Wat zijn de schandalen in jullie kerk?

12-06-2019 16:25 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey iedereen,

Vorige week hielp ik een vriendin met de knutselgroep van de kerk omdat er een moeder ziek was geworden. Ik vond het op zich heel erg leuk. Ik had mijn zoon ook meegenomen en hij vond het ook wel grappig en wilde volgende keer weer. Ik besprak dat met mijn vriendin en zij zei dat helemaal goed was (ik ben geen lid van de kerk, maar dat maakte dus niets uit).
Tijdens ons gesprek kwamen op het onderwerp de dominee. En mijn vriendin vertelde mij dat hij vreemd gaat en dat de hele kerkgemeenschap het weet behalve zijn vrouw. Ik was lichtelijk geschokt toen ik dat hoorde.
Maar nu vraag ik mij af of er nog meer van zulke schandalen plaats vinden in geloofsgemeenschappen? Weet iemand nog daar een voorbeeld van? En zal ik de dominee's vrouw vertellen dat haar man vreemd gaat? Ik vind het zo zielig voor haar.
anoniem_386890 wijzigde dit bericht op 12-06-2019 16:41
6.28% gewijzigd
The Sky is the limit
Een vriendengroep/sleutelclub. Alle sleutels in een bakje en de sleutel die je eruit viste was de persoon met wie je naar huis ging.

christelijke supermarktmanager had thuis een vrouw en 3 kinderen, kreeg een affaire met een jong meisje uit de winkel. Dat meisje woont nu samen met die man en zijn vrouw en de kinderen.

Tot 11 uur zaterdagavond uitgaan zodat je zondagnacht 12 uur thuis was en geen zondige dingen meer kon doen. 6 dagen per week tv kijken en computeren behalve op zondag.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
12-06-2019 17:00
Kerkelijke mensen moeten een voorbeeld aan Jezus nemen en daarom juist beseffen dat ze niet braaf zijn en vergeving en verlossing nodig hebben. Daarbij past bescheidenheid en geen hoogmoed naar anderen die deze overtuiging niet hebben. De boodschap van Jezus was: heb elkaar lief (ook je vijanden). Misbruik en vreemdgaan horen daar niet bij.
Roddelen ook niet, en kindermisbruik gelijk stellen aan vreemdgaan ook niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb geen kerk.
Ik ken alleen maar hypocriete gelovigen. Als niet in daad dan wel hypocriet in denkbeelden.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:04
98.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik ken een heleboel hypocriete niet-gelovigen, in woord en daad
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
12-06-2019 17:17
Ik zou mijn kind nooit bij zo’n club brengen en die vriendin zou ik aanspreken op waarom ze roddelt en de vrouw niet inlicht.
Dan kun je je kind ook niet naar een school brengen, leraren zijn ook mensen, die vreemdgaan
elfjetwaalfje schreef:
12-06-2019 17:00
Kerkelijke mensen moeten een voorbeeld aan Jezus nemen en daarom juist beseffen dat ze niet braaf zijn en vergeving en verlossing nodig hebben. Daarbij past bescheidenheid en geen hoogmoed naar anderen die deze overtuiging niet hebben. De boodschap van Jezus was: heb elkaar lief (ook je vijanden). Misbruik en vreemdgaan horen daar niet bij.
Oordelen ook niet.
rosanna08 schreef:
12-06-2019 17:02
in iedere gemeenschap komen dingen als vreemdgaan, misbruik, fraude enz voor, dat is echt niet voorbehouden aan gelovigen hoor.
Dit. Denk aan leraren, politieke figuren, sportcoaches, scoutingleiders, kdvleiders, etc... Die worden alleen nooit als groep gezien en daarom denkt men dat het daar minder gebeurt. En de meest voor de hand liggende: familieleden.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:05
99.45% gewijzigd
lilalinda schreef:
12-06-2019 17:20
Dan kun je je kind ook niet naar een school brengen, leraren zijn ook mensen, die vreemdgaan

Jij snapt het verschil niet tussen een religie en een school? En het gaat mij niet om het vreemdgaan.
Wittelamp schreef:
12-06-2019 17:30
Uiteraard. Onder niet gelovigen heb je hypocrieten en niet-hypocrieten.

Bij gelovigen kan je er echter al bijna vanuit gaan dat ze hypocriet zijn. De religie en de teksten zijn inherent hypocriet dus het kan niet anders.
Wat een onzin.
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
12-06-2019 17:31
Jij snapt het verschil niet tussen een religie en een school? En het gaat mij niet om het vreemdgaan.
Knap, deze opmerking slaat nergens op!
nachtvlinder1977 schreef:
12-06-2019 17:23
Dit. Denk aan leraren, politieke figuren, sportcoaches, scoutingleiders, kdvleiders, etc... Die worden alleen nooit als groep gezien en daarom denkt men dat het daar minder gebeurt. En de meest voor de hand liggende: familieleden.
Het verschil zit hem denk ik vooral in het afdekken wat in bepaalde geloofsgemeenschappen gebeurd ipv het naar buiten brengen en aangifte doen bij de politie. Gevolg is vaak dat het misbruik in stand blijft.
Mishandeling, vreemdgaan, incest, misbruik... Alles wel gezien, gehoord en meegemaakt bij die oh zo brave gereformeerden hoor. Hoe kom je er in vredesnaam bij dat dat niet zo zou zijn? Alles wordt onder het kleed geveegd, dus ze komen overal mee weg.
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
12-06-2019 17:30
Uiteraard. Onder niet gelovigen heb je hypocrieten en niet-hypocrieten.

Bij gelovigen kan je er echter al bijna vanuit gaan dat ze hypocriet zijn. De religie en de teksten zijn inherent hypocriet dus het kan niet anders.
Bijzonder nare zienswijze hou jij erop na zeg.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
*Kettricken* schreef:
12-06-2019 17:44
Mishandeling, vreemdgaan, incest, misbruik... Alles wel gezien, gehoord en meegemaakt bij die oh zo brave gereformeerden hoor. Hoe kom je er in vredesnaam bij dat dat niet zo zou zijn? Alles wordt onder het kleed geveegd, dus ze komen overal mee weg.
Dat is echt niet alleen bij gereformeerden zo. Mijn schoonfamilie bestaat uit atheïsten en afvallige katholieken, en je wil niet weten wat die allemaal onder het kleed geveegd hebben.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:04
99.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-06-2019 17:11
Roddelen ook niet, en kindermisbruik gelijk stellen aan vreemdgaan ook niet.
Door het in één zin te noemen stel ik het niet gelijk.
Love is the meaning of life
Wittelamp schreef:
12-06-2019 17:48
Omdat ik de religieuze teksten en organisaties inherent hypocriet vind? En daarom ook de navolgers daarvan niet oké vind?
De teksten zijn niet hypocriet, de mensen die ze interpreteren zijn hypocriet. En niet eens allemaal. Ik ken gerust hele aardige, integere mensen die zichzelf christen noemen en proberen te leven naar het woord van Jezus zonder zich allerlei oordelen aan te meten.

En kerken zijn echt de enige organisaties niet die zaken als misbruik met de mantel der liefde bedekken. Sportclubs kunnen er ook wat van, en scholen, en families. Maar dat laatste was al eens gezegd geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
12-06-2019 17:02
in iedere gemeenschap komen dingen als vreemdgaan, misbruik, fraude enz voor, dat is echt niet voorbehouden aan gelovigen hoor.
Precies.
Valse vroomheid.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Een oude vriendin van mij is als klein meisje misbruikt door haar vader.zwaar gereformeerd.
Ze heeft op latere leeftijd haar vader aangegeven voor misbruik.Bleek dat haar 2 jongere zusjes ook misbruikt waren.Het is voor het gerecht geweest en haar vader is veroordeeld.
Het ergste van alles moeder wist er van en is nu nog steeds bij deze man(monster)

Ze willen alle 3 niks meer met de kerk te maken hebben.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Lady*Voldemort schreef:
12-06-2019 17:47
Dat is echt niet alleen bij gereformeerden zo. Mijn schoonfamilie bestaat uit atheïsten en afvallige katholieken, en je wil niet weten wat die allemaal onder het kleed geveegd hebben.
Uiteraard, maar 't ging hier over gereformeerden/protestanten. Ellende is overal, dus ik verwonderde me nogal over de verbazing van TO.
Alle reacties Link kopieren
Nou, als je dan zo begaan bent met die domineesvrouw, dan zou ik eerst eens wat vaker langsgaan en gaan ontdekken of die roddels überhaupt wel waar zijn. Nu iets gaan roepen terwijl je er letterlijk 1 keer geweest bent en die hele dominee + vrouw niet gezien hebt is lachwekkend.
*Kettricken* schreef:
12-06-2019 18:18
Uiteraard, maar 't ging hier over gereformeerden/protestanten. Ellende is overal, dus ik verwonderde me nogal over de verbazing van TO.
TO was natuurlijk niet echt verbaasd. Al die schandalen staan gewoon in de krant, en als TO echt tot zo'n vreselijke geloofsgemeenschap behoorde dat ze als vrouw niet eens een krant mocht lezen zou ze al helemaal geen lid mogen worden van het vivaforum. Dus TO had gewoon zin om eens een leuk spraakmakend topic te openen, en dat mag natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven