Moeder die niet tegen grapjes kan

16-08-2019 22:14 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva lezers,

Ik ga even een topic openen over dit onderwerp, zie titel hierboven.

Mijn moeder een vrouw van in de 50 die altijd het beste voor haar kinderen heeft. Ze heeft een hart van goud op bijna alle vlakken na.. iedereen binnen het gezin heeft een probleem met haar om het feit dat ze niet tegen grappen kan. Je kan van alles verzinnen qua grappen het komt bij onze moeder altijd in het verkeerde keelgat wat vaak frustrerend is omdat de rest van het gezin graag wel is een grapje maakt. Probleem is echter dat ZIJ vaak grapjes kan maken waarbij wij allemaal erom kunnen lachen en zelfs wanneer ze met een grap naar ons toe maakt wat ons vaak wel is boos kunnen maken maken we er altijd geen probleem van want hè grappen kan je maken. Altijd wanneer het bij haar verkeerd schiet dan verhef ze haar stem en word ze kokend boos en woedend dat het altijd onze avond verpest waardoor ze boos de deur in haar kamer toe doet en niet meer naar de woonkamer komt. Vervolg daarvan zijn kille dagen waarbij ze niet met ons communiceert of boos blijft op iedereen wat wij allemaal ook oneerlijk vinden. Van een grap een hele drama maken omdat zij er simpelweg niet tegen kan. We worden er allemaal zo moe van dat we niet meer weten hoe er mee om te moeten gaan. Zijn hier mensen die ook onder dit onderwerp zich herkennen? :|
Alle reacties Link kopieren
Altijd al zo geweest of spelen nu misschien hormonen een rol?
Alle reacties Link kopieren
En wat is grappig in jullie optiek?
Alle reacties Link kopieren
Geen grappen maken meer tegen je moeder.

Als zij zelf een grap maakt die je niet leuk vindt zou ik heel serieus zeggen dat als ze zelf niet kan incasseren, ze ze ook niet uit moet delen.
Als die grappen verkapte beledigingen aan haar adres zijn, snap ik haar wel.
Mensen denken soms maar alles in je face te kunnen gooien. Als je daar dan niet bulderend van de lach op reageert, ben je een zeikerd en kan je niet tegen een geintje.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel iemand die lange tenen en een kort lontje heeft.
Maar ik zou dus geen grappen meer maken waar ze bij is.
Zij heeft recht op haar grenzen maar de rest van het gezin ook.
Ik weet niet wat het level van de grappen is, ik stel me een beetje voor dat er over en weer grappen worden gemaakt en dat er ineens iets verkeerd valt, niet dat er een roast is van moeder ofzo (dan heeft ze een punt en moet je je schamen)
Misschien moeten jullie maar helemaal geen grapjes meer maken ten koste van elkaar.
En als je moeder dit soort grappen wel maakt consequent zeggen: nee, hier lachen er dus niet meer om, want niet iedereen kan ertegen.
Krijg je wel weer gedoe maar je moeder kan geen leuk humoristisch huishouden willen zonder zelf te kunnen incasseren.
Daarnaast zou ik op een rustig moment aankaarten dat ook je moeder verantwoordelijk is voor een leuke sfeer in huis. Met mokken en dagen boos zijn lost ze niks op.
Wat zou zij graag willen als er zoiets gebeurt? Misschien vindt ze het al goed als er iemand iets aan haar vraagt of dat ze kan uitleggen wat er is.
Ikzelf kan ook niet tegen bepaalde grapjes maar je kunt niet je hele gezin gijzelen met dit gedrag als je ergens boos om bent.
Helemaal niet als je zelf ook hetzelfde gedrag vertoont.
Dus ik maak bepaalde grapjes zelf ook nooit, want ik vind het anders te onduidelijk worden voor mijn kinderen (maar die zijn nog klein).
Alle reacties Link kopieren
Helaas altijd al zo geweest. We weten allemaal dat ze uit een streng gezin komt. We denken wel dat het een rol speelt maar we zijn niet zeker. Haar moeder omschreef ze als een zachtaardige zorgzame vrouw, haar vader beschreef ze als een strenge serieuze man. Als tiener bestond haar school/studie ritme uit na school thuis eten daarna studeren/huiswerk maken en optijd naar bed. Het was een verplichting om goede cijfers te halen omdat ze anders straf kreeg. Uitgaan of überhaupt drinken was geen optie en strikt verboden. Nu ze zelf moeder is heeft ze altijd gezegd dat ze nooit als haar vader wilt worden maar we zien wel bepaalde aspecten van haar vader in onze moeder terug o.a dit als het gaat om grappen maken waar ze niet tegen kan en niet kan inzien dat een grap niet grappig is maar eerder een belediging en een slechte eigenschap van een mens. Heel frustrerend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen grappen meer maken tegen haar, en als zij een grap maakt, daar helemaal niet op reageren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat zegt ze dan als ze na een paar dagen weer gekalmeerd is en jullie vragen of dat nou nodig was?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort grappen?
Alle reacties Link kopieren
Onze moeder is ook daarnaast een hele koppige vrouw.. waar je bij normale moeders (excuseer dat ik het zo overbreng) erover kan praten dat het een grap is en dat het niet de bedoeling was om diegene mee te kwetsen en dat andere moeders zeggen oke nu snap ik het en het is goed, we laten de avond niet verpesten want dat is het niet waard en verder van hun avond genieten is niet the case bij onze moeder. Die schreeuwt alles bij elkaar en geeft ons allemaal een slecht gevoel. Wij zijn christelijk opgevoed maar heel vrij in onze denken (ook namens bij ouders te danken waar wij heel blij over zijn) de grappen die wij binnen dit gezin is uithalen zijn altijd neuteraal. Jullie hoeven dus echt niet van het ergste te denken want dat is het binnen dit gezin qua grappen dus niet.
Doe eens een voorbeeldje van zo’n grap waar ze dan boos om wordt?
Alle reacties Link kopieren
Freya03 schreef:
16-08-2019 22:35
Onze moeder is ook daarnaast een hele koppige vrouw.. waar je bij normale moeders (excuseer dat ik het zo overbreng) erover kan praten dat het een grap is en dat het niet de bedoeling was om diegene mee te kwetsen en dat andere moeders zeggen oke nu snap ik het en het is goed, we laten de avond niet verpesten want dat is het niet waard en verder van hun avond genieten is niet the case bij onze moeder. Die schreeuwt alles bij elkaar en geeft ons allemaal een slecht gevoel. Wij zijn christelijk opgevoed maar heel vrij in onze denken (ook namens bij ouders te danken waar wij heel blij over zijn) de grappen die wij binnen dit gezin is uithalen zijn altijd neuteraal. Jullie hoeven dus echt niet van het ergste te denken want dat is het binnen dit gezin qua grappen dus niet.
Maar geef eens een voorbeeld dan
Alle reacties Link kopieren
Het frustreerd ons gewoon dat zelfs zou je een grap maken over bijvoorbeeld ik heb 2 knuffels meegenomen waarvan ZIJ 1 heeft verstopt en ik maar achterna moet gaan waar zij de 2e knuffel heeft verstopt en doodleuk tegen mij zegt ik heb geen idee, je moet maar goed zoeken in het huis en vervolgens voor een kwartier lang loopt te lachen, giechelen en knipogen te geven om mij te lopen uitdagen omdat ik dat zie als de rest. Vervolgens heb ik de knuffel gevonden en ik doe hetzelfde terug Waarvan zij hysterisch word en de hele huis bij elkaar roept dat ze dat niet goed vond dat ik ook zo tegen haar doe terwijl ze het zelf Had uitgelokt. Dan maak ze opmerkingen met dat ik de duivel in het huis heb gebracht en dat ze die knuffel gaat verbranden en dat ik niet goed in me hoofd ben en dat ze dat sluit met ja nu weet ik hoe jij in elkaar zit en loopt naar haar kamer en smijt die deur dicht en op slot. Iedereen hier in het huis denkt Jezus dat sloeg helemaal nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen binnen het gezin zegt dan ook tegen elkaar als onze moeder zulke grappen uithaalt moet ze ook tegen een stootje kunnen wanneer 1 van ons hetzelfde terug doet naar haar toe. Heel oneerlijk om vervolgens mij en de rest een kutgevoel te moeten geven terwijl zij had kunnen reageren met heel grappig maar je had me goed te pakken. Laten we verder genieten van onze avond i.p.v. hele avond de kamerdeur boven op slot te doen en vervolgens te gaan slapen en de komende dagen iedereen te negeren of te lopen klagen en mokken dat wat wij deden slecht was en dat ze niet meer met ons willen praten en jullie zorgen maar zelf voor avondeten punt. Like wtf ? Dat is gewoon psycho gedrag waar wij allemaal van schrikken..
Oké. Ik snap de humor niet zo van expres elkaars spullen kwijt maken (dat gebeurt al te vaak per ongeluk) maar zoals jij het beschrijft klinkt je moeder wel wat hysterisch ja.
Wat vindt je vader hiervan?
Psycho gedrag nog wel
Misschien heeft jou moeder een ander gevoel van humor of helemaal niet. Maak er niet zo'n drama van
Alle reacties Link kopieren
:'( Misschien zij wij aan het overdrijven maar we worden hier gewoon zo ongelukkig van. Bij onze vrienden hun gezinnen is er altijd ruimte voor een neutrale grap zonder dat iedereen loopt bek te vechten. Anderen gaan er normaler mee om met daarmee mocht het mis gaan dan Word er erover gepraat en eindigen die gezinnen altijd met blijdschap en wij willen dit ook zo graag om over grapjes te kunnen lachen binnen dit gezin maar we merken nu wel echter dat dit nooit zo gaat worden. Mijn jongste zusje is een tiener. Mijn 2 ouderen broers zijn in de 30. Ik ben 28. Onze vader is begin 70 maar voelt zich nog jong (als mensen afvragen wat een oude opa) :)
Alle reacties Link kopieren
Freya03 schreef:
16-08-2019 22:43
Het frustreerd ons gewoon dat zelfs zou je een grap maken over bijvoorbeeld ik heb 2 knuffels meegenomen waarvan ZIJ 1 heeft verstopt en ik maar achterna moet gaan waar zij de 2e knuffel heeft verstopt en doodleuk tegen mij zegt ik heb geen idee, je moet maar goed zoeken in het huis en vervolgens voor een kwartier lang loopt te lachen, giechelen en knipogen te geven om mij te lopen uitdagen omdat ik dat zie als de rest. Vervolgens heb ik de knuffel gevonden en ik doe hetzelfde terug Waarvan zij hysterisch word en de hele huis bij elkaar roept dat ze dat niet goed vond dat ik ook zo tegen haar doe terwijl ze het zelf Had uitgelokt. Dan maak ze opmerkingen met dat ik de duivel in het huis heb gebracht en dat ze die knuffel gaat verbranden en dat ik niet goed in me hoofd ben en dat ze dat sluit met ja nu weet ik hoe jij in elkaar zit en loopt naar haar kamer en smijt die deur dicht en op slot. Iedereen hier in het huis denkt Jezus dat sloeg helemaal nergens op.
In dit geval zou ik die knuffel dus niet gaan zoeken waar ze bij is en gewoon doen of het me niet kan schelen, het ligt er toch duimendik bovenop dat zij dat ding verstopt heeft. Ze zal die knuffel heus niet in haar tas mee naar werk nemen, dus zodra ze weg is, zoek je gewoon.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Tja, als ze er niet tegen kan, dan kan je hopen dat ze er op een dag wel tegen kan, maar dat lijkt me vrij zinloos.

Je kan niet iemand dwingen om grappen leuk te vinden. Is het niet handiger dat jullie rekening met haar houden? Zo blijft het toch een stuk gezelliger.

Ieder heeft zijn issues, je moeder, en jij net zo goed. Als je wat rekening met elkaar houdt wordt het een stuk gezelliger.

Je kan het heel oneerlijk vinden dat zij haar grap wel leuk vind en andersom niet, maar ik zou me niet zo druk maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat vindt en zegt je vader ervan?
Alle reacties Link kopieren
nartjie schreef:
16-08-2019 22:56
Psycho gedrag nog wel
Misschien heeft jou moeder een ander gevoel van humor of helemaal niet. Maak er niet zo'n drama van
Dat denken wij ook! Wij allemaal denken dat dit het laatste is om drama te maken over grappen maar onze moeder vertikt het en schreeuwt de hele huis bij elkaar zodat wij ons maar is goed kut moeten voelen dat een grap niet kan binnen dit gezin. Gewoon heel jammer want onze vader die probeerd altijd tegen onze moeder te zeggen dat de kinderen maar een grap maken en als de grap zo heftig was dat onze vader er wel wat van had gezegd maar dat hij het oneerlijk vind dat wij altijd moeten slikken maar als zij een grap maakt het dan wel kan en normaal is. :hamer:
Alle reacties Link kopieren
Je beschrijft je moeder als tamelijk hysterisch en onredelijk. Schreeuwen, schelden, de duivel erbij halen, met deuren knallen...ik kan het geen normaal gedrag vinden.
Tegelijk snap ik niet dat jullie na al die jaren nog steeds zo hardnekkig grappen met haar uithalen. Ik bedoel, hoe hardleers ben je dan.
Alle reacties Link kopieren
reizende schreef:
16-08-2019 22:58
Tja, als ze er niet tegen kan, dan kan je hopen dat ze er op een dag wel tegen kan, maar dat lijkt me vrij zinloos.

Je kan niet iemand dwingen om grappen leuk te vinden. Is het niet handiger dat jullie rekening met haar houden? Zo blijft het toch een stuk gezelliger.

Ieder heeft zijn issues, je moeder, en jij net zo goed. Als je wat rekening met elkaar houdt wordt het een stuk gezelliger.

Je kan het heel oneerlijk vinden dat zij haar grap wel leuk vind en andersom niet, maar ik zou me niet zo druk maken.
Ik geef je helemaal gelijk! Onze vader zegt ook daarna maak je niet druk ze komt wel weer bij maar dan geven wij aan dat wij er niet prettig bij voelen want ze laat zo'n kille oneerlijke vibe bij ons achter. Wij proberen wel altijd andersom rekening met haar te houden en op te letten hoe wij op zulke dingen reageren en wij allemaal blijven altijd kalm en roepen nooit naar haar toe maar het doet ons gewoon pijn dat zij het wel klakkeloos naar ons toe kan doen. Maar inderdaad dit gaat bij onze moeder niet werken dus we houden het hierbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven