Verhuizen van het westen naar provincie Groningen

17-06-2019 10:39 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij gaan verhuizen van Egmond aan zee naar Winsum. Een groot dorp boven Groningen. Dit is natuurlijk heel spannend dus ik zou graag ervaringen van mensen horen die ook een dergelijke verhuizing achter de rug hebben. Hoe bevalt het in het noorden van Nederland? Kon je goed aarden? Ben je er gelukkiger van geworden? We hebben er wel familie en vrienden wonen dus we komen niet in niemandsland terecht maar we laten ook vrienden achter en natuurlijk het strand 😢
Alle reacties Link kopieren
Winsum is leuk!!
Met de trein ben je zo in hartje Groningen.
1/2 uurtje met de auto ben je in Lauwersoog (strand)
Even doorrijden en je bent in Dokkum (leuk stadje met leuke winkeltjes)

Succes en veel plezier!!!!
Ik denk hier ook wel eens over de laatste jaren, maar ben er toch wat huiverig voor geworden vanwege de aadbevingen. Ik had er onlangs dit topic over: overig/huis-kopen-in-aardbevingsgebied/ ... #p29960696

Hoe zie jij dat?
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
17-06-2019 11:23
Ik denk hier ook wel eens over de laatste jaren, maar ben er toch wat huiverig voor geworden vanwege de aadbevingen. Ik had er onlangs dit topic over: overig/huis-kopen-in-aardbevingsgebied/ ... #p29960696

Hoe zie jij dat?
Winsum is net op 't randje van het aardbevingsgebied dus ik ben er niet zo bang voor en schade wordt vergoed. Waarom denk jij erover om te verhuizen?
Winsum is mooi. Wees een beetje rustig, dat kan nooit kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
17-06-2019 14:21
Winsum is mooi. Wees een beetje rustig, dat kan nooit kwaad.
Hoe bedoel je wees een beetje rustig?
RJB schreef:
17-06-2019 14:23
Hoe bedoel je wees een beetje rustig?
Westerlingen hebben geen goede reputatie op dat vlak in de provincie. Dus wanneer je extravert, luid en aanwezig bent, dan zal met dat met je herkomst verbinden. Als je er wat langer woont en mensen kennen je beter is het verder prima.
Het scheelt ook dat Winsum groot is en daarom anoniemer.
Betty_Slocombe schreef:
17-06-2019 14:37
Westerlingen hebben geen goede reputatie op dat vlak in de provincie. Dus wanneer je extravert, luid en aanwezig bent, dan zal met dat met je herkomst verbinden. Als je er wat langer woont en mensen kennen je beter is het verder prima.
Het scheelt ook dat Winsum groot is en daarom anoniemer.
Ik vraag me af hoeveel luide, extraverte, aanwezige mensen de stap nemen om in dorp in een rustige plattelandsomgeving te gaan wonen... Ik denk dat de "westerlingen" die daarheen gaan dat over het algemeen mede doen vanwege de rust en dat zijn dan doorgaans zelf ook rustige mensen. Maar goed, uitzonderingen zullen er ook zijn.
RJB schreef:
17-06-2019 13:59
Winsum is net op 't randje van het aardbevingsgebied dus ik ben er niet zo bang voor en schade wordt vergoed. Waarom denk jij erover om te verhuizen?
Ik ben opgegroeid in kleine plattelandsdorpen in het noordoosten van NL en heb gestudeerd en gewoond in stad Groningen. Die regio blijft trekken, zeker nu ik wat ouder wordt. En de huizen zijn daar een stuk goedkoper dus dat zou flink schelen in hypotheeklasten. Of ik zou meer grond kunnen hebben voor dezelfde lasten. Eigenlijk kan de directe woonomgeving en regio mij niet rustig genoeg zijn, maar ik heb ook een partner en die heeft wat meer behoefte aan reuring. En ik zal ook de vrienden missen die we hier hebben. Het is een hele stap. Dus wat het gaat worden weet ik niet. En jij? Ben je de toeristen in Egmond zat of is er een andere reden? Zul je de zee niet gaan missen?
JuriaanB schreef:
17-06-2019 15:26
Ik vraag me af hoeveel luide, extraverte, aanwezige mensen de stap nemen om in dorp in een rustige plattelandsomgeving te gaan wonen... Ik denk dat de "westerlingen" die daarheen gaan dat over het algemeen mede doen vanwege de rust en dat zijn dan doorgaans zelf ook rustige mensen. Maar goed, uitzonderingen zullen er ook zijn.
Nou, dat valt nog behoorlijk tegen. Ik zeg het niet zomaar, zakmaarzegge. En je hebt de schijn natuurlijk ook gewoon tegen, vooral in gesloten dorpen.
Of mensen houden van rust, maar weten niet dat het platteland niet de hele dag door rustig is. Ik heb hier iets te vaak meegemaakt dat nieuwe bewoners kwamen klagen over trekkers op zondag/stankoverlast/autoraces (die hier al decennia gehouden worden)/tentfeesten.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar wel benieuwd waarom jullie deze stap zetten?

Heel veel geluk!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar van Brabant naar Drenthe verhuisd. En zijn heel blij met die keuze! Vooral de rust en de ruimte, maar ook de mentaliteit van de mensen is hier toch anders en past beter bij ons

Wij zijn meteen na sleuteloverdracht even kennis gaan maken met de buren, dat werd wel erg gewaardeerd en zou ik zeker aanraden. Verder om te 'integreren' zou ik kijken of er een vere niging oid in de buurt is waarbij je kunt aansluiten om zo nieuwe mensen te leren kennen en je netwerk uit te breiden.
RJB schreef:
17-06-2019 13:59
Winsum is net op 't randje van het aardbevingsgebied dus ik ben er niet zo bang voor en schade wordt vergoed. Waarom denk jij erover om te verhuizen?
De schade van de bevingen blijft helaas niet beperkt tot aardbevingsgebied (weet ik inmiddels uit eigen ervaring)
Betty_Slocombe schreef:
17-06-2019 20:47
Nou, dat valt nog behoorlijk tegen. Ik zeg het niet zomaar, zakmaarzegge. En je hebt de schijn natuurlijk ook gewoon tegen, vooral in gesloten dorpen.
Of mensen houden van rust, maar weten niet dat het platteland niet de hele dag door rustig is. Ik heb hier iets te vaak meegemaakt dat nieuwe bewoners kwamen klagen over trekkers op zondag/stankoverlast/autoraces (die hier al decennia gehouden worden)/tentfeesten.
Dat eerste wat je zei valt naar mijn mening wel mee, komt een beetje over alsof die noorderlingen allemaal hele rustige introverte mensen zijn. Maar dat laatste herken ik wel. Het zijn wel vaak de "westerlingen" die over dat soort dingen klagen en ik denk dat je daar dan ook eerder gedoe mee zou krijgen. Daar zit niemand op te wachten.
Zelf woon ik in de stad Groningen.
Vind Winsum echter superleuk.
Prachtige omgeving ook; leuk om ook te varen met van die fluisterbootjes.
Alle reacties Link kopieren
Mensen in Groningen vinden westerlingen gauw schreeuwerig. En hebben gauw het idee dat westerlingen het allemaal willen komen regelen hier. Daar houden ze niet van. Verder is de provincie Groningen fantastisch om te wonen en zijn de mensen erg aardig. Maar dat vertellen we niet want dan komt iedereen hier heen...
Maakt niet uit naar welke kant je verhuist: voor jou is de rijafstand prima te doen naar je oude vrienden/kennissen, voor hen is het alsof ze op vakantie gaan, niet te doen die afstand.
Van Winsum weet ik niet zoveel maar Groningen stad is in ieder geval heel leuk. En zoals @droom19 al zei ben je daar zo. Als je strand mist kan je ook naar Schiermonnikoog gaan. Dan moet je wel met de boot dus even tussendoor gaat dan helaas niet maar dan maak je er misschien sneller een dagje van. Hoornseplas kan ook leuk zijn met mooi weer.

Ik ken veel mensen uit die van de randstad naar het noorden zijn verhuisd en de meeste hebben daar nooit spijt van gehad. Sommigen hadden er eerder spijt van dat ze niet eerder die stap gezet hadden. Zal natuurlijk even wennen zijn, maar zoals @racegirl zegt, als je dat wilt zijn er genoeg manieren om te "integreren" haha. Verenigingen, activiteitencommissie of zo. Maar net hoe actief je zelf wilt zijn. Mensen kijken je echt niet met de nek aan omdat je uit het westen komt. En in Groningen is sowieso genoeg te doen.
ekeim schreef:
17-06-2019 22:24
Mensen in Groningen vinden westerlingen gauw schreeuwerig. En hebben gauw het idee dat westerlingen het allemaal willen komen regelen hier. Daar houden ze niet van. Verder is de provincie Groningen fantastisch om te wonen en zijn de mensen erg aardig. Maar dat vertellen we niet want dan komt iedereen hier heen...
Heb zelf ook familie in het westen wonen en die zijn gelukkig helemaal niet schreeuwerig of wat dan ook.
Het heeft er natuurlijk ook altijd mee te maken met wat voor persoonlijkheden je te maken hebt.
Ben zelf weliswaar noordeling (Groninger), maar wil westerlingen zeker niet generaliseren oid.
Natuurlijk is de mentaliteit in het noorden wel wat anders (gereserveerder), dan in het westen (directer)
Zelf wil ik echter niet doen alsof het westen 'een totaal vreemde wereld' voor me is.
Het is soms wel jammer dat 'de afstand' tussen het westen en noorden zo groot lijkt te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties zover.
Ik kom zelf uit het oosten van origine dus ben geen echte westerling. Heb hier maar een aantal jaar gewoond. We verhuizen naar Winsum ivm werk en financiële voordelen. Bovendien hebben we er dus al vrienden en familie. Zijn er nog meer mensen die naar het noorden verhuisd zijn? Duurde het lang voordat je geïntegreerd was? Pas je er goed tussen de mensen?
Alle reacties Link kopieren
RJB schreef:
17-06-2019 13:59
Winsum is net op 't randje van het aardbevingsgebied dus ik ben er niet zo bang voor en schade wordt vergoed.
Ummmm.... heb je onder een steen geleefd de afgelopen jaren? Zelfs in het landelijke nieuws is het regelmatig naar voren gekomen dat schade steeds maar niet wordt vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Nee @noscetelpsum maar heb er veel bekenden wonen die er niet zoveel last van hebben als de mensen die in het nieuws komen en we kopen een huis dat goed gebouwd is. Aardig aardbevingbestendig dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven