Wat zijn de schandalen in jullie kerk?

12-06-2019 16:25 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey iedereen,

Vorige week hielp ik een vriendin met de knutselgroep van de kerk omdat er een moeder ziek was geworden. Ik vond het op zich heel erg leuk. Ik had mijn zoon ook meegenomen en hij vond het ook wel grappig en wilde volgende keer weer. Ik besprak dat met mijn vriendin en zij zei dat helemaal goed was (ik ben geen lid van de kerk, maar dat maakte dus niets uit).
Tijdens ons gesprek kwamen op het onderwerp de dominee. En mijn vriendin vertelde mij dat hij vreemd gaat en dat de hele kerkgemeenschap het weet behalve zijn vrouw. Ik was lichtelijk geschokt toen ik dat hoorde.
Maar nu vraag ik mij af of er nog meer van zulke schandalen plaats vinden in geloofsgemeenschappen? Weet iemand nog daar een voorbeeld van? En zal ik de dominee's vrouw vertellen dat haar man vreemd gaat? Ik vind het zo zielig voor haar.
anoniem_386890 wijzigde dit bericht op 12-06-2019 16:41
6.28% gewijzigd
The Sky is the limit
Orișa schreef:
12-06-2019 19:38
Oh, lees het sarcasme even.
Ja ik wou jou niet citeren, kwam per ongeluk.
Ik was het juist eens met jou. Antwoord hoorde ergens anders bij te staan.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
12-06-2019 19:33
Op zondag gaat het dicht :lol:
Echt?! :rofl:
Zazamaenade schreef:
12-06-2019 19:33
Op zondag gaat het dicht :lol:
Veel (online)winkels in die regio ook. Prima toch?
LolitaFleur schreef:
12-06-2019 19:50
Ja ik wou jou niet citeren, kwam per ongeluk.
Ik was het juist eens met jou. Antwoord hoorde ergens anders bij te staan.

Denk je dat je er vanavond nog uit gaat komen wat je nou precies wilde zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Sooofff schreef:
12-06-2019 19:50
Echt?! :rofl:
Op zondag kun je ook niet op de site van het gereformeerd dagblad komen.
Alle reacties Link kopieren
Sooofff schreef:
12-06-2019 19:50
Echt?! :rofl:
waarom is dat grappig? Zondag is een rustdag en het zou juist hypocriet zijn als ze wel open zouden zijn, terwijl andere dingen niet gedaan worden, omdat het zondag is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
nachtvlinder1977 schreef:
12-06-2019 19:12
Onzin. Bij seksueel misbruik, maar ook bij andere soorten misbruik is het altijd onder dwang en zullen slachtoffers liever zwijgen uit schaamte, bang om niet geloofd te worden, of ze worden bedreigd.
Ik wou hier op reageren. Ben het het niet mee eens dat dit ALTIJD zo het geval is. Ik haal hierbij de Jehova kwestie nog eens aan en het afdekken van bepaalde schandalen. Ik betreur dat ik dit van zeer dichtbij mee moest maken (wil hier niet op in) en duidelijk maken dat er niet altijd dwang/bedreiging aan te pas hoeft te komen. Dat in bepaalde gemeenschappen dingen “ normaal “ beginnen te worden. Je zou het haast hersenspoelen/sekte vorming kunnen noemen. En dan dat zon eigen gemeenschap dit soort schandalen zelf afhandelen op bepaalde manieren draagt niet bij tot stoppen hiervan. Het kan ook een verlossing zijn dat het wel naar buiten komt , politie en gerecht worden ingeschakeld. Doen inzien dat het hartstikke fout is wat gaande is.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
12-06-2019 19:53
Veel (online)winkels in die regio ook. Prima toch?

Ze gaan hun goddelijke gang maar.
Vanwege de Nashville-verklaring las ik weleens op het refoweb, uit nieuwsgierigheid.
Ik stond wel raar te kijken toen de boel daar dichtzat, op zondag.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
12-06-2019 19:27
Van de week had je nog een 15-jarige dochter?

Die is ineens getransformeerd - aangezien ze toch niet in de liefde geloofde - in een zoon?
Ik heb twee kinderen een dochter van 15 en een zoon van 11. En ik open alleen maar topics omdat ik iets meemaak en ik mijn ervaring wil delen, is dat zo raar?
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
12-06-2019 19:20
Ik heb je even geloept, maar wat een aparte topics maak jij aan. Iedere keer over van die controversiele onderwerpen, zeg maar.
Ik vertel gewoon opvallende dingen die ik meemaak in het leven. Ik kan ook schrijven dat de choco-pasta in de aanbieding was, maar daar zal niemand interesse in hebben.
The Sky is the limit
jaw schreef:
12-06-2019 16:57
Misbruik komt voor overal waar men machtsposities creëert.
Precies.

Het meeste misbruik gebeurt binnen het gezin: een ouder, een oom (of tante), een oudere broer die een jonger/afhankelijk kind misbruikt.

Machtsmisbruik komt voor in sportverenigingen, op scholen, in bedrijven, in ziekenhuizen, acteeropleidingen, noem maar op.
Zodra er hiërarchie is, ligt onderdrukking en intimidatie op de loer.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
12-06-2019 19:17
Geen schandaal, of misschien ook wel...
Mijn moeder is gereformeerd. Ze was ervan overtuigd dat homoseksualiteit niet goed was en dat dat niet samen kon gaan met het geloof.
Toen is de kerk waar zij toe behoorde opgegeven en is ze op zoek gegaan naar een andere kerk. Helemaal enthousiast was ze over de nieuwe kerk. En toen bleek de dominee homoseksueel. Ze heeft er ineens helemaal geen problemen meer mee, want ja, als de dominee homo is dan zal het wel goed zijn.
Oh dat vind ik leuk om te horen :heart:
The Sky is the limit
Wittelamp schreef:
12-06-2019 17:30
Uiteraard. Onder niet gelovigen heb je hypocrieten en niet-hypocrieten.

Bij gelovigen kan je er echter al bijna vanuit gaan dat ze hypocriet zijn. De religie en de teksten zijn inherent hypocriet dus het kan niet anders.
Doeslief.

Ik ken genoeg gelovigen die fantastisch (vrijwilligers)werk doen.
rosanna08 schreef:
12-06-2019 18:52
gelovigen zijn hypocriet lijkt me best een oordeel

Maar ik ben niet gelovig, ik mag oordelen van god van mezelf.
Redballoon schreef:
12-06-2019 19:17
Geen schandaal, of misschien ook wel...
Mijn moeder is gereformeerd. Ze was ervan overtuigd dat homoseksualiteit niet goed was en dat dat niet samen kon gaan met het geloof.
Toen is de kerk waar zij toe behoorde opgegeven en is ze op zoek gegaan naar een andere kerk. Helemaal enthousiast was ze over de nieuwe kerk. En toen bleek de dominee homoseksueel. Ze heeft er ineens helemaal geen problemen meer mee, want ja, als de dominee homo is dan zal het wel goed zijn.
O, die homoseksuele dominee ken ik. In de plaats A.
Superleuke vent.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:00
99.41% gewijzigd
Odense schreef:
12-06-2019 20:23
O, die homoseksuele dominee ken ik. In de plaats A.
Superleuke vent.

Ik wil niet vervend zijn, maar ik ken minstens drie homosexuele dominees. Ze zitten overal, tegenwoordig
M
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 14-06-2019 03:20
0.00% gewijzigd
Wittelamp schreef:
12-06-2019 20:27
Dat vindt je leuk? Dat iemand niet zelf nadenkt maar eerst veroordeeld omdat dat van de kansel geroepen wordt en de volgende dag accepteert omdat het van de kansel geroepen wordt. Ik vind dat doodenge mensen, klapvee.
Helemaal mee eens. “ volgelingen “ zonder nog enig eigen besef en denkvermogen . Vandaar ook alle schandalen,homo haat en oorlogen op de wereld betreft het geloof.
Gewoon triest.
anoniem_386754 wijzigde dit bericht op 12-06-2019 20:40
5.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
12-06-2019 20:27
Dat vindt je leuk? Dat iemand niet zelf nadenkt maar eerst veroordeeld omdat dat van de kansel geroepen wordt en de volgende dag accepteert omdat het van de kansel geroepen wordt. Ik vind dat doodenge mensen, klapvee.
Niet zo negatief
The Sky is the limit
Alle reacties Link kopieren
LolitaFleur schreef:
12-06-2019 20:38
Helemaal mee eens. “ volgelingen “ zonder nog enig eigen besef en denkvermogen . Vandaar ook alle schandalen en oorlogen op de wereld betreft het geloof. Evenals de vele homo haat over de wereld.
Gewoon triest.
Maar is dat niet bij iedereen zo... Als ik Brokeback Mountain niet had gezien zo ik ook niet zo tolerant zijn als ik nu ben.
The Sky is the limit
Dymphnatam schreef:
12-06-2019 20:30
Ik wil niet vervend zijn, maar ik ken minstens drie homoseksuele dominees. Ze zitten overal, tegenwoordig.
Yes!

:-]
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:00
99.09% gewijzigd
Wittelamp schreef:
12-06-2019 20:30
Wat lief van ze. Zonder het geloof erbij te verkondigen? De meeste die ik ken doen vrijwilligerswerk omdat ze diep in hun hart geloven dat die arme mensen gered moeten worden. Door god dan hè. Dat ze zondig zijn of verloren. Hoe dan ook zijn zij superieur aan ze, want zij hebben god al gevonden. Dat zit er altijd achter.
Niet.
ElleWoodzx schreef:
12-06-2019 20:41
Maar is dat niet bij iedereen zo... Als ik Brokeback Mountain niet had gezien zo ik ook niet zo tolerant zijn als ik nu ben.

Je snapt wel dat als het aan de kerk lag die film er nooit gekomen was?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven