inmiddels bijna schandaal.
Alle reacties Link kopieren
Misbruik komt voor overal waar men machtsposities creeert.

Dominees gaan vreemd, randen aan of vergrijpen zich aan hun (eigen) kinderen en de gehele schijnheilige gemeenschap kijkt de andere kant op, gedoogt het en dwingen de slachtoffers zelfs tot stilzwijgen. (en Dominee kan vervangen worden door Voorganger, Iman, Priester, Sjamaan, Guru etc.)

Het hypocriete gedrag is inherent aan religieuze groeperingen die het idee erop na houden dat hun groepje de 'Waarheid' in pacht heeft. Dus inclusief de daaruit voortvloeiende schandalen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
ElleWoodzx schreef:
12-06-2019 16:35
Ja ik weet dat er dingen gebeuren met kleine kinderen en dat is verschrikkelijk.
Ik had altijd in mijn hoofd dat die kerkelijke mensen zo braaf waren, maar blijkbaar niet als de dominee vreemd gaat.
Wat iemand nog een andere voorbeeld?
Ik vind het interessant om te lezen.
Kerkelijke mensen moeten een voorbeeld aan Jezus nemen en daarom juist beseffen dat ze niet braaf zijn en vergeving en verlossing nodig hebben. Daarbij past bescheidenheid en geen hoogmoed naar anderen die deze overtuiging niet hebben. De boodschap van Jezus was: heb elkaar lief (ook je vijanden). Misbruik en vreemdgaan horen daar niet bij.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
in iedere gemeenschap komen dingen als vreemdgaan, misbruik, fraude enz voor, dat is echt niet voorbehouden aan gelovigen hoor.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
En zal ik de dominee's vrouw vertellen dat haar man vreemd gaat?

Goed idee!

Je weet natuurlijk ook 100% zeker dat alle roddels waar zijn....want je komt er al jaren over de vloer.
viva-amber wijzigde dit bericht op 12-06-2019 17:10
40.86% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven