Oma willen worden of niet?

20-06-2019 14:27 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier topics over het wel of niet willen hebben van kinderen.
Maar er is nog iets anders dat veelal vrouwen bezighoudt.
Mijn vrouwelijke oud collega's en vriendinnen begonnen rond hun 50 jaar al uit te kijken naar het moment dat ze kleinkinderen zouden hebben.
Ik heb dat verlangen nooit gehad en toen één van mijn kinderen aankondigde dat er een kind zat aan te komen deed me dat totaal niets.
Ook niet bij het tweede kind, twee jaar later.
Nu zijn de kleinkinderen respectievelijk 6 en 8 en ik heb niet bepaald het alles overheersende 'oma 'gevoel.
Mijn omgeving begrijpt mijn onverschilligheid niet en ik vind hen dan weer 'voorgeprogrammeerd om de platgelopen paden te betreden'.
Het is net alsof je op een zekere leeftijd bepaalde verlangens MOET hebben.
het is net alsof je wereld zou stoppen bij het niet hebben van kleinkinderen of bij een slecht of miniem contact met hen.
Zijn er hier vrouwen die mijn standpunt begrijpen of ben ik echt een witte raaf?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begin 50 en wil absoluut nog geen oma worden. Maar dat heeft niet met mijn leeftijd te maken, maar met de leeftijd van mijn kinderen.

Dat de aankondiging dat 1 van je dochters zwanger was (of vrouw van zoon... kan ook natuurlijk) je totaal niets doet, vind ik dan weer echt onbegrijpelijk.

Dat je je niet jammerend van vreugde ter aarde stort snap ik, maar dat het je koud laat is echt raar.
Alle reacties Link kopieren
Vind je kinderen überhaupt wel leuk dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoef niet per se oma te worden, maar het lijkt me wel hartstikke leuk.

Ik vind deze opmerking echt een dooddoener, omdat iemand iets graag wil dat vrij algemeen is, is dat ineens weer voorgeprogrammeerd? Pff.


Mijn omgeving begrijpt mijn onverschilligheid niet en ik vind hen dan weer 'voorgeprogrammeerd om de platgelopen paden te betreden'.

Maar als jij jezelf graag een witte raaf wilt voelen, ja, je bent echt heel speciaal!
dreamer wijzigde dit bericht op 20-06-2019 14:39
0.22% gewijzigd
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Je hebt helemaal niets te maken met de kinderwens van je kinderen. Ze zijn je niks verplicht. Maar ik kan me voorstellen dat het heel bijzonder is om een kleinkind beet te houden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Nu ben ik waarschijnlijk geen goed voorbeeld omdat ik zelf geen kinderen wil, maar het is juist zo leuk als je zelf volwassen bent dan als gelijkwaardige volwassenen met je ouders dingen te kunnen ondernemen. Zo'n kleinkind zou dan echt roet in 't eten gooien lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Jammer voor je kleinkinderen. Vooral met de kleintjes kun je snel een band opbouwen.
Oma's kunnen zo'n speciale plek innemen in hun leven. Dat kan hen extra helpen op te groeien tot stabiele volwassenen.

Het lijkt wel of je onbewust tegen een beeld af wil zetten. Dat zou zonde zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik til er ook niet zwaar aan ben inmiddels oma maar heb zelf kleine van 3 dacht t daar misschien aan lag. Ik hou wel veel van mijn kleinkind maar dat oma gevoel?
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
20-06-2019 14:34
Ik ben begin 50 en wil absoluut nog geen oma worden. Maar dat heeft niet met mijn leeftijd te maken, maar met de leeftijd van mijn kinderen.

Dat de aankondiging dat 1 van je dochters zwanger was (of vrouw van zoon... kan ook natuurlijk) je totaal niets doet, vind ik dan weer echt onbegrijpelijk.

Dat je je niet jammerend van vreugde ter aarde stort snap ik, maar dat het je koud laat is echt raar.

ja, zo zit ik ook. M'n oudste krijgt waarschijnlijk sowieso geen kinderen, want ziek. M'n jongste wil wel kinderen, maar hij is net 20. Ik mag hopen dat het nog even duurt.

Maar ik vind kleine kinderen hartstikke leuk, dus een kleinkind lijkt me dat op den duur ook. Geen idee wat voor oma ik dan word. :)
Later is nu
Ondanks dat ik je niet ken, houd ik nu al van jou.
Ik houd van heerlijk nuchtere mensen die ook nog eens ergens anders over kunnen praten dan kleinkinderen. Die niet in vervoering raken van kleintjes, die hun eigen leven belangrijk vinden en zich niet in dienst stellen van een ander. Dus, ga zo door.

Mensen zijn kuddedieren en blijkbaar moet je allemaal hetzelfde voelen. Dus blijf je zelf en laat je niet onzeker maken.

Zelf zal ik geen oma worden en dat is helemaal prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Geen oma gevoel hebben kan ik nog wel begrijpen maar dat het je niets doet vind ik wel heel koud. Als dochter zijnde zou ik dat wel kwetsend vinden.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
20-06-2019 14:42
Ondanks dat ik je niet ken, houd ik nu al van jou.
Ik houd van heerlijk nuchtere mensen die ook nog eens ergens anders over kunnen praten dan kleinkinderen. Die niet in vervoering raken van kleintjes, die hun eigen leven belangrijk vinden en zich niet in dienst stellen van een ander. Dus, ga zo door.

Mensen zijn kuddedieren en blijkbaar moet je allemaal hetzelfde voelen. Dus blijf je zelf en laat je niet onzeker maken.

Zelf zal ik geen oma worden en dat is helemaal prima zo.

Natuurlijk, als je (klein)kinderen leuk vindt, ben je gelijk niet nuchter en kun je over niets anders praten. En je bent een kuddedier. Wat zijn dat toch voor rare dooddoeners? (en rotopmerkingen)
dreamer wijzigde dit bericht op 20-06-2019 14:45
0.46% gewijzigd
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er niet aan denken dat ik ga zitten wachten op kleinkinderen.
Ten eerste leg je een onredelijke verwachting neer bij je kinderen, wie zegt dat die kinderen willen? En ten tweede zou het voor mij een alarmbel zijn dat ik te weinig invulling aan mijn eigen leven geef.

Het kan leuk zijn als het zo loopt maar om er op te gaan hopen en wachten? Nee, dat vind ik niet gepast.
anoniem_381495 wijzigde dit bericht op 20-06-2019 14:45
16.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
bibi70 schreef:
20-06-2019 14:38
Ik til er ook niet zwaar aan ben inmiddels oma maar heb zelf kleine van 3 dacht t daar misschien aan lag. Ik hou wel veel van mijn kleinkind maar dat oma gevoel?

Mijn schoonmoeder zat zelf nog in de kleine kinderen toen ze oma werd. Zij vond de kleinkinderen die ze later kreeg heel anders qua gevoel. Dus dat kan ermee te maken hebben.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudsten zijn 19 en 18 maar die mogen echt nog wel een paar jaar wachten met doorfokken. Ik zie mijzelf voorlopig echt nog niet als oma. Ik was zelf 18 toen ik moeder werd en mijn jongste is 7.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Op de een of andere manier lijkt oma zijn me niet zo leuk. Terwijl ik kinderen en moeder zijn wel heel leuk vind. Heel apart.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-06-2019 14:37
Nu ben ik waarschijnlijk geen goed voorbeeld omdat ik zelf geen kinderen wil, maar het is juist zo leuk als je zelf volwassen bent dan als gelijkwaardige volwassenen met je ouders dingen te kunnen ondernemen. Zo'n kleinkind zou dan echt roet in 't eten gooien lijkt me.
Ik vraag me wel eens af ( ook bij andere kinder'haters'): hoe kijk jij terug op je jeugd? Hoe kijk je naar je ouders ( en andere volwassen familie e.d.) als je bedenkt dat ze je een krijsend, aandacht vragend geval vonden, dat ze liever niet te lang in hun gezelschap hadden? Of heb je dat niet zo ervaren?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
20-06-2019 14:44
Ik moet er niet aan denken dat ik ga zitten wachten op kleinkinderen.
Ten eerste leg je een onredelijke verwachting neer bij je kinderen, wie zegt dat die kinderen willen? En ten tweede zou het voor mij een alarmbel zijn dat ik te weinig invulling aan mijn eigen leven geef.

Het kan leuk zijn als het zo loopt maar om er op te gaan hopen en wachten? Nee, dat vind ik niet gepast.

Maar dat is toch wat anders dan onverschillig tegenover je kleinkinderen staan?

Ik zit ook écht niet "te wachten" op kleinkinderen, als ze er niet komen is het ook goed. Misschien jammer voor zoon, die zegt ze te willen. Maar als ze er komen, ga ik ze vast leuk vinden :-]
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Pigwidgeon_ schreef:
20-06-2019 14:42
Geen oma gevoel hebben kan ik nog wel begrijpen maar dat het je niets doet vind ik wel heel koud. Als dochter zijnde zou ik dat wel kwetsend vinden.
Nou, inderdaad zeg, verschrikkelijk lijkt me dat als het je moeder niets doet dat ze oma wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu nog echt niet te springen om kleinkinderen, al nadert mijn oudste kind inmiddels de leeftijd waarop ik hem kreeg. Maar dat is met name omdat ik ze nog wat onbezorgde tijd gun en ze nog druk bezig zijn met opleidingen, op zichzelf gaan wonen enzo.
En willen mijn kinderen, geen kinderen, ook goed, ik zal niet huilend ter aarde storten. Krijgen ze ze wel, dan vind ik dat geweldig. Ik wil best voorgeprogrammeerd platgelopen paden betreden hoor.
Maar wat jij aanhaalt vind ik best sneu. Maar weer eens wat anders dan een special snowflake-kind, een special snowflake-oma.
Ik zou het als kind echter niet zo leuk vinden om te weten dat het mijn moeder totaal niets doet, mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor mijn dochter hoofdzakelijk twee wensen:

1) dat ze gelukkig is met zichzelf en haar leven
2) dat ze aardig is naar anderen toe

Als dat voor haar betekent dat zij geen kinderen wil, dan zou ik dat ergens stiekem wellicht jammer vinden, maar vind ik het vooral belangrijk dat zij gelukkig is en achter haar keuze staat. Ik vind nl. niets zo erg als ouders die hun kinderen ''pushen'' omdat ze zelf zo graag grootouders willen worden.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Had je wel moedergevoelens bij de geboorte van je kinderen?
Het duurt hier nog minimaal een jaar of 18, maar ik ga er van uit dat ik tegen die tijd ook nig genoeg te doen heb, dat ik niet zit te wachten op levensinvulling van die aard. Hoe ik er verder in zal staan, geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
20-06-2019 14:42
Ondanks dat ik je niet ken, houd ik nu al van jou.
Ik houd van heerlijk nuchtere mensen die ook nog eens ergens anders over kunnen praten dan kleinkinderen. Die niet in vervoering raken van kleintjes, die hun eigen leven belangrijk vinden en zich niet in dienst stellen van een ander. Dus, ga zo door.

Mensen zijn kuddedieren en blijkbaar moet je allemaal hetzelfde voelen. Dus blijf je zelf en laat je niet onzeker maken.

Zelf zal ik geen oma worden en dat is helemaal prima zo.
Houden van nog wel! Toe maar.

Er zit ook nog wel iets (een heel groot gebied eigenlijk) tússen het hysterisch nergens anders meer over kunnen praten, en helemaal niets voor je kleinkind voelen. Een leuke, betrokken oma kan ook heel goed nuchter zijn en gezonde 'afstand' bewaren.
simbalabimba schreef:
20-06-2019 14:46
Ik vraag me wel eens af ( ook bij andere kinder'haters'): hoe kijk jij terug op je jeugd? Hoe kijk je naar je ouders ( en andere volwassen familie e.d.) als je bedenkt dat ze je een krijsend, aandacht vragend geval vonden, dat ze liever niet te lang in hun gezelschap hadden? Of heb je dat niet zo ervaren?
Dat heb ik niet zo ervaren. Deels omdat ik zelf vrij rustig was en urenlang in m'n eentje kon spelen. De kans is groot dat ik met de aanwezigheid van een sibling 24/7 een onhandelbaar jong zou zijn geworden omdat ik daar overprikkeld van zou raken. Ik vond het op vakantie ook leuk om met mijn ouders dingen te doen en had geen behoefte aan ergens gedropt worden in een kinderhel. Mijn ouders hebben het juist als jammer ervaren dat ik zo vaak liever alleen op mijn kamer zat ipv samen, met wat ik nu weet (ASS) lag dit aan 't feit dat ik overdag al overprikkeld genoeg raakte van die verplichte kutschool. Als ik vakantie had was ik in m'n element.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven