Het 2019 rijles -examen rijbewijs topic

16-07-2019 12:34 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de dertig en ga deze week beginnen met rijles (niet voor de eerste keer) en heb wel behoefte aan wat rijlesklets. In mijn omgeving heeft iedereen al jaren een rijbewijs. Ik heb nu echt een rijbewijs nodig voor mijn werk, anders had ik het waarschijnlijk nog niet nodig gevonden. Ik verwacht de theorie heel makkelijk te halen, maar heel veel moeite te hebben met de praktijk.

Iedereen is welkom, maar ik hoop vooral dat er meer mensen zijn die enorm veel lessen nodig hebben en niet van die mensen die al na vijf lessen perfect konden rijden, die heb ik thuis al :P

Hoe hebben jullie de rijschool uitgekozen? Hoe gaat het bij jullie met rijles? Hoe gaat het met de theorie?
Ik snap je helemaal. Ik ben nu een jaar aan het lessen en ben vorige maand gezakt en mag nu over 2 weken weer.
Voor elke les ben ik nog nerveus. Ik vind het langdurig en vermoeiend en ben dr inmiddels wel klaar mee.

Hoe gingen jouw lessen? Die je nu hebt gehad
Ik had 100 lessen, 2e keer geslaagd. Theorie deed ik 3 keer over trouwens.

Hier had een familielid de rijschool uitgekozen. Ik riep al een tijdje dat ik wel wilde gaan lessen, maar stelde het steeds uit om een rijschool te zoeken. Familielid was het zat en had de rijschool voor me geregeld. Vanaf les 1 had ik al een fijn gevoel bij de rijschool. Instructeur was een fantastische man, ik heb het echt getroffen met hem.

De theorie leren ging niet zo makkelijk, totdat ik de oefenexamens ging maken. Verder kreeg ik wat hulp van iemand die ook vrij recent haar rijbewijs had gehaald.

Rijlessen gingen eigenlijk altijd wel goed, alleen duurde het wat langer voordat ik het schakelen onder de knie kreeg. Maar zodra dat ook goed ging, ging de rest ook prima. Kreeg daardoor ook meer zelfvertrouwen, ook belangrijk ;)
Alle reacties Link kopieren
Diana, dan ben je al veel verder dan ik. Ik was trouwens al veel sneller helemaal klaar met rijles. Doe mij maar een afspraak bij de tandarts. Ben ik veel blijer mee dan met een afspraak voor rijles. Spannend hoor over twee weken weer examen. Gaat vast goedkomen.

Ik had uiteindelijk niet zo'n klik met mijn instructeur. Ik heb deze week een proefles. Ik krijg dan te horen op hoeveel lessen ze me inschatten en ik ga kijken of ik de instructeur fijn vind. Ik denk dat ik liever heel snel heel veel lessen neem. Ik vind elke keer zo'n afspraak in mijn agenda gewoon vervelend. Zeker als ik bedenk dat dat wel een jaar of langer kan gaan duren.
Ik ben er liever heel intensief mee bezig voor een kortere periode.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje, fijn dat je je rijbewijs nu hebt. En ook heel fijn dat je een fijne instructeur had.
Volgens mij is het maken van examens ook de beste strategie 😁
Alle reacties Link kopieren
Pff. 2x al gezakt voor theorie. Baal enorm. Laatste keer had ik 2 foutjes te veel. Zie er enorm tegen op om het weeeeeer over te doen
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
16-07-2019 12:56
Pff. 2x al gezakt voor theorie. Baal enorm. Laatste keer had ik 2 foutjes te veel. Zie er enorm tegen op om het weeeeeer over te doen
Balen! Ik moet mijn theorie ook weer halen omdat 'ie verlopen is.
Hoe leer je nu voor het examen?
Snap ik Minerva! Ik had door praktische redenen elke week 1x les. Soms zelfs een week niet.. dan schiet het niet echt op
Ik heb ook relatief laat mijn rijbewijs gehaald (eind 20) en ik was ook geen natuurtalent. Heb het ook lang uitgesteld om er überhaupt mee te beginnen.

Theorie heb ik pas daags voor mijn praktijkexamen gehaald, dat stelde ik ook steeds maar uit. Dat heb ik gelukkig wel in één keer gehaald, maar vrijwel zonder te leren. Ik had geen tijd meer, dus ik heb me alleen op voorrang en kruisingen gericht. Dit raad ik niemand aan, want tot op de dag van vandaag ben ik onzeker over de verkeersregels.

Praktijk heb ik in 2x gehaald, maar voordat ik überhaupt opging, had ik heel lang wekelijks gelest. Aantal lessen weet ik niet meer, maar ik zat op rijles zoals een ander op paardrijden zit. Ik had altijd dubbele blokuren, maar dat raad ik ook niet aan. Soms stap je in die auto en weet je meteen dat het niets wordt die dag, en dan zit je nog 2 uur in die auto. Verschrikkelijk en zonde van het geld.

Nadat ik de eerste keer was gezakt om niet echt aanwijsbare redenen, aldus de examinator, maar gewoon niet zeker genoeg, stelde mijn instructeur voor om meteen voor 2 weken later weer in te plannen en een paar lessen bij een andere instructeur te nemen. De tweede keer was ik wel geslaagd, waarschijnlijk ook op het randje, maar nu net genoeg.

Nou ja, ik heb ‘m in de pocket. Maar ik zal nooit een echt zelfverzekerde bestuurder worden.

Rijles moet je gewoon meteen op je 18e aan beginnen, dat is de beste leeftijd, daarna wordt het moeilijker er moeilijker.
Nitflex schreef:
16-07-2019 13:20
Ik heb ook relatief laat mijn rijbewijs gehaald (eind 20) en ik was ook geen natuurtalent. Heb het ook lang uitgesteld om er überhaupt mee te beginnen.

Theorie heb ik pas daags voor mijn praktijkexamen gehaald, dat stelde ik ook steeds maar uit. Dat heb ik gelukkig wel in één keer gehaald, maar vrijwel zonder te leren. Ik had geen tijd meer, dus ik heb me alleen op voorrang en kruisingen gericht. Dit raad ik niemand aan, want tot op de dag van vandaag ben ik onzeker over de verkeersregels.

Praktijk heb ik in 2x gehaald, maar voordat ik überhaupt opging, had ik heel lang wekelijks gelest. Aantal lessen weet ik niet meer, maar ik zat op rijles zoals een ander op paardrijden zit. Ik had altijd dubbele blokuren, maar dat raad ik ook niet aan. Soms stap je in die auto en weet je meteen dat het niets wordt die dag, en dan zit je nog 2 uur in die auto. Verschrikkelijk en zonde van het geld.

Nadat ik de eerste keer was gezakt om niet echt aanwijsbare redenen, aldus de examinator, maar gewoon niet zeker genoeg, stelde mijn instructeur voor om meteen voor 2 weken later weer in te plannen en een paar lessen bij een andere instructeur te nemen. De tweede keer was ik wel geslaagd, waarschijnlijk ook op het randje, maar nu net genoeg.

Nou ja, ik heb ‘m in de pocket. Maar ik zal nooit een echt zelfverzekerde bestuurder worden.

Rijles moet je gewoon meteen op je 18e aan beginnen, dat is de beste leeftijd, daarna wordt het moeilijker er moeilijker.
Eens! Ik zal het iedereen aanraden om zo snel mogelijk te doen, volgens mij werkt dat het beste

Ik vind dubbele uren vaak wel fijn, ik heb altijd even nodig om erin te komen en met maar een uurtje is de tijd dan zo om. En de bijzondere verrichtingen ben ik geen held in, die oefenen kost veel tijd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net eindelijk weer begonnen, ik rij nu automaat omdat ik bepaald geen talent ben, en dat geeft veel rust. Maar ik heb te maken met een ander lastig probleem: de voetheffers in mijn beide voeten werken niet goed (dat wordt gecompenseerd door mijn tenen en dat is al mijn hele leven zo) en met rijden heb ik daardoor veel pijn (door steeds gas geven, gas los, remmen, rem los). Vandaag hebben we bochtjes geoefend en toen was de pijn zo erg dat ik getwijfeld heb of ik zou vragen om de les te staken. Ik heb het niet gedaan en het niet tegen mijn instructeur gezegd, maar ik moet wel een oplossing bedenken. Ik denk aan een zogenaamde ‘Foot-up’. Dat is een brace die helpt bij het heffen van de voet. Morgen een afspraak bij de huisarts om even te overleggen. Mijn rijlessen opgeven wil ik echt niet want ik snak naar de vrijheid van een rijbewijs.
DianaBerrigan schreef:
16-07-2019 16:34
Eens! Ik zal het iedereen aanraden om zo snel mogelijk te doen, volgens mij werkt dat het beste

Ik vind dubbele uren vaak wel fijn, ik heb altijd even nodig om erin te komen en met maar een uurtje is de tijd dan zo om. En de bijzondere verrichtingen ben ik geen held in, die oefenen kost veel tijd
Dat is ook wel weer zo. Soms heb je die tijd inderdaad wel nodig. Maar ik vond het vaak zo lang duren!

Zijn er geen oefeningen om je voet te trainen, Drackie?
Nitflex schreef:
16-07-2019 16:59
Dat is ook wel weer zo. Soms heb je die tijd inderdaad wel nodig. Maar ik vond het vaak zo lang duren!

Zijn er geen oefeningen om je voet te trainen, Drackie?
eens! Daarom zou ik wel echt een instructeur kiezen waar je een klik mee hebt, dan heb je nog eens wat te bepraten tijdens de makkelijker onderdelen
Drackie schreef:
16-07-2019 16:53
Ik ben net eindelijk weer begonnen, ik rij nu automaat omdat ik bepaald geen talent ben, en dat geeft veel rust. Maar ik heb te maken met een ander lastig probleem: de voetheffers in mijn beide voeten werken niet goed (dat wordt gecompenseerd door mijn tenen en dat is al mijn hele leven zo) en met rijden heb ik daardoor veel pijn (door steeds gas geven, gas los, remmen, rem los). Vandaag hebben we bochtjes geoefend en toen was de pijn zo erg dat ik getwijfeld heb of ik zou vragen om de les te staken. Ik heb het niet gedaan en het niet tegen mijn instructeur gezegd, maar ik moet wel een oplossing bedenken. Ik denk aan een zogenaamde ‘Foot-up’. Dat is een brace die helpt bij het heffen van de voet. Morgen een afspraak bij de huisarts om even te overleggen. Mijn rijlessen opgeven wil ik echt niet want ik snak naar de vrijheid van een rijbewijs.
Wat rot! Mag ik vragen waarom je het niet tegen je instructeur hebt gezegd?
DianaBerrigan schreef:
16-07-2019 17:15
eens! Daarom zou ik wel echt een instructeur kiezen waar je een klik mee hebt, dan heb je nog eens wat te bepraten tijdens de makkelijker onderdelen
Ik had echt een leuke instructeur, wij hadden echt goede gesprekken. Ik heb dus ook heel kort een andere instructeur gehad, en die vond ik echt een stuk simpeler (klinkt onaardiger dan ik het bedoel).
Alle reacties Link kopieren
DianaBerrigan schreef:
16-07-2019 17:15
Wat rot! Mag ik vragen waarom je het niet tegen je instructeur hebt gezegd?
Ik weet het niet. Ik vond de drempel te hoog. Ik was bang dat ik dan niet meer zou mogen lessen ofzo. Maar ik wil het gewoon oplossen, ik heb vroeger ook rijles gehad en ik kan me niet herinneren dat ik toen zo’n last had. Ik ga volgende keer in elk geval andere schoenen proberen, stevigere, zodat ik minder kracht hoef te gebruiken om mijn voet te heffen.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
16-07-2019 16:59
Dat is ook wel weer zo. Soms heb je die tijd inderdaad wel nodig. Maar ik vond het vaak zo lang duren!

Zijn er geen oefeningen om je voet te trainen, Drackie?
Ik vrees van niet. Ik heb mijn hele jeugd fysio gehad, maar het is nooit beter geworden.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
16-07-2019 18:25
Ik weet het niet. Ik vond de drempel te hoog. Ik was bang dat ik dan niet meer zou mogen lessen ofzo. Maar ik wil het gewoon oplossen, ik heb vroeger ook rijles gehad en ik kan me niet herinneren dat ik toen zo’n last had. Ik ga volgende keer in elk geval andere schoenen proberen, stevigere, zodat ik minder kracht hoef te gebruiken om mijn voet te heffen.
Ik zou het juist wel aangeven als je volgende keer met andere schoenen last hebt. Misschien overdrijf ik nu een beetje, maar wat gebeurt er als je door deze overbelasting/pijn een ongeluk krijgt omdat je voet blokkeert ofzo. Of wat als de klachten hierdoor erger worden aan je voeten? Of hoe zit dit verzekeringstechnisch? Misschien is er wel een heel simpele oplossing waar je niet aan gedacht hebt. In ieder geval goed dat je het met je huisarts gaat bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Dat gebeurt niet hoor (dat weet ik omdat ik de klachten heel goed ken). Maar ik was wel van plan om het te bespreken (ik moet toch al gekeurd worden door het CBR, kan dit er ook nog wel bij :nut:), alleen werd ik er vandaag zelf ook een beetje door overvallen. En vooralsnog zit er een instructeur naast me hè, die heel snel ingrijpt als er iets misgaat. Ik ben natuurlijk pas net begonnen met lessen. Ik heb nu trouwens pas over drie weken weer les, ik ga vrijdag op vakantie, dus tijd genoeg om na te denken over wat ik hiermee moet.

Verder gaat het rijden trouwens wel. De instructeur hoefde vandaag al minder in te grijpen dan vorige keer (en dat terwijl het mijn tweede les was en er vier (!) weken tussen zat omdat mijn instructeur in het ziekenhuis lag). En nu dus weer drie weken geen les, dat is een beetje jammer. Ik moet wel echt nog meer zelfvertrouwen krijgen. Door mijn onzekerheid ga ik fouten maken die echt niet nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil binnenkort ook gaan beginnen.... Ik ben inmiddels 31 en nog nooit rijles gehad. Had nooit prioriteit. Ik heb er vooralsnog best vertrouwen in, maar ben heel benieuwd hoe ik er in sta als ik eenmaal begonnen ben.

Ik moest eerst nog even mijn opleiding af maken, dat is inmiddels gelukt. Nu eerst nog even bevallen en dan wordt het toch een keer tijd.

De keuze voor een rijschool vind ik ook lastig. Waar baseer je die op?
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je wil beginnen Gsleutel!

Ik heb mijn keuze in eerste instantie gebaseerd op ervaringen van anderen (die ik heb opgezocht online) en de prijs. Maar nu rijd ik automaat en is de keuze een heel stuk beperkter, dus heb ik vooral goed gekeken naar de website en of het me aansprak.

Ik ben trouwens doorgestuurd naar de ergotherapeut en ik heb na mijn vakantie direct een afspraak. Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
17-07-2019 17:25
Goed dat je wil beginnen Gsleutel!

Ik heb mijn keuze in eerste instantie gebaseerd op ervaringen van anderen (die ik heb opgezocht online) en de prijs. Maar nu rijd ik automaat en is de keuze een heel stuk beperkter, dus heb ik vooral goed gekeken naar de website en of het me aansprak.

Ik ben trouwens doorgestuurd naar de ergotherapeut en ik heb na mijn vakantie direct een afspraak. Ik ben benieuwd!
Fijn! Ik hoop dat het je gaat helpen.



Ik heb de proefles gehad en er is ingeschat dat ik zo'n 22 lessen nodig heb (blokuren dan 😉)
Ik vond het leuker dan verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het met jullie rijlessen?

Ik ben net twee weken op vakantie geweest, maar had vandaag weer mijn eerste les. Ik vond het spannend met mijn voet. Ik heb deze les ondervonden dat andere schoenen helaas niet helpt. Ik heb het ook mijn instructeur verteld en afgesproken dat we wel doorgaan met lessen en dat ik het aangeef als het niet gaat. Verder ben ik in overleg met een ergotherapeut die gaat kijken wat de mogelijkheden zijn.

Verder vind ik het lessen zooo spannend. Zodra de instructeur moet ingrijpen, staan gelijk de tranen in mijn ogen en ik ben de hele les zo ongelofelijk gespannen bij elke voorbijganger of elke bocht die ik moet maken. Ik moet echt even bijkomen na zo’n uurtje les. Ik hoop maar dat het snel minder eng wordt.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat dit topic niet meer heel actief is. Hopelijk werkt mijn post stimulerend want ik voel wel de behoefte om alles even van mij af te schrijven:P

Ik heb toen ik 17/18 was al eerder rijlessen gevolgd. De instructeur lag mij niet (deze was alles behalve ontspannen, agressief op momenten zelfs), maar bovenal ging die rijschool failliet waardoor ik mijn pakketje kwijt was. Jammer de bammer.

Inmiddels bijna 23 en in de tussentijd mijn HBO bachelor gevolgd en behaald en het contract voor een droombaan mogen tekenen. MAAR, je voelt hem al aankomen, ik word alleen aangenomen op voorwaarde dat ik mijn rijbewijs binnen 3 maanden heb gehaald. Theorie ging soepel, twee weken geleerd (elke dag een uurtje of wat) en in 1x gehaald. De praktijk valt een beetje tegen. Tot vandaag had ik het idee dat ik best aardige progressie maakte, maar dat zag de rijinstructeur anders. Het examen staat gepland voor volgende week vrijdag, maar hij had er een hard hoofd in. Vooral het inschatten van de verschillende situaties in het verkeer wil volgens hem niet heel erg vlotten. Het plezier dat ik er toch wel in had werd me hierdoor wel een beetje ontnomen en vandaag ook even flink wat tranen gelaten. Maar goed.. Ik heb nog bijna twee maanden.

@Drackie, wat vervelend om te lezen dat je het zo spannend vindt. Ligt het niet aan de instructeur? De eerste instructeur die ik had kon de spanning enorm opvoeren, maar mijn huidige stelt me juist meer gerust.

@Minerva, hoe staat het er inmiddels voor? 22 lessen zijn gelukkig erg overzichtelijk!
Wat balen Lola! Kan je de komende week nog veel lessen? Dan kan er nog een hoop verbeteren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven